خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگوی اختصاصی «وقایع استان» با داود تاجران شهردار اراک/شهردارِ مردم

گفتگوی اختصاصی «وقایع استان» با داود تاجران شهردار اراک/شهردارِ مردم

پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶   شماره ۷۴۸

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

دو ماه از حضور داود تاجران به عنوان شهردار اراک می گذرد و در این مدت وی همراه با همکارانش توانسته تغییرات چشمگیری در شهر ایجاد کند. انتخاب وی توسط شورای شهر اراک با حاشیه بسیاری همراه بود ولی پس از معارفه وی و حمایت های نماینده ولی فقیه، استاندارو نمایندگان اراک در مجلس از او امیدهای شهروندان برای حضور مدیرانی هماهنگ، دلسوز، با کمترین اختلاف و البته با تجربه در شهر زنده شد و همه در انتظار تغییرات مثبت در مدیریت شهری اراک نشستند. البته کم هم نبودند افرادی که به محض حضور تاجران در اراک شروع به سنگ اندازی و تخریب نمودند تا با فضاسازی های منفی مردم شهر را از حضور شهردار با تجربه در اراک ناامید کنند، هر چند تاکنون در این مسیر موفق نبوده اند. داود تاجران در ابتدای حضورش با انتخاب مهدی وکیلـی به عنوان مشـاور عالـی خود یک گام دیگر به جلوی برداشت و نشـان داد که می خواهد با ایده ها و برنامه های به روز و جدید چهره خسته و خاکستری شهر را تغییر دهد و رنگ جوانی را بر سیمای اراک بنشاند. در روزهای اخیر طرح ها و ایده های تاجران نشان داد که وی با درایت در حال پیش بردن برنامه هایش است و برای تمام آن ها یک زمانبندی دقیق انجام داده است. عصر سه شنبه مهمان داود تاجران در دفتر وی در شهرداری مرکز بودیم و با وی گفتگویی صمیمانه در میان مشغولیت های تمام ناشدنی اش انجام دادیم. در این گفتگو مهدی وکیلی نیز ما را همراهی کرد، تـاجران در خلال سخنانش گاهی به شوخی وکیلی را داماد خود خطاب می کرد که با خنده های ما مواجه می شد. در فضای مجازی به اشتباه شایعه کردند که وکیلی داماد تاجران است که البته این موضع از اساس دروغی بیش نیست. شهــردار اراک از ســاعت ۶ صبح تا آخرین ساعت شب بدون وقفه در حال فعالیت است و این امر را می توان از تغییراتی که در همین دوماه اخیر در شهر ایجاد شده به وضوح دید. صحبت های داود تاجران و مهدی وکیلی را در ادامه خواهید خواند:

پارک بانوان
مهندس تاجران: پارک بانوان تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد. اگر گفته نشود این پارک، بهترین پارک بانوان کشور است اما یکی از بهترین پارک های بانوان خواهد شد. این پارک به انواع و اقسام ورزش ها شامل بدمینتون، والیبال، بسکتبال، بیس بال، گلف و حتی فوتبال مجهز شده است. پارک بانوان مجموعه ای است رفاهی- تفریحی کامل برای بانوان تا آنها بتوانند به راحتی در این مکان به استخر بیاید چرا که استخر تدارک دیده شده استخر استانداردی است که همه بانوان در اقصی نقاط استان را می تواند پذیرا باش. دوچرخه سواری از دیگر امکانات این پارک است؛ شاید به دلیل محدودیت هایی که در سطح شهر وجود دارد یک خانم به راحتی نتواند همراه دخترش در خیابان دوچرخه سواری کند ولی در پارک بانوان به راحتی این امکان فراهم است. امکانات پارک بانوان تنها به این موارد محدود نمی شود حتی به زمین اسکتی مجهز است که مادر در مجاورت فرزندش به اسکت بپردازد. حتی این پارک یک مهدکودک هم دارد تا خانمی که فرزند کوچک دارد و فرزندش مانع این می شود که به پارک بیاید و ورزش کند، کودک خود را با خیال آسوده در آنجا بگذرد تا به بازی بپردازد.

