خانه » جدیدترین » کسبه بازار و مردم استان از تورم و گرانی می گویند

کسبه بازار و مردم استان از تورم و گرانی می گویند

سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱  شماره ۱۵۶۸

غم ناتمامِ گرانی

در روزها و ماه‌های اخیر تورم و موج های گــرانی پی در پی سبد خرید خانواده ها را کوچک‌تر کرده است.در بودجه ۱۴۰۱ دولت مکلف شد برای حذف ارز ترجیحی با استفاده از کالابرگ الکترونیک یارانه پرداخت کند، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است..مردم می پرسند دلیل گرانی ها چیست؟ تورم ساختاری و مزمن اقتصاد ایران یا سیاست های اقتصادی دولت و یا دست های پشت‌ پرده؟
به گزارش وقایع استان به نقل از ایلنا، فاصله طبقات دهک های درآمدی در کشور در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بیشتر از سال‌های گذشته بوده و با هر موج گرانی در کالاهای اساسی نیز دوباره سفره مردم دهک های پایین کوچکتر می شود.

قدرت خرید مردم با کاهش چشمگیری مواجه شده است
صاحب فروشگاه آجیل و خشکبار نادری در منطقه پیاده راه امیرکبیر اراک گفت: به رغم اینکه در سال گذشته با موضوع کرونا مواجه بودیم، اما با این حال در سال جاری نسبت به سال گذشته، بر اساس قیمت های موجود میزان فروش بسیار پایین آمده است.
ابوالفضل نادری افزود: با اوضاعی که در بازار وجود دارد به آسانی می توان دریافت که قدرت خرید مردم با کاهش چشمگیری مواجه بوده و حجم مشتری ها نیز کاهش یافته است.
وی ادامه داد: البته باید در نظر داشت که قیمت ها نیز بسیار متغیر است. هر روز با گرانی، تورم و افزایش قیمت ها به صورت لحظه ای مواجه هستیم. هر کالایی را که به فروش می رسانیم، برای آنکه مجدد بتوانیم همان کالا را خریداری کنیم، قطعاً با قیمت بالاتری که به فروش رسانده ایم، باید خریداری کنیم.
صاحب فروشگاه آجیل و خشکبار نادری اظهار کرد: از سوی دیگر قیمت قبوض خدماتی نیز با افزایش چشمگیری همراه شده و تأثیر بسیاری بر هزینه های جاری گذاشته است. با این شرایط نه تنها سودی عایدمان نمی شود، بلکه با ضرر و زیان های بسیاری نیز روبرو هستیم.
نادری تصریح کرد: البته باید این موضوع را نیز در نظر داشت که اقلامی همانند آجیل و خشکبار معمولاً در فصول گرم سال مصرف کمتری در میان مردم دارد، بنابراین این رده صنفی در این فصل قاعدتاً با کاهش مشتری روبرو می شود.

مردم به سمت نانوایی ها هجوم نیاورند
متصدی نانوایی تافتون کوی رضوی (شهرک گردو) شهر اراک گفت: از زمانی که اعلام شد یارانه های نان قرار است واریز شود، بدون آنکه در عمل و واقعیت نان گران شود، مردم به سمت نانوایی ها هجوم آورده اند و چندین برابر ظرفیت روزانه خود اقــدام به خرید نان کرده اند.
امیدعلی جمشیدیان افزود: با این اوضاع نمی توان آرد موجود را با برنامه ریزی مصرف کرد. چرا که هجوم به نانوایی ها و خرید بیش از حد نان توسط مردم باعث خواهد شد تا با کمبود آرد مواجه شویم و نتوانیم در تمامی ساعات روز نان پخت کنیم.
وی ادامه داد: از یک ســـو هنگامی که می خواهیم آرد تهیه کنیم تا نان مصرفی مردم پخت شود، عنــوان می کنند باید صبر کنیم تا آرد مورد نیاز اختصاص پیدا کند. معلوم نیست این شرایط تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند.
متصدی نانوایی تافتون کوی رضوی (شهرک گردو) شهر اراک اظهار کرد: شرایط به گونه ای شده است که بعضی از مردم تقاضای خرید نان به صورت نسیه دارند. این موضوع تاکنون به این شدت رواج نداشته، اما از ابتدای سال جاری تعداد این افراد رفته رفته بیشتر می شود.
جمشیدیان تصریح کرد: البته برخی از خیرین هستند که در مجموع سالانه حدود ۱۰ میلیون تومان ودیعه به نانوایی می سپارند تا بتوانیم نان را به صورت رایگان در اختیار مردمی که توان خرید ندارند، قرار دهیم.

