خانه » پیشنهاد سردبیر » کارگروه توسعه و برنامه ریزی استان برگزار شد/توپ در زمین استان

کارگروه توسعه و برنامه ریزی استان برگزار شد/توپ در زمین استان

دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶   شماره ۷۴۵

***

وقایع استان

علی امیدی

***

سومین نشست کارگروه توسعه و برنامه ریزی استان با حضور استاندار و نمایندگان استان در مجلس برگزار شد. در این جلسه استاندار مرکزی با اشاره به دیدار اخیر خود با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بیان داشت: در این نشست موضوعاتی از قبیل آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، شبکه‌های راه، صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی، گردشگری، آب، برق و… مطرح شد. آقازاده تصریح کرد: استان مرکزی در درآمدزایی برای بودجه کشور در گروه استان‌های نهم و دهم قرار گرفته و این در حالی است که در تخصیص اعتبارات در رده ۲۴ کشور می‌باشد و این امر یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها به شمار می‌رود. به گزارش وقایع استان به نقل از فارس، استاندار خاطرنشان کرد: رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه کشور قول داده است که در تخصیص بودجه و اعتبارات ۹۶ و ۹۷ سهم استان را افزایش دهد که باید این مهم با جدیت در استان پیگیری شود تا در پایان سال جاری شاهد تحقق این تعهد باشیم. وی افزود: در بودجه ۹۷ توپ به زمین استان‌ها افتاده و بر اساس عملکرد استان‌ها بودجه تخصیص داده خواهد شد. استاندار مرکزی اضافه کرد: امیدواریم در استان بر اساس این اختیارات بتوانیم اعتبارات مناسبی را جذب کرده و در راستای تحقق اهداف اقتصادی حرکت کنیم. آقازاده با تأکید بر اینکه در بودجه ۹۷ شاهد تحولی بزرگ هستیم، بیان کرد: اصلاحات صورت گرفته در بخش یارانه‌های نقدی و غیرنقدی یکی از اقدامات بسیار مناسب در بودجه ۹۷ است. وی ادامه داد: با توجه به اصلاح یارانه‌ها حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از این محل صرفه‌جویی می‌شود که تأثیرات بسیار خوبی را به دنبال خواهد داشت.
آقازاده اظهار داشت: پرداخت یارانه می‌تواند خسارت‌های زیادی را به دنبال داشته باشد اما اگر بخشی از آن در اشتغال، صنعت و… هزینه شود قطعاً بر اساس آن در هر سال یک میلیون شغل پایدار ایجاد خواهد شد. در این نشست دکتر علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان اظهار داشت: یکی از آسیب‌های پیش روی بودجه کشور نسبت هزینه‌های جاری به عمرانی است؛ شاخص این نسبت به صورت منطقی باید کوچک‌تر یا برابر با یک باشد.
کریمی ادامه داد: این نسبت در سال ۹۶ برابر با سه بوده است و اعتبارات هزینه‌ای در سال‌های گذشته بیشتر از آنچه که هست، محقق شده است. وی با بیان اینکه بودجه کشور هزینه‌محور است و تلاش می‌شود درآمدها هزینه‌ها را پوشش دهد، افزود: مجموعه حاکمیت کشور را گران اداره می‌کند و اعتبارات هزینه‌ای از سال ۸۹ تا سال گذشته ۳٫۷ درصد برابر شده است در حالی که در این دوره اعتبارات عمرانی کشور دو برابر شده است.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس گفت: در سال ۹۴ بالاترین شاخص معادل ۶٫۴۳ برابری در این نسبت شاهد بوده‌ایم. کریمی تأکید کرد: مهم‌ترین علت در این وضعیت کاهش درآمد نفتی در دولت بوده است که به رکود و نیمه‌کاره ماندن طرح‌های عمرانی منجر و سبب شد تا رکود به اقتصاد ملی نیز نفوذ کند.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از آسیب‌های بودجه سنواتی کشور دلبستگی دولت به درآمدهای نفتی است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته نفت بلایی خانمان‌سوز برای کشور بوده و تزریق درآمدهای نفتی به اقتصاد یکی دیگر از دلایل مشکلات اقتصادی کنونی محسوب می‌شود.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس ادامه داد: متأسفانه امروزه بخش خصوصی نیز به نفت وابسته شده و نتوانسته فعالیت‌های خود را به صورت مستقل از نفت انجام دهد و به همین دلیل توان رقابت در بازارهای جهانی را از دست داده است.
کریمی با اشاره به اینکه دولت مکلف شده تا وابستگی هزینه‌های جاری را به نفت قطع کند، تأکید کرد: در پنج سال گذشته سهم درآمد نفت در بودجه کشور بالغ‌بر ۳۷ درصد بوده که قطع این وابستگی یکی از اهداف مهم دولت در بهبود وضعیت بودجه کشور می‌باشد.
