خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش «وقایع استان» از ثبت نام کاندیداهای انتخابات شوراهای شهر و روستا/همه آمدند جز متخصص

گزارش «وقایع استان» از ثبت نام کاندیداهای انتخابات شوراهای شهر و روستا/همه آمدند جز متخصص

سه شنبه ۱۵ فروردین ۹۶
شماره ۵۵۴

وقایع استان- عباس لعل بار:
آخرین روز سالی که گذشت شروعی بود برای یکی از مهمترین رخدادهای سال جدید، آغاز ثبت نام کاندیداهای شورای شهر و روستا در سراسر کشور. انتخابات شوراهای شهر و روستا در ۲۹ اردی بهشت امسال همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.
مطابق پیش بینی ها ثبت نام کاندیداها همراه بود با حضور انبوهی از افرادی که خود را متخصص و لایق حضور در پارلمان شهری و روستایی می دانستند. از سیاسیون گرفته تا خبرنگاران و چهره های فرهنگی و ورزشی تا اعضای شوراهای شهر و روستای فعلی.
براساس آمارها، کاندیداهای شوراهای شهر با رشد قابل توجهی مواجه شدند که شاید در ابتدای امر نشان دهنده افزایش میل به مشارکت باشد ولی در واقع حاکی از آن است که نهادهای مدنی در جامعه ما آنچنان که باید رشدی نداشته اند و هر کسی خود را ملزم می دانسته در غیاب نهادهای مدنی کارآمد در صحنه حضور یابد!
ثبت نام دوره پنجم انتخابات شوراها واکنش های زیادی میان فعالان سیاسی و اجتماعی به همراه داشت. یکی از این واکنش ها به عدم استقبال ثبت نام کاندیداها در شوراهای روستاها بود. برخی روستاها آنگونه که خبر رسیده است، با کاهش ثبت نام کنندگان مواجه بوده اند و برخلاف شهرها که تعداد زیادی از افراد برای انتخابات ثبت نام کردند ولی در برخی از روستاها شاهد کاهش تعداد ثبت نام کننده بودیم. همین موضوع باعث شده بود تا یکی از فعالان سیاسی استان در فضای مجازی مطلبی منتشر نماید.
ابوالفضل خانجانی در این باره نوشت:«در چرایی کاهش کاندیداهای شوراهای روستایی برخلاف شهرها، باید به یک تبعیض جدی توجه کرد. در روستا صحبت از ارتباط نزدیک مردم و شوراهاست و مطالبه گری روستائیان از یک طرف با خواسته های متعدد و مشکلات فراوان و از سویی در روستا هیچ نفع و منفعت مالی و رانتی در کار نیست،حتی اعضای شورا ریالی حق جلسه و هزینه نیز دریافت نمیکنند ،و عمده اقدامات را باید با خودیاری اهالی و کسب پول از اهالی پیش برند. لذا خدمت بودن به معنای واقعی کلمه، نداشتن نفع مالی و حق جلسه، وظایف گسترده و مطالبات جدی مردم و وجود روحیه مطالبه گری و امکان تحقق آن به سادگی جمع شدن اهالی در مسجد یا مراجعه حضوری درب منزل عضو شورا، همه و همه موجب می شود متقاضیان شورای روستاها بسیار کم باشد.»
وی پیشنهاداتی هم ارائه می دهد و می نویسد:« شاید باید اصلاحی در قانون شورای شهر صورت گیرد و برای این عزیزان مشتاق خدمت یک پیش شرط ساده بگذارند: یک دوره عضویت در شورا و یا دهیاری یک روستا. کنج شورای شهر چنان امن و امان شده که برخی این صندلیِ می نویسم خدمت بخوانید قدرت یا شاید ثروت را حق همه دوره های خود می دانند بدون اینکه یک خط عملکرد مثبت گزارش کنند، در حالی که در شورای روستا زن مشت رجب در صف نانوایی مشتی حسین شورا را استیضاح می کند و چه بسا در میانه مسجد محمد علی شورا را با همه دفتر و دستک به پای میز محاکمه آورده و ریال به ریال حساب روستا را از او و اعضای شورا بیرون می کشند. شورای واقعی در دل روستاست که تیغ نقد و سنگینی مسئولیت خدمت به مردم به دوش شوراها و دهیاران فرو نشسته است، نه شورای شهری که با حقوق مکفی و به دور از هر گونه شفاف سازی و پاسخگویی منت خدمت بر مردم شهرش می گذارند.»
