خانه » پیشنهاد سردبیر » پس از مدت ها رئیس سازمان محیط زیست به اراک آمد/پاشو رسیدیم

پس از مدت ها رئیس سازمان محیط زیست به اراک آمد/پاشو رسیدیم

سه شنبه ۱۶ شهریور ۹۵   شماره ۴۱۱

وقایع استان

معصومه ابتکار در چهارمین سفر خود به استان مرکزی، به عنوان نماینده دولت یازدهم صبح روز گذشته وارد اراک شد. معاون رئیس جمهوری در حالی با هدف بررسی مسائل زیست‌محیطی به استان مرکزی آمد که کمتر از یک ماه دیگر شاهد سفر رئیس جمهور و اعضای کابینه به استان خواهیم بود.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در بدو ورود به استان مورد استقبال محمود زمانی قمی استاندار مرکزی، مجمع نمایندگان استان، فعالان سمن های زیست محیطی، مسئولان مدیریت شهری و معاونان استاندار قرار گرفت.
معصومه ابتکار در سفر یک روزه خود، ابتدا در نشستی جهت بررسی پیشرفت برنامه عمل حفاظت و بهبود محیط زیست استان در استانداری مرکزی شرکت نمود، وی پس از آن با نماینده ولی فقیه در استان دیدار و در پایان سفرش نشستی هم با اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای استان، اعضای اتاق های فکر محیط زیست استان و سمن ها داشت.
ابتکار: دولت روحانی، دولت محیط زیستی است
معصومه ابتکار در این نشست با تاکید بر اهمیتی که دولت برای محیط زیست قائل است گفت:
مسائل محیطی زیست به طور جدی مورد توجه دولت قرار دارد و رئیس جمهور اخیرا در نشستی با برخی مسئولان حفظ محیط زیست را در سطح کشور یکی از مهمترین کارها دانسته اند. دولت روحانی، خود را دولت محیط زیستی می داند و حفظ محیط زیست از اوجب واجبات است.
ابتکار گفت: اولین مصوبه دولت یک مصوبه محیط زیستی و در خصوص دریاچه ارومیه بود، دولت بحث محیط زیست را به جایگاه رفیع و جدی رساند.
وی ادامه داد: مطالعات به‌روز رسانی طرح کاهش آلودگی هوای اراک در حال انجام بوده و قرارداد های مربوط به آن منعقد شده است.
ابتکار افزود: توسعه باید همراه با تمامی شاخصه های مرتبط با آن صورت پذیرد و معنی توسعه پایدار نیز همین است که با رشد مولفه های زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی همراه باشد.
معاون رئیس جمهور بیان داشت: در بحث آلودگی هوا موضوع اصلاح و به روز رسانی برنامه های کاهش آلودگی و انتقال صنوف آلاینده در کشور در دولت یازدهم انجام شده است.
نماینده دولت افزود: مساله این است که ما معیار اندازه گیری جز دستگاه های اندازه گیری آلودگی هوا نداریم و در حال حاضر تنها مرجع اندازه گیری این دستگاه ها هستند و برای تعیین دقیق سهم آلاینده ها باید کار علمی انجام پذیرد.ما ذره ای در این اندازه گیری ها تغییری اعمال نمی کنیم و با سرمایه گذاری های صورت گرفته تمام دستگاههای ما به درستی کار می کنند.
وی افزود: در اکثر کلانشهرها با توزیع بنزین یورو۴ و حذف مازوت از چرخه مصرف صنایع، بخشی از عوامل آلودگی را در سطح کشور کنترل کرده ایم و مصرف مازوت در نیروگاه های کشور در حد صفر است و تا پایان سال ۱۰درصد سوخت نیروگاه ها از سوخت گاز طبیعی خواهد بود.
ابتکار با اشاره به اینکه گرد و غبار جایگزین آلودگی هوا شده است بیان داشت: گردو غبار طی سال های اخیر به عوامل آلودگی اضافه و سبب بروز مشکل در برخی از مناطق شده است، ولی دولت برای این موضوع برنامه ملی و استانی دارد.
