خانه » پیشنهاد سردبیر » پس از بازسازی سینما عصر جدید در اراک:/فرهنگ هم پـردیس می شود

پس از بازسازی سینما عصر جدید در اراک:/فرهنگ هم پـردیس می شود

سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۵    شماره ۳۳۵

گروه فرهنگی- سارا حسین نژاد
سینما همیشه یکی از اماکن مهم فرهنگی و هنری بوده است، سرانه سالن های سینمایی در کشور ما از ابتدا پایین بوده است و در استان مرکزی نیز همچنین وضعیت مساعدی ندارد، هم اکنون بیشتر شهرستان های استان فاقد سالن سینمایی هستند و تنها دو سینمای اصلی و فعال استان در شهر اراک قرار دارند. در سال های اخیر با توجه به تعداد تولیدات در سینما و افزایش درخواست برای تولید در این صنعت، مساله کمبود سالن های سینمایی و در نهایت ظرفیت پایین نمایشی در سراسر کشور بیش از گذشته احساس می شود، بنابراین ساخت و بازسازی سالن های سینمایی یک از مهمترین سیاست هایی بود که در سال های اخیر توسط سازمان سینمایی و موسسه سینما شهر دنبال می شود و ایجاد پردیس های سینمایی یکی از راهکارهای توسعه فضاهای سینمایی است، مسئله یا که هم اکنون در اراک نیز با مشارکت موسسه سینما شهر دنبال می شود.
پردیس سینمایی یا مجموعه سینمایی به سینمایی گفته می‌شود که دارای چند سالن نمایش، دست‌کم سه سالن و به طور معمول شش تا ۱۰ سالن باشد که در بیشتر موارد در یک ساختمان قرار گرفته‌اند، معمولا در بازسازی سینماهایی با یک سالن، سالن نمایش موجود را به چند سالن کوچک‌تر تقسیم می‌کنند، یا در گسترش مجموعه فضاهای بیشتری به آن اضافه می‌شود. البته در این مسیر سختی هایی نیز وجود دارد خصوصا در زمینه سینماهای قدیمی ای که قرار است بازسازی و تبدیل شوند.
ممکن است سازه برخی سینماها ظرفیت چند سالن شدن را نداشته باشند، یا سینما در مکان مناسبی قرار نداشته باشد و این مالک خصوصی را از آنجا که بازگشت اقتصادی برایش ندارد از این کار منصرف کند. بنابراین ساخت پردیس سینمایی نیز با چالش هایی رو به رو است؛ به همین منظور است که گاه دیده می شود سینماداران و مالکین سینما ترجیح می دهند که سینمای خود را تغییر کاربری بدهند. از آنجاییکه وضعیت سالن های سینمایی شهر اراک نیز به دلیل فرسوده بودن سخت افزاری خیلی مناسب نیست تبدیل سینماهای اراک به پردیس سینمایی یکی از اقداماتی است که هم اکنون در حال اجرا شدن است، سال گذشته پردیس سینمایی عصر جدید با کمک مالک و موسسه سینما شهر در اراک به بهره برداری رسید. در حال حاضر زمزمه هایی مبنی بر تبدیل سینمای فرهنگ اراک به پردیس سینمایی به گوش می رسد، البته این مسئله در گرو رضایت مالکان سینما است زیرا آن ها هم در کنار اهمیت بهسازی و بازسازی سینما به طور قطع به بازگشت اقتصادی این مسئله نیز فکر می کنند.
چندی پیش مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در مصاحبه ای با ایسنا اذعان داشت که به زودی در زمینه تبدیل سینما فرهنگ به یک سینما با چند سالن اقدام خواهد شد و تعداد سالن های سینمای اراک باز هم افزایش خواهد یافت.
مهدی حقیقی گفت: بر اساس جلسه‌ای که با حضور نمایندگانی از شهرداری، آتش نشانی، نیروی انتظامی و ارشاد بر اساس کمیسیون بند پنج برگزار شد، مقرر شده است تا دو ماه آینده کلنگ تخریب سینما فرهنگ اراک زده شده و سه سالن سینمایی در این مکان احداث شود، بر این اساس ظرف دو سال آینده اراک صاحب سه سالن سینمایی دیگر خواهد شد.
