خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش «وقایع استان» از نامشخص بودن زمان آغاز بکار شوراهای شهر و روستا /در انتظار ابلاغ

گزارش «وقایع استان» از نامشخص بودن زمان آغاز بکار شوراهای شهر و روستا /در انتظار ابلاغ

یکشنبه ۱۵ مرداد ۹۶  شماره ۶۴۷

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

شوراهای شهر و روستا چهارم در اواسط مرداد سال ۱۳۹۲ کار خود را آغاز نمودند و بر آن اساس باید دوره پنجم شوراها در مرداد شروع بکار می نمودند. اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بهمن ماه سال ۹۵ در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران اصلاحاتی را در این قانون اعمال کردند به شکلی که در ماده ۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مقرر شد دوره فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا از تاریخ تشکیل، چهار سال باشد که یک ماه پس از برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شروع می شود و چهار سال بعد خاتمه می‌یابد.
این مصوبه البته مورد مخالفت شورای نگهبان قرار گرفت چرا که اگر یک ماه پس از انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، شوراهای جدید شروع به کار کنند، دوره ۴ ساله شورای چهارم به طور کامل پایان نمی‌یابد.
با مخالفت شورای نگهبان، نمایندگان مجلس در فروردین ماه سالجاری جهت تأمین نظر شورای نگهبان ماده ۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را اصلاح کردند و در قانون مقرر شد: دوره فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا ۴ سال باشد که از ۱۴ مرداد ماه شروع و در ۱۳ مرداد ماه ۴ سال بعد خاتمه می‌یابد و در تبصره ذیل این ماده آمده است که دوره چهارم شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۶ خاتمه یافته و دوره پنجم این شوراها از ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۶ آغاز می‌گردد.
بنابر اصلاحی که مجلس شورای اسلامی در قانون مذکور انجام داده و با تایید این مصوبه توسط شورای نگهبان، روز ۱۴ مرداد ماه سال جاری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا آغاز به کار می‌کنند اما عدم ابلاغ ریاست جمهوری در این خصوص ابهام برای روز آغاز دوره پنجم شورای اسلامی را به اوج خود رساند.
مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران در آخرین جلسه شورای این شهر در هفته گذشته خبر داد که پایان سیصد و شصت و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران آخرین جلسه این شورا خواهد بود. در پی این سخنان فرماندار تهران با تاکید بر اینکه درمورد آغاز به کار شورای شهر هنوز ابلاغی انجام نشده است افزود: به این ترتیب و تا زمان ابلاغ رسمی روز آغاز به کار شورای شهر پنجم تهران در دوره پنجم نه ۱۲و نه ۱۳ را نمی توان به عنوان زمان آغاز به کار شورای جدید خواند.
پس از این اظهار نظرها نوبت به مجلس نشینان رسید. محمودی‌شاه‌نشین، عضو کمیسیون شوراها در مجلس بیان داشت که طبق برنامه‌ریزی وزارت کشور از ۲۵ مرداد تا ۱۲ شهریور، یک روزی مشخص خواهد شد تا شورای شهر جدید کار خود را آغاز کند البته قانوناً به دلیل اینکه آخرین روز فرصت تعیین شده تا ۱۲ شهریور است، وزارت کشور اگر صلاح بداند می‌تواند این مراسم را زودتر از دوازدهم شهریور برگزار کند.
البته وی تاکید می کند: از ۲۴ مرداد مهلت ۱۵ روز طبق قوانین مجلس به اتمام می‌رسد و پس از آن وزارت کشور می‌تواند هر روزی را که می‌خواهد پایان دوره قبلی شورای شهر اعلام کند که این خود به منزله آغاز دوران جدید شورای شهر است.
