خانه » پیشنهاد سردبیر » کشته و زخمی شدن ۹ نفر در اراک با اسلحه جنگی/خون بازی در شهر

کشته و زخمی شدن ۹ نفر در اراک با اسلحه جنگی/خون بازی در شهر

پنجشنبه ۲۳ دی ۹۵ شماره ۵۰۴
وقایع استان:
پس از قتل عام خانوادگی که بیست روز پیش در روستای فهرج کرمان رخ داد و تا مدت ها تیتر یک روزنامه ها و اخبار بود و به نوعی همه را در شوک وارد کرده بود، حالا چشم ها و گوش ها به سمت یک قتل عام دیگر متمرکز است، قتلی برنامه ریزی شده که این بار در شهر اراک رخ داده است.
هنوز شوک خبری آن اتفاق و وحشت حاکم بر آن روستا و تبعات و آسیب های روحی آن برای ساکنینش موضوع محافل و رسانه ها بود که روز گذشته خبر یک قتل عام خونین در شهر اراک سر تیتر تمامی اخبار حوادث کشور شد. وحشتی که از قتل چند همشهری و در عین حال متواری بودن یک قاتل با اسلحه جنگی سراسر شهر اراک را فرا گرفت.
به گزارش وقایع استان، سپیده دم روز چهارشنبه در اراک اتفاق خونین رخ داد و طی آن ۹ تن از اعضای دو خانواده در یک اقدام انتقام جویانه، کشته و زخمی شدند. این حادثه صبح گاه روز چهارشنبه بیست و دوم دی ماه و در دو نوبت و در دو مکان مختلف روی داد. قاتل ابتدا ساعت پنج و ۴۵ دقیقه صبح در خیابان طالقانی به منزل مسکونی وارد شده و اعضای آن خانواده را مورد اصابت قرار دادند که در حمله اول سه کشته و دو زخمی بر جای ماند و سپس محل را ترک و در ساعت شش و ۴۶ دقیقه صبح دقیقا یک ساعت بعد اعضای خانواده ای را درخیابان سی متری فوتبال مورد حمله قرار داده که آن نیز دو کشته و دو زخمی بهمراه داشت. یکی از کشته شدگان این حادثه از ماموران نیروی انتظامی بوده است. طبق آخرین اخبار چهار مجروح این حادثه به بیمارستان منتقل شدند که یکی از آن ها به علت شدت جراحت در بیمارستان جان خود را از دست داد.
پس از اعلام این خبر در رسانه ها و کانال های تلگرامی گمانه زنی های متعدد آغاز شد بنابراین مسئولان انتظامی در مصاحبه هایی در این خصوص اطلاعاتی را ارائه کردند.
سردار کیومرث عزیزی در اولین گزارش خود اینطور اعلام کرد: صبح چهارشنبه گزارشی از تیراندازی هایی به مرکز فوریت های پلیس ۱۱۰ اعلام شد و بلافاصله تیم های انتظامی برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.
وی افزود: با حضور ماموران انتظامی مشخص شد دو فرد مسلح وارد دو منزل در شهر اراک شده و اقدام به تیراندازی به سمت آنان کرده اند.
سردار عزیزی تصریح کرد: در این تیراندازی شش نفر ازساکنان جان خود را از دست داده و سه نفر دیگر مجروح شدند.
فرمانده انتظامی استان مرکزی ادامه داد: بلافاصله در تحقیقات اولیه، هویت قاتلان شناسایی شد و در برنامه ریزی عملیاتی پلیس بلافاصله خودروی قاتلان در یکی از محله ها کشف شد.
این مقام ارشد انتظامی گفت: بعد از مدت زمانی کوتاهی یکی از قاتلین دستگیر شد و برنامه ریزی پلیس برای دستگیری فرد دیگر نیز ادامه دارد.
سردار عزیزی در خصوص علت قتل بیان داشت: فرد قاتل مجرم سابقه دار است که اخیرا از زندان آزاد شده است و به کمک برادرش برنامه ریزی قتل ها را انجام داده است.
وی خاطر نشان کرد: انگیزه قتل به قصد انتقام جویی و اختلافات قبلی قاتلان با ساکنان در منزل بوده که نتیجه اقدامات بعدی پلیس به شهروندان اطلاع رسانی خواهد شد.
