خانه » پیشنهاد سردبیر » کمیسیون اجرایی آیین نامه مدیریت حمل و نقل سوانح رانندگی استان برگزار شد/به جلو نگاه کن

کمیسیون اجرایی آیین نامه مدیریت حمل و نقل سوانح رانندگی استان برگزار شد/به جلو نگاه کن

پنجشنبه ۵ اسفند ۹۵ شماره ۵۳۸

وقایع استان
عباس لعل بار

در حالیکه تا کمتر از سه هفته دیگر سفرهای نوروزی هموطنان آغاز خواهد شد و شاهد تردد انبوه وسائط نقلیه در استان خواهیم بود، جلسه کمیسیون اجرایی آیین نامه مدیریت حمل و نقل سوانح رانندگی استان برای بررسی نقاط دارای اهمیت جاده‌های مواصلاتی سطح استان مرکزی و آسیب‌شناسی و بررسی راهکارهای عملیاتی کاهش تصادفات برون‌شهری با حضور مسئولان استانی برگزار شد. در این جلسه معاون عمرانی استاندار، مدیرکل راه‌وشهرسازی استان، مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان، رییس پلیس‌راه استان و مدیرکل پزشکی قانونی استان حضور داشتند و به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
عزیز فیلی معاون امور عمرانی استاندار با اشاره به اینکه رانندگان به سبب فرار از پرداخت عوارض جاده‌های اتوبانی اقدام به تردد از جاده‌های قدیمی و بدون ایمنی می‌کنند، افزود: این عمل سبب افزایش میزان تصادفات، تلفات و خسارات می‌شود.
معاون استاندار بیان داشت: در راستای جلوگیری از افزایش میزان تصادفات در محورهای قدیمی و حاشیه‌ای باید از توسعه محورهای اطراف اتوبان‌ها خودداری کنیم تا رویه استفاده از اتوبان‌ها و آزادراه‌های مجهز برای رانندگان فرهنگسازی شود.
فیلی اظهار داشت: ما در دو شهرستان ساوه و اراک از میزان ترافیک بالایی برخورداریم و به طور قطع هر منطقه‌ای که از میزان ترافیک بالایی برخوردار باشد با تصادفات بیشتری هم مواجه است، همچنین شهرستان ساوه در کریدور استان‌های غربی قرار دارد که همین امر سبب افزایش میزان تردد از محورهای این شهرستان شده است.
فیلی بیان کرد: خواب‌آلودگی و سرعت غیرمجاز از عمده‌ترین دلایل بروز تصادفات هستند، استان مرکزی نسبت به سال گذشته در زمینه ترافیک برون‌شهری رشدی معادل ۴٫۷ درصد داشته و در حوزه ترافیک شهری نسبت به میانگین کشوری و سال گذشته کاهشی معادل ۹ درصد در سطح استان داشته‌ایم.
رییس پلیس‌راه استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: ۲۱ درصد از تصادفات جاده‌ای در سطح استان مرکزی که منجر به فوت شده‌اند به سواری پراید اختصاص دارد. سرهنگ ایرج کهریزی با اشاره به میزان آمار ثبت شده از تصادفات سطح استان مرکزی اظهار داشت: میزان تصادفاتی که اتفاق افتاده است به تفکیک نوع راه‌ها در سطح استان مرکزی به میزان ۱۹ درصد در آزادراه‌ها، ۳۲ درصد در بزرگراه‌ها، ۲۵ درصد راه‌های اصلی دو طرفه و ۲۴ درصد در راه‌های فرعی و روستایی برآورد شده است. وی افزود: براساس تفکیک پلاک وسایل نقلیه که تصادفشان منجر به فوت شده ۶۱ درصد پلاک ‌ها غیربومی و ۳۹ درصد پلاک‌ها بومی بوده‌اند، همچنین براساس آمار ثبت شده ۶۳ درصد از آمار تصادفات منجر به فوت به انواع سواری‌های سبک اختصاص دارد که از این میزان ۲۱ درصد تنها برای سواری پراید به ثبت رسیده است.
رییس پلیس‌راه استان مرکزی تصریح کرد: به میزان ۱۶ درصد کامیون‌ها و تریلرها، ۱۲ درصد موتورسیکلت‌ها، ۰٫۶ درصد اتوبوس‌ها و ۰٫۴ درصد مینی‌بوس‌ها در وقوع تصادفات دخیل بوده‌اند.
کهریزی عنوان کرد: تعداد افراد متوفی در محورهای اراک به سلفچگان ۳۳ نفر، محور قدیم ساوه به همدان ۳۴ نفر، محور قدیم ساوه به تهران ۲۸ نفر، آزاد راه ساوه به همدان ۲۸ نفر، آزادراه ساوه به تهران ۲۳ نفر، محور خنداب ۱۷ نفر، محور اراک به توره ۱۶ نفر، محور قدیم سلفچگان ۱۵ نفر و محور ازنا ۱۶ نفر برآورد شده و باید گفت که شهرستان ساوه با تعداد ۱۷۱ نفر متوفی بیشترین آمار تلفات را به خود اختصاص داده است. وی خاطرنشان کرد: میزان تلفات در محورهای فرعی تعداد ۸۹ نفر بود که معادل ۲۲ درصد از کل تصادفات را در بر می‌گیرد، همچنین عمده‌ترین علت تصادفات به تفکیک ۴۶ درصد واژگونی، ۳۶ درصد برخورد وسیله با وسیله، ۷ درصد برخورد وسیله با عابران پیاده و ۱۱ درصد برخورد وسیله با موتورسیکلت بوده است.