یکی دیگر از حواشی ثبت نام ها موج حضور جوانان و خبرنگاران و روزنامه نگاران برای ثبت نام بود. بهروز شجاعی روزنامه نگار و فعال سیاسی در این خصوص در اینستاگرام خود نوشت:« متاسفانه یا خوشبختانه به این یقین رسیدم که جوانان به جای حضور در شورای شهر و مجلس باید فرصت کسب تجربه در عرصه های اجرایی و مدیریتی را بیابند و به آنها اعتماد شود. هنوز هم می گویم دولت روحانی کمترین و بدترین نمره را در این خصوص بین تمام دولت های بعد از انقلاب گرفته است. شورای شهر جای با تجربه ها, مدیران سرد و گرم چشیده و صد البته و بلکه هزار البته پاکدست است و جوانان باید در مدیریت شهری کم کم آزموده شوند و به آنها اعتماد شود همانطور که قالیباف, احمدی نژاد و قبل تر کرباسچی به جوانان اعتماد کردند.»
سیدهادی کسایی زاده از خبرنگاران مطرح کشور هم به ثبت نام خبرنگاران در انتخابات شوراها واکنش نشان داد و گفت:« اگر فردی که قصد دارد وارد شورای شهر شود تخصص مورد نیاز برای حضور در شورا را نداشته باشد قطعا هم به مردم خیانت کرده و هم خود را زیر سوال می برد. بدون شک افرادی که وارد شورای شهر می شوند باید در حوزه مدیریت شهری توانایی های خاص داشته باشند، نمی شود بگوییم حالا برویم یاد می گیریم.»
از سویی دیگر موج حضور چهره های متفاوت برای کاندیداتوری واکنش یک فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی کشور را نیز به همراه داشت. جهانبخش خانجانی در مطلبی که در کانال تلگرامی خود منتشر نمود نوشت:« برخلاف انتظاری که ازشوراها می رفت به دلیل عدم آموزش کافی وعدم سابقه فعالیت دراین حوزه تخصصی مدیریت شهری و روستایی ،شوراها نتوانستند جایگاه قابل ملاحظه ای رادرفرایند قانون گذاری کسب نمایند. طبیعی است که حضور عناصر فعال و تاثیر گذار دراین حوزه می تواند تحولی در مدیریت شهری ایجاد کند.اما آنچه که تاحدودی کاریکاتوری و مشمئز کننده جلوه کرده است علیرغم آنکه می دانیم ردصلاحیت ها در انتخابات شوراها استصوابی و توسط شورای محترم نگهبان نیست لیکن طیف وسیعی از جریانات و گروههای سیاسی اعضای خودرا به ثبت نام در انتخابات تشویق نموده اند. نفس این ثبت نام مشکلی ایجاد نمی کند اما شکل خاص آن کمی احساس بدی را ایجاد می کند. خیلی ازشخصیتهای سیاسی موثر فرزندان خودراتشویق به ثبت نام نموده اند وبه نوعی ترافی رانت سیاسی رابه ذهن متبادر می کند. چهره های سیاسی متعددی از شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان و هیات تعیین لیست خودشان کاندیدا شده اند. افراد زیادی ازیک حزب سیاسی کاندیدا شده اند که بیشتر تلقی یک فشار سیاسی را موجب می گردد.
شورای تهران فقط بیست ویک عضو می تواند داشته باشد اما بیش از سه هزار نفر ثبت نام کرده اند که دربستن لیست برخلاف.مجلس که کمبود کاندیدا داشتند به دلیل ردصلاحیت اینجا به دلیل کثرت کاندیدا مجموعه های سیاسی را دچار مشکل می کند. برخلاف شعارهایی که درخصوص شاخص بندی ومعیارگزینی لیست ها مطرح می شود خودشاخص بینی خاصی دربین افرادسیاسی مشاهده می شود.»
