خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگوی «وقایع استان» با مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری /نمره قبولی به خانم مدیر

گفتگوی «وقایع استان» با مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری /نمره قبولی به خانم مدیر

سه شنبه ۱۱ اردی بهشت ۱۳۹۷   شماره ۸۳۱

*** با این توان و وضعیت باز هم عملکرد ما خوب بوده و در کنار محدودیت های موجود هیچ تکلیفی زمین نمانده است
*** زمانی که بحث فرماندار زن مطرح بود خود من با چندین خانم در خصوص پذیرفتن این پست صحبت کردم؛ ولی هیچ کدام حاضر نبودند بپذیرند

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

چالش های حوزه زنان همیشه مورد بحث بوده و هست. دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یکی از نهادهایی است که در این زمینه مسئولیت هایی دارد و در برنامه ریزی در راستای کاهش چالش های این بخش و ارتقا و توسعه مسائل حوزه زنان نقش مهمی دارد. زهرا فرجی مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری با حضور در دفتر وقایع استان به بخشی از سوال های ما در خصوص موضوعات پیش رو در حوزه زنان از جمله ورود آن ها در عرصه مدیریتی، آسیب های اجتماعی چون اعتیاد زنان، شاخص سلامت و … پاسخ داد.
***
با توجه به چالش های مهم در حوزه زنان از جمله آسیب های اجتماعی، اشتغال و حضور زنان در عرصه مدیریتی به نظر شما کدام بحث اولویت این حوزه است و باید دنبال شود؟
در خصوص بحث های مهم حوزه زنان چه در سطح کشور و به تبع آن استان نمی شود هیچ اولویتی قرار داد زیرا این مساله هم عرض هستند و باید موازی یکدیگر و همزمان دنبال شوند. ما نمی توانیم مساله مدیریت زنان را رها و بگوییم هم اکنون مساله آسیب اجتماعی آن ها مهم است و یا برعکس.
در واقع برخی مشکلات حوزه زنان را باید با هم پیش برد و به یک مقطع مشخص رساند. البته در خود این مسائل می توان اولویت تعیین کرد مثلا در بحث آسیب های اجتماعی می توان اولویت بندی کرد که آیا هم اکنون بحث اعتیاد زنان مهم تر است و یا نه مساله فرار دختران. به طور کلی چندین مساله در حوزه زنان در سطح کشور وجود دارد که جز اولویت ها هستند. یکی بحث آسیب های اجتماعی که متاسفانه با رشد آن ها روبه رو بوده ایم که توقف، کنترل و کاهش آن به عنوان یک هدف مهم در حال دنبال شدن است. اولویت بعدی تعهد دولت به احراز ۳۰ درصد از پست های مدیریتی به زنان تا پایان دولت دوازدهم است که در حال رصد و پیگیری است. سومین بحث توانمندی زنان است که طی همه این سال ها به آن پرداخته و دنبالش می کنیم.
البته یکی از بحث های مهم این روزها در حوزه زنان که امسال مورد توجه بوده است ایجاد نشاط اجتماعی در میان زنان و تقویت و توسعه آن است که امیدواریم با ایجـاد طــرح های مشترک با دستگاه های اجرایی بتوانیم در فضای شهری و روستایی برنامه های مفرح و تاثیرگذار داشته باشیم.
در مورد سند وضعیت زنان استان توضیح دهید و اینکه در چه مرحله ای قرار دارد؟
خوشبختانه استان ما در خیلی از عرضه های مسائل زنان پیشرو است که سند وضعیت زنان استان یکی از آن ها است. در خصوص این سند سال گذشته کار را آغاز کردیم و بخش اعظمی از آن چون جمع آوری اطلاعات و اسناد و به روز رسانی آن ها و تحلیل داده ها را انجام داده ایم. اواخر سال گذشته بود که معاونت زنان ریاست جمهوری به این نتیجه رسید که این سند را برای تمامی استان ها تهیه کند در حالیکه استان ما بخش زیادی از کار را انجام داده و سند آماده بود از آنجاییکه معاونت زنان یک بخش تکمیلی با این رویکرد که باید خروجی سند یک سری پروژه های عملیاتی و اجرایی باشد و موجب ارتقا و بهبود حوزه زنان شود به این سند اضافه کرده است، ما به دنبال پیگیری آن برای تکمیل سند هستیم.
