خانه » پیشنهاد سردبیر » پرواز سیمرغ در ستارگان

پرواز سیمرغ در ستارگان

سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸  شماره ۱۲۲۳

نگاهی به روند برگزاری جشنواره موسیقی و فیلم فجر در استان مرکزی در گفتگو با معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

پرواز سیمرغ در ستارگان

کوروش دیباج

یکی از مهم‌ترین رویدادهای هنری بعد از انقلاب اسلامی جشنواره‌های فجر است که در حوزه‌های مختلف ازجمله سینما، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و شعر برگزار می‌شود. جشنواره فیلم فجر به لحاظ گستردگی، فراگیری و تأثیرگذاری حوزه سینما همواره از اهمیت بسزایی برخوردار است و مردم هم خبرها و اطلاعات آن را دنبال می‌کنند و در ایام برپایی جشنواره به تماشای آثار می‌نشینند. جشنواره بین‌المللی فیلم فجر مهم‌ترین جشنواره سینمایی ایران است. این جشنواره توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، این جشنواره تا سال ۱۳۷۴ فقط به تولیدات سالانه سینمای ایران می‌پرداخت و از سال ۱۳۷۴ جشنواره به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و علاوه بر سینمای ایران، در بخش بین‌الملل نیز به بررسی فیلم‌هایی از سینمای جهان می‌پردازد که تاکنون ۳۷ دوره از این جشنواره برگزار شده و آخرین آن در سال ۱۳۹۷ بود.
همچنین جشنواره‌ی موسیقی فجر در سال ۱۳۶۴ فعالیت خود را با عنوان «جشنواره سرود و آهنگ‌های انقلابی» آغاز کرد. این رویداد ملی به مدت چهار سال با همین نام به فعالیت خود ادامه داد و در آن سال‌ها تنها محملی محسوب می‌شد که اهالی موسیقی می‌توانستند به اجرای برنامه و برگزاری کنسرت بپردازند. چهار سال پس از برگزاری «جشنواره‌ سرود و آهنگ‌های انقلابی»، این رویداد با عنوان «جشنواره موسیقی فجر» به فعالیت خود ادامه داد که با پایان هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران نیز همراه بود و این رخداد آغازی دوباره برای این جشنواره بود.
در دوره پنجم، جشنواره برای اولین بار دارای «نشان‌واره» شد و نمادهایی پیدا کرد که از این رخداد مهم خبر می‌داد؛ اما دو سال بعد یعنی در سال ۱۳۷۰ که جشنواره برای اولین بار به‌صورت بین‌المللی برگزار شد و علاوه بر گروه‌های داخلی در سبک‌های گوناگون، چند گروه خارجی نیز در جشنواره حاضر شدند، این رویداد موسیقیایی شکل گسترده‌تری به خود گرفت و تاکنون ۳۴ دوره از آن برگزارشده است.
امسال با وقوع حوادث اخیر از ماه‌ها قبل برگزاری جشنواره تحت‌الشعاع قرار گرفت و برخی از هنرمندان و گروه‌های موسیقی از شرکت در این جشنواره انصراف دادند، وقایع استان با توجه به اینکه در استان مرکزی تاکنون ۳۷ دوره جشنواره فیلم فجر و یک دوره جشنواره موسیقی فجر برگزارشده است، به سراغ افشین حسینی، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی رفته و از او درباره جزئیات برگزاری جشنواره‌های موسیقی و فیلم فجر امسال در استان مرکزی پرس و جو کرده است.
حسینی با اشاره به روند برگزاری جشنواره موسیقی فجر در این استان اظهار کرد: این اداره کل طبق روال همیشگی از برنامه‌هایی که رویکرد سراسری دارد دو برنامه را در دستور کار دارد، این دو برنامه شامل برگزاری جشنواره موسیقی و فیلم فجر است. جشنواره موسیقی فجر با دو شیوه در کشور برگزار می شود که شیوه اول آن نوع جشنواره‌ای آن است که گروه‌های مختلف موسیقی را برای اجرا دعوت و سپس اجراها داوری می‌شود. شیوه دوم بدین‌صورت است که تمامی گروه‌های استان و گاهی میهمانانی از استان‌های دیگر کشور برای اجرا در این جشنواره حاضر می‌شوند.

