خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» گزارش می دهد؛ اتصال اراک و اصفهان با راه آهن در سال جاری/در مسیر شرق

«وقایع استان» گزارش می دهد؛ اتصال اراک و اصفهان با راه آهن در سال جاری/در مسیر شرق

چهارشنبه ۱۷ خرداد ۹۶ شماره ۶۰۳
***
وقایع استان
علی امیدی
***
طرح راه آهن اراک – خمین – اصفهان امسال کلید می خورد. براساس مجوز کمیسیون ماده ۲۱۵ قانون برنامه پنجم توسعه کشور مقرر شده که راه آهن اراک- خمین- گلپایگان و میمه اصفهان ساخته شود و بر همین اساس در قانون بودجه کشور نیز ردیف اعتباری خاصی برای آن منظور شده است. این قطعه ۱۷۰ کیلومتر ارتباط راه‌آهن بندرعباس به مرز خسروی را با یکدیگر برقرار می‌کند و نقش مهمی را در اقتصاد کشور و منطقه ایفاء خواهد کرد.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: طرح راه آهن اراک – خمین – اصفهان با قول مساعد وزیر راه و شهرسازی امسال کلید می خورد.
محمد ابراهیم رضایی افزود: با پی گیری های مستمر با وجودی که طرح راه آهن اراک – خمین ازاولویت های طرح های توسعه ای دولت نیست، اما وزیر راه و شهرسازی قول مساعدت لازم را ابراز کرده است.
وی ادامه داد: سال های گذشته برای اجرایی شدن این طرح با وجود منابع مالی دولتی محدود، دو سرمایه گذار خارجی برای اجرای این طرح معرفی شد که متاسفانه پروژه های دیگر به آنها معرفی شد.
وی بیان کرد: راه آهن اراک – خمین – اصفهان از برنامه های زیر بنایی شهرستان خمین است که تاثیر به سزایی بر توسعه این منطقه خواهد گذاشت.
وی بیان کرد: این خط ریلی، مسیر و شاهراه استان های شمالی، مرکزی، جنوبی و همچنین دو استان صنعتی مرکزی و اصفهان است و در فصل حمل و نقل استان اهمیت زیادی دارد.
نماینده مردم خمین در مجلس افزود: دو بانده شدن پروژه خمین – الیگودرز نیز در دستور کار قرار گرفته است که ۱۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به آن تخصیص یافته است.
وی بیان کرد: این طرح با انتخاب پیمانکار در حال اجرا است و در صورت کمبود اعتبار با قول مساعد وزیر راه و شهرسازی تامین اعتبار خواهد شد.
این نماینده گفت: کمربندی تقاطع محور خمین – محلات نیز در حال اجرا است و تا ۲ ماه آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی ادامه داد: با مصوبه دولت، انتقال یک خط گاز از سمت گلپایگان – خمین – الیگودرز به شهرک صنعتی در دستور کار قرار گرفته که تحقق آن، کمبود گاز تنها شهرک صنعتی این شهرستان رفع می کند.
طرح راه آهن اراک – خمین – اصفهان از برنامه های زیر بنایی شهرستان خمین است که تاثیر به سزایی بر توسعه این منطقه خواهد گذاشت. این خط ریلی، مسیر و شاهراه استان های شمالی – مرکزی و جنوبی و همچنین دو استان صنعتی مرکزی و اصفهان است و در فصل حمل و نقل استان اهمیت زیادی دارد.
این شبکه ریلی می تواند در راستای توسعه حمل و نقل و تامین زیرساخت ها انجام شود و امید است با ساخت آن گام موثری در کاهش عقب ماندگی های خمین برداشته شود.
مدیرکل راه آهن اراک پیش تر گفته بود: احداث خط راه آهن اراک، خمین، گلپایگان، میمه و اصفهان به طول ۱۷۰ کیلومتر، از اولویت‌های کاری راه آهن اراک است.
وی افزود: در حال حاضر راه آهن اراک از شمال به استان قم، از جنوب به بندر امام خمینی (ره) و اهواز و از غرب به ایستگاه سمنگان متصل است و با اجرایی شدن عملیات احداث خط راه آهن اراک، خمین، گلپایگان، میمه و اصفهان، راه آهن اراک از شرق نیز به استان اصفهان متصل می‌شود.
مدیرکل راه‌آهن اراک تصریح کرد: یکی از مزایای اتصال شبکه ریلی اراک به اصفهان، فراهم شدن امکان حمل بار به صورت مستقیم از راه آهن اراک به استان اصفهان و به دنبال ان صرفه‌جویی اقتصادی در هزینه‌ها‌ست.
صدور مجوز انعقاد قرارداد مشارکت طرح های آزاد راه های کنارگذر شمالی
هیات دولت مجوز انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای طرح آزادراه کنارگذر شمالی اراک را صادر کرد. در جلسه اخیر هیات وزیران که به ریاست دکتر روحانی رییس جمهور برگزار شد، به منظور توسعه شبکه آزادراهی کشور، افزایش ایمنی، سرعت در جابجایی بار و مسافر، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش زمان سفر و آلودگی محیط زیست و افزایش ظرفیت ترافیکی، مجوز انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای پروژه های آزاد راه کنارگذر شمالی اراک، بخشی از آزادراه سلفچگان- اراک- خرم‌آباد صادر شد. براساس این ابلاغیه شرکت مجری طرح ۷۰ درصد هزینه اجرای طرح را پرداخت و وزارت راه وشهرسازی ۳۰ درصد مابقی را سرمایه گذاری می کند و طی ۳ سال طرح به بهره برداری می رسد سپس طی ۱۵ سال هزینه های آن از طریق عوارض دریافت مستهلک می شود. هزینه اجرای آزاد راه کنارگذر شمالی اراک که بخشی از آزاد راه سلفچگان – اراک – خرم‌‏آباد است به ‌طول۶۵ کیلومتر سه هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.