خانه » جدیدترین » کابوس قرمز دنباله دار

کابوس قرمز دنباله دار

چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰   شماره ۱۴۷۳

گزارش وقایع استان از وضعیت باشگاه های ورزشی در اراک که در شرایط کرونا با تعطیلی های مکرر دچار بحران شده اند

کابوس قرمز دنباله دار

مرضیه مرادی

به باور استادان دانشگاه، دست اندرکاران و قهرمانان ورزش، بهترین نسخه ای که هم اینک با وجود بیماری کرونا می شود برای مردم دنیا تجویز کرد، توصیه به ورزش است، ورزشی که مدام و شاد و ریتمیک همراه با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باشد.
اما در حال حاضر با بسته شدن باشگاه های ورزشی که زمینه ساز توانمند شدن بدن انسان هستند، این امکان وجود دارد که هر نوع بیماری بر بدن غلبه کند از این رو توصیه می شود که ورزش در اولویت مبارزه با مهار کرونا قرار گیرد.
هر چند سازمان بهداشت جهانی توصیه به ورزش برای اجتناب از افسردگی مردم و ارتقای سیستم ایمنی بدن دارد، ستاد مبارزه با کرونا نگران اجتماع مردم در باشگاه های ورزشی است و دستور تعطیلی مکرر باشگاه ها داده می شود.
شیوع بیماری کرونا علاوه‌بر این‌که مشکلات بسیاری را برای سلامت مردم ایجاد کرده، سبب وارد آوردن خسارت‌های بسیاری به اصناف ازجمله باشگاه‌داران شده‌است، با شیوع بیماری کرونا، هرازچندگاهی شاهد تعطیلی اصناف مختلف از جمله باشگاه‌های ورزشی هستیم که این امر مشکلات اقتصادی بسیاری را برای صاحبان باشگاه‌ها به‌همراه داشته است. باتوجه به اینکه باشگاه‌های ورزشی جزو مکان‌های پرخطر در شیوع بیماری کرونا معرفی ‌شده‌اند، از زمان شیوع ویروس کرونا بارها شاهد تعطیلی آن‌ها بوده‌ایم که این تعطیلی‌ها سبب شده تعداد زیادی از باشگاه‌داران که اکثر آن‌ها در مکان‌های استیجاری فعالیت می‌کنند حتی قادر به پرداخت اجاره‌بهای خود نباشند و رو به ورشکستگی بروند.
در این خصوص وقایع استان در گفتگو با محمدصالحی مربی بدنسازی و مدیریت باشگاه چهار ستاره اطلس و سمیرا داوری مربی بدنسازی و مهین علی بخشی معاون ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی به گفت و گو پرداخته است.
محمد صالحی مربی بدنسازی و مدیریت باشگاه چهار ستاره اطلس در این باره اظهار کرد: در باشگاه اطلس ۷ نیرو در بخش های مختلف خدماتی و بوفه و ورزشی و مدیریت مشغول به کار بودند که با شیوع کرونا همگی بیکار شده اند.
وی افزود: به گفته اداره کل ورزش جوانان استان مرکزی، به باشگاه داران و مربیان تسهیلاتی ارائـــه می شود، اما هنوز با وجود ثبت نام در ســایت و پیگیری های بسیار تسهیلاتی را دریافت نکرده ایم.
صالحی گفت: کرونا در این دو سال اخیر باعث تعطیلی باشگاه ها شد، چندین بار هم با بهتر شدن اوضاع کرونا اجازه بازگشایی باشگاه ها را دریافت کردیم ولی با تبدیل شدن شهر به رنگ قرمز کرونایی تعطیل شده ایم و این درحالی بوده که دیگر مشاغل به فعالیت های خود می پرداختند، سوالی که به وجود می آید، این است که آیا تعطیلی باشگاه ها تاثیر مستقیمی در آمار کرونا دارد؟ بارها شاهد بودیم که باشگاه ها تعطیل بوده و استان همچنان در رنگ قرمز به سر می برده است، چندین بار از تربیت بدنی درخواست کردیم، برای باشگاه ها پروتکل هایی مانند شرایط تعداد محدود ورزشکار، ضد عفوفی کردن باشگاه، رعایت فاصله های اجتماعی و ماسک را تعیین کند و باشگاه ها مطابق پروتکل های فعالیت کنند که متاسفانه جوابی دریافت نکردیم.
وی ادامه داد: در استان های دیگر برای باشگاه داران و مربیان الویت واکسیناسیون درنظر گرفته شد، ولی متاسفانه در استان مرکزی اقدامی صورت نگرفت.
سمیرا داوری مربی بدنسازی باشگاه گلبرگ نوین در این باره اظهار کرد: در باشگاه گلبرگ نوین ۴۰ مربی و ۷ پرسنل مشغول به کار بودند و متاسفانه شیوع کرونا بر روی کار و فعالیت مربیان تاثیر مستقیم گذاشت و همگی بیکار شده ایم.