معاون رئیس جمهور به سفر روحانی به استان اشاره کرد و گفت: با مصوبه ویژه دولت، مقرر شده حمایت بیشتری برای اعطای تسهیلات جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی در شهرها صورت گیرد تا خودروهای فرسوده و آلاینده از رده خارج شوند و این مساله به کاهش آلودگی در سطح شهرها کمک شایانی خواهد کرد.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: رسیدگی به وضعیت تالاب های کشور در دست انجام است که در این راستا بخشی از تالاب حورالعظیم در خوزستان که کانون ریزگرد بوده احیا شده و همچنین راهکارهای حفظ دریاچه ارومیه در دست انجام است.
ابتکار با اشاره به برخورد با واحدهای آلاینده نیز اظهار داشت: هیچ واحد صنعتی را بدون اندازه گیری دقیق سهم آلایندگی نمی توانیم تعطیل کنیم و باید بررسی دقیقی در دوره های مختلف صورت گیرد که این بررسی ها را در زمان آن انجام می دهیم.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از تخریب های زیست محیطی معادن خاطرنشان ساخت: در بحث معادن نیز آلودگی هایی در سطح استان مرکزی به ویژه در شهرستان محلات داشتیم که با آنها برخورد شده و در منطقه آبگرم محلات مجوز معادن تمدید نشده تا چشم انداز این منطقه گردشگری حفظ شود.
رئیس سازمان محیط زیست کشور بیان کرد: در راستای حفاظت محیط زیست، منظر و چشم اندازها نیز برای ما ارزش دارد و نباید فعالیت در طبیعت منجر به از بین رفتن منظر و چشم انداز یک منطقه شود، چرا که آن منظر و چشم انداز ارزش افزوده ایجاد می کند و به گردشگری کمک خواهد کرد.
ابتکار خاطرنشان کرد: حفاظت از زیستگاه ها و پناهگاه های حیات وحش در استان های کشور و از جمله استان مرکزی به طور جدی مورد توجه قرار دارد.
وی با اشاره به مشکل ساماندهی پسماندها از کشور از جمله استان مرکزی گفت: در استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی مساله پسماندهای صنعتی، ویژه و شهری باید به طور اصولی و با امکانات و سیستم به روز ساماندهی و مدیریت شوند.
رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به فعالیت مطلوب و موثر سازمان های مردم نهاد در استان مرکزی خاطرنشان ساخت: سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در استان مرکزی از پیشینه و فعالیت قابل توجهی برخوردارند که جای تحسین دارد و یقینا در زمین رفع مشکلات زیست محیطی نقش اثرگذاری ایفا می کنند.
استاندار: از زمان قبول مسئولیت استانداری، لباس خدمت به مردم را به تن کرده ام
در این نشست استاندار مرکزی با اشاره به عملکرد کارگروه کاهش آلودگی هوا در استان گفت: مجموع اعتبار مصوب برای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در سال ۸۶، ۲۳۲میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بود که تاکنون تنها یک سوم آن معادل ۷۷میلیارد تومان تخصیص یافته است.
استاندار مرکزی اظهار داشت: پیشرفت مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در دولت یازدهم در استان مرکزی نسبت به بندهای واجد اقدام استانی، ۶۸ درصد بوده است.
وی در ادامه بیان داشت: رفع آلودگی هوای اراک از دغدغه های دولت در استان و اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که این موضوع توسط نمایندگان مجلس اراک و همچنین نماینده شازند در مجلس مورد پیگیری است تا با راه حل های منطقی پیش رود.
استاندار ادامه داد: دولت با همه تنگناها اقدمات خوبی در بهبود محیط زیست انجام داده و همه انتظار داریم که با تسریع اقدامات لازم، روزی استان مرکزی به ویژه اراک از هوای پاک و سالم برخوردار باشد.
