خانه » پیشنهاد سردبیر » چالش قیمت گذاری

چالش قیمت گذاری

یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ شماره ۱۰۵۴

گزارش «وقایع استان» از جلسه ستاد تنظیم بازار استان

چالش قیمت گذاری

سایه رادنیک

از ابتدای سال جاری، قیمت دلار از پنج هزار تومان به بالا صعود کرد و حتی در چند ماه اخیر طعم ۲۰ هزار تومانی را چشید. همزمان با این نوسانات قیمت اقلام خوراکی نیز رشد چشمگیری داشت، در این دو ماه اخیر که قیمت دلار تا حدودی ثابت مانده بود قیمت مرغ و گوشت قرمز به طور سرسام آوری بالا رفت تا جایی که مسئولان تنظیم بازار با توزیع مرغ دولتی و گوشت درصدد کاهش قیمت آن برآمدند. اما متاسفانه این موضوع پس از گذشت زمان بازخورد معکوس به خود گرفت و چاره درمانِ درد گرانی نشد و هر بار وعده ارزان شدن به مردم تنها در حد حرف باقی می ماند و مرغ دولتی که در ابتدا با قیمت ۹ هزار و ۵۰۰ تومان توزیع می شد اکنون با قیمت بیشتر از ۱۴ هزار تومان به دست مردم می رسد. این در حالیست که دستگاه های مسئول از قبیل صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی عنوان کرده بودند که اگر مرغ با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شود هم برای تولید کننده، هم برای عرضه کننده و هم برای مصرف کننده مقرون به صرفه است اما اکنون بیش از ۱۴ هزار تومان به فروش می رسد و مردم بیشتر از پیش به وعده های مسئولان بی اعتماد شدند و برای سهولت زندگی یک ماه شان هم که شده به ازای کارت ملی تک تک اعضای خانواده خرید کرده و به اصطلاح مسئولان، مرغ و گوشت را در خانه های شان احتکار می کنند. اما سوال اینجاست که چرا وقتی همه چیز طبق روال گذشته پیش می‌رود باید قیمت ارز مدام افزایش پیدا کند؟ این سؤالی است که حتی طرفداران آزادسازی نرخ ارز هم نمی‌توانند به آن پاسخ بدهند و اینکه چه هنگام مردم می توانند به تحقق وعده های مسئولان امید داشته باشند؟ روز جمعه جلسه ستاد تنظیم بازار استان برگزار شد و اتفاقا به این موضوع هم اشاره شد. در ادامه مهمترین اظهارات مسئولان در این نشست را خواهید خواند.

حفظ قیمت مرغ گرم بین ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان الزامیست

استاندار مرکزی در ستاد تنظیم بازار استان گفت: باید بتوانیم قیمت مرغ گرم را بین ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان حفظ کنیم. سیدعلی آقازاده اظهار کرد: گرانی و گران فروشی دو موضوع متفاوت است که در این رابطه باید شرایط به گونه‌ای باشد که شاهد شرایط و قیمت یکسان باشیم، البته ناچارا باید بپذیریم که تورم ایجاد شده است اما با وجود همین تورم‌ها، باید از میانگین قیمت‌ها در کشور مطلع باشیم. ما نمیتوانیم مانع گرانی شویم چراکه تورم وجود دارد.
آقازاده افزود: سازمان صمت باید به گونه ای تلاش کند که قیمت‌ها در استان از میانگین کشوری پایین‌تر عرضه شود که این‌مهم نظارت جدی را می‌طلبد صنعت و معدن باید روزانه از قیمت‌های کشوری مطلع باشد و در صورت لزوم باید با افراد گرانفروش برخورد جدی و لازم انجام شود.
استاندار مرکزی تصریح کرد: مقرر شده که برای جامعه هدف با نظر ستاد تنظیم بازار ۳تا ۴ کیلو گوشت برای هر خانواده تنظیم شود. آقازاده بیان کرد: باید بتوانیم قیمت مرغ گرم را بین ۱۳ تا۱۴ هزار تومان حفظ کنیم. وی ادامه داد: باید نظارت و کنترل از سوی اصناف، تعزیرات، صمت و نیروی انتظامی جدی گرفته شود که اگر تصمیم گرفتیم قیمت مرغ ۹هزار تومان شود از خروج مرغ به خارج استان جلوگیری شود.
سعید فرخی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار نیز اظهار کرد: باید از طریق نظارت های گسترده و توزیع عادلانه کالا امنیت روانی به جامعه برگردد. وی افزود: مهمترین اولویت مقابله با گران فروشی، عدم درج قیمت و عدم عرضه است و باید دستگاه های مسئول به ویژه اتاق اصناف نسبت به این موضوع بیش از پیش تلاش کنند.
معاون هماهنگی‌امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی ادامه داد: برخی از کسبه که زمزمه گران شدن کالاها در سال آینده را متوجه شده‌اند به احتکار کالاها اقدام کرده اند که این‌مهم باید از سوی دستگاه های نظارتی شناسایی و برخورد شود.
فرخی بیان کرد: با توجه به اینکه امکان سهمیه بندی در توزیع کالای اساسی وجود ندارد بخش عمده ای از کالای اساسی احتکار خانوادگی می شود و هیچ اقدامی در این خصوص نمی توان انجام داد. وی ادامه داد: امکان فروش فوق العاده و برپایی نمایشگاه بهاره هم در استان وجود ندارد اما جشنواره خرید در راستای رقابت پذیری و تخفیف در چندین فروشگاه استان شکل می‌گیرد.
فرخی با بیان اینکه دستگاه های مسئول باید مقابله با احتکار و گران فروشی کالاهای اساسی را در دستور کار خود قرار دهند بیان کرد: جهاد کشاورزی باید با نظارت گسترده قیمت مرغ را بین ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان حفظ کند و در این مسیر از انتقال مرغ زنده استان به خارج از استان جلوگیری شود.