دو سالن ۱۰۰۰متری برای بانوان
مهندس تاجران: شهرداری اراک در حال تهیه و زیرساخت های دو سالن هزار متری در دو نقطه از شهر برای ورزش بانوان است که از پارک بانوان مجزاست و قرار است تا پایان سال جاری اتمام یابد. طبقات بالای سالن های ورزشی مذکور قرار است به استراحت و ماساژ و کارهای اداری اختصاص یابد. علاوه براین دو سالن، شهرداری در حال تهیه مبلمان برای راه اندازی فرهنگسرایی مخصوص به بانوان در خیابان سیدالشهداست که به محض انتخاب مربیان، خانم ها می توانند به این مکان مراجعه کنند.

شهروند و شهردار
مهدی وکیلی: مهندس تاجـران توانایـی و تجربه های مختلفی دارد که می تواند شهرداری را به بخش های مختلف تقسیم و تعریف کرده و اساسنامه بنویسد و از زمانی که وی وارد شهرداری شد کارهای خاصی در شهرداری صورت گرفت که برخی انجـام شد امـا بعضی دیگـر از آن تنها صحبت های آن به میان آمده که بعدها اجرایـی می شود. مهندس تاجران هر روز صبح ساعت ۶ و نیم وارد جلسه می شود و بازدید و پیاده روی دارد که حتی اعضای شهرداری هم از این رویه و جدیت گلایه داشته که چرا شهردار ساعت شش و نیم شروع به کار می کند اما از وقتی مهندس تاجران شهردار شد تمام افراد از این ساعت شروع به کار می کند. شهردار حتی به طور مستقیم با مردم گفتگو می کند و هنگامی که شهروندان با شماره ۱۳۷ تماس می گیرند خودش مستقیم گوشی را برمی دارد، این روند در دیگر شهرداری ها کمتر پیش آمده اما همچنان در شهرداری اراک و توسط تاجران ادامه دارد. حتی یکبار خانمی تماس گرفت که از سگ ها گلایه داشت و هنگامی که متوجه شد مهندس تاجران پشت خط است متعجب شد.
مهندس تاجران: می خواهم خودم مستقیم با مردم صحبت کنم تا از درد مردم مطلع شوم و آن معضلی که مردم می گویند را خودم حس کنم به طور مثال در خیابان داوران که چندوقت قبل مردم از آسفالت و موقعیت آن گلایه داشتند دیری نگذشت که خیابان مذکور آسفالت شده و موقعیتش بهبود یافت.

دو زیرگذر در کرهرود
مهندس تاجران: احداث دو زیرگذر که از راه آهن شروع شده تا کرهرود ادامه دارد را آغاز کردیم که یکی از آن ها شروع شده و چند روز دیگر این زیرگذر آماده است تا اتومبیل، اتوبوس و کامیون از زیر آن رد شود. این زیرگذرها طراحی شده اند تا جایگزین زیرگذر کنونی که تنها مخصوص ماشین های سواری به صورت یک طرفه بوده، باشد و معضل اتلاف وقت را کاهش دهد به طوری که زیرگذر ساخته شده می تواند عابر رو شود و از آنجا که راه آهن فعلا تعطیل است شهرداری با همکاری راه آهن این زیرگذر را آماده کرده تا ده روز پس از افتتاح این زیرگذر طی اقدامی چهار یا پنج روزه زیرگذر دیگر را آماده کنند که بدین صورت است که این زیرگذر از یک سو برای رفت یک طرفه باشد و دیگری برای برگشت یک طرف دیگر باشد و هدف از ایجاد آن سهولت برای تردد است.

لوکومتیو برقی و افزایش فضای تفریحی در اراک
مهندس تاجران: شهرداری اراک لوکومتیو برقی که به چند واگن مدرن مجهز شده را از خیابان علم الهدی به سمت سیلو راه اندازی کرده تا فضای تفریحی برای خانواده ها فراهم آورد.

