خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگو با«کاوه صولتی» سرپرست گروه موسیقی «هارمونیراک»/ارتعاشِ دلنشین

گفتگو با«کاوه صولتی» سرپرست گروه موسیقی «هارمونیراک»/ارتعاشِ دلنشین

سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶   شماره ۷۴۶

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

یکم و دوم دی ماه در اراک کنسرتی متفاوت از یک گروه جوان و با استعداد موسیقی اجرا خواهد شد. گروه موسیقی «هارمونیراک» برای اولین بار شکل متفاوتی از کنسرت بی کلام با محوریت ساز هارمونیکا ( ساز دهنی) و در سبک هایی چون بلوز، جاز و راک را برگزار خواهد کرد تـا گامی در جهت این هــدف که در ذائقه موسیقیایی مردم می توان تغییر و ارتقا داد برداشته باشند.

هر چند که در حق این گروه موسیقی بومی نیز همچون اغلب گروه های بومی استان جفا شد و همزمان با کنسرتشان قرار است یک کنسرت موسیقی پاپ نیز برگزار شود. روز دوم دی ماه در اراک کنسرت سیروان خسروی نیز برگزار خواهد شد. این مسئله تازه ای نیست و بغیر از متولیان و برنامه ریزان این بخش نمی توان از نقش کنسرت گذاران در چنین روندی چشم پوشید. از طرفی تفاوت قیمت بلیت های اجراهای بومی با غیر بومی نشان می دهد که هر اراکی اگر بخـواهد یک بار در کنسرت های گروه های غیر اراکی شرکت کند هزینه حدود دو تا سه بار شرکت در کنسرت گروه های بومی را صرف کرده است. البته تمام این ها در کنار نوبت و مجوزهای کم اجراهای گروه های موسیقی بومی نسبت به غیر بومی قابل تامل تر می شود. گروه های غیر بومی ای که به اذعان بسیاری از اهل فن تمام ظرفیت هنری خــود را نیز برای مخــاطب اراکی نمی آورند که البته با هجوم این تعداد از کنسرت های پاپ در اراک فرصتی برای ارتقا ذائقه موسیقی اراکی ها هرگز بدست نخواهد آمد و همان فرصت کم از سوی هنرمندان خلاق نیز با اینگونه برنامه ریزی ها از دست خواهد رفت. بهر روی هنرمندان موسیقی شهر به این نوع برخورد و بی توجهی عادت کرده اند و در نهایت عده ای از آن ها دلسرد شده و عطای اجرای کنسرت در شهرشان را به لقایش بخشیدند و گروهی همچون همین جوانانِ با انرژی و شور گروه هارمونیراک در ابتدای راه در برابر این نامهربانی به کار خود ادامه می دهند به امید اینکه روزی دیده شوند و مورد حمایت قرار بگیرند. به بهانه برگزاری این کنسرت با کاوه صولتی سرپرست این گروه به گفتگو نشسته ایم تا در مورد اجرا و دغدغه های هنری اش بگوید.
او که نوازنده ساز هارمونیکا است می گوید: گروه هارمونیراک نزدیک به یک سال است که تشکیل شده است البته اعضای این گروه قبل از تشکیل این گروه سابقه همکاری طولانی مدت با یکـدیگر در گروه های موسیقی دیگر را داشتند.
صولتی در مورد انگیزه اولین اجرای گروهشان در اراک می گوید: گروه ما سال گذشته برای اولین بار در فستیوال گروه نوازی در تهران شرکت کرد و در حضور اساتید مطرح و بزرگ موسیقی کشور اجرا داشت بعد از اجرا در آن فستیوال و با توجه به تشویق اساتید حاضر تصمیم گرفتیم یک کنسرت در اراک برگزارکنیم بنابراین تعداد قطعات را بیشتر و چند ساز دیگر نیز اضافه کردیم.
وی می افزاید: محوریت کنسرت ما بر ساز هارمونیکا است و سعی شده از سبک های مختلف چون جاز، بلوز و راک استفاده شود البته یک یا دو قطعه خاص نیز برای جذب مخاطب ساخته ایم تا کنسرت خیلی تخصصی نباشد و مخاطب عام نیز با آن ارتباط برقرار کند.
صولتی ادامه می دهد: پایه گروه و قطعاتی که برای اصل کنسرت در نظر گرفتیم موسیقی بی کلام است؛ ولی خواننده مهمانی نیز داریم که بر روی دو قطعه خواهد خواند تا در همراهی مخاطب با اجرا موثرتر باشد.
