خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگوی «وقایع استان» با حجت الاسلام هاشمی مشاور عالی استاندار به بهانه سالگرد۲۴ خرداد ۹۲ / بخش نخست/ ۹۲؛ سالی که امید زاده شد

گفتگوی «وقایع استان» با حجت الاسلام هاشمی مشاور عالی استاندار به بهانه سالگرد۲۴ خرداد ۹۲ / بخش نخست/ ۹۲؛ سالی که امید زاده شد

چهارشنبه ۲۴ خرداد ۹۶ شماره ۶۰۹

عباس لعل بار: حجت الاسلام حجت الله هاشمی، شاخص ترین روحانی اصلاح طلب در استان به عنوان یکی از بزرگان این جبهه در میان بزرگان اصلاحات در تهران مورد احترام و اعتماد آنها است. وی سالهاست به عنوان نماینده آیت الله صانعی دفتر وی در اراک را اداره می کند. حجت الاسلام هاشمی هم اکنون به عنوان رییس حزب اعتماد ملی در استان مرکزی و مشاور عالی استاندار فعالیت می نماید. وی در سال ۱۳۹۲ به عنوان رییس ستاد دکتر روحانی انتخاب شد و توانست این ستاد را به نحوی هدایت کند که روحانی در استان منتخب اول شده و سهم بسزایی در پیروزی نهایی روحانی در سال۹۲ داشت. به مناسبت سالگرد ۲۴ خرداد ۹۲ به سراغ وی رفتیم تا علاوه بر اینکه مروری بر خاطرات آن سال داشته باشیم به این بهانه عملکرد ستاد دکتر روحانی در سال ۹۶ را هم مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه گفتگوی ما با حجت الاسلام هاشمی را که در دو بخش آماده شده می خوانید، بخش دوم بزودی منتشر خواهد شد.

آقای هاشمی! شرایط جامعه در سال ۹۲ و نیز وضعیت ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در آن سال را مختصر یادآوری بفرمایید .
دولت دهم که دولت دوم اصولگرایان بود پیش از دولت روحانی فضای کشور را به سمتی هدایت کرد که مشکلات عدیده ای برای ایران ایجاد نمود. وضعیت به گونه ای بود که در سال ۹۲ اگر این مسیر امتداد می یافت شرایط غیرقابل پیش بینی را بر کشور تحمیل می کرد و در نتیجه نیازمند تغییر معناداری در قوه مجریه بودیم. عمده مشکلات دولت دهم که کاملا فضای کشور را احاطه کرده بود بدلیل نحوه مدیریت کشور بود به نحوی که هر روز مشکلات بین المللی سایه اش بر سر ایران سنگین تر می شد و تحریم ها افزایش می یافت. ایران هراسی و تحریم ها به حدی رسیده بود که کشور را با مشکلات اقتصادی بیشماری روبرو کرده و متعاقبا تورم را افزایش داده بود. مسائل بهداشت و درمان به شدت مردم را رنج می داد و مهم تر از همه فضای اجتماعی و سیاسی بسیار سخت و افراطی حاکم شده بود. شرایط انتخابات سال ۸۸ و بعد از آن هم مزید علت شده و در این شرایط رویکردهای متفاوتی نسبت به انتخابات ۱۳۹۲ و برون رفت از این مشکلات وجود داشت. بخش از جامعه دچار یاس و ناامیدی گشته بود و برخی هم تنها راه عبور از این معضلات را حضور پای صندوق های رای میدانستند. با این تفاسیر از میان گزینه هایی که بنا بود در انتخابات ۹۲ حضور یابند و نماینده سلایق مختلف بودند آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که امید به تغییر وضع موجود را تقویت کرده بود. ولی با فشارهای مخالفان جریان تغییر و در نهایت رد صلاحیت وی با رهنمودهای آیت الله هاشمی به دکتر حسن روحانی رسیدیم که شبیه ترین فرد در منش و عملکرد به آیت الله هاشمی بود.
در انتخابات سال ۹۲ ستادهای جریان اصلاحات و نیز اعتدالگرایان با حضور دکتر عارف و دکتر روحانی سامان گرفت و بنا به پیشنهاد برخی دوستان و پیگیری های ستاد مرکزی آقای روحانی، بنده در نهایت مسئولیت ستاد وی را بر عهده گرفتم. پیش از بنده آقای محمدی مسئولیت ستاد را به عهده داشت که جا دارد مجددا از زحمات ایشان تشکر نمایم و البته پس از آن که مسئولیت به اینجانب واگذار شد باز هم از تجربیات آقای محمدی به نحو مناسب در ستاد استفاده نمودیم.
حضور در ستاد روحانی در آن شرایط و در آن سال تصمیم سختی بود، بدلیل اینکه دولت مستقر و فضای کاملا محدود و بسته ، اجازه فعالیت به ما نمی داد و بخصوص اینکه این انتخابات اولین انتخابات پس از سال ۸۸ بود. شرایط سیاسی خرداد ۹۲ کاملا شرایط تردید و خوف بود، چرا که تبلیغ از دکتر روحانی با اینکه به تایید شورای نگهبان رسیده بود جرم تلقی می شد و مرتب برای اداره ستاد انتخاباتی و سامان دادن تبلیغات با تهدید و تذکر روبرو می شدیم؛ حتی خاطرم هست در جلسه هماهنگی روسای ستاد کاندیداهای ریاست جمهوری در استان به من اجازه صحبت ندادند و رییس ستاد اقای جلیلی به من پرخاش هم نمود که چرا می خواهید صحبت کنید. متاسفانه جریان نزدیک به دولت قبل اصلا تمایلی به شنیدن صدای مخالف نداشت و خوشبختانه به رغم تمام این مشکلات پس از آنکه ستاد تشکیل شد ما توانستیم در یک روز با سازماندهی بسیار خوب قریب به ۲۰ ستاد اعم از مرکزی، شهرستانها، جوانان و بانوان و کمیته های ذیل انها را تشکیل دهیم. طبیعتا فرصت کم بود و رقابت هم بسیار سخت. ستاد دکتر روحانی در استان بسیار مظلوم واقع شد و امکانات ما بسیار محدود بود ولی انگیزه و اراده ما برای تغییر آن هم در فضای آن روزها در تمام اعضای ستاد موج می زد. مانیفست ستاد دکتر روحانی در قالب یک کتاب با عنوان دولت تدبیر و امید منتشر شده بود که به مردم استان نیز ابلاغ می کردیم. روزهای نخست فعالیت ستاد با همه غربتی که حاکم بود دوستان بصورت شبانه روز فعالیت نموده و بنا را بر این گذاشته بودیم با وجود مشکلات و موانع آقای روحانی را پیروز انتخابات کنیم. نظرسنجی ها در آغاز راه حکایت از رای پایین دکتر روحانی داشت ولیکن عوامل متعددی باعث شده بود که ما امیدوار باشیم.
احزاب و تشکل های بسیاری مورد بی مهری دولتمردان دولت مهرورز قرار گرفته بودند، فضای دانشگاه ها و وضعیت دانشجویان نابسامان و در فشار بودند و در کل فضای امنیتی بر جامعه حاکم شده بود که هر روز به مردم ثابت می کرد تغییر از طریق صندوق های رای تنها راه برطرف نمودن این مشکلات است.دکتر روحانی با برنامه هایی که ارائه کرده بود از جمله تعامل سازنده با کشورهای جهان و نجات اقتصاد کشور و توجه به اخلاق در سیاست و جامعه ،که مورد اقبال اکثریت قرار گرفت. انتخاب دکتر روحانی نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و کشورمان به حساب می آید که توانست کشور را به ریل اصلی خود بازگرداند و در مدار تغییر قرار بگیریم.