زمانی قمی بیان داشت: تعداد کل مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک از شهریور ماه ۹۲ تا اردبیهشت ۹۵، ۲۱۷ مصوبه است که درصد افزایش این مصوبات نسبت به زمان قبل از آن ۱۷۸درصد است.تعداد مصوبات اجراشده در این حوزه از ۲۱۷ مصوبه، ۱۵۹مصوبه بوده است.
وی گفت: تعداد تقاطع های غیرهمسطح در شهر اراک قبل از سال ۹۲، چهار مورد بوده که تاکنون به هفت تقاطع افزایش یافته و در حالی که قبل از ۹۲ پارکینگ طبقاتی در این شهر نداشتیم، بعد از ۹۲ دو مجموعه با ظرفیت ۸۳۵ ظرفیت پارک، ایجاد شده است.
استاندار تصریح داشت: همچنین دو محل مناسب برای انتقال صنوف آلاینده اراک به خارج از شهر پیش بینی شده که یکی از دست اجرا است و ۳۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
زمانی قمی بیان کرد: در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک، مقرر بود یک هزار هکتار فضای سبز اجرا شود که قبل از ۹۲، ۸.۸ هکتار انجام شده و بعد از آن تاکنون به ۳۴۰ هکتار افزایش یافته و حدود ۳۴ درصد انجام شده است که برای تحقق بقیه آن حوزه عمرانی استانداری مرکزی پیگیر است.
استاندار مرکزی در خصوص وضعیت خطوط آلاینده ایرالکو هم گفت: در راستای کاهش آلودگی، خطوط یک، دو و شش ایرالکو غیرفعال گردیده و اخیرا از ۲۷۸ دیگ خطوط چهار و پنج ایرالکو نیز، ۹۴دیگ از مدار فعالیت خارج شده است.
استاندار مرکزی به نیروگاه شازند هم اشاره نمود و گفت: تامین سوخت نیروگاه شازند و تبدیل آن از مازوت به گاز و توزیع بنزین یورو۴ در جایگاه های سوخت اراک، یکی دیگر از اقدامات انجام شده در راستای کاهش آلودگی هوای اراک و شازند بوده است.
وی در پایان گفت: این استان با خیلی از مسائل و مشکلات مواجه است که تاکنون بیان بسیاری از آن ها به صلاح نبوده اما ، از زمان قبول مسئولیت استانداری در این استان لباس خدمت به مردم را به تن کرده ام. در خصوص بحث و جریان ۲۰۰ میلیارد ریال پول ارائه شده توسط مدیریت گذشته ایرالکو به وکیل برای شکایت از محیط زیست نیز به زودی در یک نشست مطبوعاتی به مردم اطلاع رسانی می شود.
سیدمهدی مقدسی، نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با اشاره به نزدیکی سفر رئیس جمهور گفت: پیش از رئیس جمهور، ابتکارش آمد! امیدواریم حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به این استان که از مشکل آلودگی هوا رنج می‌برد بتواند نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد.
وی به آلودگی هوای شهرهای اراک و شازند هم اشاره کرد و گفت: استان مرکزی بیش از ۲ ماه آلوده را از ابتدای سال تاکنون تجربه کرد.
نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان افزود: از شما درخواست داریم مصوباتی کاربردی و خوب که قابلیت اجرایی شدن دارند را تصویب نمایید تا با اجرای آن باری از دوش مردم و استان برداشته شود.
مقدسی به ریزگردهایی که مدتها مهمان استان بودند هم اشاره کرد و گفت: علاوه بر ریزگردهای وارداتی به سبب تخریبی که در تالاب میقان انجام شده شاهد بالا رفتن این ذرات معلق، که مخرب‌تر از ریزگردهای وارداتی می باشند، بوده ایم.
مقدسی در ادامه گفت: شرکتی مانند ایرالکو میلیاردها خرج می‌کند تا دربحث آلودگی صورت مسئله را پاک کند و علیه محیط زیست شکایت کند.
وی ادامه داد: امیدواریم مصوبات خوبی در سفر هیات دولت در حوزه رفع آلودگی هوای استان تصویب شود چرا که آلایندگی صنایع، خودروها، تالاب و آمار بیمارها از دغدغه‌های مشهود مردم استان مرکزی است.
