خانه » جدیدترین » چهره عریان مدیریت غیر اصولی شهر

چهره عریان مدیریت غیر اصولی شهر

پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲  شماره ۱۸۰۹

وقایع استان گزارش می دهد؛ وضعیت نابسامان فعالیت دست فروشان پیاده راه امیرکبیر در روزهای پایانی سال

زهرا مدنی: اراک با وجود اینکه مساحت چندانی ندارد و شهر جوانی هم به شمار می رود اما با معضلات بسیاری روبرو است که به گفته کارشناسان امر این وضعیت به کلی حاصل رفتار غیرکارشناسانه ای است که مدیران شهری سالیان متمادی در پیش گرفته اند و متاسفانه این نگاه اشتباه همچنان بر فضای شهری اراک غلبه دارد. وضعیت ناهنجاری که امروز در پیاده راه امیرکبیر در هسته مرکزی شهر می بینیم و تجمع جمعیت زیادی از دستفروشان که موجب سد معبر شده اند چهره عریان مدیریت غیر اصولی شهر است، مدیریتی که باعث آسیب خوردن کسبه و شهروندانی شده که عوارض پرداخت می کنند در قبال امکاناتی که دریافت نخواهند کرد مطمئنا هیچ کس با برخورد خشن با دست فروشان موافق نیست چرا که خود این کار پاک کردن صورت مساله است، مدیران شهری که مدت ها است برای رفع تکلیف، مشکل تک هسته ای بودن شهر اراک را در بوق و کرنا کرده اند چرا که امروز درست در همین محدوده اقدام به ایجاد مرکز تجاری می کنند اگر رویه ای اشکال دار بوده چرا همچنان ادامه می یابد تا امروز مردم مجبور شوند برای رفع احتیاجاتشان به مرکز شهر هجوم بیاورند و متاسفانه در روزهای پایانی سال کمترین نظارتی از سوی شهرداری در این خصوص نمی بینیم، با وضعیت موجود زیباسازی و فضاسازی شهر برای نوروز توقع زیادی به نظر می رسد، شاید به خاطر همین عملکرد ضعیف و متناقض است که شهرداری علی رغم روند هر ساله هیچ یک از رسانه ها را در جریان اقدامات خود نمی گذارد و شهردار جدید بعد از گذشت ماه ها از آغاز فعالیت اش هنوز یک نشست مطبوعاتی با مردم نداشته، رسانه هایی که حلقه رابط بین مردم و مسئولان اند می توانند مشکلات را به گوش مدیران برسانند.
خانم کبری اسدی یکی از شهروندان اراکی است که در محله حافظیه سکونت دارد، می گوید: محل کار من در مرکز شهر است با وضع موجود هیچ راننده ای حاضر نیست از محله مان به سمت مرکز شهر بیاید و هر روز برای رفت و آمدم دچار مشکل هستم.
آقای سعید گودرزی هم یکی از کسبه محدوده پیاده راه است که می گوید: این انصافانه است که ما تمام سال مالیات و عوارض و کرایه سنگین بدهیم بعد شب عید شهرداری کوچکترین نظارتی بر دست فروشانی که جلوی مغازه هامان سد معبر می کنند نداشته باشد ما نمی خواهیم نان کسی را ببریم اما وضعی که امسال بوجود آمده یک بلبشو است بهتر نبود فعالیت این بندگان خدا هم در بازارچه ها، نمایشگاه ها و .. ساماندهی شود تا هیچ قشری آسیب نبیند.
آیا مردم در این روزها می توانند در محدوده پیاده راه امیرکبیر پیاده روی کنند؟
رئیس اتاق اصناف استان مرکزی با اشاره به شلوغی پیاده راه امیرکبیر می گوید: این موارد همه تضعیف حقوق شهروندی ما است، آیا مردم در این روزها می توانند در محدوده پیاده راه امیرکبیر پیاده روی کنند؟
مجید بسطامی در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان اظهار می کند: یک کاسب از ابتدای سال کرایه مغازه، عوارض شهرداری، مالیات، حق عضویت اتحادیه و … را پرداخت می کند به امید اینکه پایان سال مایحتاج عمومی خانواده و کرایه مغازه اش را پرداخت کند، من نمی گویم دست فروشان کار نکنند آن ها هم زن و بچه دارند و باید امرار معاش کنند اما با ساماندهی که در روزبازارها اتفاق می افتد.
