خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش “وقایع استان” از مطالبات زنان اراکی از هیات دولت/دغدغه های زنانه

گزارش “وقایع استان” از مطالبات زنان اراکی از هیات دولت/دغدغه های زنانه

یکشنبه ۲ آبان ۹۵ شماره ۴۴۵

وقایع استان:
این روزها شهروندان اراکی، در پی دغدغه ها و دلمشغولی های خود خبری به گوششان رسیده که برایشان دلگرمی شده است تا شهر را آماده پذیرایی از رئیس جمهور و هیات دولت کنند و قلم در دست بگیرند و مشکلاتشان را در نامه هایی به دست رئیس جمهور منتخبشان برسانند تا با تدبیر مسئولان بخشی از مشکلات حل شود. من هم تصمیم گرفتم برای شما بنویسم، برای ارشدترین مقام اجرایی کشورم، قرار بود مطالباتم را روی کاغذ بیاورم.
درخواست ها و دغدغه هایم را با شما بگویم، اما هرچه فکر کردم اوضاع برای من روبه راه بود جز دغدغه هایی که بیشتر شخصی است.
به همین دلیل تصمیم گرفتم این فرصت را در اختیار زنان دیگر شهرم قرار دهم شاید فرصتی باشد برای آنها تا مشکلاتشان را با شما در میان بگذارند.شمایی که در طول این سه سال از هیچ تلاشی برای بهبود اوضاع فروگذار نکردید اما هنوز هم مشکلاتی در شهرها وجود دارد که جز با تدبیر شما حل شدنی نیست.
این شماره روزنامه وقایع استان زنان شهروند اراکی را یاری کرده تا حرف هایشان را به گوش رئیس جمهور منتخبشان برسانند و با ۸۰ زن ساکن اراک گفت و گو کرده تا مطالبات و مشکلاتشان را با رئیس جمهور خود در میان بگذارند.
مطالبات زنان در گروه های سنی و مشاغل مختلف متفاوت است. مشکلاتی که از اشتغال، امنیت تا دغدغه ورود به ورزشگاه و نبود امکانات رفاهی را در بر می گیرد.

دغدغه زنان درصد
اشتغال ۴۶
گرانی و مشکلات مالی ۲۲
ازدواج و نگرانی از آینده زندگی خانوادگی ۸
شیوع سرطان و آلودگی هوا ۱۷
موارد دیگر ۷