مقدسی افزود: این که برای اجرای برنامه‌ها نیاز به اعتبار داریم غیرقابل انکار است که امیدواریم اعتبار لازم تخصیص یابد اما باید بدانیم به دنبال چه هستیم چرا که تامین اعتبار برای طرح کاهش آلودگی هوا، به‌ روزرسانی مطالعات منابع آلودگی، تجدید نظر در اعلام عدم آلایندگی پتروشیمی، احیا و حفاظت از تالاب میقان از جمله اولویت‌های کاری در این بخش است.
وی افزود: انتقال خطوط آندسازی با پیشرفت کمی روبه‌رو است به طوری که این کار از سال ۸۶ تاکنون با پیشرفت کمی انجام شده است که باید برای انجام آن تلاش کرد.
مقدسی بیان کرد: یکی از نیازهای استان دستگاه سنجش آلایندگی است که به‌رغم تهیه، کالیبراسیون کردنش نیاز به مصوبه دارد که امیدواریم هر چه زودتر در این امر تسهیل شود.
وی تاکید کرد: باید قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری استعلامات لازم زیست محیطی صورت بگیرد تا مبادا کاری منجر به تخریب محیط زیست و در نهایت ایجاد آلودگی شود.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: مردم از دولت و مسئولان انتظار برنامه، مصوبه و اجرای مطلوب در حوزه کاهش آلودگی زیست محیطی را با تخصیص صد درصدی یا تخصیص بالا و مطلوب دارند.
علی اکبر کریمی، از منتقدان جدی وضعیت محیط زیست استان هم در جلسه بررسی پیشرفت برنامه حفاظت و بهبود محیط زیست استان گفت:موضوع حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن به عنوان مقوله مهمی در توسعه پایدار که اصلی غیرقابل انکار است و به سمت آن پیش می رویم باید اجرایی شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس افزود: با توجه به آلایندگی پالایشگاه ها و پتروشیمی ها باید اخذ عوارض آلایندگی از این صنایع در دستور کار قرار گیرد تا بخشی از این مساله آلایندگی جبران شود.
دکتر کریمی تاکید کرد: محروم کردن مردم از این عوارض منصفانه نیست و باید پیگیری پرداخت این عوارض برای جبران آثار آلایندگی صنایع انجام پذیرد.
وی ادامه داد: مطرح شدن مساله آلایندگی صنایع اراک به معنای مخالف بودن با فعالیت صنایع و تمایل به تعطیل شدن این صنایع نیست بلکه این شرکت ها باید در راستای کاهش آلایندگی اقدام کنند اما در حالی که حدود ده سال از تصویب مساله انتقال واحد آندسازی آلومینیوم سازی اراک به منطقه ای دور از این شهر می گذرد، این اقدام انجام نشده است.
کریمی بیان داشت: تحقیقات علمی صورت گرفته نشانگر آن است که ۸۶درصد آلودگی صنایع شازند به سمت شهر اراک روانه می شود و با توجه به جمعیت مرکز استان شمار زیادی از مردم، از این آلودگی آسیب می بینند به همین سبب باید با پرداخت عوارض آلایندگی، زمینه افزایش فضای سبز و سایر اقدامات جبران کننده فراهم شود.
مهندس علی ابراهیمی، نماینده مردم شازند در مجلس به وضعیت آلایندگی صنایع شازند اشاره کرد و افزود:شازند و بخصوص دشت کزاز جزو خوش آب و هواترین مناطق استان هستند ولی متاسفانه در حال حاضر دیگر اثری از این خوش آب و هوایی نیست و اثرات آلایندگی این صنایع کاملا مشهود است.
ابراهیمی افزود: از شما درخواست دارم گزارش کاملی در خصوص عدم دریافت عوارض آلایندگی از صنایع شازند به ما بدهید چرا که این پول درواقع دیه خسارتی است که صنایع به مردم می زنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.