خانه » پیشنهاد سردبیر » الفبای جامعه پذیری/تاثیر شرکت دانش آموزان در فعالیت های هنری، فرهنگی و ورزشی مدارس بر روی نحوه ورود آن ها به جامعه

الفبای جامعه پذیری/تاثیر شرکت دانش آموزان در فعالیت های هنری، فرهنگی و ورزشی مدارس بر روی نحوه ورود آن ها به جامعه

سه شنبه ۱۱ اردی بهشت ۱۳۹۷   شماره ۸۳۱

وقایع استان

یکی از کارکردهای عمومی آموزشی و پرورشی، اجتماعی کردن کودکان و نوجوانان است و مفاهیم عمده تربیت اجتماعی ‏آن از جمله خود کفایتی، ابراز وجود، استقلال، خودپنداری، خود رهبری، رقابت، همکاری، نوع دوستی، هویت جویی، ‏تشخیص طلبی و ده ها مولفه تربیتی دیگر که به نوعی شخصیت اجتماعی کودکان را شکل می دهد در همین دوران ‏آموزشگاهی تحقق می پذیرد‎.‎‏ البته خانواده اولین و مهمترین عامل جامعه پذیری فرد محسوب می شود و مدرسه دومین ‏نهادی است که این مهم را بر عهده می گیرد‎.‎ به منظور آشنایی بیشتر با مفهوم تربیت اجتماعی و توسعه فرهنگی و اجتماعی گفتگوی کوتاهی با «احمد حاجیلری» از فرهنگیان نمونه کشور انجام داده ایم که حاوی نکات قابل توجهی است: ‏

 کارکرد اجتماعی فعالیتهای تربیتی در مدرسه چگونه حاصل می شود؟ ‏
برای این که تعلیم و تربیت از چارچوب محدود مدرسه خارج شود و کارکرد اجتماعی آن در پهنه توسعه اقتصادی، سیاسی، ‏اجتماعی و فرهنگی جامعه روشن شود، باید تربیت اجتماعی سرلوحه روش ها و آموزش و پرورش قرار گیرد‎.‎‏ دانش آموزان ‏باید با محیط خود سازگار گردند و چنین تحولی مستلزم اتخاذ روش های تربیتی و تغییر در محتویات برنامه های آموزش و ‏پرورش است‎.‎‏ مدرسه به تنهایی یکی از وسایل تربیت فرد است و کار آن باید با تاثیر عوامل اجتماعی و نهادهای مرتبط با ‏اجتماعی شدن فرد (خانواده، گروه، رسانه ها و…) تکمیل شود‎.‎‏ فلذا ضمن تعلیم کودکان در مدارس، باید اشکال دیگر ‏آموزش مانند مبارزه با بی سوادی، ترویج کشاورزی، شرکت در تعاونی ها، آشنایی با تکنولوژی و علوم و فنون جدید و… ‏نیز وجود داشته باشند تا از این طریق، زمینه های تربیت اجتماعی از تمام جهات گسترش یابد‎.‎‏ به همین منظور ما در مدرسه ‏اقدامات گسترده و منسجمی را انجام داده ایم که بدون شک در شکل گیری شخصیت اجتماعی بچه ها موثر بوده است. ‏

 نقش آموزش و پرورش به ویژه مدرسه را در بالفعل کردن استعداد های دانش آموزان چگونه ارزیابی می کنید؟ ‏
آموزش و پرورش را می توان مهمترین اندام و به منزله قلب پیکره جامعه دانست که هرگونه آسیبی به آن، موجب زیان ‏سایر بخش ها می شود. وظیفه آموزش و پرورش تربیت نیروی آگاه، کارآمد و متعهد برای کشور است. آموزش و پرورش ‏می تواند موجب شکوفایی سایر بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شود و این استعداد و توانایی تنها با تقویت ‏آموزش و پرورش ایجاد می شود. با مطالعه در سرنوشت و سیر صعودی کشورهای پیشرفته متوجه نقش مهم آموزش و ‏پرورش در ارتقا و به فعالیت رسیدن استعداد ســایر بخش های این کشورهــا می شویم. براساس مطالعات کارشناسان ‏اقتصادی، شکوفایی اقتصاد و صنعت ژاپن مرهون آموزش و پرورش این کشور بوده و خود آنها هم به این مسئله اذعان ‏دارند. آموزش و پرورش بایدروحیه تولید علم و اختراع و پیشرفت و کسب آگاهی را گسترش دهد‎.‎

