خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش «وقایع استان» از نمایشگاه خوشنویسی گروه «حظ خط» /کهن هنرِ غریب

گزارش «وقایع استان» از نمایشگاه خوشنویسی گروه «حظ خط» /کهن هنرِ غریب

دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ شماره ۷۵۰

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

خوشنویسی یکی از هنرهایی است که نسبت به قدمت و اعتبارش در شرایط کنونی بسیار مهجور مانده است. خوشنویسی یک هنر دیرینه و چند هزار ساله است و باید از امکانات و ابزار مختلف برای معرفی آن به مردم به ویژه نسل جدید استفاده کرد در این میان نقش نمایشگاه های آثار خوشنویسی بعنوان یکی از راهکارهای معرفی این هنر بسیار مهم می شود آن هم در دورانی که حتی توجه به خط خوش و چشم نواز در مدارس نیز جدی گرفتــه نمی شود. برگزاری نمایشگاه خوشنویسی گروه «حظِ خط» با همکاری خانه هنر خط استان در روزهای آخر آذرماه فرصتی برای توجه بیشتر به این هنر بود. اشعار، گفته ها و آیه های زیبایی در قالب های مختلف خط نستعلیق در این نمایشگاه بود که چشم نواز و روح انگیز بودند.
در این نمایشگاه ۴۲ اثر از هنرمندان مریم گنجی، فاطمه اکبری، شهره دهقانی، حدیثه سلیمی، مهدی بداغی و حمیدرضا محمدی نیکو در معرض تماشای علاقمندان و مخاطبان این هنر قرار گرفت. برای آشنایی بیشتر با این گروه و دغدغه هایشان با « مهدی بداغی» یکی از اعضای این گروه گفتگو داشته ایم.
بداغی با بیان اینکه گروه شش نفره «حظِ خط» در سال ۹۳ تشکیل شده است گفت: این گروه پس از تشکیل گروه نستعلیق نویسان استان زیر نظر استاد بابک کاظمی شکل گرفت و این اولین نمایشگاه از آثار اعضای آن بود. وی ادامه داد: همه شش عضو این گروه در اراک هنر خوشنویسی را آموزش دیده اند و همگی در سطوح بالاتر از فوق ممتاز هستند همچنین هر کدام از آن ها در این نمایشگاه ۷ اثر ارائه دادند که این آثار در قالب های مختلف خط نستعلیق چون جلی، چلیپا، غبار، ترکیب، کتابت بودند.
این عضو گروه «حظِ خط» با اشاره به وضعیت هنر خوشنویسی در اراک گفت: در شرایط کنونی وضعیت این هنر در اراک مطلوب است؛ در زمینه آموزش نیز شرایط خوشنویسی در اراک مطلوب است البته برخی اختلاف سلیقه ها وجود دارد؛ ولی اگر اهالی خوشنویس و خطاط استان منسجم تر بودند وضعیت بسیار مناسب تر بود، استان ما در کشور خوشنویسان مطرحی دارد که البته به دلیل این اختلافات خیلی در کشور جایگاهی ندارد.
بداغی ادامه داد: آنچه در خصوص این هنر خیلی بارز است این است که بیشتر علاقمندان و مراجعان به آن اغلب تا یک سطحی آن را ادامه می دهند و سپس رها می کنند. این مورد بیشتر به دلیل سختی ها و نیاز این هنر به تمرین و ممارست بالا است بنابراین دیده می شود که بسیاری آن را تا سطح عالی ادامه می دهند و بعد رهایش می کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا هنر خوشنویسی ظرفیت به روز شدن دارد، گفت: به نظرم هنر خط این ظرفیت را به شکلی که برخی ادعا می کنند ندارد در واقع این هنر از گذشته به ما رسیده است و بیشتر شکوفایی خود را داشته است البته ممکن است در شیوه بتوان نوآوری داشت ولی قالب همانی است که بوده است.
بداغی افزود: شاید خط های جدیدی در چند دهه اخیر به وجود آمده باشند ولی من بعنوان یک خطاط معتقدم هیچ کدام به غنا و تکامل خط نستعلیق نیستند زیرا این هنر در طی سالیان و با تلاش اساتید بزرگی چون میرزا غلامرضا، عمادالکتاب و استاد کلهر که زحمت اصلی آن را کشیده اند به ما رسیده است و ما همچنان از آموزه های آن ها استفاده و پیروی می کنیم.
وی با اعتقاد به اینکه هنر خوشنویسی هم اکنون مهجور مانده است گفت: در شرایط کنونی که دنیا پر است از ابزارها و انفجار تکنولوژی و اطلاعات به وضوح دیده می شود که خط مورد اعتنا نیست حتی در مدارس هم به طور جدی به خط و زیبا نوشتن و یادگیری اصول آن توجه نمی شود یک مقایسه معمولی میان خط تحریری امروز با خط تحریر ۵۰ سال پیش نشان دهنده این وضعیت است.
این هنرمند خوشنویس با بیان اینکه هدف اصلی گروه آن ها از برپایی نمایشگاه آشنایی بیشتر و ایجاد اشتیاق در میان مخاطبان به خوشنویسی و توجه به خط بود، اضافه کرد: همانطور که اشاره کردم خط در دهه های اخیر و با روی کار آمدن تایپ بسیار آسیب دیده است و شاید دیدن خط خوش و این هنر خانواده ها و فرزندانشان را به نوشتن حساس کند. هرچند دیده می شود که فونت های خوشنویسی نیز چون چلیپا وارد تایپ ها شده اند ولی این فونت ها نمی توانند جای خط و خوشنویسی را بگیرد و انعطاف و زیبایی آن را ندارد.
بداغی در پاسخ به این سوال که چرا خیلی شاهد برگزاری نمایشگاه های خط نیستیم، گفت: هنر خوشنویسی یک هنر زمانبر و نیازمند تمرین بسیار است مثلا اعضای این گروه برای آثار همین نمایشگاه نزدیک به یک سال زحمت کشیدند البته غیر از خطاطی بیشتر کارهای دیگر نمایشگاه مانند پاسپارتو کردن، خط کشی و تذهیب آثار را خودمان انجام دادیم.
وی با تاکید بر ضرورت حمایت از هنرمندان خوشنویس گفت: خریداری شدن آثار خوشنویسی و خطاطی توسط مردم و مسئولین یکی از موارد حمایتی است که در استــان ما چنــدان به آن تــوجه نمی شود در حالیکه در استــان ها و شهرهــای دیگر بیشتــر دیده می شود.
بداغی افزود: انتظار این است که مسئولین نیز در راستای معرفی این هنر مبادرت به خرید آثار این هنرمندان کنند من با وجو تاکیدات بسیار خیلی کم شنیده ام که حمایتی با این نگاه از هنرمندان شود حداقل در مورد هنر خط که تا کنون رخ نداده است.
وی با اشاره به اینکه استقبال مخاطبان از نمایشگاه با توجه به تبلیغات کم نسبتا خوب بود، اضافه کرد: از آنجاییکه این هنر بسیار زمان بر و نیاز به تمرین دارد نقش خـانواده هایمان در حمایت از هنرمندانی چون ما بسیار مهم بوده است و جا دارد که از آن ها تقدیر کنیم. نمایشگاه گروهی«حظ خط» از ۲۶ تا ۳۰ آذرماه در فرهنگسرای آیینه اراک برپا شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.