خانه » پیشنهاد سردبیر » کنکاشی در مشکلات تنها کشتارگاه کلانشهر اراک/ کشتار مشکل

کنکاشی در مشکلات تنها کشتارگاه کلانشهر اراک/ کشتار مشکل

چهارشنبه ۲۸ تیر ۹۶   شماره ۶۳۴

***

وقایع استان

فرشته غلامی

***

مدتی است که خبرهایی مبنی بر شیوع بیماری تب کریمه کنگو منتشر شده است و شبکه های اجتماعی هم به آن دامن زدند و به موازات آن مسئولان رویت این بیماری را تکذیب می کنند. در گزارش های مختلفی هم در این روزنامه درخصوص کریمه کنگو و علل و همچنین شیوع آن پرداخته ایم.
تب کریمه کنگو که از حدود ۷۰ سال پیش در کشور گینه و شوروی شروع و از طریق افغانستان و پاکستان وارد ایران شد. این بیماری که به گفته کارشناسان در بهار و تابستان وبا شروع گرما رواج می یابد از سال ۵۳ وارد کشور شده است. در سال جاری فقط تا اواسط خردادماه جمعیتی بالای سی نفر را به خود مبتلا کرده و تا آن زمان هفت نفر را به کام مرگ فرو برده است. به زعم مسئولان کشتار دام در مکان‌های غیربهداشتی و قطعه‌بندی گوشت از جمله عوامل شیوع این بیماری است. اگرچه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران اعلام کرده این بیماری در ایران کنترل شده و مراکز درمانی در آماده باش هستند اما همچنان نمی توان از وجود این بیماری غافل شد و اکنون نیز خبرهای ضد و نقیضی در سراسر کشور مبنی بر شیوع این بیماری به گوش می رسد. در استان مرکزی اما بارها مدیر دامپزشکی اراک از اینکه تا به حال فرد مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو مشاهده نشده، خبر داده است.
با این وجود از هنگامی که زمزمه هایی در خصوص مشاهده این بیماری در کشور شد، در استان هم همگام با آن جلساتی تحت عنوان مدیریت پدافند غیرعامل با محوریت بیماری تب کریمه کنگو برگزار شد.
منظور از پدافند غیرعامل ، کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است. اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه‌های امن می‌باشد.
در جلسه ای که چندی پیش تحت عنوان پدافند غیرعامل برگزار شد به مشکلات کشتارگاه های اراک پرداخته شد که سرپرست معاونت محیط زیست اراک هم در این جلسه گفت: وجود ۵۰ تا ۶۰ مشکل در کشتارگاه اراک به‌عنوان مرکز کشتار استان مطلوب نیست و باید تمام تلاشمان را بکار بگیریم تا این مشکلات را برطرف کنیم.
به گزارش وقایع استان به نقل از تسنیم محمدرضا فراهانی بیان کرد: وجود تنها یک واحد کشتار در مرکزیت استان با توجه به حجم جمعیت مستقر در این شهر و استان مناسب نیست، همچنین درخواست تسریع‌بخشی به فرایند ساخت تصفیه‌خانه پساب تولیدی این کشتارگاه را داریم تا خروج پساب آن به محوطه اطراف سبب ایجاد آلودگی‌های محیطی نشود.
چندی پیش هم مدیر دامپزشکی از مشکلات کشتارگاه اراک گفته بود که توان پایین سرمایشی، ایزوله نبودن، درزبندی، عدم اتصال ریل برای جابجایی احشام از جمله مشکلات سردخانه کشتارگاه بود و ادامه داده بود که با توجه به بررسی‌هایی که در هشتم اسفندماه ۹۵ انجام شده این سردخانه امکان بهره‌برداری ندارد.
محمدرضا جوانمرد افزود: کنه عامل اصلی انتقال بیماری تب کنگو است، شبکه دامپزشکی شهرستان اراک برای سم‌پاشی و ضدعفونی ویروس و کنه اقدام کرده است، با توجه به این‌که احتمال شیوع این بیماری تا اواخر فصل گرما وجود دارد سم‌پاشی تا پایان این فصل ضرورت دارد، اما به‌علت کاهش بودجه از لحاظ تخصیص اعتبار برای سم‌پاشی روستاها با مشکل مواجه هستیم.
وی همچنین در جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی اراک که در محل فرمانداری برگزار شد، بیان کرد: شبکه دامپزشکی اراک ۱۲ سال است که پیگیر رفع مسائل و مشکلات این حوزه است و این در حالی است که این شبکه مستقیما با سلامت مردم در ارتباط است، اما متاسفانه رفع مشکلات این حوزه جدی گرفته نمی‌شود، شاهد برگزاری جلسات و مصوبات متعدد در جهت بررسی مشکلات این حوزه هستیم، اما عملا این جلسات بازخورد مثبتی در پی ندارند.
رییس اداره اصناف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اگرچه پدید آمدن تب کریمه کنگو را بدلیل کشتارمحلی و مشکلات زیر ساختی از جمله چینش گوشت‌ها بر روی هم با همان دمای پس از ذبح زمینه رشد عامل بیماری تب کریمه کنگو می داند اما این ها دلیل موجهی نیست تا از مشکلاتی که در خصوص تنها کشتارگاه اراک که پاسخگوی جمعیت شهر هم نمی باشد را بدهد و حتی تجهیز زیرساخت‌های موجود و احداث یک واحد کشتارگاهی دیگر در مرکزیت استان را ضروری قلمداد می کند.
این مشکلات زمانی بیشتر می شود که همین تنها کشتارکاه شهر هم در این گرمای طاقت فرسا که تب کریمه کنگو بیشتر رویت می شود سردخانه اش دچار مشکل شود و نیاز به تعمیر پیدا کند و مسئولان عنوان کنند که مدت این تعمیر بیش از دو هفته به طول می انجامد و در این مدت کانتینرهای سیار جایگزینی برای سردخانه های کشتارگاه می شود.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.