دیگر عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه قانون اصلاح قانون انتخابات شوراها پس از تایید شورای نگهبان مراحل نهایی خود را می‌گذراند، گفت که عملا اصلاحیه این قانون به شوراهای فعلی نمی‌رسد و به نظر می‌رسد زمان آغاز به کار دوره پنجم شورای شهر و روستا بر اساس قانون قبلی ۱۲ شهریور ماه خواهد بود.
علی اصغر یوسف‌نژاد در گفت‌وگویی که با خبرگزاری دانشجویان ایران داشته است اظهار کرد:‌ طبق قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای زمان آغاز به کارشوراها ۱۲ شهریور پیش بینی شده بود. اما مجلس اخیرا اصلاحیه در این قانون داشت که شروع به کار شوراها ۱۴ مرداد مصوب شد.
وی افزود: درحالا حاضر اصلاحیه قانون انتخابات شوراها از سوی شورای نگهبان تایید شده اما پس از تایید شورا قانون باید به مجلس ابلاغ شود و مجلس در نامه ای به دولت ابلاغ کند و دولت نیز باید ظرف سه روز آن را در روزنامه رسمی به چاپ برساند و پس از چاپ در روزنامه رسمی قانون پس از دو هفته قابلیت اجرایی خواهد داشت. این نماینده مجلس ادامه داد: با توجه به این که قانون عطف به ماسبق نمی‌شود و اصلاحیه قانون شوراها نیز مراحل نهایی خود را طی می‌کند به نظر می‌رسد عملا شروع به کار ۱۴ مرداد نخواهد بود و قانون قبلی که زمان آغاز به کار را ۱۲ شهریور پیش بینی کرده اجرا شود.
یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از اعضای شوراها سردرگم هستند و هنوز مراجع رسمی مثل دولت پاسخ نداده‌اند که زمان آغاز به کار ۱۲ شهریور و ۱۴ مرداد است اما نهایتا چون اصلاحیه قانون مراحل نهایی خود را برای اجرا طی می کند و هنوز در روزنامه رسمی چاپ نشده عملا بیش از دو هفته به طول می انجامد زمان آغاز به کار شوراها ۱۲ شهریور خواهد بود.
البته اختلاف نظرها در میان اعضای کمیسیون شوراهای مجلس هم وجود دارد، تا جایی که نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی پس از سخنان مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران در دوره چهارم شوراهای اسلامی اعلام کرد که ۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۶ خاتمه یافته و دوره پنجم شوراها از ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۶ آغاز می‌شود. حتی کاظمی بیان کرد که طبق برنامه‌ریزی وزارت کشور از ۲۵ مرداد تا ۱۲ شهریور، یک روزی مشخص خواهد شد تا شورای شهر جدید کار خود را آغاز کند، گفت: به نظر من قانون باید در این زمینه اجرا شود و برنامه ریزی وزارت کشور ملاک عمل نخواهد بود.
در کنار این اظهار نظرها در استان، مهندس فیلی معاون عمرانی استاندار با تاکید بر اینکه آغاز بکار شوراهای شهر و روستا در استان از امروز منتفی است گفت: تاریخ شروع به کار شوراهای دوره پنجم توسط شورای نگهبان هفته قبل به مجلس ابلاغ شده و مجلس هم آنرا به دولت ابلاغ کرده است اما، رییس جمهور هنوز به وزارت کشور ابلاغ نکرده است، این مهم احتمالا تا پایان مردادماه اجرایی می‌شود. فیلی نامه ای خطاب به شهرداری و شورای شهر نوشته و تاکید کرده است که به اخباری که در فضای مجازی در این باره منتشر می شود توجه نکرده و منتظر ابلاغ از سوی استانداری باشند.
هر چند با مصوبه مجلس و تأیید شورای نگهبان، شروع دوره پنجم شوراها، ۱۴ مرداد تعیین شده است، اما بدلیل عدم انتشار در روزنامه رسمی بنظر همچنان قابل اجرا نمی رسد و باید دید که چه زمانی از سوی وزارت کشور برای آغاز بکار شوراها تعیین می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.