وی با بیان اینکه همچین سبک و موسیقی تا قبل از این در اراک اجرا نشده است، اضافه می کند: بزرگترین هدف ما برای این اجرا غیر از معرفی گروه و توانایی های اعضایش در نهایت معرفی این نوع موزیک به مخاطبی است که گوشش اغلب به موسیقی پاپ این روزها عادت کرده است.
از صولتی در مورد همزمانی کنسرت گروهشان با کنسرت سیروان خسروی می پرسیم، که آیا از این موضوع با خبر بوده است، او پاسخ می دهد: تاریخ ابتدایی تعیین شده برای کنسرت گروه ما ۲۳ و ۲۴ آذر بود که قبل از آن باخبر شدیم آقای اشوان همزمان با ما قرار است در اراک حضور پیدا کند بنابراین تصمیم گرفتیم برای اینکه تداخلی نباشد این تاریخ را تغییر دهیم و یک هفته بعد کنسرت را اجرا کنیم حتی این تغییر تاریخ باعث شد تا امتیاز پنجشنبه شب را نیز به دلیل همزمانی شب یلدا از دست دهیم و کنسرت را برای جمعه و شنبه شب اجرا کنیم.
صولتی می گوید: اما درست زمانی که تبلیغات خود را آغاز کردیم متوجه شدیم برای تاریخ دو دی نیز برای اجرای کنسرت سیروان خسروی مجوز داده اند و ما از این اتفاق غافلگیر شدیم.
وی با بیان اینکه قانون اجرای کنسرت و تاکید همیشه این بوده که یک هفته قبل و بعد از تاریخ اجرای کنسرت، کنسرت دیگر نباشد، اظهار می کند: به همین منظور من و چند تن دیگر از هنرمندان شهر که برنامه کنسرت دارند هماهنگ بودیم تا در انتخاب تاریخ هایمان این قاعده رعایت شود؛ ولی باز هم با حضور ناگهانی یک گروه غیربومی متعجب شدیم.
این نوازنده هارمونیکا که تا کنون شش بار در اراک با گروه های موسیقی بومی به روی استیج رفته ادامه می دهد: بدون اغراق می گویم در هر شش اجرا برنامه های گروه بومی با کنسرت گروه غیر بومی تداخل پیدا می کرد یا همزمان و یا با فاصله یک روز قبل و بعد و اغلب هم بدون خبر و درست در نزدیکی تاریخ اجرا این اتفاق می افتاد.
صولتی با تاکید بر تاثیر منفی این همزمانی در ریزش مخاطب گروه های بومی و بلیت فروشی آن ها می گوید: اغلب مخاطبان کنسرت ها جوانان هستند و ما با این انگیزه که قرار است کار جدید به آن ها ارائه دهیم به دنبال جذب آن ها برای حضور در کنسرتمان بودیم که آن هم به مجموعه عواملی بستگی دارد که باید فراهم باشد.
وی تاکید می کند: بدون شک این همزمانی با اجراهای خوانندگانی که شناخته شده اند این فرصت را از ما می گیرد، زیرا باید پذیرفت که از میان مردم تعداد کمی هستند که نگاه جدی به هنر موسیقی دارند و رویدادهای جدید را دنبال می کنند در مقابل بخش اعظمی از مردم موسیقی را یک سرگرمی و تفریح می دانند بنابراین ترجیح می دهند هزینه حضور در کنسرت را به خواننده ها و گروه هایی که می شناسند بدهند و ریسک نکنند.
سرپرست گروه هارمونیراک اضافه می کند: همانطور که گفتم یکی از هدف های ما تغییر دید مخاطب و معرفی سبک دیگر از موسیقی بود تا با دید بــاز و تــازه تری به موسیقی نگاه کنند و بدانند سبک هایی دیگری غیر از پاپ هم وجود دارد که می تواند متفاوت و جذاب باشد اما بدون شک جذب مخاطب انگیزه می خواهد، انگیزه ای که در همان ابتدای راه با این همزمانی ها و بی توجهی ها کمرنگ می شود.
صولتی می گوید: شاید عجیب باشد اما هم اکنون آنچه در فضای موسیقی شهر ما وجود دارد نشــان می دهد که خیلی از هنرمندان شهر با ساز زدن و اجرا قهر کرده اند و هــر بار با آن ها در مورد اجــرا صحبت می کنیم می گویند چقدر می خواهید تلاش بی فایده کنید وقتی که هیچ حمایت مالی و معنوی ای نمی شوید. گروه ما البته در ابتدای راه است و انرژی این تجربه را دارد؛ ولی بعید نیست که با شرایط کنونی به نتیجه دوستان دیگر دست پیدا کنیم.
