خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش «وقایع استان» از بی مهری اداره کل بهزیستی استان با تیم فوتسال نوجوانان ضایعه نخاعی هرمزگان در اراک/مهمان نوازی غیر منتظره

گزارش «وقایع استان» از بی مهری اداره کل بهزیستی استان با تیم فوتسال نوجوانان ضایعه نخاعی هرمزگان در اراک/مهمان نوازی غیر منتظره

چهارشنبه ۱۱ مرداد ۹۶  شماره ۶۴۴

***

وقایع استان

مهرداد یاری

***

ظهر روز دوشنبه در حال گذر از خیابان، چهره دو نفر که یکی بر روی ویلچر نشسته بود نظرم را جلب کرد. به نزدشان رفتم و احوال پرسی نمودم، با لهجه جنوبی شان گفتند که از هرمزگان آمده اند و ورزشکار هستند. کنجکاو شدم و پرسیدم که چه ورزشی انجام می دهند؟ یکی از این دو پاسخ داد که از فوتبالیست های شناخته شده ی استان هرمزگان است که در سالهای اخیر دچار ضایعه نخاعی شده و به علت معلولیت هم اکنون در انجمن ضایعه نخاعی هرمزگان مشغول بکار است. این فوتبالیست ویلچرسوار، حمزه پور هم اکنون سرمربی تیم نوجوانان ضایعه نخاعی هرمزگان است و موفق شده تا با بازیکنانش راهی لیگ برتر شوند.
وی هدف از تشکیل این تیم را حمایت از خانواده هایی عنوان کرد که دارای عضو ضایعه نخاعی هستند تا فرزندان آنها بدون پرداخت هزینه بتوانند به ورزش بپردازند.
حمزه پور گفت: برای برگزاری یک هفته ای مسابقات در شهر شازند همراه با ۱۷نفر دیگر که متشکل از بازیکنان و کادر فنی می باشند از روز یکشنبه راهی استان مرکزی شده ایم.
وی افزود: بنابراین برای اسکان مناسب از قبل هماهنگی ها و نامه نگاری هایشان را از طریق سازمان بهزیستی استان هرمزگان با بهزیستی استان مرکزی انجام دادیم اما دو روز است که بی جا و مکان هستیم چرا که اداره بهزیستی اراک اعلام کرده است خوابگاه هایش پر است و اگر هم پر نبود چون اعضای تیم دچار معلولیت نیستند بهزیستی آن ها را اسکان نمی دهد.
حمزه پور با تعجب و درماندگی بیان کرد: به آن ها گفتم خودم که معلول هستم یعنی برای من هم هیچ جایی برای استراحت ندارید؟ که پاسخشان منفی بود.
پس از شنیدن پاسخ منفی از سوی بهزیستی، تصمیم می گیرند که به انجمن ضایعات نخاعی استان مرکزی مراجعه کنند که شاید همکاران خودشان در انجمن این استان بتوانند راهی پیدا کنند، خانم طالبی رییس این انجمن نهایت تلاش خود را می کند و با اداراتی چون ورزش و جوانان و آموزش و پرورش استان تماس می گیرد اما اداره تربیت بدنی نیز با اعلام همدردی با این عزیزان اعلام می کند که به علت برگزاری مسابقات قهرمانی شمشیربازی کشور تمام خوابگاه هایش پر است و جایی برای اسکان ندارد و اگر در زمانی غیر از این به اداره مراجعه می کردند حتما تیم را در جای مناسبی اسکان می دادند و مشکلی هم نداشتند.
آنها برای این که حداقل سقفی برای استراحت داشته باشند پیشنهاد اسکان در نماز خانه ی بهزیستی را می دهند اما مورد موافقت قرار نمی گیرد. در ادامه گویا اداره ورزش و جوانان به این عزیزان سردرگم دو اتاق که خالی از وسیله بوده و پر از سوسک و حشرات موذی، تحویل می دهد که پس از مدتی آن مکان را هم از تیم می گیرد. کار تیم به آنجایی می رسد که مجبور می شوند در یکی از پارک های شهر شب را به صبح برسانند. حمزه پور می گوید: بچه هایمان سن و سال کمی دارند و ما نگران بودیم نکند مشکلی پیش بیاید که ما نتوانیم از عهده اش بر بیاییم.
