خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش وقایع استان از آلودگی صوتی در سطح شهر/بوق زدن ممنوع

گزارش وقایع استان از آلودگی صوتی در سطح شهر/بوق زدن ممنوع

دوشنبه ۱۵ آذر ۹۵ شماره ۴۷۵

روشنک مشتاق
وقایع استان

کافی است در زمان اوج ترافیک به خیابان بیایید، گویا همه عجله دارند به مقصد خود برسند با عجله به یکدیگر طعنه می زنند و از کنار هم رد می شوند. عده ای سر را به زمین افکنده و به قدم های سریع خود خیره می شوند و عده ای چشمانشان را گرد کرده و دیگران را برانداز می کنند. حکایتمان در رانندگی هم این چنین است. یا به ماشین بغلی خیره می شویم و یا بی توجه به دیگران مسیر خود را می رویم، اصولا اعتدالی در کار نیست. همیشه افراط گر و تفریط گر بوده ایم و خواهیم بود.
سر و صدای ماشین ها، بوق ها، حرف های مردم همیشه در خیابان به گوش می رسد اما امان از وقتی که عجله داشته باشیم، بدون توجه به تابلو بوق زدن ممنوع جلوی بیمارستان ها دستمان را روی بوق می گذاریم و گاها بد و بیراهی هم حواله می کنم.
آن سو تر جوانانمان هستند که صدای موزیک اتومبیل هایشان گوش را کر می کند، آنها اصولا در ابتدا سیستمی می خرند و برای سیستم ضبطشان اتومبیلی می خرند. کلا به سر و صدا عادت کرده ایم، درخانه صدای تلویزیون را بالا می بــــریم و وقتی می خواهیم موزیک گوش کنیم، هدفون را در گوش می گذاریم و صدا را تا بیشترین حد بالا برده که حرکت پرده گوشمان را هم حس کنیم. از بچگی آنقدر به سر و صدا علاقه داشتیم که یکی از بازی هایمان این بود که «در جمعی بودیم همه ساکت بودیم که ناگهان…..»این بازی چند لحظه ای ما را ساکت می کرد اما چه کنیم که دست خودمان نیست. صدا و صدا و این صداست که ما را فریاد می زند.
هر صدایی که انسان به شنیدن آن تمایل نداشته باشد و موجب آزردگی یا آسیب و اختلال اعصاب شنوایی شود «آلودگی صوتی» نام دارد.آلودگی صوتی یکی از آلودگی های زیست محیطی است که کمتر از آلودگی های دیگر مورد توجه قرار گرفته است، گویا مظلومیتی دارد که تا غول های دیگر آلودگی مانده اند کمتر کسی به آن توجه می کند. اما این آلودگی خطرناک است. این آلودگی بر شنوایی، سلامت قلب و عروق، اضطراب و استرس تاثیر می گذارد همچنین خشونت طلبی، رفتارهای ضد اجتماعی، مختل شدن رشد کودکان و کاهش تمرکز از دیگر تاثیرات نامطلوب این پدیده بر بدن انسان است. ناشنوایی یکی از عمده‌ترین معلولیت‌های جسمانی می باشد که دلایل عمده آن به ترتیب اهمیت سر و صداهای مزاحم و بالا رفتن سن می باشد.نکته قابل توجه این است که ناشنوایی در اثر آلودگی های صوتی قابل پیشگیری است اما تعداد افرادی که بر اثر آلودگی صوتی دچار این عارضه می شوند قابل توجه است.
اگرچه اثرات مستقیم گوش دادن به صداهای بلند، سبب کاهش شنوایی افراد می شود اما سر و صداهای مزاحم حتی اگر با صدای کوتاه باشند می توانند در درازمدت به‌طور غیر مستقیم برجسم و روان افراد اثرات منفی دارد. شایع ترین اثر آلودگی صوتی برجامعه عصبانیت و پایین آمدن آستانه صبر انسان هاست به عبارتی عصبانیت و خشونت اثر کوتاه مدت آلودگی صوتی است و ناشنوایی از اثرات بلند مدت آن است.
انجمن ملی تحقیقات در امریکا هشدار داده است که مادران باردار نباید در مراکز پر سر و صدا کار کنند. تحقیقات نشان داده میان سر و صداهای مزاحم و تولد کودکان کم وزن و یا دارای ناهنجاری های جنینی ارتباط وجود دارد. به عبارتی مادران بارداری که در محیط‌های پر سر و صدا هستند در بدن آنها هورمون‌هایی ترشح می شود که برای سلامت جنین مضر می باشد.
طبق نظر محققان، آلودگی صوتی و خانه‌های پر سر و صدا و شلوغ می تواند سبب به تأخیر افتادن رشد زبانی و شناختی کودک گردد. تحقیقات ثابت کرده کودکانی که مدارس آنها نزدیک مکان‌های شلوغ و پر سر و صدا مانند راه‌آهن، فرودگاه و یا اتوبان‌ها قرار دارد، از نمرات درسی پایین‌تری برخوردارند.
همچنین گزارشات نشان می دهد آلودگی صوتی باعث اختلال در خواب و بی خوابی می شود که این موضوع بر سلامت عمومی فرد تاثیر نامطلوبی مانند بالا رفتن فشار خون و مشکلات میگرن را به همراه دارد.
این شماره روزنامه «وقایع استان» با ۵۰ شهروند اراکی درباره آلودگی صوت مصاحبه کرده است و نتایج گفت و گو نشان می دهد، ۷۳ درصد از مردم از این آلودگی احساس نارضایتی دارند.مهم ترین آلودگی های صوتی از نگاه شهروندان اراکی به ترتیب اولویت عبارتند از:
صدای ضبط، بوق زدن و صدای ویراژ ماشین ها
صدای خالی کردن بار آهن، دریل و مته،جوشکاری و تاسیسات ساختمانی در محله هایی که در آنها ساخت و ساز زیاد است.
صدای بلندگوهای دریافت زباله و سمساری های سیار
صداهای مزاحم در خانه مانند جاروبرقی، ماشین لباسشویی و….
صدای راه آهن و قطار
در این جهان هیچ حادثه ای بر اساس تصادف اتفاق نمی افتد ، دنیای پر اضطراب و سراسر استرس ما نتیجه فعالیت هایی است که در زندگی روزمره انجام می دهیم.، به عبارتی امروزه بیشتر آلاینده ها حاصل فعالیت های روزمره انسان از جمله علوم، فنون و صنایع می باشد که در روند تولید آنها انسان دخالت داشته است .
بسیاری از ما توجهی به محیط اطرافمان نداریم در حالی که این محیط تاثیر گسترده ای بر بدن انسان می گذارد و انسان می تواند با رعایت و جلوگیری از مشکلات زیست محیطی از این آسیب ها تا حدی در امان باشد. جلوگیری از برخی عوامل که موجب آلودگی صوتی می شوند از جمله کاهش سر و صداهای مزاحم ( بوق های پیاپی، گوش کردن موسیقی با صدای بلند و…) در دست انسان هاست در نتیجه با رعایت این نکات می توانیم به کاهش این آلودگی کمک کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.