خانه » پیشنهاد سردبیر » چرا ما از تعطیلات بیشتر لذت نمی بریم/قرمزهای خسته کننده

چرا ما از تعطیلات بیشتر لذت نمی بریم/قرمزهای خسته کننده

سه شنبه ۱۵ فروردین ۹۶
شماره ۵۵۴

وقایع استان-سحر یاری:
« اه چرا تمام نمی شود این لعنتی؟»، « خسته شدیم تمام شود سر از کارمان در آوریم»، « همه اش خواب خواب هیچ کاری هم نیست انجام دهیم» این ها جملاتی است که در روزهای تعطیل خصوصا تعطیلات چند روزه بسیار می شنویم. چرا چیزی نزدیک به دوهفته تعطیلی البته بدون احتساب روزهای غیرتعطیل در این خلال که اصولا باز هم خیلی فعالیت خاصی در آن صورت نمی گیرد گاه اینقدر کسالت بار می شود و خیلی از افراد با پایان یافتن نوروز تازه فکر می کنند که سال جدید آغاز شده است… این روزها، بیشتر مردم از مشاغل مختلف تا دانش آموزان و دانشجویان بعد از یک تعطیلی دوهفته ای دوباره بر سر کار و کلاس های خود حاضر می شوند؛ ولی با وجود تمام اعتراض به تعطیلات بسیار دیده می شود که هنوز هیچ آمادگی در میان این اقشار برای آغاز سال کاری و تحصیلی جدید وجود ندارد. چرا اینگونه است؟
برخی می گویند که تعطیلات در ایران بسیار زیاد است و همین باعث شده که راندمان کاری در کشور پایین بیاید و مردم به هر بهانه ای بخواهند که از کار فرار کرده و روزهای تعطیل بیشتری داشته باشند؛ اما واقعیت این است که در ایران نسبت به برخی از کشورها تعداد روزهای تعطیل کمتر است و یا با اختلاف کمی، بیشتر است. در واقع مساله اصلی بازدهی و زمان مفید کار کردن است، شاید یکی از عواملی که باعث می شود که در روزهای غیرتعطیل بهره کاری خوبی نداشته باشیم استفاده نامناسب از روزهای تعطیل است به نوعی مردم هنوز یاد نگرفته اند که برنامه داشته باشند و نمی دانند می توانند در تعطیلات به کارهای عقب مانده و از طرفی به بازپروری جسمی و روحی خود برای روزهای بعدی بپردازند. تعطیلات صرفا روزهایی برای خوشگذرانی و بیکاری نیست در این روزها علاوه بر استراحت می توان به کارهایی رسید که جز علاقمندی ما است ولی فرصت زیادی در روزهای معمول برای آن نیست. تعطیلات قطعا فواید زیدی دارد که نگاه درست و آگاهی از آن می تواند ما را بیشتر به لذت بردن از آن نزدیک کند.
تعطیلات باعث کاهش استرس می شود، زیرا ما را از استرس های همیشگی موجود در محل کار و خانه دور می کند. در طی تعطیلات، بیشتر احساس راحتی و آرامش می کنیم و افکار پریشان و مضطرب از ذهن ما خارج می شوند این کار باعث تجدید قوای بدن و کاهش اثرات مضر استرس می گردد
تعطیلات و ایام فراغت، فرصتی خاص را فراهم می کند که به دیدن افراد فامیل و دوستان برویم.
برای بعضی افراد، تعطیلات بیشتر فرصتی برای داشتن یک خلوت درونی و شخصی است که می خواهند با دقت در احوالات خود و کنکاش درون، مشکلات شخصی خود را حل کنند و یا از این خلوت درونی لذت ببرند . همچنین می توانید آزادانه در آرزوها و تخیلات خود سیر کنید.
تنهایی و خلوت گزیدن، یک خوشگذرانی و تفریح نیست، بلکه یک نیاز دوره ای است.
یکی از دلایل موجه برای رفتن به تعطیلات، داشتن ایامی خوش است. بسیاری از افراد به سختی کار می کنند و عموماً حقوق خود را پس انداز می کنند و صرفه جو هستند. ولی در تعطیلات می توانند برای خوش گذشتن، پول خود را خرج کنند. ایام تعطیلات فرصت مناسبی برای لذت بردن از نعمات خداوند، تفریح، شادمانی، تحقق رویاها، بهتر رفتار کردن و احساس مهم بودن است.
تعطیلات باعث به وجود آمدن استقلال و آزادی در شما می شود تا وقتی که می خواهید کاری را انجام دهید، بتوانید به راحتی به آن عمل کنید.