مدیر سینما فرهنگ نیز با اشاره به این صحبت گفت: هم اکنون از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حمایت از بازسازی سینما فرهنگ اعلام شده است و منتظر توافق مالکان سینما فرهنگ برای شروع کار هستیم.
احسان بیات افزود: تبدیل سینماهای یک سالن به چند سالن به طور یقین با صرفه اقتصادی همراه است زیرا این کار در تهران نیز بازخورد مثبت داشته است، البته ممکن است تهدیداتی باشد ولی در نهایت نقاط مثبت این کار بیشتر از کمبودها است.
وی با بیان اینکه در کنار فیلم خوب، فضای مناسب در ترغیب تماشاچی به حضور در سینما موثر است، اظهار کرد: اکران همزمان چند فیلم می تواند طیف های مختلف با سلیقه های مختلف را به این سینما بکشاند.
بیات با بیان اینکه سالن های سینمایی اراک از لحاظ ساختار و فیزیک نمی تواند تمام استانداردهای یک پردیس را داشته باشد، ادامه داد: شاید بهتر است نام پردیس بر این سینماها نگذاریم و بگوییم سینما با چند سالن، زیرا استانداردهایی در فضا و نحوه چینش صندلی ها هست که فضای سینماهای اراک این اجازه را برای تحقق کامل آن نمی دهد.
وی اضافه کرد: افزایش فاصله صندلی ها به یک متر و ۲۰ سانتی متر، وجود خروجی اضطراری و حفظ فاصله استاندارد پرده تا ردیف اول در این نوسازی ها بسیار مهم است که غالبا امکانش در سالن های اراک خیلی ممکن نیست.
بیات با بیان اینکه بازسازی سینما فرهنگ و افزایش به سه سالن اعتباری بالغ بر یک میلیارد و دویست تومان نیاز دارد، اظهار کرد: در تامین هزینه های این طرح اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و موسسه سینما شهر قول مساعدت و همکاری داده اند.
وی توضیح داد: سالن اصلی سینما فرهنگ هم اکنون۴۰۰ صندلی دارد که پس از تغییر فاصله صندلی ها قطعا این تعداد تا هفتاد صندلی کم خواهد شد.
بیات گفت: بالکن این سینما که ظرفیت ۲۰۰ نفر نیز دارد بعد از تبدیل به سالن مجزا و بهسازی نزدیک به دو ردیف از صندلی هایش برداشته می شود و البته یک سالن دیگر با ظرفیت ۷۰ تا ۸۰ صندلی نیز ایجاد خواهد شد.
وی گفت: جدای از تغییر در فضای فیزیکی و محیط سینماها این تولید فیلم مناسب است که می تواند مخاطب را به سالن ها بکشاند کما اینکه در یک ماه اخیر شاهد استقبال خوبی از فیلم های روی پرده بودیم.
پیش تر سینما فرهنگ با نام «سینما دیانا» شناخته می‌شد و دارای دو سالن بنام‌های دنیا و دیامون بود که به مرور سالن دیامون تعطیل شد و سالن دنیا با نام جدید فرهنگ به فعالیت خود ادامه داد.
شهر اراک قبل از انقلاب دارای شش سالن سینمایی بوده است، سینما دیانا با دو سالن، کاپری، موسیو، شهرصنعتی و قصر طلایی این سینماها بودند.
سینما کاپری پس از انقلاب تحت عنوان سینما عصرجدید تغییر نام یافت و هم اکنون پس از بهسازی و بازسازی به نام پردیس سینمایی عصر جدید با سه سالن سینمایی فعالیت دارد.
سینما موسیو در اراک پس از انقلاب تغییر کاربری داده و تبدیل به مجتمع تجاری شد. سینمای شهر صنعتی نیز به فرهنگسرای شهر تبدیل شده و سینما قصر طلایی اراک نیز پس از تغییر نام به استقلال، چند سالی است که به مجتمع فرهنگی هنری ستارگان اراک تبدیل شده است.
درست است با تبدیل سینما فرهنگ یه پردیس سینمایی فرهنگ ظرفیت سالن های سینمایی در اراک بالا می رود؛ ولی همچنان دیگر شهرستان های استان مرکزی فاقد سالن سینمایی هستند که به نظر می رسد در این زمینه باید تدبیری اندیشید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.