جشنواره رسمی موسیقی فجر خردادماه سال آینده در استان مرکزی برگزار خواهد شد و در ایام فجر فقط گروه‌های موسیقی در سالن ستارگان اجرای عمومی دارند
وی ادامه داد: شیوه دوم، شیوه مناسبی است ولی با توجه به شرایط فعلی جز سیاست‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، و بنا است که تحت عنوان جشنواره دیگر در خردادماه سال آتی در استان مرکزی برگزار شود. آن چیزی که در استان به‌عنوان جشنواره موسیقی فجر در ایام دهه فجر خواهیم داشت، اجرای موسیقی بدون داوری است که چند گروه موسیقی استانی و کشوری بیشتر با رویکرد سنتی در این ایام در سالن ستارگان برای عموم اجرا خواهند داشت.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بابیان اینکه امسال حضور بخش خصوصی در جشنواره فجر تقویت‌شده است، عنوان کرد: موسسه فرهنگی و هنری استان که تاکنون در بحث برگزاری کنسرت در شهر اراک و استان مرکزی ورود داشته است، با هماهنگی انجمن موسیقی استان مرکزی اعلام آمادگی برای مشارکت در برگزاری جشنواره موسیقی فجر استان را کرده‌ است.

تعدادی از بلیت‌های جشنواره موسیقی فجر به‌صورت رایگان در مناطق محروم و سکونتگاه‌های غیررسمی رایگان توزیع خواهد شد
حسینی تصریح کرد: قرار است همچون سال‌های گذشته بخشی از بلیت جشنواره موسیقی فجر استان در مناطق محروم و سکونتگاه‌های غیررسمی به شکل رایگان توزیع شود. مدت جشنواره موسیقی فجر به مدت چهار روز در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد.محدودیتی در برگزاری جشنواره‌هایی همچون موسیقی فجر در سایر شهرستان‌های استان وجود ندارد ولیکن جشنواره فجر شرایطش به‌گونه‌ای است که نیاز به تدارکات و زیرساخت‌های زیادی برای برگزاری آن وجود دارد به همین خاطر هزینه و اجرای این‌گونه جشنواره با توجه به مخاطبی که در سایر شهرستان‌های استان وجود دارد، جوابگوی هزینه کرد جشنواره نخواهد بود.

هزینه بلیت جشنواره موسیقی فجر بیش از ۴۰ هزار تومان نخواهد بود
وی ادامه داد: سعی می‌کنیم هزینه بلیت جشنواره موسیقی فجر استان بیش از ۴۰ هزار تومان نباشد، که برای اقشار خاص با تخفیف و برای اقشار آسیب‌پذیر و مناطق محروم رایگان به آن‌ها تعلق می‌گیرد. محل فروش بلیت‌های جشنواره در سالن ستارگان و چندنقطه‌ای که مشخص کردیم بلیت‌ها به فروش می‌رسد و فروش بلیت از طریق سایت ایران کنسرت نخواهد بود.

هر دو جشنواره موسیقی و فیلم فجر در سالن ستارگان برگزار خواهد شد
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اکران فیلم‌های جشنواره فجر به‌صورت هم‌زمان در شهر اراک، گفت: جشنواره فیلم فجر همیشه در شهرستان‌ها است و آن‌ها با مشکلاتی نیز روبرو بوده اند و فیلم‌های جشنواره‌ای که برای اکران در شهر اراک انتخاب می‌شده، مورد رضایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نبوده و اکثر فیلم‌هایی که به استان برای اکران اختصاص می‌یافته فیلم‌های دسته دوم باکیفیت پایین بوده است.

انتخاب فیلم‌های جشنواره فجر برای اکران در استان به عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیست
حسینی تصریح کرد: بخشی از مشکلات عدم نمایش فیلم‌ها در سایر شهرستان‌های استان‌های کشور همچون اراک بدین خاطر است که هر فیلمی مالک دارد و آن بخشی که باید فیلم‌ها را از مالک برای اکران در سایر شهرستان‌ها خریداری کند، با مشکلات مالی روبرو است، به همین خاطر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان معترض است فیلم‌هایی که برای اکران جشنواره به استان مرکزی و شهر اراک اختصاص می‌یابد، مطلوب نیست و گاهی فیلم‌های دسته دوم برای اکران ارسال می‌کنند و گاه پیش‌آمده فیلم‌هایی که اکران عمومی در رسانه ملی داشته است را برای استان مرکزی ارسال می‌کردند.

