خانه » پیشنهاد سردبیر » پیگیری شایعه تمایل نراقی ها برای پیوستن به کاشان در گفتگو با شهردار نراق/تکذیب جدایی

پیگیری شایعه تمایل نراقی ها برای پیوستن به کاشان در گفتگو با شهردار نراق/تکذیب جدایی

سه شنبه ۱۱ آبان شماره ۴۵۳

وقایع استان
سمیه انصاری فر

نَراق شهری دو هزار ساله در نزدیکی شهرستان دلیجان واقع در استان مرکزی، این شهر تاریخی به عنوان دومین شهر ویژه گردشگری کشور پس از ماسوله شناخته شده است. ویژگی های خاص اقلیمی و اجتماعی، بهره گیری از آداب و رسوم خاص مردمان، کالبد بکر معماری سنتی از دلایل این انتخاب است. این شهر که در مسیر دلیجان به مشهد اردهال و کاشان واقع شده نراق از سال ۱۳۳۹ به بعد با تأسیس شهرداری، از نظر تقسیمات کشوری، شهر محسوب می‌شود و در حال حاضر به همراه دلیجان شهرهای شهرستان دلیجان محسوب می شوند.
شهرستان دلیجان دارای چهار دهستان هستیجان، دودهک، جاسب و جوشق می باشد.
شهر نراق با وسعت ۷۰ کیلومتر مربع در ۱۵ کیلومتری از غرب به دلیجان، در ۴۰کیلومتری به محلاتاز شرق در ۲۲ کیلومتری به مشهد اردهال در ۴۰ کیلومتری به نیاسر و در ۶۰ کیلو متری به کاشان از شمال در ۸ کیلومتری به روستاهای جاسب و در جنوب در ۱۵ کیلومتری به روستای سینقان منتهی می گردد.
نزدیکی شهر نراق به کاشان و مشهد اردهال گاه باعث برخی مناقشه ها بوده است از جمله قله دومیر اردهال که بحث بر سر دلیجانی و کاشانی بودن آن در رسانه های محلی کاشان وجود داشت، هر چند در نهایت این قله از سوی وزارت کشور بعنوان بلندترین قله استان رمزکی نام گرفت. همین نزدیکی این روزها باعث مطرح شدن چالشی بین این دو منطقه شده که البته اینب ار فضای مجازی در دامن زدن به آن نقش پررنگ تری دارد. یکی از گفته هایی که این روزها بیشتر شنیده می شود این است که مسئولین نراق مایل هستند تا این شهر به استان اصفهان الحاق شود و برخی در ادامه این موضوع علت این امر را رسیدگی نشدن از سوی استان مرکزی و وجود کمبودهای متعدد در نراق می دانند که به امید دریافت مطالبات می خواهند به استان اصفهان بپیوندند. در واقع اردهال مورد اصلی مناقشه است اردهال هم اکنون از دو بخش تشکیل شده که یک بخش آن در کاشان قرار دارد و بخشی نیز در شهرستان دلیجان؛ به تازگی نامه ای در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می دهد مسئولین این شهر به دنبال تحقق بخش اردهال به مرکزیت شهر تاریخی نراق که بیش از دو دهه است خواست مردم این خطه است از ریاست جمهوری هستند. البته همین موضوع این سوال را ایجاد می کند که مسئولین این شهر به دنبال تشکیل کدام بخش اردهال هستند اردهال دلیجان یا اردهال کاشان؟ البته همین نامه نیز باز از سوی برخی از کانال های تلگرامی منتسب به کاشانی ها یک رویا پردازی از سوی نراقی ها خوانده شده است. البته همین کانال با استناد به نقل قول شهردار نراق مبنی بر اینکه «نراق جز منطقه فرهنگی و تمدنی کاشان است»، سعی بر القای تمایل مسئولین نراقی برای پیوشتن به کاشان دارد، این تناقض ما را بر آن داشت تا گفتگویی با محمود مرادی شهردار نراق داشته باشیم، وی در پاسخ به این سوال وقایع استان که هم اکنون زمزمه هایی در فضای مجازی مبنی بر خواست مسئولین و مردم این شهر بر جدایی نراق از استان مرکزی و پیوستن به اصفهان وجو دارد گفت: کانال های تلگرامی نمی توانند سند معتبری برای یک گفته باشند، من همین جا تکذیب می کنم و می گویم مسئولین این شهر نه تنها چنین رویکردی ندارند بلکه برعکس به دنبال احداث بخشی بنام اردهال با محوریت شهر تاریخی نراق هستند که طی نامه ای در سفر ریاست جمهوری با بخش دیگری از خواسته های این شهر به وی تقدیم شد.
مرادی در پاسخ به اینکه در پی این شایعه صحبت هایی مبنی بر عدم رسیدگی به این شهر و کمبود اعتبار مطرح است، اظهار کرد: این موضوع نیز اشتباه است، من خودم به شخصه حتی در زمانی که بحث الحاق به قم مطرح بود نیز مخالف این قضیه بودم و از نگاه من این جدایی ها و الحاق ها چاره مشکلات کنونی نیست.
وی در توضیح اینکه بحث منطقه فرهنگی با تقسیمات کشوری دو مسئله متفاوت است، تصریح کرد: ویژگی های این دو حوزه بسیار متفاوت است و وارد کردن منطقه فرهنگی و ارتباط دادن آن به تقسیمات کشوری کاملا مقرضانه به نظر می رسد.
شهردار نراق ادامه داد: منطقه فرهنگی بحث در مورد آداب و رسوم، گویش، تشابهات فرهنگی و شخصیت های فرهنگی است، بعنوان مثال خمین و شازند با لرستان تشابهات فرهنگی دارد و در مورد نراق و کاشان این تشابه و نزدیکی مدنظر است.
مرادی ادامه داد: آن چیزی که ما به نمایندگی از نراقی ها دنبال می کنیم همانطور که گفتم ایجاد بخشی بنام اردهال است در واقع خواست ما این است تا دهستان جوشق که نراق نیز جز آن است تبدیل به بخشی با محوریت نراق و زیرمجموعه شهرستان دلیجان شود و اصلا بحثی بنام الحاق به کاشان و اصفهان مطرح نیست.
وی تصریح کرد: اینکه برخی کانال های منتسب به کاشانی ها در مورد این مسئله حساس شده اند به این موضوع برمی گردد که هم اکنون منطقه اردهال از دو بخش تشکیل شده یکی منطقه اردهال کاشان که شامل تعدادی روستا است و دیگری منطقه اردهال دلیجان که آن نیز دارای تعدادی روستا از جمله خاوه است.
مرادی افزود: ما در درخواست خود فقط بخش اردهال دلیجان مدنظرمان است و می خواهیم روستاهای دهستان جوشق تبدیل به بخش شود و با اردهال کاشان و روستاهای آن کاری نداریم ولی گویا طبق این گفته ها و شنیده ها کاشانی ها به دنبال چیز دیگری هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.