خانه » جدیدترین » پیراهن یا زیر پیراهن؟!

پیراهن یا زیر پیراهن؟!

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷  شماره ۸۲۱

مهرداد یاری
حتما تا این لحظه تمامی ورزش دوستان به ویژه اهالی فوتبال در جریان افتضاحی که فدراسیون فوتبال درمورد انتخاب پیراهن تیم ملی برای حضور در جام جهانی به بار آورده، مطلع هستند. لباسی که بیشتر شبیه به لباس زیر است تا یک لباس ورزشیِ با کیفیت و زیبا که بتوان از آن در تورنمنتی به بزرگی و حساسیت جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه استفـاده کرد. جام جهانی رقابتی فرا فوتبالی است که ملت ها در قاب دوربین های آن خود را به جهانیان نشان می دهند.همه کشورهای دنیا آرزوی حضور در این رقابت ها را دارند و با تمام توان گام در این میدان بزرگ می گذارند.هیچ گاه در طول تاریخ این بازی ها پیش نیامده که کشوری برای دست گرمی یا جوان گرایی و یا هر مورد دیگری این تورنمنت را دستمایه افکار سطحی کند چرا که از دیدگاه همه جام جهانی شرافت یک ملت است.شما می توانید تمام بازی ها را ببازید اما حق ندارید اخلاق یا وجهه یک ملت را خدشه دار کنید از همین رو همواره کشورهای راه یافته به جام جهانی چه از نظر ورزشی و چه از نظر اخلاقی و آراستگی ظاهری و… به بهترین شکل وارد مسابقات می شوند. حال بر می گردیم سر موضوع خودمان،جناب آقای هدایت الله ممبینی سرپرست کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال در این باره کمبود وقت را عامل اصلی بروز این مشکل بیان کردند حال ما در جواب ایشان می گوییم همه از حدود ۷ ماه پیش می دانستیم که ایران تیم راه یافته به مسابقات جام جهانی است این یعنی مسئولین آماده سازی تیم ملی حداقل ۷ ماه فرصت داشته اند کـه در تمامی زمینه ها بهترین ها را برای تیم ملی فراهم کنند. این در حالی است که از همان دو سال پیش باید به فکر این موضوع و موضاعاتی از این دست می افتادند چرا که تیم ملی از همان زمان مدعی اول صعود از گروه خود بود. البته صحبت آقای ممبینی درمورد محدودیت قوانین داخلی و تحریم هــا را می پذیریم اما گمان نمی کنم تهیه کردن یک لباس آبرومند برای تیم ملی پر هزینه تر و پیچیده تر از برگزاری بازی دوستانه با سیرالئون باشد به ویژه که فیفا اجازه نمی دهد سیاست، مانع از برگزاری هر چه بهتر جام جهانی شود مصداق بارزش همین است که ایران هر چند شرمسارانه اما باز هم با آدیداس که شرکت بسیار معتبری می باشد قرارداد بسته است.
البته جناب ممبینی دوشنبه شب در برنامه نود اعلام کردند: این لباسی که در فضای مجازی پخش شده، لباس تیم ملی نیست و ان‌شاالله در بازی دوستانه مقابل ازبکستان که روز بیست و هشتم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، پیراهن رونمایی خواهد شد. لباسی که ابتدا توسط کادر فنی تایید و بعد درخواست داده شده است.از طرفی آقای ممبینی ادعا می کنند که بعد از بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از تولیدات ملی کارمان سخت‌تر هم شد. حال باید پرسید آقای ممبینی شما در قراردادتان با آدیداس تنها برای تیم ملی بزرگسالان در رده آقایان لباس خریداری کرده اید در صورتی که آدیداس برای بقیه کشورها نه تنها لباس تیم ملی فوتبال در جام جهانی را طراحی کرده بلکه برای تمامی رده های سنی چه برای بانوان و چه برای آقایان اعم از فوتبال چمنی، ساحلی، سالنی، هفت نفره، نابینایان و … به صورت مجانی لباس تحویل داده است. ایران در اولین حضور خود در رقابت های جام جهانی در سال ۱۹۷۸ دو هزار دست لباس رایگان از آدیداس تحویل گرفت این یعنی هزینه کمتر، یعنی سود بیشتر،یعنی یک قرارداد خوب.
همین قضیه دو سال پیش برای کاروان المپیک نیز پیش آمد که پس از معرفی یک لباس نامناسب، مردم و ورزشکاران در مقابل آن جبهه گرفته و به شدت از آن انتقاد کردند. از نظر نگارنده بسیار عجیب است که این حجم از بی سلیقگی چگونه در ذهن مسئولین ما جای گرفته است؟ تاسف بار است که مردم ما پیش از هر تورنمنت بـاید نگــران رفتـار مسئولیــن باشند تـا شـاید آبروی مان زیر سوال نرود. این در حالی است که بارها بهترین و زیباترین طرح ها از سوی طراحان داخلی به فدراسیون فوتبال پیشنهاد شده است.سال پیش بود که فدراسیون با یک برند نامعتبر با محصولاتی بی کیفیت به نام جیووا قرارداد بسته بود حالا هم که رفته اند و از ژورنال آدیداس پیراهن انتخاب کرده اند نه اینکه به طور اختصاصی پیراهن سفارش دهند.
در مجموع معلوم نیست این گاف ها چه سودی به مسئولین می رساند و این سود به جیب چه کسـانی می رود؟ اما نــاکارآمدی این مسئـولین و ضربه هایی که فوتبال و کشور ما از حضور نامیمون آن ها خورده و در آینده خواهد خورد، واضح است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.