وی ادامه می دهد: باید به شکلی این مساله را مدیریت کرد که کسبه، دست فروشان و مردم شهر هیچ یک آسیب نبینند، چرا که وقتی یک دست فروش بساط اش را در پیاده راه می گسترد در واقع دارد به حق شهروندی تک تک ما تجاوز می کند، می توان در اقدامی هوشمندانه تر کسبه دوره گرد را به روزبازارهای الغدیر، پارک لاله، خیابان محدوده میدان ورزش، نبش پل سردشت منتقل کرد تا به شکل روزبازار فعالیت داشته باشند.
رئیس اتاق اصناف استان مرکزی توضیح می دهد: متاسفانه بساط دست فروشی هر سال در اراک بدتر می شود متاسفانه بسیاری از دست فروشان اراکی نیستند و از شهرهای اطراف می آیند کسبشان را انجام می دهند و می روند که این موارد همه تضعیف حقوق شهروندی ما است، آیا مردم در این روزها می توانند در محدوده پیاده راه امیرکبیر پیاده روی کنند؟ خیر.
بسطامی تشریح می کند: اگر من نوعی مغازه ای اجاره می کنم در محدوده بازار باید ماهانه بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون کرایه بدهم، صاحبان این مغازه ها به امید کسب شب عید، یا مناسبت هایی چون بازگشایی مدارس و .. در طول سال کرایه های سنگین می دهند و متاسفانه می بینیم در چنین روزهایی هم این اتفاقات رخ می دهد.
وی می گوید: امیدواریم با تدبیر مدیران شهر بتوان هم کسبه دوره گرد را ساماندهی کرد تا در کنار فعالیت این عزیزان کسبه ثابت که سالیانه هزینه های بسیاری را متحمل می شوند هم آسیب نبینند و حق شهروندی مردم هم پایمال نشود. این مشکل در ساماندهی وانت بارها هم وجود دارد و متاسفانه نتوانسته ایم در روزبازار ها از این ظرفیت استفاده کنیم متاسفانه نبود روزبازار ها خیلی به شهر صدمه می زند، اتاق اصناف با کمک ارگان های ذی ربط چند روزبازار تشکیل داده که اگر آن ها هم نبود این دست فروشان سربازار دو برابر می شد امیدواریم بتوانیم در سال های بعدی بهتر عمل کنیم.
وضعیت پیاده راه امیرکبیر در روزهای پایانی سال معلولی است که علت های فراوانی دارد
مسعود آبائی کارشناس ترافیک شهری در گفت و گو با وقایع استان اظهار می کند: وضعیت به وجود آمده در سربازار و به ویژه پیاده راه امیرکبیر در روزهای پایانی سال معلولی است که علت های فراوانی دارد از جمله عدم اجرای مناسب طرح پیاده راه، تجمع کاربری های مختلف در هسته مرکزی شهر، نبود بازارچه در نقاط مختلف سطح شهر که دست به دست هم داده و نتیجه آن را این روزها در پیاده راه امیرکبیر می بینیم.
وی با بیان اینکه شاید در یک مصاحبه مجال پرداختن به تمام این موارد نباشد و یک به یک این موضوعات باید در جلسات تخصصی متعددی مورد بررسی قرار بگیرد، اضافه می کند: متاسفانه مرکز شهر اراک کاربری های مختلف، اداری، تجاری، درمانی، آموزشی و .. را در خود جای داده که تمامی شان جاذب جمعیت اند و وجود نقص های بسیار متعدد زیرساختی در مرکز شهر از جمله نبود پارکینگ، عرض نامناسب معابر و .. باریک بودن پیاده رو برای عبور عابران پیاده باعث شده وضع مشوشی در مرکز شهر به وجود بیاید.
