خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارشی از پیش بینی وضعیت بارندگی و دمای هوا در پاییز امسال/در حسرت بارش

گزارشی از پیش بینی وضعیت بارندگی و دمای هوا در پاییز امسال/در حسرت بارش

چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶    شماره ۶۹۳

***

وقایع استان

سحر یاری

***

بــاد انگــار کــه سر جنگ دارد می خواهد همه چیز را از جا بکند و با خود ببرد. اگر بیرون باشی باید شانس بیاوری تا چیزی که باد بلند کرده به سرت نخورد. سرتا پای خاکی و چشم های پر از گرد که دیگر پیشکش. این ها حال و روز روزهای گذشته اراک بود. سرعت باد در برخی ساعات به ۶۰ کیلومتر در ساعت رسید و حتی گاه دردسر ساز هم شد زیرا دوباره شهر را گرد و غبار گرفت و باز نفس ها به شماره افتاد. البته برای اراکی ها نه بادهای طوفانی پاییز عجیب است و نه گرد و غباری که در تمام طول سال با یک نسیم بر جانشان می نشیند. همین پاییز سال گذشته بود که بادهایی با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت هوا را در وضعیت ناسالم قرار داد. داستان گرد و غبارهای فصل های مختلف در این شهر آنچنان ادامه دار شده است که دیگر به روندی و نظمی در زندگی مردم و حتی اقلیم این منطقه تبدیل شده است.
بهرحال بعد از گذران چند روز پر خاک از روز گذشته کمی وضعیت هوای استان و اراک رو به بهبود است و از سرعت ورزش بادها کاسته شده است هر چند وزش باد تا روز گذشته نیز ادامه داشت؛ ولی از شدت آن کاسته شده بود و همین درصد غلظت گرد و غبار را پایین تر آورد و دوباره نفس کشیدن را آسان کرد. به نظر می رسد با وروزد سامانه جدیدی از هوا استان مرکزی آخر هفته پاییزی و خنک تری را پیش رو خواهد داشت و کم کم آن روی فصل پاییز بعد از گرد و خاکش رو خواهد شد.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایرنا، به گفته مسئول پیش بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی بررسی الگوی نقشه های هواشناسی نشان می دهد سامانه ای که از چند روز گذشته موجب ناپایداری هوا در بخش هایی از کشور و استان مرکزی شده، از عصر دیروز از استان خارج شده است.
رضا مرادی بیان کرد: با عبور این سامانه کمینه دمای شبانه نسبت به روزهای گذشته کاهش می یابد.
مسئول پیش بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی ادامه داد: بر این اساس دمای هوای برخی از شهرهای این استان از امروز سردتر و به زیــــر صفر می رسد.
مرادی عنوان کرد: رگبار باران و برف، وزش باد و در برخی از نقاط احتمال رعد و برق و تگرگ تا اواخر وقت امروز و قبل از خروج سامانه در این استان پیش بینی می شود.
وی گفت: وضعیت هوای استان مرکزی برای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه صاف تا کمی ابری پیش بینی شده است.
اما این وضعیت تنها در استان ما نیست تقریبا در تمام کشور دمای هوا رو به خنکی است و حتی امروز در ارتفاعات برخی استان ها مانند مازندران و اردبیل شاهد بارش برف خواهیم بود. هر چند روزهای ســرد در پیش روست ولی پژوهشکده اقلیم‌شناسی در پیش‌بینی فصلی خود گفت: در مجموع بارش پاییز سال جاری اندکی کمتر از نرمال است اما نسبت به سال گذشته شرایط بهتری دارد؛ میانگین دمای ماهانه کشور تا اواخر پاییز ۹۶ یک درجه بیش از نرمال است. کاهش بارش مهرماه در غرب کشور هم