خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگوی روزنامه وقایع استان با نائب رییس شبکه محیط زیست و منابع طبیعی تشکل های زیست محیطی استان/تالاب میقان در بند سد ها

گفتگوی روزنامه وقایع استان با نائب رییس شبکه محیط زیست و منابع طبیعی تشکل های زیست محیطی استان/تالاب میقان در بند سد ها

پنجشنبه ۲۸ مرداد ۹۵   شماره ۳۹۵

وقایع استان:
وضعیت تالاب میقان این روزها بیش از هر زمانی مورد توجه فعالان زیست محیطی قرار گرفته است. تشکیل کارگروه ها و کمیته های مختلف برای بررسی علت خشک شدن تالاب و افزایش ریزگردها از جمله اقدامات فعالان زیست محیطی شهرستان بوده است. در این رابطه برای پیگیری از آخرین وضعیت تالاب میقان و اقدامات شبکه محیط زیست و منابع طبیعی تشکل های زیست محیطی استان با نایب رییس این شبکه گفتگویی انجام دادیم. احسان آخانی، نایب ریس شبکه محیط زیست و منابع طبیعی تشکل های زیست محیطی استان مرکزی در خصوص آخرین وضعیت تالاب میقان به خبرنگار وقایع گفت:
ما مدت ها روی پروژه ای کار می کردیم تا مشخص شود علت اینکه تالاب میقان آب ندارد چیست؟ همانطور که می دانید تالاب میقان ۷ مسیل ورودی از رودخانه دارد، از جمله از ابراهیم آباد، انجیرک خمین، فراهان، آشتیان و تفرش، اراک و قره کهریز.
در خصوص خشک شدن تالاب میقان چند استدلال وجود داشت، استدلال خشکسالی از دید ما قابل رد یا تائید نبود چرا که میانگین بارش از ۷ تا ۱۷ درصد کاهش داشت و این دلیلی بر خشکسالی نمی شود. بنابراین ما به دنبال دو فرضیه دیگری رفتیم که یکی از این فرضیه ها محتمل تر بود. دو فرضیه ما یکی چاه های مجاز و غیرمجاز با وسعت ۵۵۰ هزار هکتار بود و دیگری سد و بندهای خاکی. بدلیل قدمت زیاد و قنات های فراوان منطقه قره کهریز و اینکه بیشترین میزان آب ورودی از این منطقه به میقان بوده است تمرکز خود را بر منطقه قره کهریز گذاشتیم. رودخانه قره کهریز با وجود خشکسالی های متعدد بارها احیا شده و در تابستان هم دبی بالایی داشته است. از طرفی فضای سبز ضامنجان، سنجان و مرزیجران از قنات آنجا تغذیه می شده اند و متعاقبا قنات آنجا از آب رودخانه قره کهریز تغذیه می شده.
در کل ۵۵۰ هزار هکتار حوزه آبی میقان،۲۷۲ بند و سد خاکی زده شده است که با بررسی های بعمل آمده و تصمیمات گرفته شده در کارگروه آلودگی هوای اراک مشخص شد ۵۷ بند و سد خاکی باید اصلاح و یا برداشته شوند، تا آب به رودخانه برگردد. اداره جهاد کشاورزی و منابع طبیعی هم اصلاح این سدها را تایید و با دستور مهندس فیلی، معاون عمرانی استاندار کمیته ای تشکیل شد.
آقای آخانی هدف شما همانطور که بارها در مصاحبه ها و جلسات کارگروه آلودگی هوای اراک اعلام کردید،احیا حوزه میقان است،مسئولان دولتی در برآورده کردن هدف تان چقدر شما را همراهی کردند؟
ما برای احیا حوزه میقان نظر استاندار را با ارائه مدارک و اسناد در کارگروه و مشخص شدن اشتباه بودن ساخت سدها، جلب کرده ایم. متاسفانه بندها و سدهای مذکور با فشار فرماندار و استاندار وقت در سال ۱۳۸۵ ساخته شده بودند، هرچند بعد از آن ساخت سدها متوقف شد. همانطور که معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی مدتی قبل در گفتگو با خبرگزاری مهر ضمن انتقاد از سدسازی های بدون مطالعه در منطقه قره کهریز اعلام کرد: فرمانداران و استانداران تنها ایجاد بند و سد و نگهداری آب را هدف گذاری می‌کردند که این امر یک اشتباه بود، اما از سال ۸۵ تاکنون اینگونه ساخت و ساز در این بخش به صفر رسیده است.
با اثبات این قضیه اگر قرار است تالاب میقان نجات پیدا کند و هزار هکتاری فضای سبز ضامنجان، سنجان و کرهرود احیا شود باید سدها باز شوند. سخن ما این است که ۲۰ سال سد زدند و جلوی آب را گرفتند،۵ سال هم سدها را باز کنند تا نتیجه آن را ببینیم.
سدهایی که زده اند باعث شده عده ای به کاشت هندوانه که آب زیادی نیاز دارد اقدام کنند،عده ای هم دست به تبدیل اراضی دیم به آبی در شیب بالا زدند و سدها تبدیل به سایت تخلیه زباله شده است. مشخص نیست چرا حق آبه تالاب میقان را به هندوانه کاران و ویلا نشینان داده اند؟
شما با نمایندگان هم در این رابطه تعامل دارید؟ و آیا تعامل نتایج مثبتی دارد؟
بله با مطرح کردن موضوع به آقایان کریمی و مقدسی نمایندگان محترم مجلس هر دو سریعا با ما همکاری نموده و آقای مقدسی پس از رویت اسناد اعلام حمایت نموده و برای بازدید استاندار و مدیران مربوطه با محوریت احیای قنوات قره کهریز تا تالاب میقان، احیای قنوات حوزه قره کهریز و احیای فضای سبز ضامنجان، سنجان و کرهرود به عنوان ریه تنفسی اراک هماهنگی انجام شد که اوایل هفته بازدید صورت گرفت. استاندار نیز در بازدیدش دستورات و اعتبارات لازم را صادر و کمیته احیای رودخانه قره کهریز و احیای فضای سبز تشکیل شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.