خانه » پیشنهاد سردبیر » چرایی ناکارآمدی نمایشگاه های کتاب در شهرستان ها/سایه سنگین تهران

چرایی ناکارآمدی نمایشگاه های کتاب در شهرستان ها/سایه سنگین تهران

یکشنبه ۷ آذر ۹۵ شماره ۴۷۲

سمیه انصاری فر
وقایع استان

خانواده، آموزش و پرورش، احداث کتابخانه در نقاط مختلف، تقویت نمایشگاه های بین المللی و استانی کتاب، برپایی ایستگاه های مطالعه و توجه و کیفیت و تنوع چاپ کتاب ها همگی از مواردی است که در افزایش سرانه مطالعه می تواند تاثیر مثبت داشته باشد. همانطور که اشاره شد نمایشگاه های کتاب یک فرصت فرهنگی برای معرفی و نمایش کتاب و آشنایی جامعه با آن است. برگزاری نمایشگاه کتاب استان مرکزی از سیزده تا هجدهم آذرماه در اراک بهانه ایست تا نگاهی به برگزاری نمایشگاه های استانی و شهرستانی کتاب و اثرات آن داشته باشیم.
مهم ترین رویداد سالانه کتاب برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب در تهران است، نمایشگاهی که هر ساله با حضوران ناشران تراز اول کشور و کتاب های تازه منتشر شده محفلی برای حضور کتابدوستان از سراسر کشور است؛ اما قطعا بسیاری از علاقمندان به کتاب در شهرستان ها فرصت و مجال برای این حضور را پیدا نمی کنند بنابراین برگزاری نمایشگاه های کتاب در شهرستان ها و استان ها این فرصت را فراهم می سازد. قطعا اگر هر شهرستانی با همین امکانات نمایشگاه تهران، نمایشگاه مختص خودش داشته باشد، مشکل رفت‌وآمد و هزینه‌ها حل می‌شود؛ اما در این میان نکته حائز اهمیت تفاوت در شکل و کیفیت برگزاری این نمایشگاه هاست و قطعا سایه نمایشگاه کتاب تهران بر نمایشگاه های شهرستان ها همیشگی است و به دلایلی که در ادامه می آید بعید به نظر می رسد سطح این نمایشگاه بتواند به این زودی ها ارتقا یافته و به سطحی همچون نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برسد.
اولین تفاوت این نمایشگاه در تعداد ناشران است معمولا تعداد ناشرانی که در نمایشگاه های شهرستان ها شرکت می‌کنند، محدود است. از طرفی همین ناشران نیز تعداد محدودی کتاب به نمایشگاه می‌آورند و یا حتی از تازه های نشر خود کمتر به این نمایشگاه ها و به دست مردم می رسانند.
حتی دیده می شود که برخی از ناشران خود در نمایشگاه حاضر نمی شوند و به همراه چند نشر دیگر یک غرفه گرفته و یکی از نشرها را به نمایندگی از خود در این نمایشگاه ها شرکت می دهند که همین هم در کیفیت عرضه و هم در تعداد غرفه ها و نظم آن ها اختلال ایجاد می کند.
از طرفی در نمایشگاه های شهرستان ها به دلیل اینکه کمتر از سوی نشرهای معتبر رغبت حضور دیده می شود با حضور نشرهای ضعیف که آثار بی محتوا و یا ترجمه های بد را عرضه می کنند رو به رو هستیم البته نباید از این نکته گذشت که تعداد این نشرها در وضعیت کنونی نشر کشور رشد قارچ گونه داشته است زیرا هم اکنون ناشران عمدتا از افرادی هستند که اهل مطالعه و کتاب نیستند و قدرت نیازسنجی بازار کتاب و مطالعه را نداشته اند و منتظر می مانند تا یک نویسنده چیزی نوشته و برای چاپ بیاورد و قطعا این خود یک آسیب به فضای کتابخوانی است زیرا محتوای کتاب اولین و اصلی ترین مسئله در ترویج فرهنگ کتابخوانی است.
یک مسئله دیگر اهمیت فروش کتاب از سوی نشرها در این نمایشگاه به جای معرفی کتاب است با توجه به تاثیر اقتصاد بر تمامی حوزه ها خصوصا حوزه های نشر آنچه در حضور ناشران در نمایشگاه ها پررنگ تر است وجه اقتصادی است تا معرفی آثار جدید نشرشان.
زمان برپایی نمایشگاه های کتاب هم یک مشکل است بیشتر این نمایشگاه ها یا در آستانه سال تحصیلی که تمام خانواده ها به دنبال هزینه های دیگر تحصیلی هستند برگزار می شود و یا اغلب در فصل زمستان که همین باعث می شود به دلیل سرما و نامساعد بودن هوا خیلی ها عطای حضور در نمایشگاه را به لقایش ببخشند.
بهرحال مشکلات و دلایل متعددی در این زمینه وجود دارد که باعث می شود هر نمایشگاهی که در تهران برگزار می‌شود و شبیه آن در شهرستان برگزار کنند، طبیعتا تفاوت‌هایی خواهد داشت و این تفاوت باعث می‌شود افراد شهرستانی نمایشگاه‌شان را جدی نگیرند و گمان کنند این شاخه‌ای ناتوان از شاخه اصلی است. به همین دلیل است که با وجود نمایشگاه‌ استانی، مردم بیشتر به نمایشگاه کتاب تهران اقبال نشان می‌دهند.
نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان مرکزی در اراک، با حضور ۳۰۰ ناشر از سراسر کشور از سیزدهم تا هجدهم ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی غرب کشور در اراک برگزار می شود.
به گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی در این نمایشگاه قریب به ۱۵۰ غرفه پیش بینی شده است و برنامه های جنبی چون رونمایی از چند کتاب، نشست های تخصصی با اهل قلم و نویسندگان برتر کشور، نشست های تخصصی کتاب خوانی و برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در بخش کودک و نوجوان و کارگاه های آموزشی در حوزه ادبیات، بخشی از برنامه های جنبی این نمایشگاه است.
وی افزود: در نهمین نمایشگاه کتاب استان مرکزی در اراک، کتاب ها با حداقل ۳۰درصد تخفیف عرضه می شود. برگزاری نمایشگاه های کتاب در استان مرکزی همچون سایر استان ها و شهرستان ها از آسیب های گفته شده در امان نبوده است، امیدورایم نمایشگاه پیش رو بعد از دو سال، برگزاری متفاوت داشته باشد و در ایجاد شور و نشاط در فضای کتابخوانی استان موثر باشد هرچند جانمایی نمایشگاه و زمان برگزاری آن یکی از مواردی است که به نظر می رسد در میزان استقبال از این نمایشگاه موثر باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.