محسوس است. نکات مهم در مورد پیش بینی فصلی اداره هواشناسی کشوری سیمای کلی بارش ها در فصل پاییز ۹۶ با توزیع مکانی و زمانی نامناسب و نسبتاً بهنگام می باشد؛ به عبارت دیگر بارش ها از نظر پراکندگی مکانی از ناهمگنی برخودار می باشد لذا عواملی که در طول فصل می تواند به بارش های سراسری منجر شوند در طی پاییز ۹۶ ضعیف تر بوده یا کمتر فراهم می آیند. همچنین در طول فصل پاییز بارش ها از توزیع مناسب و یکنواختی برخودار نبوده در برخی برهه ها بارش ها افزایش و در برخی کسری آن روی می دهد.
پاییز امسال در کل می تواند گرمتر از حالت نرمال بلند مدت باشد؛ این بی هنجـاری مثبت دمـــا در بخش های غربی، شمال غرب و تا حدی کرانه های دریا خزر بارزتر می باشد. در نواحی از شرق کشور، نواحی واقع در منطقه جنوب شرقی زاگرس و مناطقی از استان های واقع در نیمه شرقی جنوب کشور امکان بروز دماها نزدیک به نرمال و در برخی برهه ها کمتر از نرمال بلند مدت را خواهند داشت.
طی ماه های مهر و آبان میانگین دما هوا به بالاتر از حد نرمال سوق می یابد؛ لیکن از اواخر آبان و بویژه طی آذر ماه ۹۶ امکان فراهم شدن شرایط برای بــــروز موج های سرمایی (به صورت مقطعی) وجود دارد و به نظر می رسد طی آذر ماه ۹۶ رخداد بی هنجاری سرمایی در سطح کشور دور از انتظار نباشد. در این بخش باید به پیش بینی وبسایت Accuweather به بروز سرمای دیر هنگام فصل پاییز ۲۰۱۷ از سوی اوکراین، دریا سیاه بسوی غرب خاورمیانه و نواحی از شمال غرب ایران نیز توجه نمود.
میانگین بارش ها در سطح کشور تمایل کمی به سمت کمتر از نرمال بلند مدت را نشان می دهد، این کاهش بارش در نواحی از شمال غرب، کرانه های جنوب غربی خزر، دامنه های البرز غربی احتمال بالاتری را نشان می دهد. در منطقه شمال غرب و تا حدی کرانه های جنوب غربی خزر باید نسبت به بروز پیامدهای این کاهش بارش ها حساس بــــوده و برنامه ریزی های لازم و به موقع مد نظر باشد. استان های واقع در دامنه های جنوبی البرز (زنجان، قزوین، البرز، تهران و قم و سمنان) کاهش اندک بارش ها را طی پاییز ۹۶ را تجربه خواهند کرد، با این تفاوت که به میزان این بی هنجاری منفی بارندگی های فصل پاییز ۹۶ از دامنه های شرقی (استان سمنان) به سمت غرب رشته کوه البرز، افزوده می گردد (استان های زنجان و قزوین).
در جنوب غرب کشور با توجه به شرایطی که منجر به همگرایی معکوس در زون دریا سرخ به سمت خلیج فارس می گردد، بروز بارش های پاییزه نرمال حتی فراتر از نرمال بلند مدت وجود دارد، این افزایش بارش در طی آبان ۹۶ غالب تر خواهد بود. همچنین در نیمه جنوبی کشور بارش ها به محدوده رنج نرمال تمایل داشته بر روی پاره ای از مناطق این استان ها امکــان بی هنجاری مثبت بارشی وجود دارد (مانند شمال استان سیستان و بلوچستان). در شمال شرق کشور احتمال افزایش میزان بارش ها طی آذر ماه وجود دارد. البته در پیش بینی نهایی اداره هواشناسی آمده است که پاییز ۹۶: نیمه اول بارش نرمال و دما نرمال احتمال ناهنجاری دمایی برای اواخر مهر بصورت موقت و بارش برف در برخی نواحی نوار شمالی/نیمه دوم بارش نرمال تا کمی بالاتر از نرمال دما نرمال تا کمی زیر نرمال و احتمال ناهنجاری دمایی و بارشی بصورت موقت. البته صحت این پیش بینی ها در حدود ۷۰ درصد است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.