خانه » پیشنهاد سردبیر » با ابلاغ حکم سرپرستی شریفی، حقیقی از ارشاد رفت/جایی برای بی اعصاب ها نیست/مدیرکل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد: اگر حوصله و اعصاب ندارید از ارشاد بروید

با ابلاغ حکم سرپرستی شریفی، حقیقی از ارشاد رفت/جایی برای بی اعصاب ها نیست/مدیرکل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد: اگر حوصله و اعصاب ندارید از ارشاد بروید

پنجشنبه ۵ اسفند ۹۵ شماره ۵۳۸

وقایع استان
سمیه انصاری فر

بعد از مدت ها گمانه زنی و نام این و آن را آوردن، بالاخره تکلیف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی که مدیر کل آن چند صباحی بود استعفا داده بود، مشخص و سرپرست آن معرفی شد.
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی چند سالی است که محل رفت و آمد مدیران مختلف شده است و البته هیچ کدام از آن ها خیلی مهمان این اداره نیستند و به بهانه هایی چون بیماری، بازنشستگی و … عمر خدمت آن ها به دو سال نرسیده تمام می شود. محسن شریفی بعنوان سومین فردی است که در سه سال اخیر مسئولیت این اداره کل را بر عهده می گیرد. این روزها برخی معتقدند فرهنگ و ارشاد استان محل رفت و آمد مدیران غیر بومی شده است؛ ولی آنچه مشهود است این است که در نقد عملکرد مدیران فرهنگ و ارشاد استان خیلی فاکتور بومی و غیر بومی تاثیر ندارد زیرا در هر حال شرایط این حوزه بحرانی است فقط در مقاطعی به دلیل برخی بی تدبیری ها بحرانی تر می شود.
بهر حال مراسم تودیع مهدی حقیقی مدیر کل سابق، مستعفی و بازنشسته ارشاد استان برگزار و محسن شریفی بعنوان سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد معرفی شد. این مراسم با حضور محمد مهدی احمدی مدیرکل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
مراسمی که به نوعی یک نشست میان کارکنان این اداره کل بود و به گفته احمدی بعد از معرفی قطعی مدیرکل، مراسم مفصل تری با حضور اصحاب فرهنگ و هنر برگزار خواهد شد. مدیرکل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد در این نشست گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد وظایفی بر عهده دارد که تحقق آن نیاز به مقدماتی چون اصلاح فرهنگ عمومی دارد.
احمدی افزود: این امر باید بر اساس مبانی انسانی و دینی و با اتکا به شاخصه های عقلانی انجام شود و وزارت فرهنگ و ارشاد و ادارات کل آن با تشکیل شورای فرهنگ عمومی به این مهم نزدیک می شوند.
وی داشتن الگوی زیست فرهنگی را از دیگر مقدمات فرهنگ و هنر عنوان و ادامه داد: مگر می شود یک کار فرهنگی در یک شهر جایز باشد و در شهر دیگر نه این مشکلات و تناقض ها در واقع به دلیل نبود الگوی فرهنگی تعریف شده در کشور است.
احمدی گفت: نکته دیگر اینکه باید بین هویت واقعی و هویت الصاقی تفکیک قائل شد وقتی هویت واقعی یک شهر را بدانیم در تمامی زمینه ها از جمله فرهنگ می توان برنامه ریزی درستی داشت.
وی با اشاره به رویکرد وزیر ارشاد در این وزارتخانه گفت: ایجاد آرامش در فضای فرهنگی از نکات قابل تامل وی است آرامش حاکم در ادارات کل موجب می شود تا بر اصحاب فرهنگ و هنر نیز آرامش حاکم باشد.
مدیرکل امور استان ها وزارت فرهنگ و ارشاد ادامه داد: کار فرهنگی در فضای آرامش قابل اجراست نه فضای استرس و اضطراب و دغدغه و ما بعنوان کارکنان این مجموعه باید در این راستا حرکت کنیم تا هم درون تشکیلات آرامش ایجاد شود و هم در استان تا اهالی فرهنگ و هنر با امنیت و احساس آسایش به رسالت خود عمل کنند.
احمدی با اشاره به تاکید وزیر ارشاد به رفتار بر اساس عقلانیت گفت: بد اخلاقی در وزارت ارشاد آفت است و اگر فردی در این سیستم دارای مشکل عصبی است باید به سازمان و مکان دیگری منتقل شود که ظرفیت ناراحتی و عصبانیت را داشته باشد زیرا فرهنگ و ارشاد چنین ظرفیتی ندارد.