چه فعالیت های غیر آموزشی در مدارسی که شما حضور داشتید برگزار شده است؟ ‏
ما همه ساله در مدرسه از اســاتید مختلف در رشته های هنری، فنی ، علمی و … دعوت می کنیم تا دانش آموزان از نزدیک ‏با صاحبان انــدیشه در حوزه های مختلف آشنا شوند. به علاوه همه ساله مسابقات و دوره های فراوانی برگزار می کنیم.‏
مسابقه بستن زنجیر چرخ، مسابقه ماشین های کنترلی، مسابقات مچ اندازی، مسابقه والیبال پدران و پسران، اجرای نقاشی ‏همگانی، برگزاری نمایشگاه دست سازه، مسابقه تیراندازی با تفنگ بادی، برگزاری دوره های مهارت کنترل استرس و ‏اضطراب، آموزش حرکات اصلاحی زانو توسط کارشناس ارشد تربیت بدنی، برگزاری دوره آموزشی بــا موضوع آسیب های ‏اجتماعی و …‏

 چه تعداد از دانش آموزان مدرسه در مسابقات ورزشی و فرهنگی و هنری موفق به کسب عنوان شدند؟ ‏
بیش از ۹۰ نفر از دانش آموزان دبیرستان شاهد در مسابقات ورزشی، فرهنگی، علمی ، هنری، جشنواره خوارزمی ، پرسش ‏مهر و مسابقات خارج از حوزه آموزش و پرورش موفق به کسب عنوان شدند که از همه این مقام آوران طی مراسمی در ‏هتل کانیار با حضور مسئولان تجلیل به عمل آمد. این مقام ها در رشته های فوتسال، والیبال، مفاهیم قرآن، حفظ قرآن، ‏مداحی، صحیفه سجادیه، اذان، انشاء نماز، جشنواره خوارزمی، داستان نویسی، فعالیت های آزمایشگاهی، وبلاگ نویسی، ‏عکاسی، دو و میدانی، کاراته، شطرنج، شنا، کشتی و … به دست آمده است. در واقع به جرات می توان گفت دانش آموزان مدرسه ‏در همه رشته های موجود موفق به کسب عنوان شدند که افتخار بزرگی برای مدرسه است.‏

 نقش مدارس در کاهش ناهنجاریها و جرایم دانش‌آموزان چیست؟ ‏
با گذشت زمان و توسعه و گسترش شهرها، تأسیس مؤسسات و کارخانه‌ها و سازمانهای مختلف، عواملی مثل خانواده که ‏در گذشته بار سنگین تعهدات تربیتی را بر گردن داشت دیگر خاصیت و نفوذ خود را در زمینه آموزش و پرورش تا اندازه ‏زیادی از دست داده است. زیرا به دلیل کثرت و تنوع مهارت‌ها و دانسته‌ها این نهاد کوچک اجتماعی دیگران کشش و ‏قدرت را ندارد که بتواند همه دانسته‌ها و معلومات را به روز به شکل جدید به نسل نو پا منتقل کند. از این رو مدرسه و نهاد ‏آموزش و پرورش، به عنوان محیطی خاص شناخته شده که همه افراد به دلیل آنکه از مزایای زندگی اجتماعی بهره‌مند ‏شوند ملزم به گذراندن مراحل مختلف آموزش و پرورش مدرسه‌ای هستند. زیرا نظام مدرسه سهم عمده‌ای در انتخاب و ‏تخصیص افراد برای ایفای نقشهای اجتماعی دارد که نحوه عملکرد فرد در مدرسه، طول مدت تحصیل و رشته تحصیلی در ‏تعیین شغل و منزلت اجتماعی آینده افراد نقش بسزایی ایفا می‌کند. اما در این میان نباید مسائل تربیتی و نیازهای فردی و ‏اجتماعی دانش‌آموزان را نادیده گرفت. زیرا هدف از آموزش صرفا نمره گرفتن و یادگیری یکسری مطالب و موضوعات ‏درسی که بعد از مدتی به دست فراموشی سپرده می‌شود نیست. بلکه سازگاری فرد با محیط و شناخت صحیح محیط ‏خواهد بود که بخشی از این آموزش توسط معلمان و کادر مدیریتی مدرسه صورت خواهد گرفت. ‏

 سخن پایانی
مدرسه را می توان مامن و پایگاهی برای آماده سازی نسل جوان برای ورود به جامعه قلمداد کرد و هر چه ساختار و زیر ‏ساخت برای انجام مدل های خرد که طرح مینیاتوری از جامعه کلان محسوب می شوند، در مدرسه جدی تر گرفته شوند، ‏زمینه برای پیشرفت دانش آموزان مهیا خواهد شد. امیدوارم خانواده ها نیز در کنار همکاری با مدرسه در مسائل آموزشی، بر ‏کسب مهارت ها و بالفعل رساندن توانایی های شان تلاش کنند و سعی کنند مهارت آموزی را به عنوان یکی از آموزش ‏های ضروری بچه ها جدی بگیرند. امید است با پرورش نسلی شاد و پویا ، آینده سازان کشور در ساختن ایرانی زیبا و ‏پیشرفته موفق باشند.‏

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.