خانه » پیشنهاد سردبیر » چشم امیدشان به ماست/بیش از سه هزار بیمار صعب العلاج در شهرستان اراک شناسایی شده است

چشم امیدشان به ماست/بیش از سه هزار بیمار صعب العلاج در شهرستان اراک شناسایی شده است

پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶  شماره ۷۷۰

***

وقایع استان

علی امیدی

***

این روزها کمتر کسی است که با هزاران مشکل و گرفتاری دست و پنجه نرم نکند و در این میان بی شک هموطنانی که با بیماری خود یا یکی از نزدیکان شـان روزگــار می گذرانند بی شک بیش از همه در گرفتاری به سر می برند. البته اقدامات زیادی برای بهبود وضعیت بیماران صعب العلاج صورت گرفته و نمی توان این اقدامات را کتمان کرد ولی درد آنان آنقدر زیاد است که این اقدامات به چشم نمی آید. اخیرا در مصوبه ای مجلس، دولت را مکلف کرد بخشی از داروهای بیماران ناباروری را مشمول بیمه سلامت قرار داده و بخشی از هزینه بیماران متابولیک، ام اس و بال‌پروانه ای و اوتیسم را همانند بیماران خاص محاسبه و پرداخت کند . همچنین پرداخت های سازمانهای بیمه گر درمانی پایه باید برای خدمات سرپایی تخصصی حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از تحویل اسناد در شهرهای زیر ۱۰۰هزارنفر اجرایی شود و ارائه کنندگان خدمات در سطوح مختلف مناطق فوق در اولویت قرار گیرند. از سویی دیگر در جلسه اخیر رسیدگی به امور بیماران خاص در اراک که در فرمانداری برگزار شد معاون سیاسی امنیتی فرماندار اراک بیان داشت: بیش از سه هزار بیمار صعب العلاج در شهرستان اراک شناسایی شده و یک هزار و ۷۵۰ نفر در این شهرستان مبتلا به بیماری ام.اس هستند. علیرضا زارعی اظهار داشت: در شرایط رکود و تورم کنترل امور بیماران خاص از دست خارج می شود و اگر بتوانیم به مسائل درمانی آنها توجه داشته باشیم کمک بزرگی برای آنها محسوب می شود. وی افزود: تاکید ما بر تداوم گره گشایی از مشکلات بیماران خاص است زیرا تنها دغدغه این افراد باید بیماری آنها باشد و سایر مسائل بر درد آنها اضافه نکند، در این راستا آنگونه که باید نتوانسته ایم نیاز این قشر از جامعه را برطرف کنیم اما تمام تلاشمان را در راستـای کمک به آنها به کـار گرفته ایم.
معـاون سیاسـی امنیتـی فــرمـانـدار اراک خاطرنشان کرد: براساس آمار ارائه شده ازسوی مجمع حمایت از بیماران کلیوی شهرستان اراک، ۱۹۰ بیمار کلیوی در این شهرستان شناسایی شده اند که از این تعداد ۷۵ بیمار زن و ۱۱۵ بیمار مرد هستند و از میان این قشر ۵۵ بیمار در روستا و ۱۳۵ نفر در شهر سکونت دارند.
زارعی تصریح کرد: براساس آمار ارائه شده توسط مجمع حمایت از بیماران مبتلا به ام.اس شهر اراک نیز تعداد یک هزار و ۷۵۱ بیمار مبتلا به ام.اس در اراک شناخته شده اند که از این تعداد یک هزار و ۵۳ بیمار در شهر اراک و ۵۸ بیمار در روستا سکونت دارند، همچنین از این تعداد یک هزار و ۳۳۸ بیمار زن و ۴۱۳ بیمار مرد هستند. وی ادامه داد: طبق آمار انجمن حمایت از بیماران مبتلا به تالاسمی، بیماران تالاسمی شهرستان اراک در حال حاضر ۷۶ بیمار شناسایی شده است که از این تعداد ۳۶نفر مرد و ۴۰نفر زن هستند.
معاون سیاسی امنیتی فرماندار اراک عنوان کرد: تعداد بیماران صعب‌العلاج شناسایی شده در سطح شهرستان اراک تعداد سه هزار و ۳۷ نفر هستند که از این تعداد یک هزار و ۳۵۲ بیمار مرد و یک هزار و ۶۸۵ بیمار زن هستند و در میان این جمعیت آماری ۱۵۹ کودک وجود دارد.