کاهش مشتریان گوشت و مرغ در استان مرکزی
صاحب یک قصابی در کوی علم الهدی گفت: با اعلام شرایط جدید تخصیص یارانه ها، نزدیک ۵۰ درصد قیمت گوشت و مرغ افزایش پیدا کرده است. با وضعیت موجود در بازار و افزایش قیمت ها به راحتی می توان دریافت که تعداد مشتریان ما بسیار کاهش پیدا کرده و این موضوع نشان از کاهش قدرت خرید مردم دارد.
مجید لطیفی افزود: شرایط به گونه ای رقم خورده است که بسیاری از افرادی که برای خرید گوشت و مرغ مراجعه می کنند، تقاضای خرید به صورت نسیه، اقساط و یا حساب دفتری دارند.
وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از این افراد که بـه شیوه های نسیه، اقســـاط و یا حساب دفتری خـرید می کنند، به تسویه حساب های خود اقدام نمی کنند. حتی برخی از این افراد که حدود ۲۰ درصد مردم را شامل می شوند پس از اولین خرید دیگر هیچگاه مراجعه نمی کنند تا اینکه بخواهند حساب های خود را تسویه کنند.

قیمت های بازار هر روز با افزایش تکان دهنده ای روبرو است
صاحب یکی از مغازه های میوه و تره بار در مرکز شهر که نخواست نامش در گزارش بیاید ، گفت: قیمت های بازار هر روز با افزایش تکان دهنده ای روبـــرو است. نمی توان درصد مشخصی را برای افزایش قیمت ها متصور شد، چرا که به صورت لحظه ای با موضوع گرانی ها و تورم مواجه هستیم.
وی افزود: با شرایطی که به وجود آمده و به دلیل گرانی و تورم بسیار بالا در بازار، قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده و حجم مشتری ها نیز سیر نزولی به خود گرفته است.
این فروشنده میوه و تره بار ادامه داد: موضوع اینجاست که میوه و تره بار باید روزانه به فروش برسد. اگر شرایط برای فروش روزانه محیا نباشد، با فاسد شدن اقلام موجود مواجه خواهیم شد و این موضوع ضرر و زیان های بسیاری را به همراه دارد.
وی اظهار کرد: هنگامی که حجم خرید مردم کاهش پیدا می کند، به ناچار مجبوریم حجم کمتری از اقلام را از میادین میوه و تره بار خریداری کنیم. در گذشته اگر روزانه ۵۰۰ کیلوگرم میوه و تره بار خریداری می کردیم، در حال حاضر مجبوریم روزانه ۲۰۰ کیلوگرم از این اقلام را خریداری کنیم.
این فروشنده میوه و تره بار تصریح کرد: از سویی دیگر قیمت های قبوض خدماتی نیز افزایش پیدا کرده است. در این میان اگر ملک و مغازه مورد استفاده نیز استیجاری باشد، باید هزینه های اجاره بها را نیز تأمین کنیم.

