خانه » جدیدترین » چند پیشنهاد برای زیباسازی شهر

چند پیشنهاد برای زیباسازی شهر

سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶   شماره ۶۹۲

مهدی مسعودی آشتیانی. شورای شهر آشتیان

مقــوله زیباسازی و بهسازی محیط همیشه از موارد بسیار مهم و در مراکز توجه تمامی شهـرداری های شهرهای دنیاست. شهرداری ها و شــوراهای شهر تمام تلاش خود را بــه کار می بندند تا با زیبا کردن شهرها و به وجود آوردن مراکز ، ساختمان ها و پارک های زیبا، توجه گردشگران و مسافران را به شهرهای خود جلب کنند تا از آن طریق بتوانند هتل ها، مراکز خرید و بالاخره تمامی مردم را در امور اقتصادی کمک کنند و براساس آن اقتصاد شهری را جریان اندازند و شهروندان با کار و تلاش بیشتر زندگی بهتر و مرفه تری داشته و از حقوق بیشتری برخوردار باشند و شهرها نیز متجددتر شوند و به پیشرفت های فرهنگی، مالی برسند و در رتبه بالاتری قرار گیرند. در این میان مسئــولان و برنامه ریزی آنها و بخصوص بودجه های اختصاص داده شده همیشه نقش اصلی را دارند. البته نباید از نظر دور داشت که نقش مسئولین همیشه مهمتر از بودجه های در نظر گرفته شده است. برنامه های زیباسازی و درختکاری و فضای سبز دو برنامه متقدم در امور شهرهاست که همکاری مدیریت شهرداری و مشارکت مردم را می طلبد. بی تردید موفقیت در این امر نیازمند فعالیت های متعددی است. اینکه کمیته ای با حضور مستقیم گروه های مختلف مردم برای امور زیباسازی و امور پارکها معین شود تا در نتیجه این امر ، شهر به طور فعال به سمت زیباسازی املاک خصوصی و سرمایه گذاری مردمی در این بخش متمرکز شود.

