خانه » جدیدترین » گزارش تصویری از ساخت یکی از صنایع دستی کشمیر به نام «کانی کام»

گزارش تصویری از ساخت یکی از صنایع دستی کشمیر به نام «کانی کام»

چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰   شماره ۱۵۱۸

 اوین علی

صنعتگران کشمیری در سرینگر، مبلمــان دست ساز از چوب های معروف به «کانی» درست می کنند. صنایع دستی حصیری که در زبان محلی به آن «کانی کام» گفته می شود، یک هنر دست ماهر از کشمیر است که شامل بافندگی با استفاده از نی بید است. سبد بافی یکی از قدیمی ترین صنایع دستی جهان است و در اینجا نیز به طور گسترده انجـــام می شود. چوب بید بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از متمایزترین محصولات این صنعت کانگری است، سبد حصیری که برای حمل گلدان های سفالی پر از ذغال سنگ دود استفاده می شود و مردم محلی آن را در زیر خرطوم های جاری خود نگـــه می دارند تا در زمستان سرد گرم نگه دارند.
بید بافی یک صنعت تجاری بومی دره است. درحالی که محصولات دیگر صنایع دستی بیشتر برای مقاصد تزئینی استفاده می شود، ویژگی این کاردستی در این است که محصول بید هم به عنوان دکور و هم به عنوان یک وسیله خانگی برای نگهداری و حمل اشیاء خوراکی در مناسبت های خاص مانند عید یا عروسی عمل می کند.
بید بافی یک صنعت تجاری بومی دره است. درحالی که محصولات دیگر صنایع دستی بیشتر برای مقاصد تزئینی استفاده می شود، ویژگی این کاردستی در این است که محصول بید هم به عنوان دکور و هم به عنوان یک وسیله خانگی برای نگهداری و حمل اشیاء خوراکی در مناسبت های خاص مانند عید یا عروسی استفاده می شود.

عکس نگار: عبید مختار

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.