وی در پایان می نویسد:« به نظر نگارنده برخلاف ردصلاحیت هایی که در انتخابات مجلس انجام می شود بی کرانگی در انتخابات شوراها هم به نوعی سبب این هجوم بی سابقه سیاست مداران و سیاست.ورزان برای ثبت نام شده است. امیدوارم این همه دغدغه برای شورای شهر اصلاح رویه فعلی شوراها باشد که علاوه بر ناکارآمدی و ناسالم بودن بعضی از شوراها باشد و دلیل دیگری برای این هجوم نباشد. نکته آخر یک نهاد نظارتی ثروت اعضای شوراهای شهر وروستا قبل از ورود به شورا و بعدازپایان دوره را بررسی کنند ببینند در چه وضعیتی قرار دارند».

افزایش استقبال نامزدها از دور پنجم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان
استقبال نامزدها از دور پنجم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان نسبت به شوراهای چهارم، ۹ و نیم درصد رشد دارد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار و رییس ستاد انتخابات استان در این خصوص گفت: در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان مرکزی ۶ هزار و ۶۱۹ نفر اعلام نامزدی کرده اند درحالیکه شمار داوطلبان در رقابت های انتخاباتی شوراهای چهارم در این استان ۶ هزار و ۵۰ نفر بوده است. وی توضیح داد:یکهزار و ۲۹۲ نفر از مجموع نامزدهای ثبت نام شده در گردونه رقابت های انتخاباتی شوراهای پنجم استان در مناطق شهری و بقیه برای تصاحب صندلی های شوراهای اسلامی روستا نام نویسی کرده اند.
رییس ستاد انتخابات استان مرکزی اظهار کرد: در این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان مرکزی ۴۲۱ زن نامزد شده اند که نسبت به شمار داوطلبان زن در شورای چهارم ۱۰۴ نفر بیشتر است.
حسن بیگی توضیح داد: شمار داوطلبان زن چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی استان مرکزی ۳۱۷ نفر بوده است. وی خاطرنشان کرد: از ۸۶۳ روستای واجد شورای اسلامی در استان مرکزی تنها در هفت روستا شمار داوطلبان به حد نصاب نرسیده که در این شاخص وضعیت مشارکت جویی برای رقابت های انتخابات شوراها در استان مرکزی نسبت به سایر مناطق کشور بهتر است.
رییس ستاد انتخابات استان مرکزی ادامه داد: ۴۱۱ نامزد برای انتخابات شورای اسلامی در کلانشهر اراک ثبت نام کردند که برای تصاحب ۱۱کرسی شورایی این کلانشهر رقابت خواهند داشت.
حسن بیگی اظهار کرد: در این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی در کلانشهر اراک به ازای هر کرسی در شورا ۳۷ نفر با هم رقابت دارند و پیش بینی می شود که شور و نشاط خوبی در انتخابات رقم بخورد.
وی عنوان کرد: با پایان مهلت ثبت از نامزدهای انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان مرکزی، کار رسیدگی به صلاحیت نامزدها در هیات های اجرایی بر اساس استعلام از مراجع چهارگانه در جریان است.
رییس ستاد انتخابات استان مرکزی جزییاتی هم از انتخابات شوراها در استان گفت.
وی با اشاره به اینکه ۸۶۳ روستا و ۳۳ ناحیه شهری در این استان واجد شرایط انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی هستند افزود: از مجموع روستاهای واجد شرایط برگزاری انتخابات شوراها در این دوره در استان در ۴۰ روستا باید شورای پنج نفره و در ۸۲۳ روستا شورای سه نفره تشکیل شود و تعداد کرسی های شوراهای روستایی استان در مجموع ۲ هزار و ۶۶۹ عدد است.
حسن بیگی یادآور شد: از مجموع ۳۳ شهر واجد شرایط انتخابات شورایی در این دوره نیز اراک دارای شورای ۱۱ نفره، ساوه شورای ۹ نفره، خمین شورای هفت نفره است و در سایر شهرها نیز باید شوراهای پنج نفره تشکیل شود.
رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی عنوان کرد: در مجموع شوراهای اسلامی شهرهای استان ۱۷۷ کرسی را شامل می شوند.