هر شهر و سیستم مدیریت شهری باید این مسئله را گسترش داده و این مورد را مسئله ای مثبت قلمداد کرده تا شهروندان بدان تشویق شوند. از نمونه های مدیریتی بسیار جالب می توان به برنامه های اجرا شده توسط شهرداری شهر فلورانس اشاره نمود که در راستای اجرای طرح زیباسازی و پاکیزه نگهداشتن شهری، رتبه دوم را در کشور ایتالیا داراست و در سال ۲۰۰۴ توانست جایزه ویژه این بخش را به خود اختصاص دهد . این جایزه دارای شرایط خاص برای احراز می باشد که می بایست مطالعات و کوشش های عملی موفقی در جهت تشویقی عموم مردم به جلوگیری از افزایش تولید زباله ، امور زیباسازی ، کاهش فاضلاب و بهبود سطح زندگی مردم انجام شود یکی از عوامل مهم این موفقیت کار مداوم و پیگیری مسئولین و همکاری مردم در راستای اجرای طرح شهر پاکیزه بود . برای اجرای این طرح نیز همکاری اهل مشاغل ، شهروندان عادی، گروه ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی، اماکن مذهبی، مدارس و دیگر اقشار باعث پیشرفت و سرعت در کار شد. زیرا زندگی خوب همیشه برای انسان های نیکوکار و داوطلبین نیکوکاری خواهد بود؛ و این انسان های بزرگ هستند که می توانند کارهای بزرگ انجام دهند و به دست آوردن جایزه ویژه واقعاً بدون این هماهنگی و همکاری غیر ممکن است. اجرای طرح شهر پاکیزه، در پایان هر هفته انجام می شود و در این برنامه حدود ۲۵۰۰نفر شرکت می کنند. مرحله اول این طرح حدود ۱۸تن زباله ، ۱۶۸۹ حلقه لاستیک و ۲۰درخت و مقدار بسیار زیادی شاخ و برگ جمع آوری و بازیافت شد. در این برنامه نیروهای داوطلب حدود ۱۴۴ کیلومتر خیابان، ۵پارک و ۱۴محله را تمیز کردند .
از دیگر برنامه هایی که می توان اشاره کرد، تشویق نوجوانان و جوانان از طریق مدارس با به وجود آوردن گروه های چند نفره و با تقسیم بندی خیابان ها و بنا به درخواست گروه ها، واگذاری هر خیابان به یک یا چند گروه است . این کار با هماهنگی واحد جمع آوری زباله برگزار می شود و چند کیسه زباله در اختیار هر گروه قرار می گیرد تا بتوانند ضمن جمع آوری زباله ها آنها را در کیسه ریخته و سپس در جاهای مشخص گذارده تا واحد جمع آوری زباله آنها را منتقل و دفع کند. بی تردید در اجرای این طرح می توان از دیگر اقشار مردم نیز کمک گرفت، زیرا اجرای این برنامه به بالا رفتن کیفیت زندگی برای همه مردم کمک می کند و با همکاری خودشان و در راستای تمیزی و زیبایی مناطق مسکونی خود آنها انجام می گیرد.
این برنامه و یا به عبارتی این مأموریت ، شهروندان را وارد و وادار و عهده دار حل مسائل پاکی و زیبایی شهر ، از بین بردن زباله ها ، زیبایی محیط زیست و بسیاری از مسائل دیگر می کند.
هر کس می تواند انجام دهد کمکی برای حل مسائل زیبایی و پاکیزگی محیط ، انتقال و انحلال زباله ها در شهر و با عضویت در گروه های مختلف نقش مؤثری در زیبایی و بهبود و کیفیت زندگی در کوچه و محله خود ایفا کند.
برنامه ها می توانند به طور خودمختار وارد عمل شوند، تجار، گروه های اجتماعی، سازمان های اداری، اماکن مذهبی، مدارس و اشخاص معمولی نیاز به تأمین موفقیت هایی برای ریشه کنی زباله ها در این برنامه دارند. این مسأله فرصت و مجالی برای انجام کارهای بزرگی همچون گرداندن امور شهری است.
عده ای از زنان و مردان هستند که وقت زیادی برای زیبایی محیط صرف می کنند و حتی در سازمان های غیردولتی و NGO ها عضو بوده و به این مسئله به عنوان یک امر مهم می نگرند . مسئولان امر زیباسازی می توانند با دعوت و تشویق زنان و گروه های آنان ، پاره از امور را به آنان واگذار کنند . شهرداری می تواند با در اختیار گذاشتن ابزار ، مواد و راهنمایی های لازم به آنان، در امر زیباسازی و داشتن شهری پاکیزه از نیروی آنان استفاده کند . با توجه به اینکه فصل پاییز در پیش است، از دیگر برنامه هایی که کمک فراوانی به زیباسازی در این فصل می کند ، جمع آوری زباله های درختی و گیاهی (در صورت امکان با خرد و ریز کردن آنها) و تبدیل به کود گیاهی است.
این برنامه جزو کارهای سودمند و پرارزش در این فصل به شمار می رود . سازمان زیباسازی می تواند با تشویق شهروندان ، پس از هرس کردن درختان و گیاهان منزل خود در یک ساعت و روز معین آنها را به محل های مشخص شده ای انتقال داده تا مأموران مـــربوط به جمع آوری و بازیافت آنها اقدام ورزند . این کار باید به صورت رایگان انجام پذیرد تا مردم تشویق به این امر شده و بتوانند در آن شرکت کنند .
از سویی این برنامه برای کودکان و نوجوانان نیز مفید و جذاب خواهد بود و به آنها یاد خواهد داد که بازیافت مواد ، مسئله بسیار مهمی در دنیای امروز است و آنان باید از اکنون این مسئله را بیاموزند. تمامی افراد اعم از زن و مرد، دختر و پسر می توانند در این برنامه شرکت کننده و به این طریق می توان به آرامی فرهنگ بازیافت را در میان قشر جوان و نسل آینده گسترش داد. زیرا نسل آینده نیاز به منابع انرژی و منابع دیگر دارد چرا که این منابع روزی نه چندان دور به پایان خواهند رسید و آن زمان مشکلات چندین برابر خواهند شد؛ و اگر از همین امروز برای آینده زندگی، فکر و چاره ای نیندیشند دشواری های زندگی گریبانگیر خود آنان خواهد بود.
پی نوشت:کمی به این راهکار ها فکر کنیم آیا نمی شود با کمک هم اینها را در شهر پیاده کرد و با کمک هم برای زیبا سازی شهر اقدام نمود؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.