با آن شرایطی که ذکر کردید، فکر می کنید تاثیر پیروز شدن دکتر روحانی در جامعه چه بود؟
پس از پیروزی دکتر روحانی در سال ۹۲ طبیعی بود مردم با وعده هایی که دکتر روحانی داده بود، شور و شعفی داشته باشند و حقیقتا هم این شور پس از اعلام پیروزی در جای جای کشور موج می زد. نکته حائز اهمیت که بنظرم ذکر آن پس از ۴ سال خالی از فایده نیست ریتم و آهنگ حضور مردم در انتخابات ۹۲ بود که مردم از شهر و روستا با هر نگاه و سلیقه ای و با هر قومیتی به دنبال تغییر بودند و با هدف تغییر برنامه های دولت تدبیر و امید را با گفتمان اعتدال برگزیدند. زمان عمل به وعده هایی بود که داده شده بودند وعده های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، وعده اصلاح ساختار مدیریتی و البته تعامل سازنده با جهان، نجات اقتصاد و نجات اخلاق در جامعه. تحریم های ظالمانه برداشته شدند و با تدابیر دولت و نقش انکارناپذیر دکتر ظریف تحریم ها حذف و اجازه تحریم جدید هم داده نشد. دولت توانست ایران هراسی را پایان دهد و ایران را به عنوان کشوری صلح طلب و متمدن به جهانیان معرفی نماید.نجات اقتصاد کشور به عنوان دومین وعده مهم دکتر روحانی، با لغو تحریم ها برآورده شد و دولت در چهار سال گذشته توانست بسترهای مناسبی را فراهم آورد تا بتواند در ۴ سال پیشرو به اشتغال و تولید بیشتر کمک کند.برخی وعده ها هم بلافاصله با پیروزی روحانی برآورده شد نظیر باز شدن فضای سیاسی و از بین رفتن جو امنیتی دانشگاه ها. نکته ای دیگری هم که دولت وعده داده بود نجات اخلاق بود که جا دارد دولت دوازدهم هم آن را دنبال و در همه موارد اخلاق را لحاظ کند همانگونه که در ۴ سال نخست نمود.دولت در مواجه با منتقدان از مرز اخلاق عبور نکرد و نقدهای دلسوزانه را پذیرفت.