اخطار رییس کل دادگستری به مدیران میانی

رییس کل دادگستری استان مرکزی در ادامه این نشست گفت: دولت به منظور واردات کالای اساسی ارز ۴۲ هزار ریالی در نظر گرفته اما مدیران میانی توانایی توزیع این کالاها را ندارند و این مهم به بازنگری و تصمیم گیری نیاز دارد.
حجت الاسلام عبداللهی اظهار کرد: اگر گرانی کالا به دنبال تورم ایجاد شود پذیرفتنی است اما اگر بیشتر از این میزان باشد باید برخورد قانونی با متخلفان انجام شود. وی افزود: در صورتی که تورم هزینه تولید کالای نهایی را بالا ببرد مصرف کننده نیز باید سهم خود را در این بخش پرداخت کند اما اینکه کسبه یا تولید کنندگان به بهانه کم شدن سرمایه خود، کالایی را که با ارز دولتی خریداری کرده بخواهد به قیمت روز بفروشد غیر قابل پذیرش است.
رییس کل دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: درست است که قیمت کالا را عرضه و تقاضا مشخص می کند، اما این موضوع برای شرایط عادی است و اکنون که شرایط اقتصادی ویژه است بخش دولتی میبایست در خصوص ثبات قیمت ها برنامه ریزی لازم را انجام دهد .
عبداللهی ادامه داد: باید در ابتدا منشاء گران شدن یا کاهش کالا مشخص سپس بر اساس شاخص‌های قانونی با متخلفان برخورد شود. وی بیان کرد: دولت به منظور واردات کالای اساسی ارز ۴۲ هزار ریالی در نظر گرفته اما مدیران میانی توانایی توزیع این کالاها را ندارند و این مهم به بازنگری و تصمیم گیری نیاز دارد. دستگاه های مسئول از قبیل صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی عنوان کرده اند که اگر مرغ با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شود هم برای تولید کننده، هم برای عرضه کننده و هم برای مصرف کننده مقرون به صرفه است اما اکنون بیش از ۱۴ هزار تومان به فروش می رسد.
رییس کل دادگستری استان مرکزی خاطرنشان کرد: اگر بخش دولتی نمی‌تواند قیمت گذاری منصفانه انجام دهد دادگستری نیز از فردا نرخ مرغ را ۱۲ هزار تومان اعلام می کند و این اختیار را هم دارد. قیمت گذاران نظم کشور را از بین برده اند و به وظیفه قانونی خود عمل نمی‌کنند. عبدالهی اضافه کرد: انتظار مردم از ستاد تنظیم بازار کنترل قیمت‌ها و مبارزه با گران فروشی است.