مجوز هزار دوچرخه و موتور برقی
مهندس تاجران: مجوز هزار موتور برقی با مبلغ دو میلیون تومان سوبسید از شورای شهر و همچنین مجوز هزار دوچرخه که یک سوم قیمت آن را برای نهادینه شدن نهضت دوچرخه سواری در سطح شهر و پس از آن رواج در کشور برای مردم فراهم شده است. از دیگر اقدامات تشویقی شهرداری برای کاهش آلودگی هوا که در انتظار اخذ مصوبه از سوی شورای شهر می باشد این است که به کسانی که در سطح شهر با دوچرخه یا موتور برقی تردد می کنند اسامی آنها را یادداشت و در مراسمی تلویزیونی از آنها تقدیر کرده و جوایزی را برای آنها منظور کنند. برای دوچرخه سواری چند خیابان مشخص و پهن تعیین شده تا فضای کافی برای اتومبیل و دوچرخه همزمان باشد و این برنامه وسیعی است که نیاز به نهادینه کردن دارد. مسیر دوچرخه سواری چند مسیر مشخص است که به شورای عالی ترافیک تقدیم شده و اگر تصویب کند با موانع غیر فیزیکی و بصری سعی بر این است که مسیر دوچرخه شود تا شهروندان در آن تردد کنند. سه شنبه های بدون خودرو در اراک از دیگر اقداماتی است که شهردار از شهروندان و بالاخص مسئولان و کارکنان ادارات خواهش دارد که سه شنبه ها با دوچرخه از خانه خارج شوند و این مسئله هم مورد استقبال استاندار قرار گرفته است که وی قول داده سه شنبه ها با دوچرخه تردد کند.

اتوبوس های گازسوز
مهندس تاجران: یک دستگاه اتوبوس گازسوزی از نوع اسکانیا که به طور آزمایشی به اراک وارد شده و اگر این دستگاه مورد پسند واقع شود قرار بر این است که تا پایان سالجاری پنجاه دستگاه از این نوع اتوبوس به سطح شهر تزریق شود تا هم ناوگان فعلی نوسازی شود و هم میزان آلودگی ها به حداقل ممکن برسد.

یک اقدام عملی در مقابل برف
مهندس تاجران: پیش از شروع بارش برف قرار بر این است که سی و پنج دستگاه خودروی دو کابین دو دیفرانسیل وارد شهر شود تا جایگزین خودروهای کهنه و از کار افتاده شود، همچنین تمام شهربانان ملزم به این هستند با لباس فرم از آنها استفاده کنند.

نورپردازی و خط کشی خیابان ها
مهدی وکیلی: اکنون توسط شهرداری بسیاری از نقاط شهر درحال نورپردازی و تونل نور بوده که برای نخستین بار این اقدام در بوستان ملت صورت گرفته و حتی آب نمای آن که تا پیش از این با مشکل مواجه بود اصلاح شده است. خط کشی خیابان ها نیز با دستور مهندس تاجران تغییر کرده به طور مثال اکنون در دروازه تهران برای خط کشی عابر پیاده زیپ جانمایی شده و در هپکو هم این خط کشی ها بعد از میدان سلامت مقابل مدرسه جایگذاری و مقابل فروشگاه رفاه همبارکد ایجاد شده بطوری که اگر از بالا نگاه کنیم این بارکد رسم شده است.

میراث فرهنگی و شهرداری
مهندس تاجران: از آنجایی که مطابق قانون، رسیدگی به میراث فرهنگی از وظایف شهرداری است و حال میراث فرهنگی اراک اصلاخوب نیست و بازار اراک هم که نمونه بارز از این ناخوشی است به همین منظور با مدیر میراث فرهنگی صحبت شده و یکشنبه آینده دیداری خواهیم داشت و سپس پیاده از ساعت ۶ صبح به دیدار میراث فرهنگی شهر رفته و یک به یک آنها را نظاره گر خواهیم بود و در جهت مرمت و احیای آنها اقدام می کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.