خانه » جدیدترین » گزارش وقایع استان از نمایشگاه گل‌های لاله در اراک

گزارش وقایع استان از نمایشگاه گل‌های لاله در اراک

سه شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ شماره ۱۵۴۶

قدم زدن در گلستان

فاطمه حبیبی نژاد

شاید شما هم تاکنون از خود پرسیده باشید که «برای سپری کردن اوقاتی خوش در اراک به کجا برویم؟». این سوال پرسش بسیاری از شهروندان اراکی است و با نگاهی به واکنش های شهروندان در فضای مجازی می توان فهمید که شهروندان زیادی دغدغه نبودن یک فضای سبز و خوش منظره شهری برای گذراندن اوقات فراغت شان در اراک را دارند. اما چند سالی است شهرداری اراک اقدام به برگزاری نمایشگاه گل‌های لاله در این شهر کرده است که کمی خلا نبود چنین فضاهایی را پر می کند البته ای کاش اقداماتی از این دست بیش از این بود و در زمان های مختلف به فراخور زمان و شرایط آب و هوایی در طول سال باز هم تکرار می شد. این جشنواره هر سال به همت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک در نیمه دوم فروردین ماه برگزار می‌شود و امسال از ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ به مدت ۱۵ روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ عصر ادامه دارد. گلخانه‌ای که در کنار در ورودی نمایشگاه گل‌های لاله وجود دارد که می‌توان با خرید گل‌های مختلف و متنوع آن، خاطره‌ی خوش یک عصر بهاری در نمایشگاه گل‌های لاله را در گلدانی گوشه‌ی منزل نگاه داشت. از دیگر جذابیت‌هایی که می‌توان در کنار زیبایی ذاتی گل‌های لاله و فضای سبز موجود در آن یاد کرد، جنب و جوش مخاطبان است که در حال جستجوی قابی زیبا برای عکاسی هستند که این موضوع هم به زیبایی این مجموعه اضافه کرده و هم اینکه باعث ایجاد ارتباط صمیمی میان خانواده‌ها شده است. اگر در باغ گل‌های لاله قدم بگذارید پدری مهربان در حال عکس انداختن از فرزندش را مشاهده می‌کنید. اگر اهل عکس انداختن نیستید هم می‌توانید ساعتی را در آلاچیق نمایشگاه گل‌های لاله بنشینید و نسیم بهاری را نفس بکشید و رقص گل‌های لاله در باد بهاری را تماشا کنید. از دیگر مزایای باغ گل‌های لاله می‌توان به وجود حوضچه‌ای که مرکز این باغ است اشاره کرد که جدای از زیبایی بصری، محل نگهداری بسیاری از ماهی‌های کاراس یا همان ماهی گلی عید است. به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان محیط زیست این گونه ماهی مهاجم و ورودش به چرخه‌ی رودخانه‌ها برای دیگــر گونه‌هــا آسیب‌ زاست به همین جهت نگهداری این ماهی‌ها در حوضچه باغ گل‌های لاله اراک باعث جلوگیری از رهاسازی آن‌ها در بستر رودخانه‌ها و یک نکته‌ مثبت قابل اشاره می‌باشد.
با این وجود انتقاداتی به نحوه برگزاری این نمایشگاه از سوی شهروندان مطرح شده است که بررسی و توجه به این انتقـــادات می تواند مدیران شهری را در برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه ها یاری رساند. یکی از انتقادات شهروندان به نحوه اطلاع رسانی برگزاری نمایشگاه است که جا دارد شهرداری بیشتر در این باره پیگیر باشد.
یک شهروند در گفتگو با وقایع در خصوص اطلاع‌رسانی نمایشگاه می گوید: من نسبت به اطلاع‌رسانی در مورد جشنواره گل‌های لاله انتقاد دارم و اگر دوستان ما منزلشان در منطقه شهرصنعتی اراک نبود متوجه برگزاری این جشنواره نمی‌شدم و متاسفانه نمی‌توانستم در اینجا حضور پیدا کنم. امیدوارم در آینده اطلاع رسانی بهتری در مورد برگزاری این جشنواره صورت بگیرد تا همه‌ی شهروندان بتوانند از زیبایی این فضای خاص بهره‌ی کافی را ببرند.
