خانه » جدیدترین » کمپ های نجات در شرایط سخت

کمپ های نجات در شرایط سخت

سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹  شماره ۱۳۵۷

نگاهی به وضعیت مراکز ترک اعتیاد در روزهای کرونایی در گفتگو با مدیرکل بهزیستی استان مرکزی و چند تن از مدیران این مراکز

کمپ های نجات در شرایط سخت

تعداد مراکز ترک اعتیاد استان مرکزی ۳۳ مورد می باشد که در حال حاضر ۵مورد از این تعداد مراکز اقامتی بهبود درمان غیر فعال بوده که در صورت محقق شدن شرایط مناسب با دستور العمل های بهداشتی فعال می گردند

فاطمه چاپاری

پس از شیوع بیماری کرونا، افراد درگیر اعتیاد نیز همچون دیگر افراد جامعه با این ویروس و مشکلاتی که در پی داشته در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. با شیوع این بیماری تعداد از مراکز ترک اعتیاد تعطیل شده اند و تعداد باقی مانده نیز برای رعایت پروتکل های بهداشتی ظرفیت پذیرش خود را کاهش داده اند که این تغییرات به گفته مدیران این مراکز در افزایش مراجعه افراد به کمپ های غیر مجاز ترک اعتیاد تاثیر سو داشته است. از طرفی هزینه های انجام تست اولیه کرونا برای ورود به مراکز ترک اعتیاد هم بر دیگر هزینه ها اضافه شده که خود مشکلی است افزون بر دیگر معضلات افرادی که برای ترک اعتیاد اقدام می کنند.
وقایع استان در گفتگو با زهرا امینی مدیرکل سازمان بهزیستی استان مرکزی و مدیران تعدادی از مراکز ترک اعتیاد استان مشکلات مراکز ترک اعتیاد و افرادی که در این مراکز بستری هستند را بررسی کرده است.
مدیر مرکز ترک اعتیادرهجویان امید داودآباد در گفتگو با وقایع گفت: طبق پروتکلی که سازمان بهزیستی از طرف علوم پزشکی تهران به ما ابلاغ کرده ظرفیت مرکز از سی نفر به ۱۲ نفر کاهش پیدا کرده است، همچنین افراد باید قبل از مراجعه به مرکز تست کرونا بدهد.
ابوالفضل داودآبادی افزود: مراجعین باید رضایت نامه ای که در رابطه با کرونا در اختیارشان قرار می گیرد را امضا کنند، همچنین هزینه تست کرونا با خود این افراد است، بیشتر افراد به دلیل بالا بودن هزینه تست PCR کرونا، تست سیتی اسکن می دهند، تنها تعدادی که توانایی مالی دارند تست PCR را انجام می دهند.
وی در مورد تغییراتی که در فضای مرکز ترک اعتیاد بعد ازکرونا انجام شده گفت: تخت ها یک و نیم الی دو متر فاصله دارند، همچنین تهویه ها بیشتر شده و از طرف فرمانداری و استانداری بازدید ها انجام می شود. روزانه ۳ مرتبه با استفاده از الکل و مواد شوینده دست گیره درها ضد عفونی می شود مخازن مایع دستشویی همیشه پر است و حمام روزی یک بار باز می شود، پزشک نیز روزانه تب افراد را می سنجد. مواد ضد عفونی کننده از جمله الکل دستکش و ماسک توزیع می شود و خدمتکاران هم همه از ماسک استفاده می کنند، به هیچ عنوان رفت و آمدی در مرکز نداریم، در گذشته خانواده ها و بچه هایی که پاک می‌شدند به مــرکز سر می زدند اما الان به علت شیوع بیماری کرونا امکان این کار نیست.
مدیر کمپ رهجویان امید گفت: به هیچ وجه وسیله و مواد خوراکی از بیرون نمی پذیریم، خانواده ها که قبلا میوه و بیسکویت، سیگار واز این قبیل چیزها می آوردند در حال حاضر برای تهیه اقلام، پول واریز می کنند.
وی اظهار کرد: به افرادی که وضع مالی خوبی ندارند با مراجعه به بهزیستی بعد از انجام کارشناسی کمک هزینه ای تعلق می گیرد، برای مثال به مرکز ما فردی مراجعه کرد که توانایی مالی خوبی نداشت و مادرش هم بیماری دیابت داشت برای همین برای دریافت یاری برگ به بهزیستی مراجعه کرده ۴۰۰ تومان یاری برگ به وی تعلق گرفت.
داود محبعلی کاشانی مدیر مرکز ترک اعتیاد رها سحر نیز در گفتگو با وقایع گفت: خانواده‌هایی که از نظر اقتصادی ضعیف هستند با دستور قضایی به مرکز مراجعه می کنند بهزیستی باید بابت هرنفر ۱۹ هزار تومان به مرکز بدهد که این مبلغ هزینه نانشان را هم کفایت نمی کند و از تیر ماه هیچ حمایتی از ما نشده وقتی حمایت نباشد نمی توانیم امکاناتی در اختیار افراد بگذاریم.