اولین و مهم ترین مطالبه زنان اراکی اشتغال است. وضعیت زندگی امروزه به خصوص در شهر های بزرگ به گونه ای است که کار کردن مرد به تنهایی نمی تواند کفاف زندگی را بدهد و زنها مجبورند همپای مردها کار کنند تا از پس مخارج زندگی بر آیند همچنین بیکاری موجب پریشانی و بدبینی نسبت به آینده می شود.
حدود ۴۶ درصد از زنان اراکی نبود شغل مناسب را مهم ترین مشکل اجتماعی در سطح جامعه می دانند که از این تعداد حدود ۲۴ درصد دارای شغلی هستند که با رشته تحصیلی خود هیچ ارتباطی ندارد و ۲۲ درصد به علت درآمد پایین و بیکاری مساله اشتغال را مهم ترین معضل عنوان کرده اند.
مریم ۳۴ ساله لیسانس زمین شناسی و کارمند یک شرکت ساختمانی است. او می گوید:” ۴ سال وقت خودم را در دانشگاه تلف کردم و الان با مدرک دیپلم تجربی ام منشی شرکت شده ام. درآمدم خیلی پایین است اما برای کرایه خانه مجبورم کار کنم و در هزینه ها به شوهرم کمک کنم.”
مینا ۲۸ ساله معلم زبان انگلیسی است، او در هفته ۳ روز کار می کند و درآمد ماهیانه اش ۳۰۰ هزار تومان است. او می گوید:” نه بیمه دارم و نه قراردادی با آموزشگاه بسته ام. حتی چند باری شد که درآموزشگاه های مختلف به عنوان کارآموز یک ماه درس دادم و بعد گفتند که معلم احتیاج ندارند. هیچ آینده کاری را نمی توانم برای خودم تصور کنم.”
۲۲ درصد از ۸۰ زنان اراکی که در گفت و گو شرکت کردند، گرانی و عدم توانایی در پرداخت هزینه های زندگی را مهم ترین مشکل زنان اراکی می دانستند.
سمیه ۲۴ ساله دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد است، او می گوید:” هزینه دانشگاه خیلی بالاست و شاید از ادامه تحصیل منصرف شوم. با لیسانس آمار نتوانستم کار پیدا کنم و از روی اجبار برای یافتن شغل تصمیم گرفتم در دانشگاه آزاد رشته مدیریت دولتی بخوانم اما فکر نمی کنم یاز هم کار پیدا کنم.هزینه تحصیل، جهیزیه، خرج و مخارج زندگی خیلی بالاست بخصوص که در چند سال اخیر چشم و همچشمی رواج زیادی یافته است.”
سیمین کارگر نظافتچی در مدرسه است، او که برای تامین مخارج زندگی مجبور به کار کردن شده است ،می گوید:” پسرم سرطان ریه دارد، هزینه های درمان سرطان به قدری بالاست که مجبورم کار کنم، هربار شیمی درمانی و آمپول برای درمان به اندازه حقوق یک ماه کارگری در این مدرسه است.”
۸ درصد از زنانی که در گفت و گو شرکت کردند، ازدواج را مهم ترین مشکل خود می دانستند.
ساحل ۳۳ ساله می گوید:” مردان به سختی تن به ازدواج می دهند، آنقدر در خیابان دختر زیاد است و برای مردان تفریحات وجود دارد که مردان به سختی زیر بار مسئولیت ازدواج می روند و ترجیح می دهند مجرد بمانند. موضوع فقط ازدواج نیست، بسیاری از زنانی که ازدواج کرده اند ترس از دست دادن همسر را دارند گویا بنیان های خانواده سست شده است.”
۱۷ درصد از این زنان مهم ترین مشکل را شیوع سرطان در اراک به ویژه در بین زنان می دانستند و معتقد بودند که بیماری سرطان و هزینه های بالای آن بسیار بالاست.
نیر ۴۴ ساله به سرطان ریه مبتلاست، او می گوید:” با مراقبت توانسته ام بیماری را کنترل کنم اما هزینه های درمان بسیار بالاست. گاهی با خود فکر می کنم که شیمی درمانی نروم من که در نهایت با وجود این بیماری زنده نمی مانم چرا همسر و فرزندانم را به دردسر بیندازم. در اراک آلودگی هوا بیداد می کند، پیگیری های مردم هیچ فایده ای نداشت، امیدوارم هیات دولت به مشکل آلودگی رسیدگی کنند، مردم تمام قد از رئیس جمهور حمایت می کنند.باور کنید فکر نفس کشیدن در هوای آلوده اراک نفسم را می گیرد.” ۷ درصد از زنان مشکلات دیگری را مهم ترین دغدغه خود می دانستند، این مشکلات از نبود امنیت در خیابان، عدم توانایی زنان برای حضور در ورزشگاه ها، کم توجهی مسئولان به حوزه زنان، مشکلات مربوط به زنان سرپرست خانواده ، مشکلاتی که زنان مطلقه با آن روبه رو هستند و همچنین برخی خواستار حضور پررنگ تر زنان در عرصه های اجتماعی و تصمیم گیری بودند چراکه زنان امروز نقش بسیار پررنگی در اجتماع دارد اما در تصمیمات کلان کشور گویا به زنان اعتماد زیادی نمی شود و زنان دخالت چندانی ندارد و به حاشیه رفته اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.