خانه » پیشنهاد سردبیر » چهارمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین آفتاب در اراک آغاز به کار کرد/طلوع آفتاب از شانه معلولین

چهارمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین آفتاب در اراک آغاز به کار کرد/طلوع آفتاب از شانه معلولین

دوشنبه ۲۱ تیر ۹۵    شماره ۳۶۴

وقایع استان:
چهارمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین آفتاب با حضور گروه های نمایشی از استان های تهران، البرز، اصفهان، قم، چهار محال و بختیاری و مرکزی در اراک آغاز به کار کرد.
این جشنواره چند سالی است که با هدف توانمند سازی معلولین و فعال کردن مشارکت اجتماعی و تغییر دید جامعه نسبت به آن ها از سوی سازمان بهزیستی کشور برگزار می شود. در این جشنواره گروههای نمایشی نابینایان ، ناشنوایان، معلولین جسمی حرکتی ، کم توانان ذهنی و بیماران روانی حضور دارند.
دبیر چهارمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین آفتاب در گفتگو با وقایع استان گفت: این جشنواره با هدف ایجاد امکانات و فرصت های مناسب برای ارائه توانایی های معلولین، گسترش آموزش تئاتر برای افراد معلول، ایجاد حس رقابت سالم بین گروه های نمایشی، تشویق به آفرینش هنری و افزایش همکاری میان هنرمندان تئاتر و معلولین علاقمند به تئاتر، ارتقای سطح آگاهی عمومی، تلفیق اجتماعی فرد معلول و کمک وی به مشارکت اجتماعی و پیشگیری از تشدید معلولیت و توانمند سازی افراد معلول برگزار می شود.
حمیدرضا صالحی افزود: پس از بازبینی آثار ارائه شده به دبیر خانه جشنواره و ارزیابی آثار توسط داوران بازبین ۱۵ نمایش به طور مستقیم و سه نمایش مشروط به جشنواره راه یافتند.
وی ادامه داد: جشنواره در چهار بخش صحنه ای، میدانی و خیابانی، کودک و نوجوان و پژوهش برگزار می شود که در بخش صحنه ای دوازده نمایش، در بخش خیابانی دو نمایش و در بخش کودک و نوجوان سه نمایش حضور دارند، همچنین در بخش پژوهش هیچ متن پژوهشی در بازبینی مورد قبول داوران برای حضور قرار نگرفت.
صالحی بیان کرد: بازبینی آثار جشنواره توسط دکتر کمال الدین شفیعی، محمد قاسمی و حمیدرضا صالحی انجام شد.
وی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره هایی از این دست گفت: اهمیت توجه به تئاتر معلولین از این جهت ضروری به نظر می رسد که می تواند فرصت و عرصه ای برای بروز توانمندی های آن ها و ایجاد یک نگاه جدید در جامعه نسبت به آن ها باشد.
صالحی افزود: متاسفانه این نگاه در جامعه ما وجود دارد که معلول را به دلیل یک کمبود در عضوی از بدن فردی ناتوان می بینند ولی تجربه سال ها فعالیت من با آن ها این مسئله را برایم روشن کرده که آن ها ظرافت ها و دقت هایی دارند که شاید هرگز یک فرد غیر معلول به آن ها نپرداخته باشد.
وی با بیان اینکه برای کار با معلول باید کارگردان روحیه و توانایی های معلول را بشناسد، اضافه کرد: هدف نهایی و غایی این جشنواره تغییر نگرش جامعه و معلول نسبت به خودش است زیرا تمام تاکید و تلاش این است که در آثار هیچ اشاره ای به معلولیت ها نشود.
دبیر چهارمین جشنواره آفتاب توضیح داد: خوشبختانه در مرحله بازبینی آثاری انتخاب شده اند که از لحاظ کیفی با تئاتر سطح اول کشور برابری می کند و این نوید دهنده جشنواره ای متفاوت و باکیفیت برای چهارمین جشنواره آفتاب است و قطعا رقابت در آن مرحله سخت تر است.
صالحی بیان کرد: در این جشنواره سه نمایش از استان اصفهان، چهار نمایش از چهارمحال و بختیاری، سه نمایش از استان تهران، یک نمایش از البرز، دو نمایش از قم و سه نمایش از استان مرکزی به رقابت خواهند پرداخت.
وی در خصوص جدول زمانبندی جشنواره گفت: نمایش های «کوچکِ بزرگ» به کارگردانی مرضیه صبوخانیان از اصفهان، «سایه شکسته من» به کارگردانی مهناز لک از اراک، «کسی نیست همه داستان ها را بداند» به کارگردانی مصطفی محمدی از شهرکرد، «هفت خوان رستم» به کاگردانی احسان صانعی از اصفهان در بخش صحنه ای و «قصه سیبی که نصف نشد» به کارگردانی مرضیه آقاسی از اصفهان در بخش کودک و نوجوان به ترتیب نمایش های روز اول جشنواره هستند.
صالحی گفت: در روز دوم جشنواره نمایش های« به همین سادگی» به کارگردانی رضا علوی از شهرکرد، «گهواره» به کارگردانی فرزاد صفدری از شهرکرد، «می خواهم خودم باشم» به کارگردانی مرجان محمدپور از تهران، «احساس چوبی» به کارگردانی سید محمد رضوی از تهران در بخش صحنه ای، «عموعلی بابای معلول من» به کارگردانی افشین قاسمی از تهران در بخش خیابانی و« تابلوی نقاشی» به کارگردانی راضیه اسماعیلی و رسول حیدری از شهرکرد به ترتیب اجرا خواهند شد.
صالحی توضیح داد: «قصه سرزمین مهربونی» به کارگردانی مهدی خجستگی از قم در بخش کودک و نوجوان، «جشن تولد فاطمه » به کارگردانی منوچهر آذر از البرز، «تقاطع غیر هم عرض» به کارگردانی رامتین رمضانی و فیروزه شریعتی از تهران در بخش صحنه ای، «کافیه چند لحظه چشمات و ببندی» به کارگردانی میثم سرآبادانی از تفرش در بخش خیابانی و «تابلویی دیگر» به کارگردانی سمیه انصاری فر از اراک نمایش های روز آخر جشنواره است.
وی با بیان اینکه جشنواره از بیست و یکم تیر ماه آغاز و تا بیست و سوم ادامه دارد، افزود: داوران چهارمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین دکتر پریندخت زاهدی، دکتر فاطمه فخری، محمد قاسمی می باشند و همچنین رامونا شاه داور منتقد جشنواره است.
اختتامیه جشنواره روز بیست و چهارم تیرماه با اعلام نفرات برتر برگزار خواهد شد. چهارمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین آقتاب با همت اداره کل بهزیستی استان مرکزی و همکاری انجمن نمایش استان برگزار می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.