وی افزود: خوشبختانه تا به امروز هیچ موردی از ابتلا به کرونا در مرکز مشاهده نشده فاصله اجتماعی دو متری در مرکز رعایت می شود، با شیوع کرونا در هر اتاق ۶ یا۷ نفر بستری می‌شوند و همه ماسک می زنند، مراجعین پس از انجام تست اولیه کرونا وارد مرکز می شوند، بازدیدها توسط بهزیستی به شکل آنلاین و حضوری پیگیری می شود و پس از خروج نیز پیگیری ها انجام خواهد شد که در حال حاضر پس از خروج هم ابتلا به کرونا در بین افراد مشاهده نشده است.
مدیر مرکز ترک اعتیاد صبح امید سعادت نیز به وقایع گفت: نزدیک به هشت ماه است که مرکز بازگشایی شده و فعالیت دارد، تعداد افراد کمتری نسبت به قبل پذیرش می‌شود، البته ناتوانی اقتصادی برای انجام تست کرونا نیز در عدم مراجعه افراد به مرکز تاثیر داشته است.
سعید نیک اندیش افزود: تعطیل شدن مراکز ترک اعتیاد اصلا به صلاح نیست چرا که افزایش مراجعه به کمپ های غیر مجاز ترک اعتیاد را به دنبال خواهد داشت.
اما زهرا امینی مدیرکل سازمان بهزیستی در گفتگو با وقایع استان در این باره به ما گفت: طرح جمع آوری معتادین مستقیما توسط مراجع دادگستری با همکاری دستگاه های ذیربط با رعایت پروتکل های بهداشتی صورت می پذیرد. این طرح با دستور مقام محترم قضایی و ارجاع به مراکز ماده ۱۶ صورت می پذیرد و بعد از اتمام دوره غربال معرفی به مراکز تبصره ۲ جهت اقامت انجام می شود. در حال حاضر تعداد ۶ مورد از مراکز اقامتی بهبود درمان استان مشمول تبصره ۲ می باشند که به معتادین دارای دستور قضایی بصورت رایگان خدمت رسانی می نمایند، از زمان شیوع ویروس کرونا کلیه مراکز سرپناه تحت پوشش اداره کل بهزیستی استان با رعایت پروتکل های بهداشتی فعال بوده اند و آمار افراد بستری شده امسال نسبت به سال گذشته با توجه به شیوع بیماری کرونا با پنجاه درصد ظرفیت اسمی کمپ ها صورت می گیرد.
وی افزود: تعداد مراکز ترک اعتیاد استان مرکزی ۳۳ مورد می باشد که در حال حاضر ۵مورد از این تعداد مراکز اقامتی بهبود درمان غیر فعال بوده که در صورت محقق شدن شرایط مناسب با دستور العمل های بهداشتی فعال می گردند.
زهرا امینی تعداد مراکز اقامتی بهبود درمان فعال را ۲۸ مورد عنوان کرده و افزود: در صورت بسته بودن مراکز اقامتی روند درمان بصورت سرپایی و با مراجعه به کلینیک های درمان اعتیاد صورت می پذیرد. همچنین با توجه به حضور پزشک در مراکز به عنوان مسئول فنی، ویزیت افراد بر اساس دستور العمل های درمان صورت می پذیرد.
وی در خصوص مراکز ترک اعتیاد بانوان گفت: در حال حاضر یک مورد مرکز اقامتی بانوان در سطح استان فعال می باشد که علاوه بر خدمات دهی به بیماران خودمعرف، به بیماران ارجاعی با دستور مقام محترم قضایی تبصره ۲ نیز خدمات دهی انجام می شود.
مدیر کل بهزیستی استان گفت: علاوه بر حمایت های اعتباری مستمر، در صورتی که بودجه برای کمک هزینه درمان مختص دوران کرونا تخصیص پیدا کند، به مراکز جهت حمایت از بیماران اختصاص داده می شود.
وی در خصوص نحوه کمک رسانی به مراکز اقامتی بهبود درمان جهت اقامت بیماران گفت: این کاربه دو صورت انجام می شود. به افرادای که دارای تمکن مالی نمی باشند از طرف بهزیستی یاری برگ درمان حمایتی بصورت حدودا نیم بها تعلق می گیرد و در صورت ارجاع از طرف مراجع قضایی بصورت رایگان پذیرش انجام می گردد.
مدیرکل بهزییستی استان افزود: با توجه به هزینه بالای تست PCR در صورت ویزیت و معاینه پزشک و انجام اقداماتی چون تب سنجی و آزمایشات خون و اطمینال از حصول سلامت وعدم مشاهده علائم بیماری پذیرش بلامانع است ودرصورت مشکوک بودن به ویروس درمان نامبرده حتی المقدور بصورت سرپایی و با استفاده از یاری برگ درمان جهت حمایت مالی از بیمار صورت می پذیردو در صورت همکاری دانشگاه علوم پزشکی انجام تست PCR از بیمار انجام می شود.
امینی همچنین بیان کرد: پیگیری مستمر در خصوص رفع نواقص مراکز اقامتی بهبودی غیر فعال در صورت رعایت کامل پروتکل های بهداشتی نسبت به بازگشایی مراکز درحال انجام می باشد و همچنین لازم به ذکر است مسئولیت مراکز اقامتی بهبود درمان با مجوز از کمیسیون ماده ۲۶ صورت می پذیرد و در صورت عدم مجوز از طریق کمیسیون ماده ۲۶ اداره بهزیستی مسئولیتی در قبال کمپ های غیر مجاز ندارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.