خانه » جدیدترین » گسل فعالی در استان مرکزی وجود ندارد

گسل فعالی در استان مرکزی وجود ندارد

یکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱  شماره ۱۶۸۳

رئیس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی

رئیس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی گفت: در حال حاضر کیفیت ساخت و ساز در استان مرکزی در مقایسه با دیگر استان ها شرایط بهتری دارد.
به گزارش خبرنگار وقایع استان علیرضا حبیبی به مناسبت روز مهندس در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در کل کشور بالغ بر ۶۰۰ هزار مهندس در حال فعالیت حرفه‌ای هستند و سازمان نظام مهندسی استان مرکزی نیز ۶۰۰۰ نفر عضو دارد که حدود ۴۲۰۰ نفر از این اعضا دارای پروانه‌اند و ۱۸۰۰ نفر نیز فاقد پروانه هستند. مهندسین در رشته‌های هفتگانه برق، مکانیک، معماری، شهرسازی، عمران، نقشه‌برداری و ترافیک فعالیت می‌کنند که تعداد مهندسین رشته‌های برق، مکانیک و ترافیک در استان بسیار کم است.
وی افزود: دولت برای تسهیل کار سالانه ۴ بار آزمون نظام مهندسی را برگزار می کند اما این امر ممکن است آسیب هایی را برای سازمان به همراه داشته باشد، چرا که این موضوع در کنار افزایش دانشجویان ورودی در رشته های مهندسی موجب کاهش سطح علمی مهندسان در آینده خواهد شد و ممکن است کیفیت ساختمان‌ها متاثر از این موضوع کاهش پیدا کند.
رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی ادامه داد: در حال حاضر کیفیت ساخت و ساز در استان مرکزی در مقایسه با دیگر استان ها شرایط بهتری دارد چرا که در وهله نخست حجم ساخت و سازهای استان در مقایسه با استان های بزرگی چون تهران گسترده نیست و این باعث افزایش دقت در کنترل و بازرسی ها خواهد شد همچنین در حال حاضر کمیته‌های کنترل که قبلا در شهرستان ها فعالیت داشتند به صورت متمرکز در نظام مستقر شده‌اند و به موجب این امر کیفیت ساخت و سازها به طور چشم گیری افزایش پیدا کرده اما از آن جا که کیفیت ساخت در شهرستان های استان در مقایسه با اراک پایین تر است و انتظار ما را برآورده نمی سازد در نظر داریم بازدید و سرکشی بیشتری از شهرستان‌ها داشته باشیم.

اتوماسیون شدن سیستم ارجاع باعث افزایش کیفیت ساخت شده است
حبیبی با اشاره به اتوماسیون شدن سیستم ارجاع توضیح داد: این امر با ممانعت از ارجاع نظارت به صورت دستی تاثیر زیادی در افزایش کیفیت ساخت دارد به طوری که هیچ مالکی نمی‌تواند ناظر خود را انتخاب یا تعویض کند مگر با ارائه دلایل مستندی که نشان می دهد ناظر در وظایف خود کوتاهی کرده است.
وی در ادامه گفت: همچنین در خصوص سیستم و برنامه های نرم افزاری، قرارداد جدیدی منعقد شده که به موجب آن کل فرآیند کار به طور اتوماسیون پیش می رود و مالک می تواند تمامی مراحل تایید نقشه را به صورت یک فایل نرم افزاری مشاهده نماید.
رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی در خصوص استحکام ساختمان ها در برابر بار زلزله توضیح داد: این موضوع باید شفاف سازی شود که چیزی به نام ساختمان ضد زلزله وجود ندارد و طراحی ساختمان‌ها بر مبنای عملکرد ساختمان تحت تاثیر بارهای جانبی از جمله بار زلزله انجام می شود، هدف طراح این است که ساختمان در مواجهه با زلزله شکل پذیری خوبی از خود نشان دهد و انرژی زلزله را مستهلک کند به طوری که خسارات مالی و جانی به حداقل برسد.
حبیبی شهر اراک را از نظر خطر زلزله در رده متوسط عنوان کرد و با اشاره به اینکه گسل فعالی در استان مرکزی وجود ندارد گفت: باید توجه داشت که احتمال زلزله در شهر اراک پایین است، از طرفی هم جنس خاک در این شهر به گونه ای است که دچار روانگرایی نمی‌شود.
تخلفات ساختمانی در اراک کم است
وی با اشاره به تعامل خوب شهرداری اراک با سازمان نظام مهندسی افزود: خوشبختانه در اراک با تخلفات عمده ای مواجه نیستیم و وضعیت اجرای ساختمان‌ها با نقشه مصوب اختلاف اندکی دارد که این خود حاصل فرهنگ‌سازی و تعهد کاری مهندسان نظام است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی‌ تاکید کرد: تعامل بین دستگاهی در کیفیت ساختمان های شهر نقش بسزایی دارد برای نمونه ما از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تقاضای تعامل و همکاری بیشتری در زمینه به کارگیری افراد متخصص و کارگران دارای کارت مهارت داریم.

