خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش وقایع استان از روابط اجتماعی غافلگیرکننده/سورپرایز های پشت وانتی

گزارش وقایع استان از روابط اجتماعی غافلگیرکننده/سورپرایز های پشت وانتی

یکشنبه ۱۹ دی ۹۵ شماره ۵۰۱

روشنک مشتاق
وقایع استان

چند سالی است که از رواج این واژه در بین افراد جامعه می گذرد.واژه ای که برخی آن را «سورپریز» و برخی «سورپرایز» می نامند. شاید خیلی از ما با این واژه با فیلم «پایتخت ۳» آشنا شده باشیم، دختر جوان چینی که سعی می کرد نامزدش را در همه حال سورپرایز کند و به دلیل تفسیر اشتباه این واژه گاهی افراد برای سر پوش گذاشتن بر اشتباهات و پنهان کردن واقعیت از دیگران از لفظ سورپرایز استفاده می کردند. این واژه در ایران بعد از رواج واژه کم کم به رسم و آیینی در بین جوانان تبدیل شد. رسمی نوپا که میزان آدرنالین را به قدری بالا می برد که گاهی فرد را تا سر حد مرگ پیش می برد.
چراغ های خانه را خاموش کرده اند، هر کدام فشفشه ای در دست گرفته اند و کیک بزرگ قرمز رنگ را نامزد سوگل در دست گرفته است.سوگل که تمام مدت روز به همه به خاطر فراموش کردن تولدش بد و بیراه می گفت، با خواهرش وارد ساختمان می شود و کلید را در قفل می چرخاند و در را باز می کند، ناگهان با صدای جیغ و دست و هورا و خواندن شعر«تولدت مبارک» فریادش به آسمان می رسد، جیغ می زند و مثل دیوانه ها می دود.باورش نمی شود و می گوید«این بهترین سورپرایز زندگی ام بود.»

همیشه به خیر ختم نمی شود
اما همه این سورپرایزها اینگونه ختم به خیر نمی شود، تعدادی بر اثر همین سورپرایزها از ترس یا خوشحالی بیهوش می شوند و یا کارشان به بیمارستان می کشد.عده ای نیز رسم و رسومات خودمان را به فراموشی سپرده اند و این سورپرایزها را جایگزین خواستگاری های سنتی خودمان کرده اند. دختر و پسر جوانی که سال ها با هم دوست بوده اند و حالا پسر برای خواستگاری تصمیم می گیرد روش جدید را انتخاب کند و با گرفتن حلقه و جاسازی آن در غذای دختر او را سورپرایز کند، غافل از اینکه حلقه در غذای دختر قرار می گیرد و زیر دندان دختر می رود و دندانش را می شکند.
محمدرضا رئیس یک شرکت است، او می گوید:«چند ماه قبل که با همسرم آشنا شده بودم، همیشه من را سورپرایز می کرد، یک بار با غذا ، یک بار با گل و… من را غافلگیر می کرد. یک روز نزدیک ظهر پیک ۱۲ پرس غذا آورد و من که مثل همیشه فکر می کردم کار نامزدم است. غذاها را باز کردم و خودم و همکارانم مشغول خوردن شدیم. بعد از نیم ساعت از رستوران به شرکت آمدند و مشخص شد که غذاها برای شرکت طبقه بالا بوده و می خواستند او را سورپرایز کنند و مسئول رستوران پلاک را اشتباه یادداشت کرده. مجبور شدیم برای اخراج نشدن مسئول رستوران پول همه غذاها را بدهیم. این هم یکی از بدترین خاطرات سورپرایزی ما که حدود ۵۰۰ هزار تومان برایم آب خورد.»

شادی های مرگ آور
این سورپرایزها گاهی آنقدر حالت بی معنی و غیرمعمول به خود می گیرند که بهتر است برای تعریف آن به جای غافلگیرکننده از واژه شادی های مرگ آور استفاده کنیم.سیما در گفت و گو با وقایع استان می گوید:« چند ماه پیش در یک روزنامه خواندم که پسری می خواسته نامزدش را سورپرایز کند و از او خواستگاری کند، چند روز با او قطع رابطه می کند اما دختر که موضوع را جدی می گیرد دست به خودکشی می زند. به همین راحتی یک سورپرایز جان دختر جوان را گرفته است. نمیدانم خوشحالی یک لحظه ارزش این را دارد که با اعصاب و روح و روان طرف مقابل بازی کنیم.»

سورپرایز نماد دوست داشتن است
رویا می گوید:«من عاشق سورپرایز کردن و سورپرایز شدن هستم، همسرم هر چند وقت یک دفعه با خرید از سایت های اینترنتی من را سورپرایز می کند. همین چند روز پیش زنگ در خانه زده شد و پستچی بود و وقتی پاکت را گرفتم، دیدم همسرم برایم یک قهوه ساز هدیه خریده است. به نظرم سورپرایز در حد متعادل عالی است.»

سورپرایزهای لاکچری
لیدا ۲۵ ساله می گوید:«یک صفحه ای در اینستاگرام هست که افراد سورپرازهای لوکس خود را در آن به اشتراک می گذارند، هر وقت آن صفحه را میبینم حسرت می خورم، حسرت زندگی اشان ، سبک تفریحات و لاکچری هایشان را می خورم. شاید در روز بیش از ۱۰ پست در این صفحه به اشتراک گذاشته می شود که همگی نشان دهنده زندگی لوکس این افراد است، جالب است عده ای در فقر دست و پا می زنند و عده ای برای لحظه ای شاد کردن عضوی از زندگی اشان میلیون ها تومان خرج می کنند. دختری که در شب یلدا از پدرش یک ماشین لوکس هدیه می گیرد، یا دختری که به خانه می آید و می بیند کل خانه به مناسبت سالگرد ازدواجش گل باران شده است. چه عیبی دارد که فرد آداب و رسوم ملت های دیگر را یاد بگیرد و آنها را به کار بندد، به نظرم که سورپرایز ایده جالبی است.»
روابط اجتماعی غافلگیرکننده لاکچری، موج جدیدی از روابط است که این روزها طرفداران زیادی در بین مردم پیدا کرده است.موج جدیدی که عده ای از ظهور آن ضرر می کنند و عده ای با قرار گرفتن در آن سیراب می شوند. پسر و دخترهای جوانی که با دیدن این نوع سورپرایزهای لاکچری به مقایسه طرف مقابل زندگی اشان با دیگران می پردازند و عده ای که با دیدن این سورپرایزها سعی در چشم و همچشمی می کنند. همه این سورپرایزها در حد متعادل چه بسا جنبه تفریح داشته باشد اما زمانی که شکل لوکس به خود می گیرد، بیشتر از آنکه در جهت شاد کردن طرف مقابل باشد، شکل خودنمایی می گیرد و رسالت اصلی خود را از دست می دهد.

سایت های غافلگیرکننده
در رواج این رسم برخی سایت ها نیز دست به کار شده اند، سایت هایی که با خرید کالا یا گل مورد نظر، کارت پستالی نیز بر روی آن می زنند و آن را به آدرس فرد مورد نظر پست می کنند. هرچند این سایت ها اغلب قیمت آن کالا را دوبله حساب می کنند اما به وسیله آنها می توانید فرد مورد نظر را در هر کجای شهر یا کشور باشد غافلگیر کنید. به عبارتی این روابط غافلگیرکننده توانسته به منبع درآمدی برای عده ای تبدیل شود و این افراد توانسته اند شغل نان و آب داری دست و پا کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.