حسن بیگی، با بیان اینکه در این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهرهای آوه و شهباز نیز به مجموعه رقابت های انتخاباتی شهری استان افزوده شده، گفت: در شوراهای چهارم ۷۸۶روستا در استان مرکزی دارای تشکیلات شورایی بودند.
وی یادآور شد: ۴۶۸ نفر معادل هفت و یک دهم درصد از مجموع ۶ هزار و ۶۱۰ نامزد ثبت نامی برای رقابت های پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در این استان بالای ۷۰ سال سن دارند.
حسن بیگی عنوان کرد: یکهزار و ۴۶۲ نفر از نامزدهای ثبت نامی در رقابت های شوراهای اسلامی پنجم استان معادل ۲۲ و ۲دهم درصد کل داوطلبان در سن ۲۵ تا ۳۵ سال هستند.
وی توضیح داد: بیشترین فراوانی ثبت نام در نامزدهای ۳۶ تا ۴۰ ساله استان است که با ۹۸۴نفر، ۱۴ و ۹ دهم کل داوطلبان را شامل می شود.
رییس ستاد انتخابات استان مرکزی اظهار کرد: ۵۳۹ نامزد در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹، ۹۳۱ نفر در رده سنی ۳۰ تا ۳۵، ۹۸۴نفر در سنین ۳۶تا ۴۰، ۸۹۷ نفر در گروه سنی ۴۱ تا ۴۵، ۹۳۶ نفر در رده سنی ۴۶تا ۵۰ ، ۷۷۱ نفر در سنین ۵۱تا ۵۵، ۶۸۸ نفر در رده سنی ۵۶تا ۶۰ ، ۴۰۷ نفر در سن ۶۱تا ۶۵، ۲۱۹ نفر در سنین ۶۶ تا ۷۰، ۱۳۶ نفر در گروه سنی ۷۱تا ۷۵ و ۱۱۳ نفر در سن بالای ۷۵ سال در رقابت های انتخاباتی شوراهای اسلامی استان حضور دارند.
حسن بیگی گفت: ۶ هزار و ۱۹۸ نفر از داوطلبان شوراهای اسلامی استان در این دوره مرد و ۴۲۱ نفر زن هستند که نسبت جنسیتی نامزدهای مرد به زن ۹۴ به ۶ درصد است.
وی اظهار کرد: یکهزار و ۶۱۵ نفر از داوطلبان شورایی استان در شوراهای اسلامی ادوار قبل سابقه خدمت دارند و ۷۶ درصد از نامزدهای استان تجارب شورایی ندارند.
وی یادآور شد: ۱۸۹ نفر از نامزدهای انتخاباتی شورای پنجم استان از طریق دفاتر پیشخوان نام نویسی اعلام آمادگی کردند.
رییس ستاد انتخابات استان مرکزی یادآور شد: از مجموع داوطلبان حاضر در گردونه انتخابات شورای پنجم استان، پنج هزار و ۳۱۸ نفر برای حضور در شوراهای اسلامی روستاها و یکهزار و ۲۹۲ نفر برای رقابت های انتخاباتی شوراهای شهری نام نویسی کرده اند.
حسن بیگی توضیح داد: سه هزار و ۹۲۷ نفر از مجموع داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی استان دارای سطح سواد خواندن و نوشتن، ۸۴۷ نفر دارای دیپلم، ۲۶۶ نفر دارای فوق دیپلم، یکهزار و ۷۰ نفر دارای مدرک کارشناسی، ۴۴۰ نفر با مدرک کارشناسی ارشد، ۳۵ نفر با تحصیلات دکترا و ۲۵ نفر با تحصیلات حوزوی در گردونه رقابت های انتخاباتی شوراهای شهری و روستایی استان حضور دارند،
وی خاطرنشان کرد: ۱۱ درصد از مجموع داوطلبان انتخابات پنجین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستای استان معادل ۷۱۵ نفر دارای سوابق ایثارگری هستند.
رییس ستاد انتخابات استان مرکزی گفت: تعداد نامزدهای ثبت نامی برای شوراهای اسلامی شهر و روستای استان در دورپنجم نسبت به چهارم ۵۶۹ نفر افزایش دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.