به گفته وی وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت یکی دیگر از آسیب‌های بودجه به شمار می‌رود و این در حالی است که امروزه ۱۷ صندوق بازنشستگی موجود در کشور به دلیل عدم تعادل مالی در شرایط بحرانی به سر می‌برند.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس با بیان اینکه برخی از صندوق‌های بازنشستگی در کشور با حمایت دولت ادامه حیات داده و علنا ورشکسته شده‌اند، اظهار داشت: امروزه ۹۵ درصد از بازنشستگان لشگری و ۷۵ درصد از بازنشستگی کشوری تحت حمایت دولت هستند و در سال جاری سهم این صندوق‌ها از بودجه عمومی به بیش از ۱۲ درصد رسید.
کریمی افزود: طرح‌های عمرانی نیمه‌کاره یکی دیگر از آسیب‌های پیش روی بودجه سنواتی می‌باشد و استان‌ها در هر شرایط اقتصادی با مشکل این قبیل پروژه‌ها روبرو بوده‌اند. وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد برخی از مدیران شهوت پروژه دارند، بیان کرد: در حال حاضر ۷۱ هزار پروژه نیمه‌کاره در کشور وجود دارد که ۶ هزار پروژه ملی و ۶۵ هزار پروژه استانی هستند.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس ادامه داد: اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استانی معادل ۵۰۸ هزار میلیارد تومان و اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ملی ۴۹ هزار میلیارد تومان می‌باشد این در حالی است که ارزش میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها ۱۵۰ میلیارد دلار می‌باشد که بلوکه شده و با بهره‌برداری نشدن به اقتصاد کشور آسیب وارد می‌کنند. کریمی تصریح کرد: در سال ۹۶ حدود ۷۰ درصد از بودجه کشور به شرکت‌های دولتی اختصاص پیدا کرده است که بسیاری از این شرکت‌ها زیان‌ده بوده‌اند و سودی برای کشور به دنبال نداشته‌اند.
به گفته وی این امر برای کشور به معضلی تبدیل شده که امیدواریم با اجرای کامل اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری این شرکت‌ها به بخش خصوصی باری از بدنه دولت برداشته شود.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس با اشاره به اینکه هدفمند کردن یارانه‌ها یکی دیگر از مشکلات بودجه به شمار می‌رود، اضافه کرد: سال‌ها پیش این قانون در کشور تصویب شد اما دولت‌های گذشته برای اجرای آن اقدام نکردند.
کریمی افزود: بر اساس این قانون ۵۰ درصد از منابع خالص اجرای هدفمندی یارانه‌ها باید به پرداخت یارانه اختصاص پیدا می‌کرد، اما از سال‌های ۸۹ تا ۹۵ رقم اختصاص یافته بیشتر از مورد قانونی بوده و در عمل ۹۳ درصد آن به پرداخت یارانه‌ها اختصاص داده شده است.
وی خاطرنشان کرد: قرار بود اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها اصلاح الگوی مصرف و تحقق اهداف ملی را به دنبال داشته باشد که در طی سال‌های گذشته این امر محقق نشده است، بر همین اساس دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ حذف حدود ۳۴ میلیون یارانه بگیر را پیش‌بینی کرده است.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس نیز در ادامه جلسه بیان کرد: قیمت بنزین در صورت تصویب به لیتری یک هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید. محمد حسینی اظهار داشت: در چهار سال گذشته با اجرای طرح تحول سلامت دولت به علت عدم درآمد پایدار با بدهی‌های زیادی روبرو شد. وی اضافه کرد: در بودجه ۹۷ آموزش و پرورش نیز با کسری بودجه مواجه شده است و بر اساس آن ۱۱ ماه از حقوق و مزایای فرهنگیان پرداخت می‌شود بر همین اساس نمایندگان مجلس با جدیت این امر را پیگیری می‌کنند.
نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس با اشاره به اینکه مردم از افزایش قیمت بنزین نگران هستند، ادامه داد: در بودجه ۹۷ حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای افزایش قیمت بنزین در نظر گرفته شده است که با بودجه در ارتباط نبوده و برای اشتغالزایی در کشور هزینه خواهد شد. به گفته وی در سال ۹۶ حدود ۱٫۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در راستای اشتغالزایی اعتبار برداشت شده است.
نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس افزود: در صورت تصویب این طرح قیمت بنزین از لیتری یک هزار تومان به یک هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت گازوئیل از لیتری ۳۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان افزایش پیدا خواهد کرد. حسینی گفت: از مدیران استان تقاضا داریم برنامه‌های خود را در راستای افزایش درآمد استان به نمایندگان ارائه کنند تا مورد پیگیری قرار بگیرد. وی خاطرنشان کرد: اگر افرادی در استان به صدور حکمی برای تسریع کارکرد دستگاه خود نیاز دارند می‌توانند این موضوع را با نمایندگان استان مطرح کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.