چشم انداز این سند این است که با توجه به شرایط زنان در هرشهرستان، بخش یا هر روستا و اولویت مساله آن ها برنامه ریزی شود. امیدواریم خروجی این سند منجر به پروژه های عملیاتی شود که در سطح استان فراخور حال و با توجه به شرایط زنان اجرایی می شود.
با توجه به اینکه بحث ورود زنان در عرصه مدیریتی مورد توجه است فکر می کنید چه موانعی پیش روی حضور زنان در این بخش است؟ و هم اکنون چند درصد از پست های مدیریتی در اختیار زنان است؟
موانع پیش روی مدیریت زنان دو بخش است یکی موانع فرهنگی اجتماعی حاکم بر جامعه است و نگاه های حاکمیتی است که بعضا مردسالارانه هستنداما موضوع دیگر یکی نگاه خود خانم هایی که از آن ها خواسته می شود در پست های مدیریتی قرار بگیرند. از آن جاییکه حساسیت و دقت خاصی بر بحث پذیرش مسئولیت ها هست اغلب خانم هایی که به آن پیشنهاد قبول پستی داده می شود در ابتدا نگــران این هستند که آیا از عهـده آن بر می آیند یا نه؟ بحث دیگر اینکه زنان وظایف متعددی دارند و نگران این هستند که آیا می توانند در کنار کار اجتماعی به وظایف خانه به درستی بپردازند برایشان وجود دارد. در واقع خود خانم ها خیلی رغبتی به حضور در عرصه مدیریتی نشان نمی دهند حتی زمانی که بحث فرماندار زن مطرح بود خود من به شخصه با چندین خانم در خصوص پذیرفتن این پست صحبت کردم؛ ولی هیچ کدام حاضر نبودند بپذیرند. در این خصوص چندین علت وجود دارد و نمی توان آن را تک علتی عنوان کرد. البته باید گفت از نگاه متولیان و مسئولان اصلی استان هیچ مانعی برای حضور زنان در عرصه های مدیریتی وجود ندارد چه شخص آقای استاندار که اعتقاد خاصی به توانمندی بانـوان دارند و چه معاونت های دیگر که تاکید زیاد بر این موضوع دارند. به اعتقاد من خانم هایی که در وجود خود این توانمندی را دیدند و در این عرصه ورود پیدا کردند با توجه به عملکردشان کارنامه درخشانی دارند و امیدواریم با رویکردی که در این خصوص در استان وجود دارد و سیاست دولت، بتوانیم تعداد بیشتری را در این پست ها منصوب بنماییم.
هم اکنون ۱۳ درصد از پست های مدیریتی استان به خانم ها تعلق دارد. هرچند این ۱۳ درصد از جهت کمی عدد خوبی باشد ولی از لحاظ کیفی راضی کننده نیست چون نهایتا در سطح سیستم دولتی استان ما نهایتا پنج مدیرکل خانم داریم و باقی بیشتر در پست های کارشناس مسئول و رئیس گروه هستند. دستگاه های مشخص مثل بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و ثبت احوال در رده معاونت و مسئولیت ادارات شهرستان از خانم ها خیلی خوب ورود پیدا کردند ولی برخی از دستگاه ها عملکرد ضعیفی در این خصوص دارند. بهر روی با توجه به تعهد دولت خیلی از پست ها برای خانم ها در استان پیش بینی شده که این اتفاق به زودی خواهد افتاد.
چه راهکارهایی برای بهبود و ارتقا شاخص سلامت زنان در استان انجام شده است؟
آنچه مشخص است در سطح کشور شاخص سلامت زنان بالا نیست و در برخی استان ها همچون استان ما ضعیف است. به نظر من مهم ترین علت عدم همکاری و ضعف آگاهی خود خانم ها است و اینکه خانم ها به دلیل کم آگاهی و بی اطلاعی برای سلامتی خودشان اولویت قائل نمی شوند و کمتر به مباحث حوزه سلامت جسمی و روحی خود می پردازند مثلا یک کارمند و خانه دار اولویت کار و خانواده را دارد و اولویتی برای سلامت خود ندارد و این نقطه ضعف خود خانم ها است.