در ستاد دکتر روحانی در اردی بهشت ماه شاهد تغییر رییس ستاد بودیم. چرایی این تغییر و نتیجه آن به عقیده شما چه بود؟
در سال ۹۲ و به گواه آمار رسمی و در شرایطی که تعداد ۶ کاندیدا در رقابت حاضر بودند اما ما توانستیم رای اکثریت مردم استان را برای دکتر روحانی کسب نماییم و با وجود تمام محدودیتها و غربتی که وجود داشت نتیجه قابل قبولی کسب کردیم ضمنا در سال ۹۵ در حالیکه به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نزدیک می شدیم سفر تاریخی دکتر روحانی به استان که با استقبال به یادماندنی مردم مواجه شد، رویداد، در این سفر من مسئولیت ستاد تشکلها و احزاب و نیز ستاد استقبال مردمی را به عهده داشتم که توانستیم با شاکله ستاد سال ۹۲ و مدیریت خوب دوستان در کنار دیگر دست اندرکاران شاهد موفقیتی دیگر برای استان باشیم و بار دیگر توانایی مجموعه مدیریتی ستاد ۹۲ را در سازماندهی و همراه نمودن تمامی جریانهای سیاسی حامی دولت از اصلاح طلبان و اعتدالیون گرفته تا اصولگرایان و نیز اقشار مختلف از بانوان و روحانیون تا جوانان و دانشجویان را نشان دهیم .پس از آن در حالیکه ما توانایی اداره ستاد دکتر روحانی در استان را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ داشتیم متوجه شدیم که در تهران تصمیماتی گرفته شده و در مجموع مشخص شد این تصمیمات که به نفع ستاد دکتر روحانی هم نبود فردی خارج از استان به عنوان رییس ستاد معرفی شده است.ای کاش شرایط به نحوی بود که مانند گذشته تدبیر دولت در استان رقم می خورد و همچون سال ۹۲ فردی از داخل استان به ریاست ستاد انتخاب می شد که به شرایط استان آشنا می بود. با این وجود بنده به خاطر علاقه ام به دکتر روحانی و دولت ایشان و نیز به جهت مسئولیتهایی که از سوی ستاد مرکز برعهده ام نهاده شده بود وظیفه نظارت بر ستادهای استانهای مرکزی کشور و ریاست شورای سیاستگذاری ستاد را برعهده داشتم و تا جایی که بضاعت مان بود یاریگر دکتر روحانی بودیم. اما متاسفانه نتیجه ای که در پایان رقم خورد این بود که ستاد آقای رییسی از ستاد دکتر روحانی در استان پیشی گرفت و دلیل آن هم اتخاذ تصمیمات غیر کارشناسانه حاصل اطلاعات اشتباه بود. متاسفانه عده ای با اطلاعات اشتباه و غلط موجب شدند فردی به ریاست ستاد قرار بگیرد که نتواند با تمام فعالان و حامیان دولت تعامل کند و در نتیجه در حالی که هیچ یک از موانع سال ۹۲ وجود نداشت و دولت هم در اختیار ما بود نتیجه ای ضعیف تر از سال ۹۲ رقم خورد. با نگاهی به آمار در میابیم که در این دور در ۷ شهرستان استان ستاد آقای دکتر روحانی بازنده رقابت بوده است در حالیکه در دور گذشته در تمامی شهرستانها ایشان با حداقل ۱۵ و حداکثر ۲۷ درصد اختلاف با کاندیدای دوم پیروز رقابت گردیده است و البته اینها همه نتیجه عدم شناخت رییس ستاد و تیم همراه ایشان بود و عدم شناخت از جریانها و اقشار مختلف درون استان که نمونه آن در عدم توانایی و جذب اکثریت جوانان و دانشجویان توانمند و فعالی که در استقبال از کاروان تدبیر و امید توانایی خود را به اثبات رسانده بودند، بود.
کنار گذاشتن روسای دور گذشته ستادهای شهرستانها که بدون هیچ چشم داشتی صادقانه برای پیروزی دکتر روحانی تلاش کرده بودند در شهرستان شازند که داعیه دار زعامت آن هستند در حالیکه دور قبل با ۲۷ درصد اختلاف رای با اقای قالیباف، ستاد دکتر روحانی پیروز شده بود با حذف تیم دوره قبل شاهد شکست با اختلاف قریب به ۱۱ هزار رای هستیم . البته قصدم از این مقایسه ها و انتقادها زیر سوال بردن زحمت عزیزان حاضر در ستاد نیست و از همینجا از همه افرادی که حتی برای کسب یک رای برای دکتر روحانی تلاش کردند صمیمانه تشکر می کنم اما امیدوارم این تجربه باعث شود تا از این پس هرگونه تصمیم گیری برای فعالیتهای سیاسی استان توسط جریانها و گروههای درون استان صورت پذیرد و قطعا فعالین سیاسی ساکن در استان توان اتخاذ تصمیم های مهم همراه با عملکرد موفقیت آمیز را در تمام بزنگاهها دارند و با همدلی و پشتیبانی همدیگر نیازی به حضور افراد دیگر ندارند. ادامه دارد…

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.