رایزنی جهت جلوگیری از اکران فیلم‌هایی با کیفیت و سطح پایین در جشنواره فیلم فجر استان صورت گرفته است
وی ادامه داد:البته پخش بعضی از فیلم‌ها نیاز به تجهیزات پیشرفته سینما برای اکران دارد که به دنبال این هستیم که سالن‌های سینماهای استان به تجهیزات به‌روز مجهز شوند، ولی احتمال اجرای این فیلم‌ها در استان وجود دارد به‌شرط اینکه با وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی توافق کنیم که فیلم‌های ارسالی برای استان، فیلم‌های باکیفیت بالا بوده و همچون سال‌های گذشته فیلم‌های کیفیت پایین که مورد رضایت اداره کل ارشاد نبوده را امسال برای اکران به جشنواره فجر ارسال نکنند.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یادآور شد: برای اجرای فیلم‌های رسمی و جشنواره‌ای همچون جشنواره فجر در سایر شهرستان‌ها کدی است که باید روی سرور سینماها واردشده و فیلم امکان پخش پیدا کند، سال‌های گذشته استان برای دریافت کد این فیلم‌ها با مشکلاتی همچون عدم پخش کدها، به‌موقع تحویل ندادن کدها و… روبرو بود به همین خاطر گاهی پیش می‌آمد مخاطبی که برای مشاهده فیلم فجر آمده بود، ساعاتی را در سالن سینما معطل می‌شد که امثال با رایزنی که صورت گرفته، سعی شده است این کدها به‌موقع برای ما ارسال شوند.

سهمیه فیلم‌های جشنواره فجر برای اکران در استان ۱۳ فیلم خواهد بود
وی ادامه داد: امسال سهمیه فیلم استان برای جشنواره فیلم فجر حداکثر ۱۳ فیلم است و قرار است این فیلم‌ها در بازه زمانی یک‌هفته‌ای هم‌زمان با جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در تهران، در استان مرکزی اجرا شود که در شهرستان اراک امسال فیلم‌ها در سالن سینمایی ستارگان اکران خواهد شد.

اداره کل لزومی برای برگزاری برنامه‌های جنبی جشنواره فیلم و موسیقی فجر نمی‌بیند
حسینی در پاسخ به این سؤال که چرا استان مرکزی همچون سایر استان‌های دیگر برنامه‌های جنبی در کنار اکران فیلم فجر برگزار نمی‌کند؟ گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان منعی برای برگزاری برنامه‌های جنبی جشنواره فیلم فجر در استان ندارد، منتهی تمرکز اداره کل ارشاد این است که فیلم و موسیقی که اجرا می‌شود محتوای آن در اختیار مشاهده‌کننده قرار بگیرد. تجربه ما در اداره کل ارشاد استان مرکزی نشان می‌دهد که برگزاری برنامه‌های جنبی در کنار جشنواره‌هایی همچون فجر در استان جنبه عمومی ندارد و بیشتر مخاطبان برنامه‌های اهالی هنر هستند به همین خاطر منعی در برگزاری برنامه‌های جنبی ندیده ولی هم‌اکنون ضرورتی نمی‌بینیم که برنامه‌های جنبی در کنار جشنواره فجر برگزار شود.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان بابیان اینکه سیاست اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان مرکزی در برگزاری جشنواره فجر خدمات‌رسانی تخصصی نبوده بلکه خدمات‌رسانی به عموم است، گفت: به همین خاطر بهای بلیت‌های فیلم‌های جشنواره فجر در استان نسبت به سال گذشته افزایشی نخواهد داشت و همچون سال گذشته بلیت‌ها پیش‌فروش نخواهد شد و همان روز در محل سالن ستارگان به فروش می‌رسد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.