رییس پلیس‌راه استان مرکزی بیان کرد: نداشتن توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی به میزان ۶۴ درصد، انحراف و تجاوز به چپ به میزان ۱۹ درصد، رعایت نکردن حق تقدم به میزان ۶ درصد، تخطی از سرعت مطمئنه به میزان ۴ درصد و سایر موارد نیز به میزان ۷ درصد از دیگر دلایل وقوع سوانح رانندگی محسوب می‌شوند.
کهریزی گفت: رانندگان کامیون‌ها و تریلرها به سبب هزینه‌دار بودن تردد از اتوبان‌ها رفت‌وآمد محورهای قدیمی را ترجیح می‌دهند و همین امر از اصلی‌ترین دلایل افزایش میزان تصادفات محوری محسوب می‌شود.
وی اضافه کرد: طرح محور شمالی شهرستان ساوه در قالب چهار بانده کردن این محور مصوب شده و تا زمانی که طرح به‌صورت کامل و چهار بانده احداث نشود اجازه بهره‌برداری از آن را نمی‌دهیم، همچنین محور قدیم ساوه به تهران مشکل گاردریل دارد که اگر میزان مورد نیاز گاردریل در این مسیر نصب شود مشکل آن محور برطرف شده و قابل تردد است.
رییس‌ پلیس‌راه استان مرکزی ادامه داد: تجهیز محورهای سطح استان مرکزی به وسایل امنیتی و لازمه به‌‎صورت خودبه‌خودی سبب‌کاهش میزان تصادفات در محورهای مواصلاتی می‌شود.
مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌‌های استان مرکزی در ادامه جلسه از تردد ۲۱درصدی خودروهای سنگین در محورهای مواصلاتی استان مرکزی خبر داد و گفت: عامل اصلی بیشتر سوانح رانندگی در استان عدم توجه به جلو توسط رانندگان است.
غلامعباس بهرامی‌نیا با اشاره به میزان تردد محورهای استان مرکزی اظهار داشت: نرخ جریان ساعتی استان مرکزی به میزان ۳۴۰ خودرو سبک و درصد عبور وسایل نقلیه سنگین ۲۱ برآوردشده که توانسته‌ایم رتبه هشتم کشوری را در زمینه تردد خودروهای سبک و رتبه پنجم در زمینه خودروهای سنگین به خود اختصاص دهیم.
وی افزود: میزان تصادفات خسارتی در سال ۹۲ تعداد ۳ هزار و ۷۵۱ مورد، در سال ۹۳ تعداد ۳ هزار و ۱۳۷ مورد، در سال ۹۴ تعداد ۳ هزار و ۳۰۵ مورد و در ۱۱ ماهه سال ۹۵ تعداد ۲ هزار و ۸۹۳ مورد برآورد شده است، همچنین میزان تصادفات جرحی در سال ۹۲ تعداد ۶۵۲ مورد، در سال ۹۳ تعداد ۸۵۲، در سال ۹۴ تعداد ۸۳۹ مورد و در ۱۱ ماهه سال ۹۵ تعداد ۶۶۲ مورد به ثبت رسیده است.
مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌‌های استان مرکزی تصریح کرد: میزان تصادفات منجر به فوت در استان مرکزی در سال ۹۲ تعداد ۲۰۴ مورد، در سال ۹۳ تعداد ۲۱۲ مورد، در سال ۹۴ تعداد ۱۸۱ مورد و در سال ۹۵ تعداد ۱۵۴ مورد به ثبت رسیده است.
وی عنوان کرد: نداشتن توجه به جلو، انحراف به چپ، تخطی از سرعت مطمئنه، رعایت نکردن حق تقدم، نقص فنی وسایل نقلیه، نداشتن فاصله عرضی و طولی مناسب، نقص راه، نداشتن کنترل بر وسایل نقلیه، خستگی و خواب‌آلودگی و ناتوانی در عدم بار رایج‌ترین علل وقوع حوادث جاده‌ای شناخته شده‌اند.
مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اراک در این جلسه با اشاره به اینکه میزان تصادفات درونشهری کلانشهر اراک کاهش یافته افزود: میزان تصادفات درونشهری اراک کاهشی ۳۱ درصدی داشته و اصلی‌ترین علت این کاهش نصب دوربین‌های ثبت تخلف در سراسر شهر بوده است.
وی ادامه داد: بیش از ۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو به تعداد خودروهای قبلی استان مرکزی اضافه شده که از این میزان بیش از ۳٫۵ هزار وسیله متعلق به شهر اراک است.
عسگری عنوان کرد: نصب تعداد پنج پل عابر پیاده در مسیر کمربندی اراک یکی از اقدامات موثر در زمینه کاهش تصادفات بوده است که در نظر داریم تعداد شش پل دیگر را هم در مناطق دیگر نصب کنیم، همچنین میادین حضرت امام خمینی(ره)، امام حسین(ع)، مقاومت، سرداران، انقلاب و شورا از پرحادثه‌ترین میادین سطح شهر محسوب شده‌اند که در دست اصلاح هستند.
مدیرکل دفتر امور شهری استانداری مرکزی هم در این جلسه با اشاره به میزان تصادفات اظهار داشت: ۸۵ درصد از میزان تصادفات سطح استان مرکزی به راکبان موتورسوار اختصاص داده شده که از این میزان ۳۳ درصد منجر به فوت شده‌اند.
وی بیان کرد: در راستای مقابله با افزایش این آمار از ارگان‌ها و اصناف درخواست داریم که پرسنل موتورسوار خود را به کلاه ایمنی مجهز کنند و این فرهنگ را برای استفاده از موتور نهادینه کنند زیرا تا زمانی که امر فرهنگسازی انجام نشود آموزش‌های ارائه شده هم خالی از ثمر هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.