تعامل حداکثری سازمان نظام مهندسی در اجرای پروژه اقدام ملی مسکن
حبیبی گفت: نظام مهندسی کل کشور تفاهم نامه‌ای با وزرات راه و شهرسازی دارد مبنی بر اینکه طرح‌های اقدام ملی با ۵۰ درصد تخفیف انجام شود که این ۵۰ درصد تخفیف در بخش طراحی و نظارت اعمال می شود و باید گفت سازمان نظام مهندسی برای اقدام ملی مسکن نهایت همکاری را انجام داده است.
وی در خصوص معیشت مهندسان ادامه داد: یکی از نگرانی‌های جدی سازمان معیشت مهندسان است، مهندسان حتی مشمول بیمه و بازنشستگی نمی‌شوند و در صورتی که تمایل به بیمه داشته باشند، باید به صورت خویش‌فرما اقدام به این کار بکنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی توضیح داد: هزینه‌های نظام مهندسی از طرف وزارت راه‌وشهرسازی اعلام می‌شود و در سال ۱۴۰۱ حداکثر ۳۰ درصد نسبت به قیمت خدمات مهندسی سال ۱۴۰۰ افزایش یافت با این همه حق‌الزحمه مهندسان نظام مهندسی بسیار ناچیز است و تأثیری در قیمت مسکن ندارد.
حبیبی تصریح کرد: هزینه نظام مهندسی در کشورهای دیگر بین هشت تا ۱۰ درصد هزینه ساخت است درحالی‌که در ایران دو درصد از هزینه ساخت برای این امر محاسبه می‌شود و این مبلغ ناچیز تأثیر چشمگیری در قیمت مسکن ندارد.

انتظار می رود دولت از سازمان نظام مهندسی به عنوان بزرگ‌ترین NGO فنی کشور حمایت بیشتری داشته باشد
وی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی در سراسر کشور حدود ۶۰۰ هزار شغل فقط برای مهندسان ایجاد کرده و علاوه بر آن چهار هزار کارمند در مجموعه‌های نظام مهندسی کل کشور در حال فعالیت هستند، ادامه داد: از دولت انتظار داریم از سازمان نظام مهندسی به عنوان بزرگ‌ترین NGO فنی کشور حمایت کند و استقلال بیشتری را برای این مجموعه قائل شود، برای نمونه وقتی مبالغ مربوط به کنترل بازبینی ساختمان حذف می‌شود چگونه می‌توان بر عملکرد مهندسان در این زمینه کنترل داشت، این مسئله موجب کاهش کیفیت ساخت خواهد شد.
رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی استان مرکزی با درآمدهایی که از سال های قبل داشته توانسته خود را حفظ کند اما در حال حاضر درآمدهای سازمان بسیار کاهش پیدا کرده است، متاسفانه تا زمانی که حادثه ای از جمله زلزله ایجاد نشود عملکرد نظام مهندسی دیده نمی شود. یکی از درآمدهای عمده سازمان که درآمد ناشی از شناسنامه فنی و ملکی بود و صرف حقوق پرسنل می شد حذف شده و ۲۰ تا ۳۰ درصد درآمد سازمان نظام مهندسی استان مرکزی را کاهش داده است.
حبیبی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی یکی از موفق ترین ادارات در جمهوری اسلامی است گفت: اگر میزان خسارت های جانی و مالی در زلزله رودبار که قبل از شکل گیری این سازمان رخ داد را با زلزله های بعدی مقایسه کنیم خواهیم فهمید که هر چه فعالیت سازمان ادامه پیدا کرده کیفیت ساختمان ها بیشتر شده و خسارات ناشی از بلایایی چون زلزله کاهش یافته است، اما نباید فراموش کنیم که حرفه ای شدن ساخت و سازها با عوامل مختلفی از جمله عملکرد دانشگاه مرتبط است، همچنین وقتی تکنولوژی ساخت برخی از مصالح نوین ساختمان سازی وجود ندارد نمی توان از این مصالح در طراحی ها و اجرا استفاده کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.