خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگوی «وقایع استان» با مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی/راه و شهرسازی در انتظار خانه تکانی

گفتگوی «وقایع استان» با مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی/راه و شهرسازی در انتظار خانه تکانی

یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶   شماره ۷۷۲

***شارقی در واکنش به انتقادها درباره مدیرانی که سال هاست تغییر نکرده اند: ۲۴ سال مدیریت در یک پست زیاد نیست!

***

وقایع استان

مهدیه معصومی

***

اداره کل راه و شهرسازی به عنوان یکی از دستگاه های پر اهمیتی که اقداماتش به صورت مستقیم با امنیت جانی مردم در ارتباط است دارای وظایف و اهداف متعددی می باشد. در این میان بررسی ارتباط شهرهای فعلی و آینده در سطح منطقه، تهیه و تنظیم سیاست ها و خط مشی های اجرایی و ضوابط لازم برای هدایت و کنترل شهرنشینی در جهت تحقق طرح جامع سرزمین.بالحاظ اولویت های آمایشی، تهیه معیارها، ضوابط و آیین نامه های شهرسازی و ابلاغ مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به وزارتخانه ها و سازمان های مسئول و ارشاد و راهنمایی دستگاه های مربوط در مورد مسائل ناشی از اجرای طرحهای جامع شهری، نظارت بر فعالیتهای شهرسازی بخش خصوصی از حیث رعایت معیارها و ضوابط شهرسازی وبرنامه ریزی و مدیریت عمران زمینهای شهری و نظارت درزمینه استفاده بهینه از زمین در محدوده های شهری از جمله وظایف این اداره کل بوده است.
آذرماه سال گذشته مجید شارقی که به عنوان سرپرست پس از رفتن نصرالله نژاد در اداره کل راه و شهرسازی استان مشغول فعالیت بود از طرف وزیر راه حکم مدیرکلی خود را گرفت و از آن زمان تاکنون سکاندار راه و شهرسازی استان است. وی در یک سال گذشته بـا چالش ها و مشکلات عدیده ای دست به گریبان بوده که از آن جمله می توان به پایین بودن اعتبارات لازم برای پروژه های حوزه کاریش در استان، طرح جامع کلانشهر اراک و برخی پروژه های شهرسازی اشاره نمود. در این شماره با مجید شارقی به گفتگو نشستیم تا آخرین وضعیت اداره کل راه و شهرسازی استان را جویا شویم.
مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان مرکزی در ابتدای گفتگو در خصوص سهم استان از اعتبارات ملی برای پروژه های فعلی در استان مرکزی بیان کرد: تعدادی پروژه استانی داریم که اصلا به آنها اعتبار ملی داده نمی شود و تعدادی دیگر از پروژه ها ذاتا ملی هستند که از اعتبارات ملی نیز تامین می شوند.
وی افزود: تا این تاریخ حدود ۱۶۵ پروژه داشته ایم؛ ۹۵ پروژه مربوط به راه بوده، ۳۱ پروژه مربوط به فنی و اجرایی و ساخت ساختمان های اداری و بیمارستان ها، ۱۴ پروژه شهرسازی و تهیه طرح های تفصیلی و جامع و ۱۲ پروژه راهداری. البته راهداری از اداره راه و شهرسازی جدا شده است اما چون قراردادها در سنوات قبل بسته شده است ۱۲ پروژه باقی مانده است.
شارقی در ادامه اظهار داشت: ۹۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون در سال جاری برای این ۱۶۵ پروژه اعتبار پیش بینی کردند که از این میزان حدود ۵۰ میلیارد آن هم به صورت اسناد تخصیص داده شد. اسنادی که به پیمانکاران می دهیم یا به صورت یکساله و دو ساله است. وی ادامه داد: از این ۵۰ میلیارد حدود ۲۸ میلیارد آن اعتبار ملی و۲۲ میلیارد اعتبار استانی دریافت کردیم.
شارقی در پاسخ به سوال ما درباره وضعیت تقاطع اراک- فرمهین بیان کرد: این تقاطع از ابتدای سال تا امروز ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی به وجود پاره ای مشکلات در اجرای پروژه ها اشاره نمود و گفت: مشکل این است که از سنوات قبل پروژه هایی باقی مانده است که این پروژه ها از ۷ سال گذشته شروع شده اما سرعت آن به دلیل کمبود اعتبار کند شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بیان داشت: بنده در خصــوص بهره برداری از پروژه ها هر قولی که بدهم مشروط به تامین اعتبار است اگر تامین اعتبار صورت گیرد پل اراک- فرمهین تا نیمه اول سال ۹۷ به بهره برداری خواهد رسید.
وی به وضعیت تقاطع غیرهم سطح سنجان هم اشاره نمود و بیان کرد: قرارداد این تقاطع که جزو پروژه هـای ملی است را ۳ ســاله بسته ایم این تقاطع داخل محدوده شهر است و ارتباطی به راه و شهرسازی ندارد اما بنابر تصمیمات مقامات ارشد استان اجرای آن بر عهده راه و شهرسازی گذاشته شد و اعتبارات آن از محل راهداری نقاط حادثه خیز تامین می شود. در این میان بر اساس توافقات صورت گرفته شهرداری نیز مکلف بوده تا بستر کارگاهی را آماده کند.
شارقی با توجه به اهمیت و طولانی شدن طرح جامع کلانشهر اراک ادامه داد: یکی از وظایف اداره راه و شهرسازی تهیه طرح و گرفتن مشاور برای انجام مطالعات آن است. مشاور بر اساس زمان بندی صورت گرفته کارش را انجام داده اما اینکه چرا تا به امروز زمان برده به دلیل تغییر استاندار، نمایندگان، شورا و شهرداری بوده است به هر حال طرح باید مورد تایید قرار گیرد. یکی دیگر از موارد بحث طرح ۵۵ متری است که در این راستا شهرداری باید هر چه سریعتر تعیین و تکلیف کند در مجموع تا بخواهد این طرح به شورای عالی برسد و جلسه تشکیل شود حداقل ۳ سال زمان می برد.
وی همچنین در خصوص طرح مجموعه شهری مهاجران تا امیرکبیر بیان داشت: در حدود یکسال است برای طرح شبکه ریلی داخلی از مهاجران‌ به اراک که از اراک به امیر کبیر هم به آن اضافه شد مطالعاتی انجام داده که اگر تایید شود به مرحله تامین اعتبار و اجـرا می رود.
مدیر کل راه و شهرسازی درباره فروش زمین های دولتی گفت: این زمین ها به صورت قیمت تمام شده و منطقه ای به سازمان ملی واگذار می شود که ۸ درصد آن به خود استان بازمیگردد و در پروژه های مانند پروژه پشت بیمارستان امیرکبیر و یا محور فردین پور و یا اراضی که به صورت رایگان در اختیار شهرداری قرار داده ایم هزینه می شود.
این روزها انتقادات فراوانی به برخی مدیرانی که ۲۴ ساله است در اداره کل راه و شهرسازی مدیریت می کنند و عملکرد قابل قبولی از خود نشان نداده اند شده است، وی به این انتقادها پاسخ داد و گفت: به عقیده من ۲۴ سال زمان زیادی برای مدیریت نیست.
شارقی در پایان صحبت های خود بار دیگر تاکید کرد که مهمترین مشکل، تخصیص اعتبار به صورت اسناد و خزانه است و اظهار داشت: ۲ سال زمان می برد تا پیمانکار این اسناد را نقد کند که این موضوع باعث ایجاد نارضایتی پیمانکاران شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.