خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگوی «وقایع استان» با «محمود حسنی» مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مرکزی/سکونت اتباع تنها در سه شهر استان مجاز است

گفتگوی «وقایع استان» با «محمود حسنی» مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مرکزی/سکونت اتباع تنها در سه شهر استان مجاز است

پنجشنبه ۵ مهر ۱۳۹۷  شماره ۹۳۸

*** تنها نیمی از اتباع خارجی حاضر در استان دارای مدارک اقامتی هستند

*** امکان تحصیل دانش آموزان اتباع غیرمجاز نیز در استان وجود دارد

***

وقایع استان

مهدیه مهدوی

***

محمود حسنی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مرکزی، پیش از این سه سال فرماندار شهرستان آشتیان بود که عملکرد خوبی از خود در این شهرستان به جا گذاشت. وی دارای سابقه فعالیت مستمر در استانداری مرکزی بوده و حالا پس از مدت کوتاهی که از مدیریت وی در امور اتباع می گذرد، در گفتگویی با وی، برنامه هایش را برای مدیریت این بخش جویا شدیم.
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مرکزی در ابتدای گفت وگو با ما از آمایش اتباع مقیم استان گفت. حسنی بیان داشت: با توجه به اینکه آمایش به معنای توزیع مناسب جمعیت و فعالیت‌ها در پهنه سرزمین با هدف استفاده بهینه از قابلیت‌ها است، در نتیجه آمایش جمعیت اتباع خارجی ساکن کشور هم در راستای بازشناسی جمعیت مخاطب و ثبت تغییرات آنها در ابعاد انسانی، بُعد خانوار و وضعیت فرهنگی، شغلی، آموزشی، تحصیلی، سلامت و تغییرات جغرافیایی محل سکونت و همچنین صدور و یا تمدید مدارک شناسایی برای آنها حسب تکالیف بین‌المللی و داخلی و دست‌یابی و به گستره اطلاعات مربوط به جغرافیای برنامه‌ریزی‌ها و خدمات‌رسانی مورد نیاز در عرصه‌‍ های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره است.
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اظهار کرد: بر اساس آمایش دوازدهم در استان مرکزی حدود ۲۰ هزار و ۸۰۰ نفر از اتباع خارجی دارای کارت آمایش و پناهندگی می باشند که در قالب ۴هزار و ۷۵۱ خانوار حضور دارند که حدود نیمی از آنها را مردان و نیمی را زنان تشکیل می دهند. پیش بینی می شود که به همین تعداد نیز، اتباع غیر مجاز در استان حضور داشته باشند. بر اساس سیاست های کلی جمهوری اسلامی ایران و به تبع آن استان مرکزی حضور اتباع بدون مدارک قانونی برای ما قابل پذیرش نیست و آنها می بایست به کشور خود بازگردند.
وی بیان کرد: از این تعداد اتباع ۵ هزار و ۱۰۵ نفر ساکن مهمانشهرِ شهرستان ساوه هستند. لازم به ذکر است که این شهر دارای مدرسه ابتدایی، دبیرستان، درمانگاه و سایر امکانات رفاهی است.
حسنی اظهار کرد: آمار اتباع عراقی حاضر در استان مجموعا ۱۶۶ نفر در قالب ۷۵ خانوار است و از لحاظ جنسیتی به ۱۰۲مرد و ۶۴ زن تفکیک می شوند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مرکزی با اشاره به سیزدهمین آمایش اتباع مقیم استان مرکزی گفت: این آمایش با رویکرد بروزرسانی و کسب حداکثر اطلاعات از پناهندگان جمعی ساکن کشور، در ادامه آمایش‌های سالیانه با هدف ساماندهی، شناخت تغییرات و ابعاد جمعیتی و ثبت احوالات چهارگانه، قابلیت‌ها، آسیب‌پذیری‌ها و امکان مدیریت بر جامعه هدف در راستای منافع و مصالح ملی، اهداف بشردوستانه و انسانی به اجرا گذاشته می‌شود.
حسنی با بیان اینکه اتباع، فقط مجاز به اقامت در سه شهرستان استان هستند، گفت: اتباع می توانند در شهرستان های اراک، دلیجان و ساوه اقامت داشته باشند و حضورشان در دیگر شهرستان های استان غیر مجاز می باشد. این قانون شامل حال همه اتباع می شود، چه آنهایی که کارت پناهندگی دارند و چه اتباع غیر مجاز.
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مرکزی در خصوص آمار دانش آموزان اتباع خارجی افزود: در استان مرکزی در حدود هفت هزار و۳۰۰ نفر دانش آموز اتباع در حال تحصیل هستند.
وی ادامه داد: با توجه به دستور سال گذشته مقام معظم رهبری اتباعی که دارنده کارت آمایش و پناهندگی نیستند هم می توانند فرزندان شان را برای تحصیل به مدارس بفرستند، در همین راستا زیر ساخت ها و هماهنگی های لازم برای ثبت نام آنها در سایت دانش آموزی، مهلت یک ماهه ای را در نظر گرفته بودیم.
وی در خصوص اقشار آسیب پذیر در میان اتباع گفت: این اقشار شامل ۷۱۸ خانوار هستند که تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.
حسنی در ادامه بیان کرد:۷ هزار و ۳۴ نفر از اتباع حاضر در کشور دارای گذرنامه و پاسپورت هستند.
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مرکزی گفت: ۵ دفتر کفالت داریم که شرح وظایف را به آنها سپرده ایم. ۲ دفتر در اراک،۱ دفتر در دلیجان و ۲ دفتر در ساوه فعال است که هر تبعه افغانی یک پرونده در این دفاتر دارند که اگر برنامه ای صورت بگیرد از طریق این دفاتر انجام شوند.
وی افزود: در ایران اتباعی از حدود ۶۰ کشور حضور دارند که سیاست گذاری های ما در کمیسیون ساماندهی این است که ساز و کاری را فراهم کنیم که به کشور خودشان برگردند. سال گذشته خروجی داوطلبان به کشور ثالث و اعلام خروجی توسط اعضا و سرپرستان صورت گرفته است که ۱۲۴نفر از این اتباع به کشورهای از قبیل کانادا، مالزی، هندوستان، استرالیا، سوئد سفر کرده اند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مرکزی افزود: با توجه به اینکه ۹۰ درصد از اتباع شاغل هستند طبق قانونی که مشخص شده حتی اتباع مُجازی که در کشور هستند فقط می تواند در ۴ رسته شغلی کار کنند که یک گروه در کوره پزخانه ها که شامل آجرپزی می شود مشغول به کارند و دومین گروه کارهای ساختمانی است که شامل مشاغل امور ساختمان، بلوک زنی، موزائیک کاری، سنگ بری و سنگ فروشی و راه سازی و معدن است و سومین گروه، گروه کشاورزی که شامل مرغداری،کشتاره، دامداری، چرم سازی است و چهارمین گروه سایر گروهای شغلی است که در قالب ۱۷ گروه شغلی قرار می گیرند که شامل کارگر ریخته گری و نجار و بافندگی و تعمیرکار کفش و غیره هستند و در غیر این صورت بقیه شغل ها غیر مجاز می باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.