خانه » پیشنهاد سردبیر » کوتاه شدن دست واسطه ها از حقوق کارگران شهرداری/انقلاب نارنجی در شهرداری اراک

کوتاه شدن دست واسطه ها از حقوق کارگران شهرداری/انقلاب نارنجی در شهرداری اراک

شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴   شماره ۳۲۴

گروه اجتماعی- وقایع استان:
زیر آسمان دود زده شهر، با دلی به رنگ آبی آسمان و لباسی به رنگ ناب نارجی، از خروس خوان صبح تا پاسی از شب گرد و غبار دل کوچه ها و خیابانها را به جان می خرند تا لقمه نانی حلال بر سرسفره ببرند، نان بازویشان را می خورند نان کبودی دستها در سرمای زمستان و عرق جبین در گرمای تابستان، نان جارو زدن برگهای پاییزی…
تلاش رفتگران شرکت های خدماتی و شهرداری، بر هیچ یک از شهروندان پوشیده نیست و همه می دانند که پاکیزگی شهر و معابر عمومی فرآیندی سخت و پرهزینه است که در این میان کارگران شهرداری یا همان رفتگران به عنوان مسئول نظافت کوچه ‌ها و خیابان ‌ها نقش عمده‌ای در این پاکیزگی معابر شهر بر عهده دارند.
از زمانی که کارگران زحمتکش شهرداری را در واگذاری کارها به بخش خصوصی از بدنه شهرداری خارج کرده و با عنوان نیروهای شرکتی به کار گرفتند و حقوق آن ها به دست پیمانکاران افتاد، ایــن واسطه هادر طول این سالیان برای رفتگران بزرگترین دغدغه و کابوس بودند چرا که بسیاری از این واسطه ها به طمع درآمدبیشتر بی عدالتی هایی از جمله تاخیر در پرداخت حقوق و کک کردن حق و حقوق گرفته تا این که به جای ۸ ساعتی که حقوق می دهند از آن ها ۱۲ ساعت کار بکشند، را به این قشر محروم روا می داشتند و در این میان نارنجی پوشها از ترس از دست دادن شغل و از دست رفتن اندک حقوق،حق اعتراضی نداشتند
اگرچه این قشر زحمتکش در ارتقای سلامت شهر نقش پررنگی ایفا می‌ کنند، اما خود در معرض تهدیدهای متعددی مانند خطرات ناشی از عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی قرار دارند، آسیب‌ هایی که اگر از وقوع آنها جلوگیری نشود، احتمال بروز بیماری‌ های خطرناکی بین این دسته از کارگران وجود دارد که حمایت از این قشر امری ضروری میباشد که به دست فراموشی سپرده شده بود.
پایان کابوس پیمانکاران
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک ازانعقاد قرارداد مستقیم سازمان مدیریت پسماند با ۶۰۰کارگر خدمات شهری پس از ۲۱ سال خبر داد.
مرادعلی عباسی افزود: پیرو تصمیم شایسته شهردار در جهت حمایت از کارگران خدوم خدمات شهری شهرداری، اولین قدم در راستای حمایت از قشر کارگر و حذف واسطه ها(پیمانکار) توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک برداشته شد
وی گفت: سالیان سال بود که کلیه امور مربوط به خدمات شهر توسط بخش خصوصی و با هزینه های بالای کارشناسی صورت می گرفت و در این راستا هم کارگر و هم مجموعه شهرداری متحمل ضرر می گردید که سرانجام پس از ماه ها پیگیری با حمایت ها و تلاش های شخص شهردار مهندس محمد ابراهیم عباسی و در راستای اساسنامه سازمان پسماند و پیوست بودجه سال ۹۴ شهرداری، این مهم به نتیجه رسید وحدود ۶۰۰ کارگر خدمات شهری پس از ۲۱ سال تحت پوشش مستقیم سازمان مدیریت پسماند قرار گرفتند.
وی در ادامه با اشاره به مزیت های انعقاد قرار داد مستقیم گفت: در گذشته قراردادهای کارگران از طریق مناقصه به بخش خصوصی واگذار می گردید و در این نوع قرارداد کارگران از امنیت شغلی برخوردار نبودند و حق و حقوق آنها نیز به طور کامل و به موقع پرداخت نمی شد و بیشتر سود حاصله نصیب پیمانکاران می گردید اما در قرارداد جدید امنیت کامل شغلی وجود دارد و حق و حقوق کارگران به طور کامل توسط سازمان پرداخت می شود و این عامل باعث می شود که کارگران با یک انگیزه بیشتر وظایف خود را صورت دهند.
عباسی با اشاره به اینکه یکی دیگر از شعارها و برنامه‌هایی که همگان بر آن اصرار و به آن عقیده دارند بحث حذف واسطه‌ها و جلوگیری از هزینه‌های مازاد است تصریح کرد: در بحث نیروهای شرکتی می‌توان این مسأله را مشاهده کرد و با یک تحقیق ساده از پرسنل شرکتی به راحتی به این جواب رسید که بیشتر این نیروها حتی از اسم، مشخصات و محل شرکت‌های واسطه اطلاعی ندارند و هیچ‌گونه خدمات، امکانات و تسهیلات رفاهی از آنان دریافت نمی‌کنند.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک گفت: حذف شرکت‌های واسطه و جلوگیری از اسراف و حیف و میل بودجه شهرداری سبب امنیت شغلی و آرامش روحی و روانی برای کارکنان این مجموعه شده و ارتقای کارایی و خروجی بهتری را به دنبال دارد.