آبائی تصریح می کند: حالا مدیریت شهری می آید برای حل این مشکلات ابتکاراتی به خرج می دهد که به جای حل مشکل تاثیرات منفی خواهد داشت. حذف خیابان امیرکبیر و تبدیل آن به پیاده راه بدون در نظر گرفتن معبر جایگزین باعث شده با توقف ماشین ها سر کوچه آموزش و پرورش ترافیک تا میدان ولیعصر ایجاد شود. یا مثلا عرض خیابان محسنی کم شده و تبدیل گشته به پیاده راه بدون هیچ نگاه کارشناسی، صرفا با چند المان می خواهیم بافت سنتی را حفظ کنیم.
وی می گوید: به دلیل عدم برنامه ریزی درست برای کاربری ها مردم هر ساله چون پایان سال و دم عید بیشتر برای احتیاجاتشان به مرکز شهر مراجعه می کنند و در این مواقع مشکل تک هسته ای بودن اراک عریان تر خود را نشان می دهد، این در حالی است که می بینیم شهرداری هنوز هم برای کاربری های تجاری در هسته مرکزی شهر مجوز می دهد یا خود شهرداری نسبت به ایجاد مرکز تجاری در هسته مرکزی شهر اقدام می کند هر چند این مرکز پارکینگ دارد اما این پارکینگ ها جوابگوی میزان مراجعات نخواهد بود. این ها مواردی است که در دراز مدت پیامدهایش مشخص خواهد شد.
این کارشناس ترافیک شهری بیان می کند: سال ها است که مشکل تک هسته ای بودن شهر اراک مطرح شده اما در این مدت چه کار کرده ایم برای حل این مشکل؟ متاسفانه سیاست های شهرداری هنوز هم در جهت تقویت این موضوع است.
آبائی می گوید: در سال های گذشته فکر می کنم در آن زمان شهردار فعلی معاون خدمات شهری بودند و در برخی از گذرهای بازار مکان های مسقف و سرپوشیده ای را به عنوان بازارچه در نظر گرفتند که این راهکار هم بی نتیجه بود ما باید از این تجربه ها بیاموزیم که مشکل عمده تر است و مثلا با کاربری ها مرتبط است این در حالی است که متاسفانه شهرداری همچنان همان نگاه اشتباه را دنبال می کند.
وی می افزاید: چون حجم مراجعات زیاد است راهکارهایی چون ایجاد بازارچه های موقت راهگشا نیست و در حال حاضر پیاده راه هم فضای مناسبی برای دست فروشی شده و در این یک ماه از آن کارکرد اصلی خودش که باید مرکزی برای فعالیت های فرهنگی باشد خارج شده است.
این کارشنای ترافیک شهری اشاره می کند: پیاده راه تبدیل به یک مرکز تجاری غیر ارگانیک شده است این اتفاق نباید رخ دهد اما حالا که رخ داده هم همین حضور دست فروشان در پیاده راه امیرکبیر چنان بدون مدیریت است که هر کس هر جا می خواهد بدون هیچ نظارتی بساط ش را پهن می کند و کل معبر گرفته شده است.
آبائی می گوید: پیاده راه یک طرح جامع بود و قرار بود یک مسیر به هم پیوسته باشد، اما در حال حاضر طرح معلق مانده است، یک چیز ابتری در این میان مانده که هم مشکل ترافیکی برای مردم ایجاد کرده و سازمان فرهنگی شهرداری هم که گاهی در این محل اقدام به برگزاری برنامه های مناسبتی می کند به این توجه ندارد کسانی که در این مراسمات حضور پیدا می کنند باید محلی برای پارک ماشین هایشان داشته باشند و می توان گفت تاثیرات منفی این کار بیشتر از تاثیرات مثبت اش بوده است.
وی اظهار می کند: شهرداری خود را مشغول راهکارهایی کرده که تاثیرات منفی داشته اند مثلا طرحی ایجاد کرده اند در مرکز شهر تحت عنوان اصلاح ترافیکی و خیابان حاج باشی را که به عنوان یک خیابان تاثیرگذار در تخلیه ترافیک شهر کار می کرد را قفل کرده اند و به قدری خلوت شده که می توان در آن گل کوچیک بازی کرد و معابر اطراف آن در وضعیت فاجعه آوری است، مدیران شهری واقعا من نمی دانم چه کار می کنند و خودشان باید پاسخگوی مردم باشند.




دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.