چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۹ شماره ۱۲۸۳
پاسخ معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی به ادعای شهردار اراک مبنی بر موافقت این معاونت برای اجرای طرح خیابان ۵۵ متری
کدام موافقت؟
تا زمانی که شهردار اراک سه آیتم پیوست اجتماعی، پیوست فرهنگی و زیستمحیطی پروژه خیابان ۵۵ متری را برای بنده مسجل نکند با اجرای این پروژه مخالف هستم و اجازه نخواهم داد این پروژه اجرا شود
کوروش دیباج
پس از انتشار گزارش «تبعات پروژه سردار» در روزنامه وقایع استان مبنی بر توقف اجرای پروژه خیابان ۵۵ متری توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان مرکزی، محمد کریم شفیعی، شهردار اراک روز گذشته، در نشست مطبوعاتی عنوان کرد: پروژه خیابان ۵۵ متری جعلی نیست و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز پس از دریافت جزئیات و مستندات این پروژه اعلام کرد که اطلاعات اشتباه به وی داده بودهاند و با دریافت اطلاعات درست، نظر خود را تغییر خواهد داد. صحت این موضوع را از محسن خیرمند، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان مرکزی پیگیری کردیم. وی در پاسخ به این سؤال که ادعای شهرداری در این خصوص چقدر صحت دارد، گفت: شهردار اراک با بنده برای ارائه مستندات و پیوستهای اجتماعی پروژه خیابان ۵۵ متری ملاقات داشته است، ولی بنده به وی متذکر شدم که نمیشود به دلیل اینکه عنوان میکنید پروژه خیابان ۵۵ متری جزو طرح جامع اراک است، اجرایی شود. ایرادی که در مورد پروژه خیابان ۵۵ متری توسط دادگستری استان و این معاونت به آن وارد شده این است که پروژه چقدر در روان سازی و کنترل ترافیک شهر اراک تأثیر میگذارد؟ وی ادامه داد: بهعنوانمثال در نقش جامعه شهری آورده شده است که شش پل دیگر در شهر اراک برای کنترل و روانسازی ترافیک باید احداث شود ولی سؤال اینجاست؛ آیا بررسی کارشناسی و دقیقی شده است؟ بهعنوانمثال پل آزادگان واقع در انتهای خیابان هپکو اگر بررسی شود درخواهیم یافت که این پل با وجود فوایدش، به درد نیازهای امروزی شهر اراک نمیخورد. معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان تصریح کرد: اشکال ندارد شهرداری اراک هزینه و اعتبار داشته باشد و به مباحث عمرانی بپردازد اما پرداختن و توجه بیشازحد به اجرای پروژههای عمرانی زمانی که شهر اراک پر از مسائل و مشکلات در حوزههای مدیریت شهری و تملک است و باید در اسرع وقت برای رضایت و سلامتی شهروندان برطرف گردد، این هزینهها برای اجرای اینگونه پروژهها هدر رود. خیرمندگفت: هماکنون خیابان شریعتی شهر اراک مشکل تملکی دارد و دلیل اینکه هنوز شهرداری نتوانست این خیابان را تملک کند به خاطر نبود اعتبار است. خوب سؤال دیگر این است که شهرداری اراک نمیتواند بهجای هزینه برای پروژه ۵۵ متری مشکلات تملکی خیابان شریعتی و سایر شهر را برطرف کند؟
وی اظهار کرد: اینکه شهردار اراک مدعی است پروژه خیابان ۵۵ متری یک ریال هزینه ندارد حرف اشتباهی است منظور وی هزینههای پیمانکاری بوده است باید این موضوع برای عموم افراد بیشتر باز شود جدا از هزینههای عمرانی، برای اجرا پول آسفالت، را از کجا میخواهد تأمین کند؟، قطعاً از بودجه شهرداری اراک خواهد بود، آقای شهرداری عنوان میکند از نیرویهای شهرداری برای اجرای این پروژه استفاده میشود که هزینهای اجرای این پروژه نداشته باشد ولی آقا شهردار، گازوئیلی که قرار است داخل ماشینآلات اجرای پروژه ریخته شود، پول نمیخواهد؟مجانی است؟ و… همه این موارد هزینه است.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان ادامه داد: آقای شهردار عنوان میکنید که برای اجرای پروژه ۵۵ متری پیمانکار نخواهید گرفت، ولی این امر بدین معنی نیست که هزینههای اجرای پروژه صفر باشد و قطعاً اجرای این پروژه هزینه دارد ولی هزینهها از نوع مصرفی و خریداری است.
وی گفت: این سؤال را از شهردار اراک دارم وقتی پروژه جامع شهری و پروژه جامع ترافیک شما هنوز مصوب نشده است، چرا بر روی اجرای پروژه ۵۵ متری به این میزان پافشاری میکنید؟ شاید پروژه ترافیکی که ما مصوب کنیم به نتیجهای دست پیداکرده که منجر به اقدام ضرب العجل شود ولی متأسفانه در پروژه جامع ترافیک شهر اراک، آقای شهردار بخوبی خبر دارد چه مواردی باید اتفاق میافتاد که متأسفانه اتفاق نیفتاده است.
خیرمند اظهار کرد: شهردار اراک در پیوست زیستمحیطی پروژه خیابان ۵۵ متری ادعا دارد که هیچ درختی جابهجا نمیشود، این حرف را که بنده قبول ندارم، زیرا قطعاً بخشی از درختان در اثر اجرای این پروژه جابهجا خواهد شد و یا گفته میشود که در حاشیه این پروژه درخت اضافه میشود ولی مسئله اینجاست شهرداری دارد آسفالت بهجای درخت به شهر اراک اضافه میکند و علاوه بر آن با میزان آسفالتی که شهرداری در حال افزایش آن در شهر اراک است آیا میتواند دمای هوایی که آسفالت در آن منطقه افزایش میدهد، را کاهش دهد.
وی ادامه داد: شهردار اراک باید پاسخگو باشد اجرای پروژه خیابان ۵۵ متری چقدر تردیدهای جایگزین را کاهش میدهد، شهردار اراک باید تعداد دقیق بدهد تا بپذیریم. شهرداری اراک اگر توجه اش را به خیابانها و جادههای تصادف خیز شهر اراک بگذارد مهمتر و حیاتیتر است تا اینکه بخواهد توجه اش را بر روی اجرای پروژه خیابان ۵۵ متری و ۱۲ نقطه شهری شهر اراک بگذارد.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان در پایان بیان کرد: در حال حاضر تا زمانی که شهردار اراک سه آیتم پیوست اجتماعی، پیوست فرهنگی و زیستمحیطی پروژه خیابان ۵۵ متری را برایم مسجل نکند با اجرای این پروژه مخالف هستم و اجازه نخواهم داد این پروژه اجرا شود. شهردار اراک مستندات و پیوستهایی را ارسال کرده ولی هیچکدام از این پیوستها برای ما مسجل نشده است.