خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش «وقایع استان» از تحریم اولین جشنواره ملی عکس تالاب و کویر میقان توسط عکاسان استان/نفرین میقان

گزارش «وقایع استان» از تحریم اولین جشنواره ملی عکس تالاب و کویر میقان توسط عکاسان استان/نفرین میقان

چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷   شماره ۱۰۴۱

***

وقایع استان

الهه فراهانی

***

شرکت املاح معدنی ایران در اراک حاشیه های بسیاری دارد. این شرکت در دو استان مرکزی و سمنان فعالیت داشته که نزدیک به ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و هزار نفر اشتغال غیرمستقیم در دو مجتمع وجود دارد. تولیدات این شرکت در زمینه تولید سولفات سدیم است که ماده اولیه شرکت‌های شوینده می باشد.
حضور این شرکت در اراک و مستقر شدن آن در تالاب میقان باعث اعتراض فعالان زیست محیطی شده چرا که بنا بر گفته این فعالان محیط زیست برداشت مواد معدنی از تالاب برای تولید سالانه ۱۹۳ هزار تن سولفات سدیم، برداشتی خارج از عرف بوده که منجر به تخریب محیط زیست شده است. معاون عمرانی استاندار چندی پیش درباره فعالیت های مخرب زیست محیطی این شرکت بیان داشت: زمانی که این شرکت املاح را برداشت می‌کند، تعادل زیست‌محیطی را برهم زده‌ و ارتفاع دریاچه زیاد می شود، درنتیجه آب دریاچه در این قسمت‌ها جمع می گردد، از سویی دیگر باطله‌های دپوشده این شرکت بعد از خشک شدن سطح شان، به صورت ریزگرد وارد محیط گشته که اما می‌تواند یک منشا برای آلودگی باشد.
حالا اما یک اتفاق باعث شد تا نگاه ها دوباره به این شرکت جلب شود. شرکت املاح معدنی ایران به تازگی به دنبال برگزاری جشنواره ای تحت عنوان اولین جشنواره ملی عکس تالاب و کویر میقان به منظور جلب رضایت مردم است که البته با ارائه جوایز نسبتا چشمگیر به دنبال همراه کردن عکاسان و هنرمندان شهر نیز هست.
آخرین مهلت ارسال آثار دهم اسفند ماه است و سه داور در تخصص های مختلف برای این مسابقات در نظر گرفته شد. اما هنوز این جشنواره آغاز به کار نکرده با مخالفت های بسیاری رو به رو شد؛ داوران این مسابقه از داوری کناره گیری کرده و عکاسان نیز تمایلی نسبت به حضور در این جشنواره از خود نشان نمی دهند.
در این میان شبکه سازمان های مردم نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی استان مرکزی این جشنواره را تحریم نمود.
محمد جلیلی مدیرعامل شبکه اعلام داشت: «پس از انتشار فراخوان این جشنواره و پیرو اسپانسرینگ شرکت املاح معدنی ایران در این جشنواره و به علت تخریب گسترده این واحد صنعتی در محــدود تالاب بی نظیر کویری میقان، اعضای شبکه ضمن محکومیت اقدامات پیشین این واحد معدنی، بر لزوم بازنگری و توقف سیستم برداشت سنتی و نظارت بیشتر محیط زیست بر این واحد صنعتی تاکید کردند و اعلام داشتند حمایت این چنینی از نمایش های تبلیغاتی و سوءاستفاده از تعدادی از هنرمندان برای فرافکنی از تخریب ایجاد شده توسط این شرکت، اقدامی ناصحیح و غیر اخلاقیست و می بایست از چنین اقداماتی جلوگیری گردد. همچنین داور جشنواره عکس تالاب و کویر میقان بدلیل حضور شرکت املاح معدنی ایران در برگزاری این جشنواره کناره گیری کرد.»
لازم بذکر است برخی از عکاسان مطرح تالاب و همچنین انجمن عکاسان استان مرکزی نیز به همین دلیل و احساس وظیفه نسبت به حفظ داشته های زیست محیطی استان و دغدغه های اجتماعی در این جشنواره مشارکت نمی کنند.
