خانه » پیشنهاد سردبیر » چه کسی نور را از ما گرفت؟

چه کسی نور را از ما گرفت؟

چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰  شماره ۱۴۹۰

وقایع استان یکی از مطالبات شهروندان را پیگیری می کند؛ اعتراض شهروندان اراک به شرکت توزیع برق استان مرکزی به علت تاریکی خیابان ها و کوچه های شهر در چند ماه اخیر

چه کسی نور را از ما گرفت؟

در این گزارش با فرماندار و سرپرست شهرداری اراک، معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری و یک کارشناس ترافیک به گفتگو نشسته ایم

فرماندار اراک: بیانیه شرکت توزیع برق قانع کننده نیست، سرقت تجهیزات برقی بیشتر در مناطق روستایی اتفاق می افتد و آمار آن در سطح معابر شهری به گونه ای نیست که بتوان آن را عامل خاموشی ها دانست و به طور کلی این مساله دلیل قانع کننده ای برای توجیه خاموشی ها در سطح شهر به شمار نمی آید

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری اراک: ادعای شرکت توزیع برق استان مرکزی مبنی بر اینکه که به دلیل افزایش سرقت ها روشنایی سطح معابر شهری اعم از کوچه ها و خیابان ها کاهش یافته عاقلانه نیست. نمی توان پذیرفت که خاموشی های مداومی که در سطح معابر شهری رخ داده به موجب سرقت تجهیزات برق رسانی بوده چرا که در این صورت اداره توزیع برق موظف است در اسرع وقت موارد سرقت شده را تجهیز کند

سرپرست شهرداری اراک: شهرداری به تعهدات خود برای تامین زیرساخت ها عمل کرده است حتی در روند احداث پل شهید سلیمانی شهرداری شبکه برق را در این محدوده احداث کرده و شرکت توزیع برق تنها اتصال این تجهیزات به سیستم برق رسانی شهری را انجام داده است

زهرا مدنی: تاریکی شهر اراک در ماه های اخیر، مشکلی است که علت آن هم بر مردم و هم بر مسئولان و مدیران شهر پوشیده مانده است؛ مردم اراک برای عبور و مرور شبانه در شهر از امنیت برخوردار نیستند، خانم اسدی از شهروندان اراکی است که چند روز پیش قصد داشته مادرش را به بیمارستان ببرد، او که در یکی ازشهرک های اطراف شهر زندگی می کند به خبرنگار وقایع می گوید: «ساعت هشت شب بود، اما خیابان های شهرک خلوت است، حال تاریکی هم مزید بر علت شده من به عنوان زنی تنها که مادر بیمارم را هم به همراه داشتم با ترس و لرز خود را به خیابان رساندم البته این مساله هر روز برای من که از محل کار به خانه برمی گردم مشکل زا است اما این بار نگرانی ام بابت مادرم بود، تاریکی باعث شد در اواسط مسیر متوجه بـرآمدگی پیاده رو کنار پایمان نشویم و این باعث زمین خوردن مادرم شد خدا را شکر شکستگی پیش نیامد وگرنه با سن و سالی که مادرم دارد و بیماری هایش معلوم نبود چه اتفاقی خواهد افتاد.»
رضا صابری از دیگر شهروندان اراکی است، او نیز با گلایه مندی از تاریکی شهر اظهار می کند:«کوچه ها به قدری تاریک شده که چشم چشم را نمی بیند همین مساله کار را برای دزدی آسان کرده، در یک ماه اخیر، در محله ای که من در آن زندگی می کنم سه بار سرقت رخ داده است.»

افزایش تصادفات به دنبال خاموشی ها
این ها تنها گوشه ای از مشکلاتی است که مردم این شهر تاریک در ماه های اخیر با آن مواجه بوده اند، طبق اعلام اداره پلیس راهبر شهرستان اراک، به دنبال خاموشی های اخیر آمار تصادفات به ویژه در جاده کمربندی افزایش یافته است و شهروندان بسیاری در این مدت بر اثر تصادفات خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری را متحمل شده اند.
مسعود آبائی کارشناس ترافیک دراین باره به خبرنگار وقایع استان گفت: روشنایی از عوامل تاثیرگذار در افزایش دید راننده نسبت به محیط اطراف و کاهش تصادفات می باشد و این مساله در عبور و مرور خودروها و عابران پیاده تاثیر گذار است.
روشنایی از مولفه های اصلی امنیت ترافیک است
وی روشنایی در معابر را از مولفه های اصلی امنیت ترافیک و تردد در معابر شهری دانسته و افزود: کاربران ترافیکی معابر شهر طیف وسیعی از عابران پیاده، خودروها، موتورسیکلت و دوچرخه و .. را در بر می گیرد، از همین رو روشنایی و افزایش دید راننده در فضاهای شهری اهمیت دوچندانی پیدا می کند.
آبائی تصریح کرد: در کوچه ها و معابر خلوت تر به دلیل تردد عابران پیاده و در بزرگراه ها به دلیل رانندگی با سرعت بالا روشنایی معابر از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بدیهی است که تاریکی مشکلات ترافیکی فراوانی را ایجاد کرده و باعث به خطر افتادن جان و مال مردم بر اثر تصادفات خواهد شد.

