خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش «وقایع استان» از آخرین وضعیت کیفیت خودروهای داخلی/بی کیفیت ها زیر تیغ/سیدمهدی مقدسی: خودروسازان ملزم به افزایش کیفیت و یا توقف خطوط تولید خودروهای بی کیفیت می شوند

گزارش «وقایع استان» از آخرین وضعیت کیفیت خودروهای داخلی/بی کیفیت ها زیر تیغ/سیدمهدی مقدسی: خودروسازان ملزم به افزایش کیفیت و یا توقف خطوط تولید خودروهای بی کیفیت می شوند

چهارشنبه ۱۷ خرداد ۹۶ شماره ۶۰۳
***
وقایع استان
عباس لعل بار
****
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به ورود کمیسیون متبوعش به کیفیت خودروهای داخلی، تاکید کرد که این کمیسیون خودروسازان را ملزم به افزایش کیفیت و یا توقف خطوط تولید خودروهای بی کیفیت می کند.
مهدی مقدسی با اشاره به اعلام آخرین وضعیت ستاره های کیفی خودروها گفت: آمار تصادفات در جاده ها هر چند طی سال های گذشته کاهش یافته اما هنوز بالا بوده و روشن کننده بسیاری از نکات است، که یکی از نکات عدم ایمنی خودرو بوده است.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی به تعرفه بالای خودروهای وارداتی اشاره کرد و افزود:حداقل انتظار مردم در زمانی که تعرفه بالای واردات برای حمایت از تولید داخلی و ایجاد اشتغال وضع می شود افزایش کیفیت خودروها و از رده خارج شدن خودروهای بی کیفیت است.
مقدسی ادامه داد: با توجه به اینکه کیفیت خودروهای وارداتی برای مردم جاذبه ایجاد کرده خودروسازان داخلی باید روزبه روز کیفیت خودروهای خود را افزایش دهند. وی با بیان اینکه شرط تولید اصلی هر خودرویی ایمن بودن است، یادآور شد:بخش R&D ایران خودرو و سایپا در حال حاضر فعال شده اما باید تلاش ها برای توسعه کیفیت خودروها در این مراکز افزایش یابد و همزمان با افزایش ایمنی و کیفیت خودرو قیمت ها کاهش یابد.
اصطلاح R & D (‏‎(Research & Development یا همان تحقیق و توسعه طبق نظر موسسه OECD‎‏ که متشکل از ۳۰ کشور پیشرفته دنیا است، به معنای فعالیت های سازنده برخواسته از یک بنیاد سیستماتیک است که با هدف افزایش دانش انسانی و فرهنگ اجتماعی و بهره گیری از این دانش در کاربردهای جدید است.
مقدسی با تاکید بر اینکه خودروسازان باید خودروها را در مدل های مختلف و با قیمت های متفاوت متناسب با قدرت خرید تمامی اقشار تولید کنند، افزود:خودروسازان باید دائما در بخش تحقیق و توسعه فعالیت کنند تا زمینه افزایش کیفیت و ایمنی فراهم شود و خودروهای وارداتی برای مصرف کننده داخلی جاذبه نداشته باشد.
وی ادامه داد:کمیسیون صنایع و معادن به موضوع ایمنی و کیفیت خودروها ورود جدی کرده و چندین نشست با وزیر صنعت و خودروسازان برای بررسی کیفیت خودروها برگزار کرده که در جلسات آینده نیز نشستی با خودروسازان برگزار می کند و آنها را ملزم به افزایش کیفیت و یا توقف خطوط تولید خودروهای بی کیفیت می کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به قرارداد خودروسازان ایرانی با شرکت های خارجی اظهار کرد: در قراردادهایی که با شرکت پژو سیتروئن و رنو منعقد شده تاکید شده که جدیدترین محصولات این شرکت ها باید در ایران ساخته شود و در سال اول ۴٠ درصد سهم داخل و در سال سوم به ٧٠ درصد افزایش یابد و حداقل ٣٠ درصد از این محصولات باید به نام ایران صادر شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تقویت قطعه سازان باید در کنار انعقاد قراردادهای جدید خودرویی موردتوجه قرار گیرد، تصریح کرد:در قراردادهای جدید و با تقویت تحقیق و توسعه کیفیت قطعات باید افزایش یابد چرا که در نهایت این قطعات هستند که مونتاژ شده و به شکل خودرو در می آیند و در این راستا سازمان استاندارد موظف است که دائما قطعات تولیدی را کنترل کند و از تولید قطعات بی کیفیت جلوگیری کند.
آخرین وضعیت کیفیت خودروها
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، جدیدترین گزارش رده بندی کیفی خودروهای تولید داخل را در اردیبهشت ۹۶ منتشر کرد. در این گزارش، باکیفیت ترین و بی کیفیت ترین خودروهای داخلی مشخص شده‌اند. به گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در اردیبهشت ۱۳۹۶ تعداد ۶۴ هزار و ۲۱۹ دستگاه خودرو در کشورمان تولید شده که از این میان ۹۹ درصد حجم تولید به خودروهای گروه سبک اختصاص داشته و یک درصد دیگر به خودروهای گروه سنگین مربوط می‌شود. خودروهای تولید شده در ماه گذشته شامل ۴۲ مدل خودروی گروه سبک و ۷ مدل خودروی سنگین بوده است.
در بخش خودروهای وانت، به جز پیکاپ فوتون و وانت تندر، سایر خودروها با اخذ یک ستاره در پایین‌ترین وضعیت کیفی قرار دارند. در بخش خودروهای سواری، خودروهای مزدا ۳ جدید گروه بهمن، گرند ویتارا ایران خودرو، هیوندای آی ۲۰، کیا سراتو، هیوندای آی ۱۰، رنو ساندرو، تندر ۹۰ اتوماتیک و پارس تندر، هر یک در رده‌های قیمتی خود با اخذ ۴ ستاره از بالاترین کیفیت برخوردار هستند.
در گروه خودروهای سنگین و بخش باری، خودروهای کشنده ولوو FH500 و کشنده ولوو FH460 با دریافت ۴ ستاره کیفی، بهترین کیفیت را در اختیار دارند و در بخش خودروهای سنگین مسافری نیز هیچ خودرویی در این ماه تولید نشده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.