خانه » جدیدترین » باز اجتماعی کردن، راهکاری برای پیشگیری از خشونت خانگی

باز اجتماعی کردن، راهکاری برای پیشگیری از خشونت خانگی

چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۹ شماره ۱۲۸۳

خیرمند در نشست تخصصی نقش مهارت‌های ارتباطی در کنترل و کاهش خشونت همسران تاکید کرد:

باز اجتماعی کردن، راهکاری برای  پیشگیری از خشونت خانگی

محسن خیرمند، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان مرکزی در نشست تخصصی نقش مهارت‌های ارتباطی در کنترل و کاهش خشونت همسران و ارائه راهکارهای عملیاتی مناسب با نیازهای روز جامعه اظهار کرد: امکان اینکه خشونت در جایگاه‌هایمختلف اتفاق بیافتد وجود دارد به همین خاطر باید گفت خشونت خانگی بحث مهمی است، که باید به آن پرداخته شود زیرا وقتی این امر اتفاق می‌افتد نهاد خانواده از مهم‌ترین کانون‌هایی که می‌تواند افراد را اجتماعی کند، از دست خواهد رفت.وقتی خشونت در خانواده‌ای رخ می‌دهد فرزند آن خانواده برای تأمین آرامش خود به افراد خارج از خانواده پناه می‌برد که این امر امکان آسیب‌ها و سوءاستفاده از فرزند خانواده خشونت دیده را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: باید این نکته را در نظر داشت وقتی در خانواده‌ای فرزند یا همسر خانواده مورد خشونت قرار گرفت، دستگاه قضا، نیروی انتظامی و بهزیستی به‌عنوان متولیان پیشگیری و مبارزه با خشونت چه اقدامی می‌خواهند با فردی که خشونت را تجربه کرده است، داشته باشند، اگر فرد به‌دوراز محیط خانه نگه‌داشته شود عملاً به نهاد خانواده آسیب‌زده‌ایم و اگر او را ترغیب به برگشتن به خانواده کنیم، امکان اینکه دفعه بعد فرد خشونت دیده خشونت بیشتری را تجربه کند، وجود دارد.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان با اشاره به میزان کارکرد دستگاه قضا برای مقابله با خشونت خانگی، اظهار کرد: مشکلی که در بحث خشونت خانگی در دستگاه قضا وجود دارد بحث وجود «عدله برای اثبات دعوی» است یعنی زنی که مورد توهین همسرش قرارگرفته باید دلیل و شاهد بیاورد که همسرش به او توهین کرده است، طبیعی است وقتی توهین، خشونت فیزیکی و … در خانه اتفاق می‌افتد هیچ شاهدی آن زمان وجود ندارد که بخواهد اثبات کند، درواقع می‌توان گفت در بحث اثبات خشونت خانگی با مشکل و نقص در قانون مواجه هستیم.

خیرمند وی ادامه داد: مهم‌تر از همه این موارد وقتی فرد خشونت دیده از همسر یا پدر و مادرش در دستگاه قضا شکایت کرد، پس از شکایت و تا زمانی که به پرونده وی رسیدگی و رای نهایی دادگاه صادر شود، کجا زندگی کند؟ در خانه خود که قطعاً نمی‌تواند حضور یابد زیرا دو طرفدعوا در این مکان حضور دارند، و امکان دارد بیش از گذشته فرد مورد خشونت قرار گیرد در خارج از خانه هم بخواهد زندگی کند مشکلات احتمالی فراوانی برای وی پیش خواهد آمد.

وی گفت: به فرض اینکه که فردی که اقدام به خشونت همسر یا فرزند خود کرد مورد مجازات قرار گرفت ولی سؤال اینجاست آیا توانسته‌ایم با این اقدامات و مجازات‌ها فرد را باز اجتماعی کنیم.عمده حرف دستگاه قضا برای مجازات‌ها باز اجتماعی کردن فرد مجرم است.متأسفانه در بحث مقابله با خشونت خانگی افرادی که اقدام به خشونت می‌کنند را باز اجتماعی نکرده‌ایم بلکه تنها کاری که شده است بین زن و شوهر، مادر فرزند و پدر و فرزند اختلاف را بیشتر کرده‌ایم.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استانعنوان کرد: اگر وارد چرخه رسیدگی به بحث خشونت شویم، یعنی اگر خشونتی اتفاق افتاد و این خشونت در خانه اتفاق افتاد به‌طورقطع باید گفت نهاد خانواده را متزلزل کرده‌ایم. نباید منکر شد که در بعضی از موارد خاص و نادر خشونت ورود و مداخله دستگاه‌های متولی در حوزه خشونت مؤثر است ولی آنچه که باید در بحث پیشگیری و مقابله با خشونت خانگی در نظر گرفت بحث باز اجتماعی کردن فردی است که اقدام به خشونت کرده است.

وی تأکید کرد: هر چه که بتوانیم راهکارهایی برای پیشگیری و کاهش خشونت داشته باشیم بهتر می‌توان در کنترل این آسیب در جامعه مؤثرعمل و اقدام کنیم. بعضی وقت‌ها به‌قدری دامنه خشونت را بالاگرفته‌ایم که این موضوع را با بحث تأدیب که اسلام بر آن در برخی از موارد همچون تربیت فرزند توصیه کرده است، اشتباه گرفته‌ایم و یا در بحث تأدیببه‌قدری زیادی روی شده است که این تأدیب باعث ایجاد خشونت برای فرد شده است.

به گزارش وقایع استان در این نشست سه‌ساعته روانشناسان و جامه شناسان مطرح استان همچون مجیدی، دکتری روانشناس بالینی، الهه سلیمانی،دکتری روانشناسی خانواده، مهتاب آستارکی، دکتری روانشناسی بالینی، تورج سپهوند، عضو هیئت‌علمی گروه روانشناسی دانشگاه اراک و… به ابعاد و طیف‌های مختلف خشونت خانگی و ارائه راهکار عملیاتی برای مقابله و پیشگیری از این آسیب اجتماعی ارائه کرده‌اند، که قرار است این راهکارها برای ترسیم سند مقابله با خشونت در استان که توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان در حال پیگیری و اجرا است لحاظ گردد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.