وی خاطر نشان ساخت: با انعقاد این نوع قرارداد رضایت مندی کارگران بیشتر می شود و این رضایت مندی خود عاملی در جهت پیشبرد اهداف شهرداری در ارائه خدمات به شهر و شهروندان اراکی است که در نهایت این مهم رضایت همشهریان گرامی را بدنبال خواهد داشت
عباسی همچنین تصریح کرد: در راستای انعقاد قرارداد مستقیم کارگران خدمات شهری با سازمان مدیریت پسماند هزینه های سربار نیز حذف می شود و از این پس تمامی هزینه ها شامل پرداخت بیمه، حق لباس، بن و سبد کالا و سایر امکانات رفاهی در راستای حمایت از قشر کارگر به صورت واقعی و بدون هیچ گونه واسطه پرداخت می شود.
حذف واسطه ها موجب ایجاد امنیت شغلی و آرامش روحی کارگران
رییس شورای اسلامی شهر اراک نیز در صحن رسمی شورا در حمایت ازتصمیم مطلوب شهرداری گفت: با انعقاد قرارداد مستقیم کارگران خدمات شهری با سازمان مدیریت پسماند علاوه بر حذف شرکت‌های واسطه، امنیت شغلی و آرامش روحی و روانی برای کارگران ایجاد می‌شود و در نهایت خروجی کار بهتر خواهد شد.
اسماعیل تاج آباد با تاکید بر اینکه ایجاد شائبه نباید باعث کند شدن حرکت توسعه شود، گفت: به تصمیمات شهرداری در جهت پیشبرد اهداف و ارائه خدمات به شهروندان جنبه سیاسی ندهیم.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در گذشته قراردادهای کارگران از طریق مناقصه به بخش خصوصی واگذار و بیشتر سود حاصله نصیب پیمانکاران می‌شد این اقدام شهرداری به منظور حمایت از قشر کارگر و حذف واسطه‌ها صورت گرفته و ارتباطی به انتخابات ندارد.
رییس شورای اسلامی شهر اراک وظیفه شورا را وظیفه نظارتی عنوان کرد و اظهار داشت: در انعقاد قرارداد با کارگران تمام جهات قوانین باید لحاظ شود و در صورتی که بررسی‌ها حاکی از وجود ذره‌ای شائبه در این مورد باشد جلوی این اقدام گرفته می‌شود.
حمایت از زحمتکش ترین قشر جامعه از اقدامات مهم شهرداری است
یکی دیگر از اعضای شورا نیز در تقدیر از تصمیم شهرداری با انعقاد قرارداد مستقیم کارگران خدمات شهری با مدیریت پسماند گفت: فلسفه تاسیس سازمان‌های شهرداری برون سپاری وظایف شهرداری به سازمان‌ها و بازوی اجرایی شدن سازمان‌ها برای شهرداری بوده است و در سال‌های گذشته سازمان‌ها از وظایف ذاتی خود فاصله گرفته‌اند. مجید کلوانی با تاکید بر اینکه اجرای این تصمیم و انعقاد قرارداد با زحمت‌کش‌ترین قشر جامعه یکی از اقدامات مهم شهرداری است، افزود: این اقدام شهرداری تحولی بزرگ در توسعه شهری ایجاد می‌کند که امید می‌رود برای دیگر سازمان‌ها نیز الگویی شود تا با کارگران به صورت مستقیم قرارداد ببندند. وی از مزیت‌های این اقدام شهرداری حذف واسطه‌هایی که هیچ عملکرد و خاطره خوشی در شهر ندارند عنوان کرد و بیان داشت: با حذف واسطه‌ها حق و حقوق کارگران به طور کامل توسط سازمان پرداخت و انگیزه کارگران برای خدمت بیشتر می‌شود.
جمشید زند عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک با اشاره به این که وظیفه ذاتی سازمان مدیریت پسماند شهرداری در حوزه تنظیف شهر و زباله است، بیان نمود: سازمان کمک حال شهرداری است که بدون هیچ تشریفاتی امورات به سازمان پسماند واگذار شده و صرفه و صلاح کارگران وجود امنیت شغلی می باشد که با انعقاد قرارداد مستقیم تامین می گردد همچنین موجب خودکفایی سازمان خواهد شد.
حذف واسطه ها به صرفه و صلاح شهرداری است
شهردار اراک نیز در ادامه با بیان اینکه در تاریخ ۳۰ آبان ماه قرارداد ۳ ساله پیمانکار سازمان پسماند برای نظافت شهر پایان یافته بود و بعد از چند مرحله مناقصه توافقی برای قرارداد با پیمانکار جدید به دلیل ارائه ارقام بالا انجام نشد، گفت: قرارداد تا ۱۵ دی ماه تمدید شد و پس از بی‌نتیجه ماندن نتایج مناقصه‌ها مقرر شد در راستای اساس‌نامه سازمان پسماند، قرارداد کارگران خدمات شهری به صورت مستقیم با سازمان مدیریت پسماند منعقد شود.
محمدابراهیم عباسی اظهار کرد: با توجه به بحث حذف واسطه‌ها و جلوگیری از هزینه‌های مازاد این اقدام به صرفه و صلاح شهرداری است و در همین راستا نیز قراردادها به صورت کار معین و ۶ ماهه با کارگران منعقد شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.