خانه » جدیدترین » گام اولِ جامعه پذیری

گام اولِ جامعه پذیری

دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸  شماره ۱۲۱۸

گام اولِ جامعه پذیری

آموزش کودکان قبل از دبستان یک سرمایه گذاری است

طاهره قهیه ای

آموزش از مهمترین ارکــان شکل گیری شخصیت کودکان، شناخت و شکوفایی استعدادهای نهفته درون آنها و زمینه آمادگی ورود کودکان به دبستان است؛ لذا فراگیری آموزش های مقدماتی قبل از دبستان برای کودکان با توجه به موارد ذکر شده الزامی است.
آموزش کودکان از ابتدا در خانواده با آموزش های ساده و ابتدایی زندگی همچون صحبت کردن، راه رفتن، برقراری ارتباط با دیگران و نحوه غذا خوردن و غیره شروع می شود و با توجه به اینکه تحقیقات نشان داده رشد اجتماعی و هوشی کودکان از سن سه سالگی آغاز شده و تا شش سالگی به اوج خود می‌رسد؛ به ‌همین دلیل آموزش کودکان در این دوره می‌تواند به موفقیت و تحصیل آنها کمک زیادی کند. کودک در این سنین با ورود به مهدهای کودک ضمن قرار گرفتن در گروه همسالان و ضمن بازی و سرگرمی می تواند نحوه زندگی اجتماعی، کمک به همنوع، مسئولیت پذیری و حتی مهرورزی را هم بیاموزد.
کودک در مهدهای کودک می تواند به شرط داشتن برنامه های آموزشی و تربیتی مدون بسیــاری از آموزش های ضروری زندگی را به صورت غیر رسمی فرا گرفته و با آمادگی کامل وارد دبستان و جمع همسالان خود شود.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی در این خصوص با تاکید بر اینکه باید برای آموزش کودکان قبل از سنین دبستان برنامه ریزی کرد، گفت: تعلیم و تربیت فرزند، برای آماده سازی او برای زندگی در اجتماع و تعقیب اهداف الهی جامعه است و کودک در کانون خانواده به عنوان نخستین نهاد اجتماعی که در آن پرورش می یابد می آموزد که چگونه رفتار اجتماعی داشته باشد.
زهرا امینی در گفتگو با وقایع استان افزود: با گذشت زمان نهادهای دیگری نیز به جز خانواده در آموزش هنجارها و ارزش ها به فرزندان دخالت دارند و با افزایش سن کودک به مرور از نقش خانواده ها کاسته و بر نقش این کانون ها در الگودهی مناسب به شخصیت کودک افزوده می شود.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با اشاره به اینکه مهد کودک برای بچه ها عموما جذابیتی بیش از خانه و خانواده دارد و نیز نقشی بسیار اساسی و مهم در تربیت کودکان ایفا می کند، اظهار کرد: این مراکز با اهداف مشخص تاسیس شده اند، هر چند که هدف کلی آموزش و پرورش رسانیدن انسان به فلاح و قرب به خدا است.
وی افزود: بر اساس آخرین آمار حدود ۸ میلیون و ۶۳۸ هزار و۴۳۸ کودک زیر ۶ سال در کشور وجود دارد که لازم است به مراکز قبل ازدبستان بروند، این درحالی است که حدود ۷ درصد این کودکان به مهدکودک رفته‌اند و جالب اینجا است که بیشتر این کودکان دارای مادران شاغل بوده اند.
امینی ادامه داد: دراستان مرکزی ۱۲۵ مهد کودک وجود داردکه از این تعداد ۲۷مهدکودک روستایی و ۹۰مهدکودک شهری و تعداد ۸ آدینه مهد نیزدر روزهای جمعه در محل مصلاهای نماز جمعه و یا مهدهای کودک نزدیک به این اماکن با نظارت بهزیستی استان فعالیت می کنند.