وی ادامه داد: قرار نیست وقتی هنرمند، اهالی رسانه یا نویسنده وارد مجموعه ارشاد می شود با عصبانیت ما رو به رو شود در واقع ما پشت میز قرار گرفته ایم که خدمتگزار باشیم.
احمدی تاکید کرد: اگر حوصله و اعصاب ندارید بروید یک جای دیگر در مجموعه فرهنگ و ارشاد اصل ما نیستیم اصل مخاطب است. ما آمده ایم با بستر سازی موانع پیش رو اصحاب فرهنگ و هنر را برداریم اگر کسی نمی تواند این کار را کند و مشکل ایجاد می کند، نماند.
وی با اشاره به اهمیت اخلاق مداری در حوزه فرهنگ و هنر گفت: حفظ حرمت و کرامت افراد بسیار مهم است. به یکدیگر از منظر خوش بینانه نگاه کنیم، اخلاق مداری جز مبانی اصلی دین اسلام است بنابراین فرهنگ و ارشاد باید بر مبنای اخلاق شکل بگیرد.
احمدی افزود: دیدگاه سوم وزیر این است که اصالت به ظرفیت های فرهنگی و هنری در استان ها داده شود و از هنرمندان شهرستان ها بهره بیشتری برد.
وی در ادامه با اشاره به تودیع مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی گفت: آقای حقیقی یکی از مدیران ملی و استانی بودند که در مقاطعی که این اداره کل با مشکلاتی رو به رو بود آن را مدیریت کردند و در زمان وی اینطور نبود که برنامه ها با وجود مشکلات تعطیل شود.
احمدی اظهار کرد: وی چندین بار تاکید داشت که من بازنشسته شده ام من را خلاص کنید ؛ ولی به در خواست ما تا مشخص شدن سرپرست با وجود اینکه مدت ها از استعفای ایشان گذشته بود قبول کردند بمانند.
وی ادامه داد: آقای شریفی معاون بنده در امور استان ها بوده و در کار اجرایی سابقه دارند و در زمینه ایجاد ارتباط موثر با هنرمندان و رسانه ها موفق هستند البته قبول سرپرستی یک اداره کل در اواخر سال با توجه به اینکه نمی توان برنامه خاصی انجام داد کمی چالش برانگیز است ولی وی قبول کردند.
احمدی ضمن تاکید بر همکاری با سرپرست جدی اداره کل تصریح کرد: من از همکاران خود در این مجموعه می خواهم نسبت به اداره ارشاد به عنوان خانواده خود تعصب داشته باشید اگر مشکلی در اداره است در بیرون بازگو نکنید زیرا ارائه چهره بد از اداره خود، باعث می شود تا شما هم بعنوان بخشی از آن مجموعه عنصری نامطلوب تلقی شوید بنابراین به هویت اداری و تشکیلاتی خود تعصب داشته باشید.
وی گفت: باید مبنای رفع مشکلاتتان گفتمان باشد نه اهانت. احمدی همچنین در پایان از حضور قریب الوقوع معاون مالی وزارتخانه در این اداره کل برای رفع مشکلات مالی و اداری خبر داد.
محسن شریفی سرپرست این اداره کل گفت: تعامل در این اداره کل بر اساس قانون انجام خواهد شد و قطعا پایبندی به قانون در دوام مجموعه و حرکت به سوی توسعه، ثبات و ایجاد انگیزه در میان کارکنان موثر است.
وی افزود: تا زمانی که احساس کنم صداقت و فضای قانونی در اداره کل وجود دارد قصد تغییر در هیچ بخشی را ندارم.
شریفی ادامه داد: من به دنبال همکاری مطلوب با اهالی فرهنگ و هنر هستم و در برخورد با آن ها رعایت حریم و حرمت یک وظیفه است.
وی گفت: در مسیر فعالیت خود بهره گیری از خرد جمعی و جامع نگری یک اولویت است زیرا اعتقاد دارم نگاه تک بعدی نمی تواند راهگشا باشد.
بهرحال مهدی حقیقی بعد از شانزده ماه، تصدی مدیریت فرهنگ و ارشاد استان و به یادگار گذاشتن یکی از پرحاشیه ترین دوران مدیریت چند سال اخیر این اداره کل رفته و محسن شریفی بعنوان سرپرست جایگزین او شد. امیدواریم هر چه سریعتر مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد به طور قطع مشخص شود و قبل از بومی و غیربومی بودن نگاه درست مدیریتی و اشراف بر حوزه فرهنگ و هنر و نحوه تعامل با اهالی فرهنگ و هنر را بداند و مهم تر اینکه فقط اهل شعار نباشد که چنین خواهم کرد و چنان؛ ولی در آخر هیچ نکند، فرهنگ و هنر این استان وضعیت مطلوبی ندارد و مدیری می خواهد که تصور نکند هرچه خود می اندیشد درست است و هر نقدی را که می تواند سازنده باشد را تخریب و از روی غرض فرض کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.