افزایش ۵۰ درصدی قیمت های اقلام و اجناس در بنکداری ها
صاحب یک فروشگاه بنکداری که خواست نامی از وی فاش نشود، گفت: اکثر اقلام موجود در سوپرمارکت ها، هایپرمارکت ها و بنکداری ها حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. به دلیل افزایش قیمت های تکان دهنده ای که وجود دارد، قدرت خریدها کاهش پیدا کرده و حجم مشتری ها نیز با سیر نزولی همراه است.
وی افزود: ۲ تا ۳ روز نخست که یارانه ها واریز شده بود، مردم به سوپرمارکت ها، هایپرمارکت ها و بنکداری ها هجوم آورند و بیش از نیاز خود اقدام به خرید اقلام کرده و تا جایی که امکان داشته انبارهای خانگی خود را مملو از این اجناس کرده اند.
این صاحب فروشگاه بنکداری ادامه داد: از سوی دیگر هنگامی که اقدام به خریداری اجناس و اقلام می کنیم، قیمت های خرید نیز همواره با سیر صعودی همراه است. به گونه ای که این قیمت ها بالاتر از زمانی است که همان کالا به مشتری فروخته شده است.
وی اظهار کرد: این موضوع که عنوان شده کالاها با قیمت های دلخواه فروخته شود، صحت ندارد. قیمت ها بر اساس نرخ اتحادیه محاسبه می شود و تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد به عنوان سود بر روی قیمت اجناس کشیده می شود.

از پس هزینه‌های زندگی بر نمی‌آیم
یکی از افرادی که در گوشه ای از بازار روی نیمکت پیاده رو نشسته بود، گفت: مشکلات مردم بسیار است. این روزها خیلی ها از جمله خودم از پس هزینه های زندگی بر نمی آییم چه رسد به آینده نگری .خدا نکند کسی بیمار شود اگر بیماری خاص هم باشد که دیگر حسابش جداست، خودم دو تا بیمار در خانه دارم که یکی از آنها مبتلا به سرطان است. تأمین مخارج زندگی و درمان کمر مردم را خم کرده است.
خانمی که با چند کیسه کوچک خرید، در بازار قدم می زند، اظهار کرد: دغدغه های تمامی مردم تورم و گرانی‌های بیش از حد است. شاید اگر در گذشته بـا ۱۰۰ هزار تومان تمامی مایحتاج یک هفته را خریداری می کردیم، در حال حاضر این ۱۰۰ هزار تومان مخارج یک روز را هم تأمین نمی کند.
فردی دیگری که برای خرید به بازار آمده بود، تصریح کرد: بسیاری از اقلام مصرفی را دیگر نمی توانیم خریداری کنیم و یا اگر مجبور به خرید باشیم، مجبور هستیم این اقلام را با حجم پایین خریداری کنیم.
خانم دیگری که جلوی یک مغازه قصابی و مرغ فروشی ایستاده بود و به ویترین آن نگاه می کرد هم گفت : حدود ۲ ماه است که نتوانسته‌ام برای فرزندانم گوشت و مرغ تهیه کنم. با شرایط موجود فکر نمی‌کنم بتوانم تا مدتها گوشت و مرغ خریداری کنم.
آقای نسبتاً مسنی که در گوشه ای از بازار به مردم چشم دوخته بود، گفت: بسیاری از مسئولان ما که حقوق های کلان و نجومی دریافت می کنند، هیچگاه نمی توانند مشکلات مردم زیردست و قشر کم درآمد جامعه را درک کنند.
خانمی که به دنبال مشاوره املاک در خیابان قــدم می زد، ابراز داشت: مهم‌ترین موضوع مسئله مسکن است. هزینه های رهن و اجاره بهای مسکن نیز به شدت افزایش پیدا کرده است. اگر در گذشته صاحب خانه ها یا رهن و یا اجاره دریافت می کردند، اما در حال حاضر انتظار دارند مستأجر هم رهن و هم اجاره را پرداخت کند. این وضعیت، شرایط بسیار سختی را برای مستأجرها رقم می زند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.