زارعی بیان کرد: شناسایی منطقه سکونت بیماران خاص یاری رسان ما در برنامه ریــزی می شود تا بتوانیم با شناخت فاکتورهای این مناطق اقدامات لازم را اعمال کنیم و آمار دقیقی به مسئولان مربوطه ارائه دهیم. وی ادامه داد: باتوجه به اینکه استان مرکزی و به ویژه شهر اراک قطب ارائه خدمات درمانی در میان استان های همجوار شناخته شده درخواست داریم که به سهمیه درمانی این استان توجه شود زیرا براساس ارکان شرعی و انسانی نمی توانیم از پذیرش بیماران سایر استان ها امتناع کنیم.
وی همچنین با اشاره به اینکه بیماران هموفیلی در رفت و آمد با مشکلات عدیده ای دست به گریبان هستند، افزود: برای برطرف کردن مشکل رفت‌وآمد بیماران دیالیزی با همکاری شهرداری توانستیم یک دستگاه مینی‌بوس را برای این کار اختصاص دهیم که این مینی‌بوس هر روز در سطح شهر به جابه‌جایی بیماران دیالیزی می‌پردازد. زارعی بیان کرد: ما باید با تلاش و همت پایدار و با همکاری تمامی مسئولان مشکلات بیماران خاص و صعب‌العلاج را برطرف کنیم زیرا چشم امید این بیماران به ما است و تقاضای ما این است که مسئولان تلاش خود را در این زمینه بیشتر کنند.
علی‌جعفر محصولی نایب رئیس اتاق اصناف اراک نیز در کمیته فرعی بیماران خاص شهرستان اراک با اشاره به مشکلات بیماران خاص و صعب ‌العلاج اظهار داشت: مسئولان انجمن‌های بیماری‌های خاص تلاش بسیاری برای برطرف کردن مشکلات این بیماران انجام می‌دهند اما این تلاش‌ها به تنهایی پاسخگو نیست و اساسی‌ترین مشکل این بیماران مشکلات مالی و بحث هزینه‌های درمان است.
وی افزود: ایران کشور فقری نیست اما در بسیاری از زمینه‌ها از کشورهای دیگر عقب است که یکی از آنها بحث ارائه خدمات به بیماران خاص و صعب‌العلاج است، امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با تلاش و همت مسئولان از این وضعیت نامطلوب در زمینه دارو، درمان و سلامت عبور کنیم.
نایب رئیس اتاق اصناف اراک تصریح کرد: خیران استان باید به این نکته توجه داشته باشند که بیماران خاص نیازمند دریافت کمک از آنها هستند تا بتوانند بخشی از دغدغه‌ها و مشکلات خود را برطرف کنند بنابراین تلاش خود را در راستای کمک به این افراد مضاعف کنند.
محصولی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات بسیار خوبی که از سوی انجمن حمایت از بیماران سرطانی انجام شد ساخت هتلینگ بود که دغدغه بسیاری از بیماران و همراهان آنها را برطرف کرد.
وی بیان کرد: در حال حاضر اساسی‌ترین مشکل بیماران سرطانی و صعب‌العلاج موضوع تأمین هزینه درمان و نقدینگی است که مسئولان باید به آن توجه کنند و این بیماران را در این زمینه تا حد امکان یاری کنند.
نایب رئیس اتاق اصناف اراک با اشاره به بحث جمع‌آوری زباله‌های منطقه حسین‌آباد بغدادی گفت: این منطقه خارج از محدوده شهرداری اراک است و مقرر شد که کسبه آن منطقه هزینه جمع‌آوری و دفع زباله‌ها را متقبل شوند اما اختلافی بین بخشداری و دهیاری آن منطقه وجود دارد که اگر این اختلاف برطرف شود شهرداری وارد عمل می‌شود و زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کند در غیر این‌ صورت شهرداری اراک هیچ وظیفه‌ای در این مورد ندارد.
امید است که مسئولان استان هر روز بیش از گذشته به مشکلات بیماران خاص و صعب العلاج توجه کنند و با مصوبات موثر باری از دوش آن ها وخانواده های شان بردارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.