پس از روی دادن این حادثه خبرها و شایعه های متعددی منتشر شد از جمله اینکه فرد قاتل یک محکوم به اعدام به جرم حمل مواد مخدر بوده است که صبح امروز به قصد انتقام جویی با حمله به یک منزل مسکونی دو نفر را که علیه او شهادت دادند را به ضرب گلوله می کشد. او به سرعت به محله دیگری از شهر اراک رفته و همسر دوم و کودک خردسالش را نیز به قتل می رساند.
اما ساعتی پس از آن فرمانده انتظامی استان مرکزی با تایید خبر وقوع حادثه تیراندازی در اراک، این موضوع که قاتل قاچاقچی مواد مخدر بوده و این حادثه با مواد مخدر در ارتباط است را تکذیب کرد.
سردار عزیزی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: فرد قاتل به اتفاق دو نفر دیگر از بستگان خود سال گذشته در اراک مرتکب یک فقره قتل شدند که مبنای آن اختلافات خانوادگی بوده است.
وی با بیان اینکه این افراد در زندان بودند و این فرد اخیرا آزاد شده و بدنبال قتلی که سال گذشته انجام شده و اختلافاتی که بین آنها و خانواده مقتول وجود داشته، پس از خروج از زندان، اختلافات قبلی را پیگیری کرده است.
فرمانده انتظامی استان مرکزی همچنین در گفتگویی دیگر اعلام کرد: اقدام در جهت شناسایی محل اختفا قاتل در حال پیگیری است.
وی افزود: در خصوص این حادثه در همان ساعات اولیه صبح برادر قاتل که با او همراه بود و همچنین فردی که بعنوان همدست در حمل و نقل آن ها مشارکت داشته دستگیر شده و تحقیقات در خصوص مشارکت آن ها در حال بررسی است.
سردار عزیزی در خصوص شایعات مبنی بر مشارکت یکی از پرسنل نیروی انتظامی در این حادثه گفت: یکی از همکاران ما که در شهرستان دیگری خدمت می کرده است شب حادثه در مرخصی بوده و در منزل پدرش حضور داشته و در جریان تیراندازی مورد اصابت گلوله قرار گرفته و کشته شده است.
عزیزی با بیان اینکه از پنج کشته حادثه دو نفر زن و سه نفر مرد و از مجروحان یک نفر پسربچه و سه نفر خانم بوده اند، اظهار کرد: در این حادثه از سلاح جنگی با کالیبر ۷٫۶۲ استفاده شده و استفاده از اسلحه کلاشینکف نیز با توجه به آثار یافت شده در محل حادثه، محتمل است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا فرد یاد شده که به اتهام قتل در زندان به سر می‌برده امروز در اراک توانسته دوباره به قتل دست بزند، افزود: تحقیقات در حال انجام است و مشخص نیست که این فرد از زندان مرخصی گرفته، با وثیقه از زندان بیرون آمده یا فرار کرده است.
همچنین معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان مرکزی با بیان اینکه قاتل شناسایی و عباس- ص نام دارد، افزود: دو دستگاه خودرو نیز در این خصوص توقیف شده است، از آنجاییکه عامل تیراندازی و قتلهای امروز که با انگیزه انتقام جویی شخصی اقدام به تیراندازی کرده بود شناسایی شده و به دلیل هویت مشخص به سرعت دستگیر خواهد شد.
خلجی ادامه داد: قاتل در قتلهای امروز، از سلاح های کلاشینکف و قمه استفاده کرده و کلت هم همراه داشته است.
همچنین در خصوص وضعیت مجروحان این مدیر بیمارستان ولیعصر نیز در اولین مصاحبه خود بعد از این اتفاق گفت: ساعت شش و بیست دقیقه صبح دو مورد گلوله خوردگی و در ساعت هفت و ده دقیقه صبح نیز دو مورد دیگر به بیمارستان ولیعصر منتقل منتقل شدند.
سید محمد جمالیان افزود: یکی از دو بیماری که در نوبت اول آورده شدند به دلیل اصابت گلوله به ران پا دچار خونریزی بسیار فعال شده بود و به سرعت به اتاق عمل انتقال داده شد.
وی توضیح داد: سه تن از مجروحان در اتاق عمل هستند و حال یکی از آن ها وخیم است ولی در خصوص سه نفر دیگر وضعیت مطلوب تر است.
پس از اعلام اخبار مختلف از برخی منابع و جلوگیری از هرگونه انتشار شایعه در نهایت دادستان انقلاب اراک در نشست خبری امروز در رابطه با حادثه صبح چهارشنبه در اراک ، گفت: صبح روز چهارشنبه شخصی با ورود به دو منزل در دو منطقه از اراک اقدام به قتل چند نفر کرده است.