بخش عمده گرانی مرغ عدم اعتماد مردم به کاهش قیمت است

در ادامه نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی گفت: کالای اساسی مورد نیاز کشور به میزان کافی یا در داخل تولید شده و یا از خارج از کشور وارد شده و هیچ مشکلی در خصوص تامین کالای اساسی در کشور وجور ندارد.
محمد حسینی اظهار کرد: بخش عمده ای از مشکلات بازار به سبب احتکار خانگی است و آن هم به دلیل نبود اعتماد کافی مردم به عدم افزایش قیمت‌ها است.
نماینده مردم تفرش،فراهان و آشتیان تصریح کرد: در سه ماه گذشته قیمت انرژی و نیروی کار نیز در این مدت افزایش نداشته اما قیمت کالا به خصوص کالای اساسی هر روز افرایش پیدا کرده و بالاتر می‌رود.
حسینی بیان کرد: کالاهای اساسی وارداتی با ارز ۴۲ هزار ریالی وارد شده اما با قیمت دولتی عرضه نشده است و این مهم بیانگر ضعف در شبکه توزیع است که نیاز به اصلاح دارد.
وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در سال آینده ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی را برای واردات کالای اساسی تخصیص داده که در این رابطه دولت موظف است فهرست کالای اساسی را اوایل سال آینده به مجلس ارائه کند.
نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی گفت: احتکار خانگی کاهش کالای اساسی در سطح استان را به دنبال دارد که می‌طلبد در این خصوص ضمن فرهنگ سازی در خرید به میزان نیاز، مدیران دستگاه های مربوطه با استفاده از رسانه ها اطمینان مردم را در خصوص وجود کالا افزایش دهند.
نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه احتکار خانگی قابل کنترل نیست اما احتکار از سوی تولیدکنندگان و توزیع کنندگان قابل شناسایی و کنترل است که باید مسئولان مربوطه با قاطعیت با آنها برخورد کنند.
حسینی بیان کرد: بخشی از مشکلات بازار کشور از سوی دشمنان تحمیل می‌شود که در این رابطه منابعی از خارج کشور در اختیار برخی افراد قــرار می گیرد تا کالای اساسی را احتکار و کشور را با مشکل درگیر کنند در نتیجه دستگاه های نظارتی باید در این بخش هوشیار تر از گذشته عمل کنند.

 

توزیع ۹۵۵ تن مرغ منجمد در استان مرکزی

رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مرکزی گفت: با توجه به تلاش‌هایی که با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام صورت گرفته از ابتدای سال تا به امروز ۹۹۵ تن مرغ منجد عمدتا از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای،تعاونی‌ها و واحدهای صنفی منتخب توزیع شده است.
محمدرضا حاجی‌پور اظهار کرد: ۲۵ جلسه ستاد تنظیم بازار با ۴۸۸ مصوبه در کشور و ۷۰ جلسه با۴۱۶ مصوبه در استان تشکیل شده که ۸۰ درصد مصوبات استانی اجرایی شده است.
وی در خصوص توزیع مرغ منجمد افزود: با توجه به تلاش‌هایی که با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام صورت گرفته از ابتدای سال تا به امروز ۹۹۵ تن مرغ منجد توزیع شده و همچنین مرغ گرم با تامین نهاده‌های دامی با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام از تاریخ ۱۷ دی ماه امسال به میزان ۷۲۵ تن توزیع شده که شاید بتواند مقداری از آلام مردم را تسکین دهد. در حال حاضر قیمت مرغ گرم فاکتور شده ۱۴۲۰۰تومان است که با قیمت ۱۵۳۰۰ تومان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان مرکزی در خصوص توزیع گوشت قرمز منجمد تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون ۹۲۰ تن گوشت قرمز منجمد،۲۵ تن گوشت منجمد گوسفندی و گوشت گوساله وکیوم نیز به میزان ۱۰ تن توزیع شده است و در حال حاضر ۵۰ تن سهمیه از محل اتحادیه کشوری جهت تامین مصارف دانشگاه‌ها و نهادهای انتظامی در حال جذب است.
حاجی‌پور بیان کرد: توزیع گوشت گرم گوسفندی در سطح استان به مقدار ۲۳۶ تن انجام شده که در حاضر قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی در بازار به صورت مخلوط با دنبه ۹۸ هزار تومان و بدون دنبه ۱۱۰ هزار تومان است.
وی در خصوص توزیع برنج نیز ادامه داد: از ابتدای سال تا به امروز ۴هزار و ۲۲۸ تن برنج خارجی از طریق فروشگاه‌ها با قیمت های مصوب توزیع شده و همچنین ۲هزار و ۴۰۶ تن شکر نیز توزیع شده که البته مقداری قیمت شکر با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و افزایش مصرف و تقاضا افزایش پیدا کرده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.