خدادادی که پدر یکی از بازیکنان تیم نیز هست در این باره می گوید: این تیم با همین نامه نگاری ها قبلا در نقاط مختلف ایران هماهنگی کرده و در همه جا به نحو مناسبی اسکان یافته است و برای اولین بار است که به این مشکل برخورده اند.
ماجرایی که برای تیم ضایعه نخاعی هرمزگان در استان روی داده، اتفاقی شرمسارانه است. اینکه با وجود هماهنگی های صورت گرفته و نامه نگاری های از پیش انجام شده یک اداره کل در مرکز استان نمی تواند به تعهداتش عمل کند و افرادی را که به لحاظ سن و برخی به لحاظ جسمی دچار مشکلاتی هستند را رها می کند بسیار تاسف آور است. قطع به یقین نوک پیکان به سمت اداره ی بهزیستی استان است با توجه به اینکه انجمن ضایعات نخاعی زیر مجموعه خود بهزیستی می باشد و هم چنین معلول بودن سرمربی تیم، سازمان بهزیستی می بایست حتی اگر تیم بدون نامه و بدون هماهنگی وارد اراک شده و به آن ها مراجعه کرده بود نیز این عزیزان را با آغوش باز می پذیرفت و برایشان محل اسکان مناسبی را فراهم می کرد حتی اگر این مکان به ادارات و سازمان های دیگر تعلق می داشت. پاسخ اداره بهزیستی استان نیز مبنی بر معلول نبودن اعضای تیم هم اشتباه دیگری بوده است که انجام شده، زیرا به این می ماند که بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کند پدر شما شهید شده است و این هیچ ربطی به شما ندارد و هیچ امتیازی شامل حالتان نمی شود! نکته ای که از همه مهم تر است این پرسش را به میان می آورد که سازمان بهزیستی اگر به نیاز امثال حمزه پور و انجمن ضایعات نخاعی پاسخ و خدمات ندهد پس به چه کسی می خواهد خدمات بدهد و رسیدگی کند؟ اقدام سازمان بهزیستی استان نه تنها باعث زیر سوال رفتن عملکرد این اداره کل شده بلکه وجهه شهر اراک را هم زیر سوال برده است چرا که اعضا و خانواده این تیم زمانی که به استان خود بازگردند مطمئنا اتفاقات روی داده در این چند روز را به گوش مسئولین شان خواهند رساند.
ترکش این تیر اداره ورزش و جوانان را نیز می گیرد، با وجود برخورد مناسب تر و دلیل موجه این اداره؛ آیا نمی توانست برای این افراد مکانی در اراک فراهم کند و یا ساده تر این نبود در شازند که اتفاقا بازی ها آن جا برگزار می شد آن ها را اسکان دهد.
البته در این میان از بی مسئولیتی اداره آموزش و پرورش نیز نمی شود گذشت. حمزه پور در این باره می گوید: آنجا هم زنگ زدیم و قضیه را تعریف کردیم، بعد گفتیم این نوجوان ها دانش آموزند و حتما آموزش و پرورش می تواند مسئولیت آن ها را بر عهده بگیرد و به ما مکانی را برای استراحت بدهد اما باز هم پاسخ منفی بود . باید از مسئولان این اداره پرسید که دقیقا چه چیزی را آموزش و بعد پرورش می دهید؟ در این حرکت اخلاق، نوع دوستی، وطن پرستی، انسانیت و جوانمردی زیر سوال رفته و این دانش آموزان را تنها گذاشتید.
سرمربی این تیم حتی می گوید در شرایطی قرار گرفته بودند که از انجمن خود درخواست نموده تا حقوق دو ماه آینده اش را زودتر بدهند تا بتواند تیم خود را در شازند اسکان دهد. متاسفانه برخی از مسئولین بدون در نظر گرفتن تمام جوانب امور دست به اقداماتی می زنند که نه تنها اقدامات مثبت خود را زیر سوال می برند بلکه با حیثیت شهر هم بازی می کنند. باید دید آیا مدیران سازمان هایی که در این گزارش به آنها اشاره شد حاضرند اشتباه خود را بپذیرند و این خاطره ناخوشایند را از ذهن تیم نوجوانان فوتسال ضایعه نخاعی هرمزگان پاک کنند یا با توجیه این اتفاق تنها در پی سلب مسئولیت از خود هستند؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.