وی گفت: حدود ۱۲۴۱۵۴ کودک زیر۶ سال در استان وجود دارند که فقط۱٫۴۳درصد آنها در مهدهای کودک ثبت نام کرده اند و در عین حال تعداد کثیری از کودکان در مراکز غیر مجاز چون مراکز بازی، خلاقیت و….که فاقد نظارت مراجع صادر کننده مجوز چون بهزیستی و آموزش و پرورش هستند نگهداری می شوندکه در این آمار منظور نشده اندکه البته جا دارد با توجه به حساسیت سنین کودکی به مراکز فاقد مجوزتوجه شود.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی بیان کرد: جالب است بدانیم کودکانی که دوران کودکی را در مهدکودک می گذرانند بهتر و راحت تر می توانند با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند و در ارتباطات اجتماعی خود کمتر به مشکل برخورد می کنند و نسبت به دیگر کودکان به مراتب جامعه پذیرتر هستند، ضمن اینکه مهد کودک برای کودکان به منزله یک محیط کاملا صمیمی و دوستانه است.
وی افزود: لذا تاثیرپذیری کودکان در مهد کودک به مراتب بیشتر از خانه و خانواده است و طبیعی است اگر مربیان، افرادی آموزش دیده،کارآمد و متخصص در زمینه تربیت کودکان باشند خواهند توانست به بهترین شکل ممکن کودکان را تربیت کنند.
امینی با بیان اینکه کـــودک از طریق این مــراکز می آموزد که پذیرفته شده و با دیگران شریک شود و بتواند ازحقوق خود دفاع کند و به دیگران احترام بگذارد، عنوان کرد: بنابراین در مهدهای کودک و مراکز آموزشی قبل از دبستان کودک از دنیای خود محور به مرحله اجتماعی شدن قدم می گذارد و می تواند نحوه برقراری روابط اجتماعی را بیاموزد.
وی گفت: بر خلاف تصور اکثر افراد مهد کودک فقط جایی برای بازی کردن نیست، بلکه کودک در آن دائم در حال یادگیری است و توانایی های خود را تــوسعه می دهد، مثلا وقتی او در اتاق بازی به بازی های نمادین می پردازد، اطلاعاتی درباره خانه و خانواده به دست می آورد.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی افزود: ۹۰ درصد رشد ذهنی کودکان در سنین زیر ۶ سال شکل می‌گیرد و آموزش کودکان در این سنین روی کاهش آسیب ‌های اجتماعی و هزینه‌های سلامت اجتماعی در سال های آتی نقش مستقیم دارد؛ بنابراین باید گفت آموزش کـــودکان در کلیه سنین قبل از دبستان یک ســـرمایه گذاری برای کشور است، پس باید با برنامه ریزی دقیق و یکپارچه برروی آموزش کودکان صفر تا ۶ سال برای آینده کشور سرمایه گذاری کنیم.
یکی از مادرانی که کودک ۵ ساله خویش را به مهدکودک می برد، گفت: از وقتی که کودکم به مهدکودک می رود وابستگی اش به من کمتر شده و راحت تر می تواند با هم سن و سالان خودش بازی کند در حالی که قبلا به سختی با بچه ها بازی می کرد.
وی افزود: در مهد کودک علاوه بر بازی او توانسته نقاشی کشیدن و بازی با سفال را هم یاد بگیرد و از وقتی که وارد مهد کودک شده شادابی او بیشتر از قبل شده است.
یکی دیگر از والدینی که کودکش به مهــدکودک می رود، اظهار کرد: از وقتی که دخترم به مهدکودک می رود خودش لباس پوشیدن و کفش پوشیدنش را یاد گرفته و حتی یاد گرفته خوراکی و یا اسباب بازی هایش را به دوستانش هم تعارف کند.
وی گفت: ورود کودک به مهد قبل از دبستان باعث آشنایی او با محیط های اجتماعی شده و باعث می شود وقتی کودک وارد محیط دبستان می شود چندان با این محیط بیگانه نباشد هر چند تفاوت های بسیاری از لحاظ محیطی بین مهد کودک و مــــدرسه وجود دارد.
این مادر شاغل ادامه داد: در مهدکودک کمی از وابستگی کودکان به والدین کم شده و اضطراب و استرس ورود به دبستان از آنها گرفته می شود، ضمن اینکه وقتی کودک وارد دبستان می شود برخی از آموزش ها را فراگرفته و این تاثیر بسیاری در یادگیری مثبت او دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.