اما چرا با وجود این فواید اکثر ما در پایان تعطیلات و در روزهای بعد از آن احساس می کنیم که هیچ بهره ای از این روزها نبرده ایم و دچار یک جور عذاب وجدان می شویم؟ برای اینکه نمی دانیم باید در واقع در این روزها چه کرد، قطعا دلایل مختلفی دارد یکی از اصلی ترین عوامل می تواند عدم برنامه ریزی و نداشتن تعریف و مفهوم درست از چیزی بعنوان تعطیلات است. معمولا دیدن عزیزان در تعطیلات و وقت گذاشتن برای آن ها یکی از کارهایی است که می توان به آن پرداخت؛ ولی گاه همین امر نیز ما را دچار خستگی می کند یکی از دلایل کسالت شاید تعدد این رفت و آمدها در ایام نوروز باشد که خود باعث ایجاد این حس می شود زیرا این تصور را ایجاد می کند که فرصتی برای کارهای دیگر باقی نمانده است و تمام وقتمان صرف دید و بازدید شده است؛ ولی چرا این خوشگذرانی کنار دوستان و عزیزان بودن اینطور مشکل ساز می شود، ما قرار نیست در تمام تعطیلات در اختیار دیگران باشیم تعطیلات روزهایی برای خودمان است و مختص ما هم باید خوش گذراند؛ ولی چه جایگزینی برای آن داریم. البته برخی هم این کار را می کنند با عزیزان نیستند ولی تمام تعطیلات یا خوابند و یا در جلوی تلویزیون مشغول تماشای برنامه هستند برخی هم تمام مدت در دنیای مجازی هستند، این افراد نیز فرقی با دسته اول ندارند آن ها نیز در پایان تعطیلات افراد خسته و کسلی هستند که لذتی از تعطیلات نبرده اند. یکی دیگر از اشکالاتی که در میان بسیاری خصوصا شاغلین دیده می شود دغدغه برای کار است برخی حتی در تعطیلات نیز به کارشان فکر می کنند و با اینکه با خانواده اند یا به علاقمندی هایشان می پردازند باز به کارهای عقب مانده فکر می کنند البته فکر کردن به کار و داشتن برنامه برای آغاز روز و سال کاری مناسب است ولی نباید تمام وقت صرف آن شود. حالا زمانی است که نگاهی به تعطیلات بیندازیم چقدر در روزهایی که گذشت به کارهایی مورد علاقه مان پرداختیم از دیدن فیلم، خوانده کتاب تا باغبانی و یا حتی کوهنوردی، چقدر به مسافرت رفتیم از مسافرت های کوتاه تا چند روزه و یا اگر رفته ایم آیا سرشار از لذت شده ایم، با خانواده چقدر وقت صرف کرده ایم برای سال جدید چقدر برنامه ریزی کردیم آیا ساعتی را برای فکر کردن به روزهای آینده گذاشته ایم؟ یا نه بعد از چند روز هر لحظه منتظر بودیم تا این روزها تمام شود تا باز به همان سیستم تکراری هر روزمان برگردیم.
البته جای نگرانی نیست تا تعطیلات نوروز سال آینده هنوز تعطیلات بسیاری پیش رو است که می توان نحوه گذراندن آن را با یک برنامه ریزی درست تغییر داد از تعطیلات آخر هفته تا برخی تعطیلات چند روزه در ماه های بعد در ادامه چند پیشنهاد نیز ارائه می دهیم در مرحله اول باید سعی کنیم برای تعطیلات برنامه داشته باشیم برنامه ای با توجه به روحیات و نیازهای خود. در تعطیلات سعی کنیم از فناوری و دنیای مجازی دور شویم و به جای آن مطالعه، گوش دادن موسیقی، آشپزی، ورزش و … را انجام دهیم. البته می شود مهارت های تازه نیز یاد گرفت، رفتن به سفرهای کوتاه هم می تواند جالب باشد مانند طبیعت گردی و رفتن به اماکن تاریخی نزدیک، ایجاد یک سنت نیز می تواند جالب باشد یک برنامه خاص برای خود و خانواده ایجاد کنیم که در تعطیلات آن را انجام دهیم. شرکت در فعالیت های اجتماعی نیز می تواند یک فعالیت خوب باشد. بهرحال یادمان باشد طوری از روزهای تعطیل خود استفاده کنیم که این بار به جای خوشحالی از پایان آن به دلیل کسالت و خستگی خوشحال از تجدید قوا در این روزها برای روزهای بعدی باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.