وی اضافه می کند: هم اکنون شاهد مهاجرت بیشتر هنرمندان عرصه موسیقی از شهرمان هستیم، باید پذیرفت یک هنرمند نیاز به انگیزه و دلگرمی دارد وقتی که هنرمندی با توجه به فعالیت و حرفه ای بودنش دیده نشود و یا آنطور که در نظر مردم است حمایت نشود دلسرد شده و اگر ببیند در شهر دیگری بیشتر می تواند فعالیت کند و هنر خود را ارائه دهد قطعا آنجا را انتخاب خواهد کرد. این هنرمند جوان اراکی معتقد است که بی انصافی است اگر بگوییم که تمام متولیان و افراد دست اندرکاران فرهنگی و هنری در شهرمان از هنرمندان بی خبرند و حمایت نمی کنند در این میان افراد دلسوز و متعهد نیز وجود دارند ولی مسئله این است که زور و قدرتشان به اندازه افرادی نیست که در عناوین و شکل های مختلف در این روند منافعی را دنبال می کنند.
صولتی می گوید: بغیر از حمایت های متولیان کمبودهای دیگری نیز در مسیر اجراهای کنسرت ها وجود دارد بیشتر کنسرت های بومی در سالن فرهنگسرای آیینه اراک برگزار می شود هر چند این سالن نسبت به سالن ستارگان استانداردتر است ولی به دلیل عمر بالایش سیستم های نور و صوتش بدون کاربرد هستند و برای همین ما مجبوریم صدابردار خارج از مجموعه بیاوریم. بنابراین حتی اگر در شرایط ایده آل با مخاطب بالا نیز اجرا داشته باشیم باز هم بخش زیادی از درآمد باید صرف کمبودها و ضعف هایی از این دست شود.
وی در خصوص نقش انجمن موسیقی استان در حمایت از هنرمندان موسیقی می گوید: در دوره جدید و بعد از تغییرات اخیر این نقش پررنگ تر شده است و ارتباط مسئول انجمن با هنرمندان بیشتر و حمایت ها مشهودتر شده و این ارتباط اشتباه که انجمن تنها در زمان کنسرت ها بلیت با تخفیف به اعضا می داد تغییر کرده و به حمایت و همکاری های جدی تری تبدیل شده است.
صولتی اجرای بالای کنسرت ها غیر بومی در اراک را اینطور تحلیل می کند: اراک با توجه به خلاها و کمبودهای فضا و برنامه های تفریحی و فرهنگی ظرفیت اجرای این تعداد کنسرت را دارد؛ ولی این حجم از کنسرت ها خصوصا پاپ آسیب های دیگری بغیر از حاشیه رفتن هنرمندان بومی را دارد و آن جلوگیری از ارتقای سلیقه موسیقیایی شهروندان است زیرا مردم همانطور که قبل تر توضیح دادم به دنبال چیزی نمی روند و اغلب آنچه در بازار است برایشان جالب و مورد توجه است.
وی تاکید می کند: بنابراین اگر بتوان این موضوع را کنترل کرد و موسیقی درست را به گوش مردم رساند می توان سلیقه موسیقیایی مردم را تغییر داد و تربیت کرد. در واقع به مردم یاد داد که به گوش هایشان احترام بگذارند نه اینکه مردم عادت کنند تا هر آهنگی از هر خواننده ای با هر کیفیت و سطحی هیت شد بخواهند زود او را از نزدیک ببینند و کنسرت هایش را پر کنند.
صولتی می گوید: البته این در حرف آسان است ولی در عمل دشواری هایی را دارد و ممکن است حتی با عدم موفقیت هایی نیز رو به رو شد ؛ ولی این یک راه حــل بلند مدت است و ارائه کنســرت و آلبوم های موسیقی تخصصی تر در این تغییر سلیقه کم کم موثر خواهد بود.
وی در خصوص استقبال مردم از کنسرتشــان می گوید: تجربه کنسرت های بومی نشان داده است که مردم بر خلاف کنسرت های غیر بومی بلیت های آن را پیش خرید نمی کنند و اغلب در دقایق نزدیک به اجرا بلیت های آن فروش می رود بنابراین به طور قطع نمی توان هم اکنون در این مورد نظر داد.
کنسرت موسیقی گروه هارمونیراک اول و دوم دی ماه ساعت ۱۹:۳۰ در فرهنگسرای آیینه اراک برگزار خواهد شد. در این کنسرت احمد امیری نوازنده درامز، کیان مروجی نوازنده و مهرداد نوروزی نوازنده گیتار الکتریک، امید نصر نوازنده ساکسیفون، مرتضی ملکی نوازنده کیبورد، علی حیدری نوازنده گیتار باس، محمد شافعی بعنوان خواننده مهمان و کاوه صولتی نوازنده هارمونیکا هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.