طاهری با بیان اینکه مقتولین از دو خانواده بوده‌ و در جریان درگیری سال گذشته این قاتل دخیل و مرتبط بوده‌اند، افزود: در حادثه صبح امروز ۵ نفر به قتل رسیدند، یکی از مجروحین نیز در بیمارستان به علت شدت جراحات از بین رفته و سه نفر نیز بستری هستند.
وی در خصوص شایعاتی که در رابطه با مشارکت این فرد در قتلی در سال گذشته مطرح می‌شود، گفت: در پی نزاعی که سال گذشته رخ داده بود، متاسفانه این آقا و برادرزاده اش با شخصی درگیر می شوند و برادرزاده وی با چاقو فردی را به قتل می رساند؛ ولی خود قاتل در قتل سال گذشته دخالتی نداشته است.
طاهری اظهار کرد: قاتل امروز صبح اراک، به دلیل شرکت در این ضرب و شتم در زندان به سر می‌برده و با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی برابر با جرم انجام شده در تاریخ ۱۲ دیماه از زندان بیرون آمده است.
وی در رابطه با افراد کشته شده و ارتباط قاتل با این افراد عنوان کرد: خانواده اول مربوط به یکی از پرسنل نیروی انتظامی است که سال گذشته در جریان دستگیری این فرد همکاری داشته است. این مامور نیروی انتظامی به همراه خواهر، مادر و برادرش صبح امروز به دست این قاتل کشته شدند و یک نفر از افراد این خانواده نیز در بیمارستان بستری است.
طاهری ادامه داد: پدر و مادر مقتول سال گذشته نیز در جریان حمله صبح امروز به قتل رسیدند، پسر این خانواده نیز مجروح شده و در بیمارستان بستری است که بنا به گزارش بیمارستان وضعیت این فرد نرمال است. یک نفر از همسایگان نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفته که در بیمارستان بستری است.
دادستان اراک در رابطه با زمان وقوع این قتل‌ها در اراک بیان کرد: فرد قاتل ساعت چهار صبح امروز با خانواده خود نیز درگیری داشته و چند تیر هوایی نیز شلیک می‌کند. بعد از این اتفاق قاتل به سمت منزل منزل مقتولین در خیابان طالقانی می‌رود و بعد از آن به سمت کوی علی‌ابن‌ابیطالب(ع) حرکت کرده و در این منطقه نیز با ورود به یک منزل مسکونی اقدام به تیراندازی کرده است. در مجموع، اتفاقاتی که منجر به قتل شده از ساعت پنج تا شش صبح به وقوع پیوست.
طاهری با بیان اینکه قاتل ساعت خلوت را برای ارتکاب جنایت انتخاب کرده بود، عنوان کرد: این فرد ۲۶ سال دارد و به نظر می‌رسد درگیری با خانواده باعث تحریک برای این جنایت شده است.
به گفته وی، قاتل مسلح است و هنوز دستگیر نشده اما تهدید برای مردم نیست. اسلحه مورد استفاده کلاشینکف بوده است. در محل حادثه قمه نیز یافت شده ولی مشخص نیست که در این حادثه مورد استفاده قرار گرفته باشد.
همچنان اخبار و گزارش های موثق و غیرموثق از این فاجعه در شهر اراک در حال انتشار است ولی نکته ای که در این میان اهمیت دارد بروز هرازچندگاه این نوع قتل ها در گوشه و کنار کشور است. بروز قتل های فامیلی و قتل عام های انتقام جویانه از این دست زنگ خطری است برای بررسی و آسیب شناسی قتل هایی اینگونه، یکی از نکات مهم در این اتفاق ناگوار قتل توسط سلاح جنگی بوده است سوال این است چرا افراد باید براحتی قادر به نگهداری و حمل سلاح جنگی باشند؟ این موضوع نیاز به بررسی جدی کارشناسانه توسط دستگاههای امنیتی و انتظامی دارد قطعا باید سخت گیری ها در خصوص نگهداری و برخورد با قاچاقچیان سلاح بیشتر از قبل باشد تا به همین راحتی در دسترس افرادی که دارای زمینه های خشونت به این شکل هستند نشود و دیگری اینکه آیا ضرورت پیگیری و بررسی انگیزه قتل دراین سطح فاجعه گونه در جامعه ضروری نیست؟
تا لحظه تنظیم این گزارش اخبار منتشر شده جدیدی در این خصوص به دست ما نرسید و اخبار بعدی در خصوص این فاجعه غم انگیز در شماره های بعد این روزنامه اعلام خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.