گلایه مندی مدیران شهری از تاریکی شهر
این مشکل به این جا ختم نمی شود، این بار نه تنها مردم شهر بلکه مسئولین و مدیران شهری نیز از تاریکی شهر و مشکلاتی که در پی آن ایجاد شده اعتراض دارند. محمد جعفرپور سرپرست شهرداری اراک در این باره به خبرنگار وقایع استان گفت: شهرداری به تعهدات خود برای تامین زیرساخت ها عمل کرده است حتی در روند احداث پل شهید سلیمانی شهرداری شبکه برق را در این محدوده احداث کرده و شرکت توزیع برق تنها اتصال این تجهیزات به سیستم برقرسانی شهری را انجام داده است.
وی ادامه داد: من به شخصه از روز اولی که سرپرستی شهرداری را برعهده گرفتم بر این موضوع نقد داشتم و معتقدم اراک شهر تاریکی است، اما تامین روشنایی معابر بر عهده شهرداری نیست بلکه بر عهده شرکت توزیع برق است. ما این مساله را در جلساتی که تا کنون با اداره توزیع برق داشته ایم عنوان نموده و در این باره با دادستان هم نامه نگـاری هــایی داشته ایم.

روشنایی از جمله راهکارهای کاهنده بزهکاری است
سرپرست شهرداری اراک تاکید کرد: روشنایی ارتباط مستقیمی با امنیت دارد و بر اساس حقوق شهروندی مردم حق دارند به این خاموشی ها معترض باشند. از نظر کارشناسان شهری احتمال ارتکاب جرم در فضاهای تاریک بیشتر است، در علم جدید شهرسازی نور و روشنایی از جمله راه های مقابله با بزهکاری است، خاموشی شهر باعث افزایش آسیب در تجهیزات شهری خواهد شد، به نوعی خاموشی ها مدیریت شهری را نیز با چالش مواجه می کند زیرا این مساله باعث از بین رفتن سرمایه های شهری و افزایش هزینه ها در تعمیر و تجهیز شهر می شود.

ســرقت تجهیزات بــرق رســانی دلیل قانع کننده ای برای خاموشی ها نیست
این در حالی است که شرکت توزیع برق در بیانیه ای سرقت تجهیزات شبکه شامل کابل‌ و ترانس‌ تبدیل را علت خاموشی های اخیر عنوان کرده، اما حسین بختیاری فرماندار اراک بیانیه شرکت توزیع برق را قانع کننده ندانسته و به خبرنگار وقایع استان اظهار کرد: سرقت تجهیزات برقی بیشتر در مناطق روستایی اتفاق می افتد و آمار آن در سطح معابر شهری به گونه ای نیست که بتوان آن را عامل خاموشی ها دانست و به طور کلی این مساله دلیل قانع کننده ای برای توجیه خاموشی ها در سطح شهر به شمار نمی آید.
حجت الله نصیری معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری اراک نیز در تایید صحبت های فرماندار گفت: این ادعای شرکت توزیع برق استان مرکزی که به دلیل افزایش سرقت ها روشنایی سطح معابر شهری اعم از کوچه ها و خیابان ها کاهش یافته عاقلانه نیست.
وی افزود: سرقت تحهیزات برق رسانی به علل مختلفی از جمله فشارهای اقتصادی افزایش یافته اما افزایش آن چشمگیر نبوده و این موضوع نیز تنها در ده روز اخیر رخ داده است که در شورای تامین بررسی خواهد شد.
حجت الله نصیری خاطرنشان کرد: کاهش روشنایی معابر تبعاتی چون افزایش تصادفات و از این دست مسائل را به همراه خواهد داشت، سرقت تجهیزات نمی تواند علت العلل خاموشی ها باشد، برای مثال ممکن است در خیابان حصار سرقتی اتفاق بیفتد و یک شب این خیابان خاموش باشد اما روز بعد باید این مشکل برطرف شود و خیابان به حالت پیشین بازگردد، اما نمی توان پذیرفت که خاموشی های مداومی که در سطح معابر شهری رخ داده به موجب سرقت تجهیزات برق رسانی بوده چرا که در این صورت اداره توزیع برق موظف است در اسرع وقت موارد سرقت شده را تجهیز کند.
وی در پایان اشاره کرد: ما در فرمانداری اراک و جلسات مربوطه پیگیر حل این مساله خواهیم بود و از شرکت توزیع برق خواستار حل این مشکل هستیم، به هر حال سرقت موضوع تازه ای نیست این مشکل همواره رخ می داده و حتما برای حل آن اعتبارات و برنامه هایی پیش بینی شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.