خانه » پیشنهاد سردبیر » تنها اقدام فرهنگی هیات دولت در استان تخصیص بودجه به تالار مرکزی است/یک کاروان؛ یک اتفاق

تنها اقدام فرهنگی هیات دولت در استان تخصیص بودجه به تالار مرکزی است/یک کاروان؛ یک اتفاق

یکشنبه ۲ آبان ۹۵ شماره ۴۴۵

وقایع استان:
بعد از امروز و فرداهای بسیار، بالاخره پای رییس جمهور در آخرین سال ریاست جمهوری دوره یازدهم به استان مرکزی باز شد و بعنوان آخرین سفر استانی او، حالا مردم اراک و استان مرکزی منتظرند تا شاید برخی از مشکلاتشان مطرح و حل شود.
این عادت مردم است که همیشه تصور دارند با آمدن یکی از مسئولان ارشد کشور قرار است معجزه شود و اتفاق های خوب برایشان بیفتد، البته که امید چیز خوبی است؛ ولی مسئله این است که چقدر آنچه آن ها می خواهند قابل حل است، این ساده انگاری است که بخواهیم فکر کنیم با یک سفر تمامی مشکلات مطرح و رفع می شود، مردم نباید فکر کنند با آمدن رییس جمهور مشکل بیکاری حل می شود، آلودگی هوا پایان پیدا می کند و صنایع رونق پیدا می کنند و…؛ بلکه این فقط یک فرصت برای بیان مطالبات است، مطالباتی که حجم آن ها بسیار است، مطالبات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، کارگران خواسته هایی دارند، دانشجویان خواسته های دیگر و… در این میان اهالی فرهنگ و هنر نیز دغدغه هایی دارند فرهنگ و هنری که بواسطه کمبود اعتبار در سال های اخیر مهجور و مغفول مانده است هرچند دولت از ابتدا سعی داشته است که توجه ویژه ای به این بخش داشته باشد و گاه توانسته اتفاق های مثبتی نیز رقم بزند؛ ولی در نهایت باز فشارهای مختلف از نواحی مختلف دست و پای دولت را بست و به واقع و جرات می توان گفت دولت نتوانست بر روی حرف ها و تصمیمات خود به دلیل همین فشارها بماند و به نوعی دولت تحت تاثیر این مسائل ازآنچه فکر می کرد در این حوزه صحیح است دست کشید و شاید همین پاشنه آشیل حرکت رو به جلو دولت در این مسیر بود.
همزمان با تشکیل دولت یازدهم شاهد شکل‌گیری مطالبات انبوهی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در جامعه بودیم؛ اما بیشتر از همه این حوزه فرهنگ و هنر بود که به دلیل کمبود اعتبار و توجه بیشتر دولت به رفع مشکلات بخش اقتصادی بخاطر برنامه ها و سیاست گذاری های غلط دولت قبلی در حاشیه ماند؛ اما نکته این است که همیشه فرهنگ شانه به شانه اقتصاد بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است.
همانطور که می دانیم در کشورهای توسعه یافته، ۱۱درصد بودجه به مسایل فرهنگی اختصاص پیدا می‌کند و میانگین بودجه فرهنگی درجهان بین ۷ تا ۸ درصد است. ولی این بخش در کشور ما هرسال شاهد کاهش می باشد و ۷۰ درصد همان بودجه ناچیز هم صرف حقوق و دستمزد کارمندان وزارت ارشاد می شود.
ناتمام ماندن پروژه های فرهنگی و هنری به دلیل کمبود اعتبار امروز یکی از مشکلات و چالش های فرهنگی و هنری این استان در زمینه سخت افزاری است، از آنجاییکه زیرساخت مناسب فضا را برای فعالیت های دیگر هموار می کند پس توجه به این مقوله نیز بسیار مهم است.
هم اکنون استان مرکزی نیز به تبع سیاست های کشور در زمینه فرهنگ و هنر از لحاظ اعتبار در وضعیت نامناسبی قرار دارد و هرگز از لحاظ فرهنگ و هنر نتوانسته از ظرفیت های خود استفاده کند، همانطور که اشاره شد استان مرکزی از لحاظ فرهنگی از زیرساخت های مناسبی برخوردار نیست و انتظار می رود سفر ریاست جمهوری فرصتی را برای طرح این کمبود بدهد تا بلکه این رخوت و رکود از بدنه فرهنگی استان رخت بربندد. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز مانند دیگر ارگان های این استان این روزها آماده ارائه عملکرد و همچنین مطالبات خود از دولت است در سال های اخیر این اداره کل هرگز برای گرفتن بودجه مناسب نتوانسته چانه زنی کند و نسبت به بسیاری از استان های دیگر در تخصیص اعتبار ضعیف عمل کرده است و این سفر مجالی برای طرح نیاز ضروری این استان در این بخش است.
در حال حاضر به دلیل نبود اعتبار بیشتر پروژه های فرهنگی این استان شامل مجتمع ها، تالارهای فرهنگی و … مسکوت مانده اند. یکی از مهم ترین پروژه های فرهنگی این استان که سال هاست در انتظار تامین اعتبار ملی است و در ده سال گذشته بارها پیمانکار خود را تغییر داده و نتوانسته بیش از هشتاد درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد، پروژه تالار مرکزی است، پروژه ای که مهر ماندگار هم نتوانست نجاتش دهد. طبق گفته ها و شنیده ها به نظر می رسد تمام تلاش اداره کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی برای اعلام مطالبات خود در سفر روحانی به همین تالار خلاصه خواهد شد.
به گفته مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی استان مرکزی به نقل از ایکنا این تالار متأسفانه به دلیل تخصیص اعتبارات قطره چکانی نزدیک به هشت سال است که در حال تکمیل است و اتمام این پروژه در سفر رئیس جمهور تنها دستاورد استان در حوزه فرهنگ و هنر خواهد بود.
مهدی حقیقی چندی پیش اظهار داشت: با رایزنی های صورت گرفته توانستیم ۱۸ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه در سفر قریب ریاست جمهوری مصوب کنیم که ۱۲ میلیارد آن امسال تخصیص داده می شود و ۶ میلیارد تومان برای پرداخت بدهی های پروژه در نظر گرفته شده است.
البته تنها دستاورد این استان در حوزه فرهنگ و هنر هرچند در برابر تمام مصوباتی که قرار است در این سفر تصویب شود کم و ناچیز است؛ ولی همین هم در این وانفسای هیچ غنیمتی است تا بلکه بعد از نزدیک به یک دهه این پروژه بالاخره به ثمر بنشیند و بتواند حداقل مرکز این استان کمی از لحاظ زیرساخت های فرهنگی و هنری تامین شود.
البته نباید از این نکته غافل شد که در سفرهای ادوار گذشته رییسان جمهور معمولا مطالبات زیادی مطرح و مصوباتی نیز امضا و تصویب شد ولی این را هم نباید از یاد ببریم که بسیاری از این مصوبات هنوز یا به دلیل تامین نشدن اعتبارات آغاز نشده اند و یا به هر دلیلی در نیمه راه مانده اند امیدواریم این بار و این سفر فقط یک ادای تکلیف نباشد و مصوبات هر چند کم؛ ولی تاثیر گذار و اجرایی در آن تصویب و در نهایت اجرا شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.