وی افزود: هیچ بیمه ای به مربیان تعلق نگرفته و در این ۲ سال اخیر با وجود گرانی ها و وضع جــامعه خانه نشین شده ایم، در این مدت گهگاهی با گذر از پیک های کرونا باشگاه ها مدت کوتاهی باز شده و دوباره تعطیل شده اند، اداره کل ورزش و جوانان هم اقدامی در خصوص باشگاه ها انجام نداده اند و بازگشایی باشگاه ها را به ستاد کرونا سپرده است.
مهین علی بخشی معاون ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی در این باره اظهار کرد: در استان مرکزی، حدود ۲۶۰ باشگاه ویژه و مشترک و نیز تعداد ۸۸ باشگاه دولتی در بخش بانوان در حال فعالیت هستند، که از این میزان ۱۳۰ باشگاه به طور کامل به بانوان اختصاص یافته و ۱۳۰ باشگاه باقی مانده نیز به طور مشترک فعالیت می کنند؛ این بـاشگاه ها صبح در اختیار بانوان بوده و عصر در اختیار آقایان قرار می گیرد.
علی بخشی افزود: پیش از محدودیت های کرونایی در این سالن ها، تمرینات ورزش های همگانی اعم از ایروبیک، آمادگی جسمانی، کار با دستگاه و بدنسازی انجام می شد. بعلاوه، رشته های توپی در سالن های چند منظوره و رشته های رزمی در سالن های اختصاصی نیز در حال فعالیت بودند، همچینین بانوان استان مرکزی در ۴۸ رشته ورزشی دیگر نظیر تکواندو، ژیمیناستیک، ورزش های راکتی، اسکوواش و تیر اندازی نیز فعالیت داشتند که با شدت یافتن شیوع کرونا این فعالیت ها به تعطیلی کشانده شد.
وی تصریح کرد: اما با توجه به حساسیتی که در برخی از رشته ها وجود داشته و لزوم برگزاری مسابقات و اردوهای تیم ملی و لیگ های کشوری، فدراسیون جمهوری اسلامی در برخی رشته ها اجازه برگزاری آنها را صادر کرده است.
معاون ورزش بانوان استان مرکزی ادامه داد: در جلسات متعدد ستاد ملی کرونا، مدیرکل اداره ورزش و جوانان با تاکید بر فعالیت رشته هایی، مانند کوهنوردی، اسکی، دوچرخه سواری که در فضای باز و آزاد هستند و همچنین رشته هایی با تعداد اندک بازیکنان، به دفاع از شرایط مربیان و باشگاه داران پرداخت چرا که، اجاره بهای سنگین سالن های ورزشی در کنار کاهش مراجعان در دوران شیوع کرونا مشکلات بسیاری را برای سالن داران ایجاد کرده، از طرفی مربیان ورزشی نیز از جمله کسانی اند که در این بحران متضرر شده اند، اداره کل ورزش و جوانان استان شرایطی ترتیب داد تا با کاهش شیوع کرونا و با رعایت پروتکل ها و فاصله های اجتماعی به فعالیت بپردازند و شغل خود را از دست ندهند.
وی درخصوص ارائه تسهیلات به باشگاه داران و مربیان گفت: با دستور وزارت ورزش و جوانان، تسهیلات ویژه ای برای افراد متضرر از کرونا در نظر گرفته شده که بر اساس آن به نسبت مساحت سالن های ورزشی تسهیلات۸۰ میلیون تومانی و بیشتر با بهره ۱۲ درصدی به باشگاه داران و همچنین تسهیلاتی به مبلغ ۶ میلیون تومان با بهره ۱۲درصد نیز به مربیان اختصاص یافته است.
وی افزود: براساس قوانین و مقررات ماده ۵ کمیسیون باشگاه ها، ۸۰ درصد تخفیف به افرادی که پیش از این سالن های دولتی را اجاره کرده اند تعلق می گیرد، با این حال از باشگاه های غیرفعال و نیمه فعال در وضعیت های زرد و نارنجی کرونایی هیچ گونه اجاره بهایی دریافت نشده است.
علی بخشی یادآور شد: فعالیت باشگاه ها در رشته های ورزشی متنوعی اعم از ورزش های انفرادی و گروهی با مربیان متعدد می باشد، بنابراین در صورت فعالیت باشگاه ها در رشته های انفرادی امکان تشکیل تمرینات در رشته های گروهی نیز وجود دارد، از همین رو در شرایط بحرانی به منظور جلوگیری از شیوع ویروس، سالن به طور کامل تعطیل خواهد شد.
وی در پایان افزود: علاوه بر ضربه های اقتصادی، با شیوع کرونا افراد بسیاری از جامعه از ورزش فاصله گرفته اند و بیماری هایی مانند بی تحرکی و چاقی و… گریبانگیر مردم شده است، امیدواریم که مردم استان با رعایت پروتکل های بهداشتی و با اقدام زدن واکسن شدت کرونا را کاهش دهند و به بازگشایی باشگاه ها و حضور مردم در این مکان ها کمک کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.