خانه » پیشنهاد سردبیر » پای در کفش دیگران نکنید

پای در کفش دیگران نکنید

دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹   شماره ۱۳۰۳

پاسخ مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی به اظهارات نایب رییس شورای شهر اراک

پای در کفش دیگران نکنید

حمیدرضا نوازنی مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی با ارسال یادداشتی به اظهارات مرتضی سورانه نایب رییس شورای شهر اراک واکنش نشان داد. سورانه اخیرا درباره شهرسازی، ترافیک و مشخصات سازه ای پل میدان شریعتی اراک اظهاراتی بیان کرده بود. از جمله انتقاداتی که سورانه بیان کرده بود می توان به این موارد اشاره کرد: اگر امروز در اجرای امور عمرانی استان و به ویژه شهر اراک، شاهد برنامه های غلط و سازهای ناکوک دستگاه های اجرایی هستیم, نشان دهنده این است که اگر حوزه هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی وظیفه خود را به موقع انجام می داد, این گونه نمی شد که اکثر شهروندان و مردم استان از ناهماهنگی های آن ها رنج ببرند. لذا امیدوارم این حوزه پاسخگوی اقدام های خود باشد و مدیریت شهری را با بلاتکلیفی مواجه نسازد.
نایب رییس شورای شهر اراک همچنین بیان کرده است: متاسفانه توسعه شهری اراک توسط دولت مردانی متوقف شده که تا به این لحظه ,هیچ توضیح قابل قبولی درباره عملکرد خود ارائه نکرده اند.
وی گفته بود: شورای شهر برای اجرای برنامه های توسعه شهری برحسب طرح جامع, اقدام به برنامه ریزی می کند. در این راستا چندین طرح هم وجود دارد که آماده اجرا هستند، مانند طرح پیاده راه سازی میدان شهدا (باغ ملی) که از میدان هفت تیر شروع می شود و تا خیابان محسنی و حصار به منظور حفظ میراث تاریخی بازار سرپوشیده ادامه می یابد . اما متاسفانه این پروژه ی مهم عمرانی, ترافیکی و از همه مهم تر اجتماعی، مدت هاست که مسکوت مانده و هر زمان که شورای شهر اقدامی برای اجرای این طرح انجام می دهد, با برخی مخالفت های حوزه های فنی و عمرانی مسئول رو به رو می شود. این مانع تراشی ها هیچ نتیجه ای جز متوقف کردن شهر اراک، نداشته است.
همین اظهارات باعث شد مدیرکل دفتر فنی استانداری واکنش نشان دهد. متن یادداشت نوازنی را در زیر می خوانید:
از آنجایی که بنای اعلام بعضی موضوعات در فضای مجازی را نداشته و آن را عرصه مناسبی برای طرح دیدگاه ها و نقطه نظرات نمی دانم لذا به اختصار توضیحاتی جهت تنویر افکار در رابطه با موضوعات غیر کارشناسی مرتضی سورانه، نایب رییس شورای شهر اراک عرض می کنم.
۱٫ اساسا در شهرهایی با ویژگی های مرکزگرا نظیر شهر اراک که محوریت شکل گیری اولیه شهر بازار، ارگ دولتی و سایر کاربری های مورد نیاز شهروندان بوده و شهر چندین دهه بر این منوال توسعه پیدا کرده تغییر یکباره و مداخله غیر کارشناسی می تواند تبعات منفی به بار آورده و موجب نارضایتی بیشتر شهروندان شود. پس مطالعه و کارشناسی موضوع در اولویت است.
۲٫ بر همین اساس از سه دهه گذشته مشاورین طرح های جامع بدنبال کاهش تمرکز گرایی و گشودن راه هایی جدید برای انتقال ترافیک بوده تا بتوانند بار مرکز شهر را هم از حیث خدمات عمومی و هم از نظر حجم تردد سواره کاهش دهند. در همین راستا انتقال بخشی از کاربری های خدماتی و سفرساز به خیابان های دور از مرکز و همچنین ایجاد رینگ های ارتباطی و اتصال آنها با تقاطع های غیر همسطح در دستور کار بوده و روان سازی جریان ترافیک در مناطق مختلف شهر نیز یکی از اهدافش سهولت تخلیه مرکز شهر و ایجاد مجال و امکان مداخله در این بافت متراکم بوده است.
۳٫ علاوه بر طرح های جامع و تفصیلی طرح های موضعی و موضوعی دیگری نیز تهیه گردیده که از آن جمله طرح جامع میدان شهداست. بحث پیاده راه کردن خیابان های مرکز شهر در همان طرح مطالعه شده و بعضا با اندک بروز رسانی قابلیت اجرا دارد. طرح پیاده راه کردن خیابان امیر کبیر هم از همان طرح های مطالعه شده است و اخیرا در کمیته فنی شورای ترافیک مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفته و اجرای آن با اولویت نیمه ی غربی خیابان به تایید رسیده و فعالیت های شهرداری هم بر همان اساس است.
پس جناب سورانه! اولا لازم نیست شما چرخ را اختراع کنید قبل از شما این کار را کرده اند. ثانیا موضوعات را مصادره به مطلوب نکنید و بگذارید این مباحث تخصصی در مجاری قانونی خودش محقق شود. ثالثا قطعا اظهار نظرهای شما در رابطه با زبان و ادبیات عرب تخصصی تر، مستند تر و قابل استماع تر است تا اظهار نظر در حوزهای تخصصی دیگر از جمله، شهرسازی، ترافیک و عجیب تر از همه مشخصات سازه ای پل میدان شریعتی. رابعا به نظر نمی رسد متر و معیار هماهنگی امور عمرانی جناب سورانه باشند بهتر است جنابعالی به همان وظایف محوله بپردازید چرا که در این ماه های پایانی عمر شورا پای در کفش دیگران کردن نه مشکلی از شهر و شهروندان حل می کند و نه برای شما وجاهت می آفریند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.