اما آنچه ما در دو سال اخیر دنبال می کنیم این است که از طریق دانشگاه علوم پزشکی شناسنامه سلامت زنان تهیه شود که از طریق استقرار مراکز بهداشتی در سراسر مناطق شهری در حال دنبال کردن است. این مساله به خصوص برای قشر دولتی که خیلی بیشتر از قشر غیر دولتی تایید شده زیرا طبق آمار و تجربه توجه زنان کارمند به سلامتی شان بسیار کمتر است.
نکته بعدی بحث ورزش بانوان بود که از جمله توسعه ورزش همگانی، پیاده روی عمومی و همچنین در سطح ادارات دولتی بحث ورزش در ساعات کاری با همکاری برخی ارگان ها دنبال شد.
اما مساله مهمی که دنبال می کنیم بحث نشاط اجتماعی است که شاخص سلامت روحی و جسمی از فاکتورهای مهم آن است. بنابراین قرار است با همکاری شهرداری در مناطق آسیب دیده و حاشیه شهر برنامه های نشاط اجتماعی را شروع کنیم و با توجه به فاکتور سلامت در این مناطق آزمایشات عمومی و غربالگری برای تهیه شناسنامه سلامت زنان در مراکز بهداشتی دنبال شود.
توسعه فضاهای ورزشی و پارک بانوان نیز از دیگر اقدامات بوده است. باز هم تاکید می کنم مهم ترین مساله اطلاعات خود خانم ها است که نسبت به وضعیت سلامت خود مطلع شوند و پیگیری کنند زیرا آنچه دیده می شود نشان از عدم ا۸همیت موضع برای زنان دارد متاسفانه در استان ۱۵ درصد از زنان بالای ۲۰ سال دچار یک بیماری مزمن هستند که اغلب ناشی از کم تحرکی و ورزش نکردن است.
از آنجاییکه هم اکنون اعتیاد در زنان شیوع پیدا کرده است آیا آماری از ابتلای زنان استان به اعتیاد دارید؟
در بحث اعتیاد نیز آمار دقیقی نمی توان از تعداد زنان معتاد داد ولی هم اکنون ده تا دوازده درصد از معتادین استان را زنان تشکیل داده اند که این آمار هم در کشور و هم در استان افزایش پیدا کرده است. در اعتیاد زنان دو مساله تاسف برانگیز وجود دارد یکی کاهش سن ابتلا به اعتیاد و دیگری گرایش آن ها به مصرف مواد صنعتی از جمله قرص های روانگردان و قرص های لاغری متشکل از این مواد. متاسفانه به دلیل کوتاه بودن مدت زمان وابستگی زنان به مواد مخدر این آمار هر روز در حال افزایش است.
اگر بخواهید به عملکرد خود بعنوان مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده امتیاز دهید چه نمره ای به خود می دهید؟
با توجه به مشکلات ساختاری و اعتباری که در دفتر امور بانوان و خانواده وجود دارد عملکرد خود را قابل قبول می دانم و از آن دفاع می کنم.
بسیاری از افرادی که به این بخش انتقاد دارند از بیرون به این حوزه نگاه می کند تشکیلات ما با مشکلات اعتباری رو به رو است و در بحث ساختاری بسیار ضعیف است.
دفتر امور بانوان هیچ اعتبار مشخصی ندارد و اعتبارات به صورت مستقل برای هر برنامه ای می آید البته تصویب شده که امسال بعد از سال ها پنج صدم درصد از اعتبارات جاری استان ها به امور خانواده و زنان تعلق بگیرد که در اختیار دفتر قرار خواهد گرفت.
از طرفی دفتر امور بانوان ۱۳ ماموریت مشخص و مستقیم دارد و حتی در حوزه کودکان و نوجوانان نیز وظایفی دارد در حالیکه تنها شش پست سازمانی شامل مدیرکل، معاون و چهار کارشنــاس دارد و می خواهد با این منبع انسانی در مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زنان ورود پیدا کند. در حالیکه سایر معاونت ها و دفاتر استانداری به طور مشخص در یک حوزه فعال هستند. بنابراین با این توان و وضعیت باز هم عملکرد ما خوب بوده و در کنار محدودیت های موجودبا حمایت مسئولین در مقاطع مختلف به ویژه مسئولان کنونی هیچ تکلیفی زمین نمانده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.