ساسان نژادی، که در ابتدا از داوران این جشنواره بود در بیانیه ای اعلام کرد: «متاسفانه برگزار‌کننده این جشنواره به هیچ وجه در مورد اینکه اسپانسر این جشنواره چه ارگانی هست با من صحبتی نکرد و من گمان می کردم انجمن عکاسان استان و ‌یا ارگان های فعال محیط زیستی برگزار کننده این جشنواره خواهند بود. ‌تا رو‌نمایی از پوستر جشنواره و شرایط و‌ بخش ها به هیچ وجه نمی دانستم که شرکتی که سالهاست باعث‌ نابودی این تالاب و زیست بوم آن منطقه شده حالا تصمیم به برگزاری جشنواره این چنینی کرده است. دردناک تر و‌توهین آمیز تر آن بخشی از فراخوان جشنواره هست که به نام همزیستی صنعت و طبیعت با نگاه به فعالیت شرکت املاح نام‌گذاری شده، چه همزیستی وجود دارد؟ غیر از نابودی تالاب و‌ بیابان کردن آن‌منطقه؟ چه قدمی این شرکت برای تالاب میقان برداشته غیر از آنکه فعالیت احمقانه و‌خودخواهانه و‌نابود کردن منطقه را به دنبال داشته باشد. عکس های سال های نه چندان دور در دسترس هست تا فاجعه این کارخانه را بیشتر درک کنید و متوجه شوید چه بلایی بر سر این تالاب و این شهر آورده شده. من ارادت کامل به عکاسان شهر خود دارم به خصوص دوستداران حیات وحش اما با عذر خواهی از همه دوستان به هیچ عنوان حاضر به همکاری در این جشنواره که اسپانسرش سال های زیادی باعث ‌رنجش طبیعت دوستان و‌عکاسان حیات وحش و نابودی کویر میقان شده نیستم و از همینجا انصراف خودم را از داوری در این جشنواره اعلام می نمایم.»
آرش بنی جمالی، یکی از عکاسان استان مرکزی در گفتگو با وقایع استان اظهار کرد: قبل از آنکه جزئیات این جشنواره در پوستر منتشر شود هیچ کس به جز دبیر جشنواره از نام برگزارکننده اصلی این جشنواره مطلع نبودند.
وی افزود: به محض اینکه داوران و عکاسان از موضوع اطلاع پیدا کردند انصراف خود را اعلام نمودند. در پوسترها عنوان شده بود که موضوع جشنواره ارتباط محیط صنعت و محیط زیست باشد اما چه ارتباطی به جز نابودی برای تالاب میقان وجود دارد؟
بنی جمالی متذکر شد: به دنبال همین انصراف، دیگر عکاسان حیات وحش در کشور از ما حمایت کردند.
وی تصریح کرد: علی رغم این موضوع هنوز مسئولان جشنواره مصمم به برگزاری جشنواره عکاسی از تالاب میقان هستند و اعلام کردند که به هر قیمتی این جشنواره برگزار می شود. این در حالی است که وقتی عکاسان و داوران مطرح در این جشنواره حضور نداشته باشند این جشنواره حرفه ای نخواهد بود.
حمید اخوان فعال محیط زیست در استان مرکزی نیز در گفتگو با وقایع استان پیرامون این جشنواره اعلام کرد: شرکت سولفات سدیم سعی در پوشش اشتباهات خود دارد و از این طریق می خواهد خود را حامی محیط زیست بداند اما اگر تصاویر وضعیت تالاب میقان در سال های گذشته را با حال مقایسه کنیم قطعا متوجه این شکاف ها خواهید شد.
وی ادامه داد: عکاسان با تصور دیگری در این جشنواره اعلام آمادگی کرده بودند که پس از روشن شدن حقیقت انصراف دادند. در واقع با این انصراف ارزشمندشان نشان دادند که جایگاه هنرشان بالاتر از مادیان و جوایز است.
اخوان گفت: بهتر است شرکت املاح معدنی نمایش را کنار بگذارد و به تعهدات خود عمل کند.
وی اظهار داشت: وقتی جشنواره از درون تهی شود و هیچ طالبی نداشته باشد قطعا آثاری هم وجود نخواهد داشت. هنرمندان سرشناس هیچ گاه وجه کاری خود را با شرکت در این جشنواره پایین نمی آورند.
بنظر می رسد که برگزاری این جشنواره با شرایطی که برای آن رقم خورده است چندان به صلاح نیست و شرکت املاح معدنی ایران را بیش از گذشته با فعالان محیط زیست و هنرمندان علاقمند تالاب میقان درگیر می کند. شاید این نفرین تالاب میقان است که گریبان این شرکت را گرفته و جمعی از هنرمندان اراکی را چنان متحد نموده که حاضر نیستند برای جایزه نقدی هم عکس های خود را در این جشنواره به نمایش بگذارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.