مخاطب دیگری در رابطه با علاقه‌اش به گل و گیاه به وقایع استان گفت: در اینجا انواع درختچه‌ها و گل‌های رز، نسترن و کاکتوس و حتی درختان میوه را می‌توان دید و مکان بسیار تمیز و مرتبی است وی افزود: این نمایشگاه زیبایی بهار را چندین برابر می‌کند و برای عکاسی فضایی بسیار مناسب و زیبایی دارد ولی ای کاش در فصول دیگر نیز می‌توانستیم از این نمایشگاه دیدن کنیم.
نمایشگاه گل‌های لاله مکانی آرام و به لحاظ بصری بسیار زیباست. تنوع گل‌های موجود در نمایشگاه ناخواسته آرامشی در وجود مخاطب ایجاد می‌کند و فضای بسیار زیبا و محیط سر سبز نمایشگاه می‌تواند ساعتی خوش برای شهروندان بیافریند. دیدار با قسمتی از طبیعت در دل یک شهر صنعتی شاید دور از ذهن باشد اما اگر در این نمایشگاه قدم بگذارید آلودگی هوا، زندگی ماشینی و نزدیک بودن به کارخانه‌ها را برای ساعتی از یاد می‌برید.
آقای احمدی از مخاطبان نمایشگاه گل‌های لاله به وقایع استان می گوید: ما هر سال به همراه خانواده به جشنواره گل‌های لاله سر می‌زنیم و اینجا بهانه خوبی است برای دست یافتن به روحیه‌ای شاداب‌تر در کنار گل‌ها ودرختچه‌های زینتی و فضایی رنگا رنگ. وی افزود متاسفانه امسال گل‌ها کیفیت سال‌های گذشته را ندارند و ممکن است به خاطر سختی نگهداری آن‌ها و یا شرایط آب و هوایی اراک باشد. اما باز هم حضور در باغ گل‌های لاله را از دست نمی‌دهیم و چند سال است که این جشنواره نشان از رسیدن بهار در اراک را برای ما دارد. احمدی خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته در این باغ نخل‌های زیبایی وجود داشت اما امسال خبری از آن‌ها نبود. همینطور به نظر می‌رسد که تعداد گل‌ها نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است. اما باز هم اینجا محل مناسبی برای گذراندن وقت در کنار خانواده و دوستان و استفاده از هوای بهاری در این باغ زیبای گل‌ها است. با شنیدن نظر شهروندان و حضور در نمایشگاه گل‌های لاله می‌توان به چند نکته در رابطه با ازدحام جمعیت در این مکان اشاره کرد؛ با توجه به آمار کرونا در استان مرکزی و سرعت انتقال ویروس کرونا حتی در فضای باز، عده‌ای از شهروندان بدون ماسک در این مکان حضور یافته‌اند و سلامت خود و دیگری را به خطر انداخته‌اند. گاهی مشاهده می‌شود که عده‌ای برای عکس انداختن در کنار گل‌های لاله، با نزدیک شدن بیش از حد به این گیاهان، به آن‌ها آسیب وارد کرده و چهره‌ گل‌ها متلاشی به نظر می‌آید. آیا حضور کارشناسان و در میان گذاشتن اطلاعات بیشتر در مورد گل‌ها با مخاطبان نمایشگاه باعث نظم بیشتر و در نتیجه سالم ماندن گل‌ها تا پایان برگزاری جشنواره نمی‌شود؟
این نمایشگاه در سال‌های قبل از نظر کیفیت و تعداد گل‌ها به صورت بهتری برگزار شده، اما امسال هم استقبال بی نظیری از این نمایشگاه شد. با وجود علاقه‌ و نیاز شهروندان اراکی، می‌توان از مسئولین مربوطه درخواست کرد که این نمایشگاه در نقاط دیگر شهر هم با شعب دیگری گسترش پیدا کند و یا در خصوص زمان برگزاری تجدید نظر شود و چنین تفریح‌گاه زیبایی با مدت زمان بیشتری به مخاطبان دوست‌دار گل و گیاه در اراک ارائه‌ی خدمات کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.