خانه » پیشنهاد سردبیر » چرایی عدم رغبت زنان به ورزش و قهرمانی/تکل از پشتِ مردسالاری روی پای ورزش زنان

چرایی عدم رغبت زنان به ورزش و قهرمانی/تکل از پشتِ مردسالاری روی پای ورزش زنان

پنج شنبه ۲۷ خرداد ۹۵    شماره ۳۴۶

گروه ورزش-وقایع استان:
زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند؛ ولی همیشه به دلیل نوع نگاه به زن آن ها از انجام برخی از امور بازمانده اند، این نگاه در جامعه ما به خصوص به دلیل ساختارهای خاص اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بیشتر است. یکی از حوزه هایی که حضور زن در آن ها خصوصا در کشور ما بسیار کمرنگ است ورزش است، ورزش بیشتر در حوزه مردانه با ویژگی هایی مردانه تعریف شده است. زیرا معمولا در تعریف عام خود با تحرک، قدرت و رقابت همراه هست و این در نقطه مقابل ویژگی های زنان که همیشه با ظرافت و لطافت تعریف شده است و با آن همخوانی ندارد، بنابراین می توان گفت ورزش زنان را از خود رانده است. «دنیای ورزش نسبت به زنان (در طی تاریخ) یا رویکرد طرد مطلق بوده است یا رویکرد طرد نسبی. این طرد (مطلق، ‌‌نسبی) از دنیای ورزش نتیجه توافق وسیع‌تری در‌بارۀ تعریف زنانگی است. می‌توان تبیین کرد که کمبود زنان در بعضی از رشته‌های خاص ورزشی به علت تحریم اجتماعی آن‌هاست»
همین امر می تواند اعتماد بنفس زن در انجام ورزش به دلیل اینکه یک فعالیت جسمانی است را پایین بیاورد و بیشتر رشته های ورزشی از سوی مردان دنبال شود بنابراین می توان نتیجه گرفت یکی از موانع ورزش کردن بانوان، اعتماد به نفس پایین آنها برای انجام ورزش است؛ ولی غیر از این نگاه اجتماعی عوامل فردی، بین فردی و ساختاری نیز در عدم رغبت زنان به ورزش خصوصا ورزش حرفه ای موثر است. وقتی از نگاه جامعه زن نقش مادر و تربیت فرزند بر عهده دارد ناخواسته اطرافیان انتظار دارند که او نقش خود در این مسیر را ایفا کند و گاه مخالفت هایی از سوی همسران آن ها برای انجام امور ورزشی دیده می شود مسئله ای که سال گذشته در مورد کاپیتان تیم ملی فوتسال کشور شاهد آن بودیم.
کمبود زیرساخت ها و امکانات برای بانوان نیز یکی دیگر از دلایل استقبال نکردن زنان از ورزش است وقتی تعداد باشگاه ها و محیط های ورزشی برای بانوان محدود است و اگر هم باشد هزینه هایی زیادی را بهمراه دارد قطعا حضور زنان در آن ها با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه کاهش پیدا می کند، دلیل دیگر می تواند عدم ابراز هیجان ورزشی از سوی زنان باشد چرا که هنوز هم حضور زنان ایرانی در استادیوم های ورزشی با اما و اگر مواجه است.
به طور خاص در مورد ورزش زنان یکی دیگر چالش ها، نبود هیچ تبلیغ رسانه ای و محیطی برای ورزش زنان است، دختران و پسران نوجوان و جوان بیشتر قهرمانان و ورزشکاران مرد کشور و دنیا را می شناسند و کمتر پیش می آید که شناختی نسبت به ورزشکاران زن داشته باشند و یا حتی نمی دانند ورزشکاران زن کشور در چه رشته هایی فعالیت دارند.
این امر طبیعی است در جامعه ای که بسیاری از معذورات باعث می شود که هیچ تصویری از ورزش زنان در رسانه ها ارائه نشود قطعا خانواده ها این آگاهی و ضرورت را نسبت به این مسئله و ترغیب دختران خود به این حوزه نخواهند داشت و حتی هنوز در باور برخی از افراد جامعه ورزش یک فعالیت مردانه است و چطور می تواند با روح یک زن سازگار باشد، همین بینش باعث می شود که دختران کمتر به ورزش و در نهایت فعالیت حرفه ای و قهرمانی آن فکر می کنند. در نهایت ورزش بانوان نیز در استان مرکزی از قاعده کلی ورزش زنان در کشور مستثنی نیست؛ ولی در این میان هستند دختران و زنانی که ورزش را به طور حرفه ای دنبال می کنند و در رشته ها و رده های مختلف موفق بوده اند که قطعا معرفی آن ها و نوع فعالیتشان می تواند آن نگاه عام و سنتی به ورزش زنان را تقلیل و تغییر دهد.
رئیس گروه توسعه امور ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی در خصوص حضور ورزشکاران استان در اردوهای تیم ملی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون رویا علی‌آبادی در اردوی تیم ملی کبدی، سمانه سنجری و فراست مبتدی در اردوی تیم ملی آلیش، مریم مرادمنش، ریحانه راهزانی، معصومه بهزادی و فرزانه ازانفودی در تیم ملی سپک‌تاکرا، ملیکا برون و زهرا اصلانی در تیم ملی قایقرانی حضور داشتند.
بیتا آرستی افزود: کسب یک مدال طلا در مسابقات کبدی قهرمانی آسیا، کسب یک مدال طلا در قایقرانی، ۷ مدال طلا توسط مهشید شریفی، مریم خدابخشی و زهرا و فاطمه شعبانی در مسابقات دو ومیدانی جانبازان و معلولان، کسب یک مدال طلا و یک مدال نقره توسط هانیه احمدی در مسابقات اسکیت دسته‌جات آزاد، سه مدال نقره در مسابقات جودو توسط سوگند محمودی، فاطمه آشنا و سارا مشایخی و… بخشی از این اقدامات به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.